PCLinuxOS er radikal enkel

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav olavpet » søn 25.07.2010 8:55

Jeg er egentlig ikke en Linux-person.

Jeg er en person som synes at ting skal virke. Dessuten lever jeg av å være oversetter og er dermed avhengig av å kunne bruke kundenes filer til noe. Der har Linux alltid vært overlegen. Kast et format mot meg så får du det oversatt tilbake.

Som produktivitets- og kontor-OS må både MS og MAC stille seg langt bak i køen. Det er rett og slett vanskelig å drive noen form for lønnsom butikk med disse OS-ene.

Jeg er ganske sikker på at både Hellas og Spania kan slingre seg ut av gjeldskrisen med litt intelligent IT-politikk.
medlem i 175 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » søn 25.07.2010 9:14

Som en ren kontormaskin har linux og openoffice blitt helt overlegen. For det første er ikke software i linux en utgiftspost men ett gode, samt at linux nærmest er vedlikeholdsfritt, gjør at også her er utgiftsposten minimal. Linux er sikkert, fordi man har bedre firewall, samt at det i dag ikke eksisterer noen virus, spyware addware m,m til linux.

Summen av alt dette gjør linux til en overlegen kontormaskin på markedet. Det er bare det at de ulike land antigen er slaver under microsoft, eller så har de simpelthen ikke fått med seg at det har skjedd en utvikling der ute!

Men det er utrolige summer med penger å spare for den enkelte stat og kommune eller bedrift, dersom de hadde kvittet seg med microsoft til fordel for linux-baserte systemer. Så hvorfor gjør de ikke dette! Jo, en av årsakene kan være ulikt bruk av applikasjoner som ikke finnes til linux!
Men i mange fall så handler det om viljen til å ta et samfunnsansvar, og det er som regel her det svikter når vi kommer inn på respektive stat og kommuner.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav Arthur_D » søn 25.07.2010 11:15

Mobbing? Av hvem?
Navnet på en distro er faktisk en del av hvordan distroen oppfattes utad. Hadde Ubuntu hatt det navnet skal jeg love at folk ville brukt det som et argument mot hele distroen, og sagt f.eks "de prøver å late som at de alene er Linux".

Beklager, men ser ikke helt problemet. Nå vil jeg kalle en spade for en spade og si at PCLinuxOS må være det dårligste navnet blant alle de nogenlunde profilerte distribusjonene.

Ellers tror jeg neppe PCLOS er noe for meg uansett... liker ikke KDE noe særlig, og PCLOS har ikke akkurat et vell av pakker heller. Spør du meg virker den ikke så enkel og likefrem som enkelte vil ha det til... men den er kanskje så enkel som en KDE-basert distro kan bli? :-D
medlem i 178 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » søn 25.07.2010 11:20

Av en merkelig grunn, lyser det av misunnelse! Jøss, eller har du kommet i uklar med Texstar! :-D

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav Arthur_D » søn 25.07.2010 12:27

Misunnelse er det ikke, men kanskje en smule grettent sagt av meg. Men må innrømme jeg ikke ble imponert av PCLOS. Samt har jeg ikke sett noe særlig på det, så er vel egentlig ikke i kategorien til å uttale meg så sterkt. Beklager.
medlem i 178 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav geirendre » søn 25.07.2010 19:42

Hei du, det finnes flere reviews av PcLinuxOs.

http://linuxbsdos.com/2010/07/20/pclinuxos-2010-review/

:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav geirergoy » man 26.07.2010 14:32

PCLinuxOS er et tåpelig navn, ja.
Tenk deg en bil som heter ROADStationwagonVEHICLE...

Jeg har prøvd PCLinuxOS på hovedmaskinen min. Grei nok distro, men jeg syntes ikke den var spesiellt enkel.
Nettverksmanageren var ulogisk, og hadde i tillegg en bug som gjorde mobilt bredbånd umulig. Den er fikset nå.

For meg virket PCLinuxOS noe overlesset.
Hvis denne "enkeltheten" ligger i at OSet leveres med alle tenkelige pakker, så passer det desverre ikke til mitt bruk.
Det skal liksom ikke ligge Lexmark-logo i menyen min hvis jeg ikke selv har installert det. Og jeg sverger jo til HP-printere, som til tross for sin eksistens i programmenyen IKKE virket ut-av-boksen.

Tror vi kan si som eiendomsmeglerne: Den har stort potensiale.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » man 26.07.2010 16:46

Jeg bruker mandriva på hoveddisken og pclos på reserven.
PCLinuxOS er et utmerket navn og distroen er betydelig bra på mange områder.
Nå er ikke HP noe å skryte av da, i tanke på driftskostnadene, heller ikke Lexmark for den del. men jeg ymter litt kosmetisk avstand her.
Jeg ser att alle distroer har noe eget med seg, å det synes jeg er bra.
Man har ulike alternativer å velge mellom, å det er bra. Noen vil alltid være uenig, like så enig m,m. Men Linux har ett mangfold, å det finner du ikke hos andre os. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav olear » søn 01.08.2010 16:01

olavpet skrev:Som produktivitets- og kontor-OS må både MS og MAC stille seg langt bak i køen. Det er rett og slett vanskelig å drive noen form for lønnsom butikk med disse OS-ene.

Artig vinkel på virkeligheten :)

Tror nok de fleste bedrifter i verden (lønnsom eller ikke) kjører Windows (og i mindre grad OSX).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » søn 01.08.2010 16:10

I og med at de private bedriftene for det meste vil gå med i det kapitalistiske dragsuget etterhvert når kapitalismen går til grunne, så tror jeg det uansett blir ett ubetydelig spørsmål :-D

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]