PCLinuxOS er radikal enkel

PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » tor 22.07.2010 6:33

Denne artikkelen er, selv med litt propaganda, svært interessant.

http://www.mohamedmalik.com/?p=190

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Nuvel..

Innleggav hagenisse » lør 24.07.2010 4:34

Tja. Jeg er nok ikke akkurat i målgruppen, men jeg synes disse omtalene av distroer er noe meningsløse. Stort sett blir det jo bare å fortelle hvordan ting er rett ut av boksen og litt jabb rundt hvor fornøyd man er med det - og den store greia med linux er jo at man kan endre alt slikt..

Forøvrig; Bare jeg som synes "PCLinuxOS" må være tidenes mest elendige navn på en distro?
medlem i 197 måneder
 

Re: Nuvel..

Innleggav Tertitten » lør 24.07.2010 7:12

Personlig liker jeg anmeldelser av distroer. jeg ser poenget ditt dog.

Anmeldelser av f.eks Fedora, OpenSuse, Ubuntu, Mandriva osv er ganske interessant (i forhold til min smak) for de gir en god pekepinn på hva som har blitt endret i mellom distribusjons versjonene og evt ny "teknologi"

Jeg finner det også veldig vesentlig hva som kommer ut av boksen, kjerne, xorg server, open source drivere, gnome versjon, kde versjon osv, det er vesentlig for meg når jeg skal velge en distro.... Ja visst kan jeg bare lese releasenotes for distroen så får jeg vite dette, men kan jeg ta med meg andres erfaringer (selv om de ikke alltid stemmer med mine egne) så syns jeg det er bra.

Som oftest nevnes også kvalitet på repositories og tilgjengelighet av pakker i disse anmeldelsene, noe som er vesentlig for meg, jeg er opptatt av tilgjengelighet og velger ofte distro deretter.

Jeg leser meg ikke blind på anmeldelser, jeg foretrekker å teste selv for å danne en egen mening, f.eks alle skryter PCLinuxOS opp i skyene, jeg selv har ikke pclos som favoritt og er ikke enig i all skrytet.
Denne personen har den mest nøkterne PCLinux anmeldelsen jeg har sett til nå hvor han tar opp en del problemer med pc linux, såkalt "nitpicking" vil mange si, men dette er saker som drar ned inntrykket: http://linuxbsdos.com/2010/07/20/pclinuxos-2010-review/
Han nevner ikke begrensninger pclos har i forhold til tredjeparts pakkebrønner, en annen sak som er irriterende... Ei heller problemer med kopete i forhold til XMMP protokollen, eller ufullstendige/dårlige oversettelser, +++ listen er lang over svakheter i pclinux, men missforstå meg ikke, det er en god distro..
Sist endret av svar den lør 24.07.2010 9:28, endret 1 gang
Grunn: Unødvendig bruk av sitering, §2.8

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Helt enig att alle distroer

Innleggav marxleni » lør 24.07.2010 9:09

Helt enig att alle distroer har mye med seg som er posestivt, men dessverre har alle noe som ikke fungerer tilfredsstillende også. Jeg har som mange sett, testet ulike distroer, mer på overflaten selvfølgelig. Men det lille jeg har testet har hvert nok til å nettopp si dette. nei, ingen er perfekt, selv om alle vil ha det til slik! Alt er under utvikling og forbedringene tiltar, men ennå så oppfører de ulike distroene seg svært sprikene, avhengig mye av hvilken maskinvare/config man sitter med. Ja, det er ett stykke igjen. Å velge distro, hvilken distro! avhenger mye av nettopp dette. Da hjelper det ikke om for eks PCLinuxOS skryter opp i sky, hvis den ikke fungerer tilfredsstillende på den respektive datamaskin.

Ta mitt eks. Etter all denne testingen, ble resultatet pr dags dato, Mandriva Gnome, fordi den er raskere enn pclos og en del ting fungerer faktisk bedre. Når det gjelder kde, så fungerer denne heller dårlig på min maskin. Dette være seg om jeg kjører en debian-basert eller en annen type, problemene med kde er felles for dem, men på noen få områder kan feilene variere litt fra distro til distro. Men på min maskin fungerer altså mandriva best. Hos andre kan mandriva fungere dårligere!
Slik er bare linux pr i dag. Så skal man velge den beste distroen for en selv! Test så mange som mulig og finn ut hvem som går best på din maskin.
Sist endret av marxleni den lør 24.07.2010 10:19, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav omaha » lør 24.07.2010 12:40

Bra at folk tester og gir uttrykk for deres oppfatning av ymse distroer. Litt kontrovers rundt dette er også sunt slik jeg ser det.

Det imidlertid ikke uvanlig at jeg blir litt oppgitt når jeg leser slike "tester".

For meg er det en gåte at noen kan konkludere med at en distro er den beste, stabil, godt sammenskrudd, den raskeste, treg, full av bugs, uegnet for ditt eller datt - noen få timer etter at de selv sier de har installert den aktuelle distroen/versjonen for første gang.

I beste fall blir det en mangelfull omtale av en av de store greiene med distrohopping - selve installasjonen. Det sier fint lite om hvor godt en distro fungerer.

Phoronix tester DISTROENS ytelse med en Intel GPU som er en velkjent svakhet. Det beste de kan få ut av det er å illustrere at den aktuelle GPU'en er et problem og at enkelte distroer kan ha en LITT bedre implementasjon av driveren osv - men det sier fint lite om distroen.

Et annet eksempel er nå en omtale konkluderer med "den beste distroen for X noen sinne" og dette kommer som følge av en test av en tidlig utviklerversjon.

Et tredje eksempel er en sammenlignende test med en rekke distroer hvor de enkelte distroene er testet over lang tid mens sammenligningen er fersk. Når enkelte av distroene forlengst er ute i nyere versjoner og man vet at inntrykk endrer seg tildels kraftig over tid blir ikke sammenligningen reell.

Egne preferanser har også en betydning, og av og til ser det ut som om man leter mer etter svakheter enn løsninger når det ikke er favoritten som "er under lupen". Det er i og for seg ikke noe rart med det, men en omtale mister verdi når den ikke står på egen hånd - men må underbygges med promo av egen preferanse.

Min mening er at det er helt ok å kritisere distroer - eller slakte de for den del. Men å slakte de for å fremheve egen preferanse synes jeg ikke noe om.
medlem i 204 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » lør 24.07.2010 14:44

Folk må få tolke det dit hen som de vil, men utgangspunktet for mine tester, er å ha en så bra linux på maskinen som mulig, altså ikke lete etter svakheter.

Når en distro ikke holder mål og man må teste seg frem, er i og for seg ikke mitt ansvar for hvor dette ikke fungerer! mer enn at da må man rusle videre til neste, helt til man lander på noe som fungerer på sin egen maskin uten noen nevneverdige overraskelser og problem. Men som jeg også la vekt på, Mandriva er for meg best, "på min maskin". Det er ikke sikkert det fungerer på en annen maskin, eller for en annen bruker slik denne ville ønske seg m,m.

Dette med å teste bra nok! Vel, man tester utifra det man selv bruker datamaskinen til, men i mine tester fungerte ikke fonter på de fleste distroene på en tilfredsstillende måte, selv med all hjelp, så har tydeligvis debianbaserte distroer et felles problem på dette område! ikke vet jeg, men her streika det på alle slike distroer på min maskin. Opensuse hadde jeg problemer med kde, hvilket jeg også hadde i pclos. Mandriva var på kde-område en katastrofe på min maskin, for her måtte man simpelthen holde fingrene vekk fra kde kontrollsenteret så lenge effektene var påslått, ellers streiket hele kde. Testet de ulike varianter av hjelp for dette man fikk, men til liten nytte da.

Men igjen, så fungerer sikkert dette for andre! så her spriker det veldig fra maskin til maskin.
Sist endret av marxleni den lør 24.07.2010 14:50, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav Tertitten » lør 24.07.2010 15:42

Etter min oppfatning har alle skrivebordsmiljøer for Linux sine svakheter, men også sine styrker, KDE var en katastrofe for meg mellom 3.5 og 4.3, Gnome er raskt og stabilt men stort sett default så ser det utdatert ut, e17 er en katastrofe i seg selv, men de lover heller ikke stabilitet.

Nå syns jeg KDE har begynt å ta seg skikkelig opp, og stabilitet virker viktigere per dags dato en "bleeding edge", jeg har kjørt noen test versjoner av KDE4.5 i det siste og jeg må si jeg elsker hva jeg ser!

Jeg har alltid syns KDE er ett overambisiøst prosjekt, men om de nå har kommet mer eller mindre i mål (og det har de etter hva jeg har lest) med GUI/Utseende og finsliper koden i steden så er jeg veldig fornøyd med det.

Linux er i utgangspunktet veldig stabilt, men så snart man klistrer på ett skrivebordsmiljø så virker det som at hva som helst kan skje. Jeg tror svaret kan være å gjøre som f.eks Omaha gjør (og så mange andre), nemlig å velge en distro hvor du er fri til å bestemme akkurat hva du vil ha og samtidig få en utdypende forståelse av systemet. Det tar sikkert litt tid å lære seg, men det er jeg sikker på at det er verdt.

En annen sak med distribusjoner som jeg syns er merkelig er de som velger f.eks kernels som ikke en gang er ansett som stabile, dette er selvfølgelig greit for bleeding edge distribusjoner..

Kanskje jeg skulle droppe GUI helt, klare meg med lynx, BitchX osv ? :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » lør 24.07.2010 15:51

Vel, nå har ikke jeg all verdens tid etter at jeg fikk en blodpropp i lungene den 27mai og er derfor 50% degradert, men du har nok rett i det det du sier.

Hva er Shorewall for noe! Jeg måtte slå denne av i systemtjenester, fikk feilmelding i svart skjerm da jeg re-starter maskinen! Ikke for at jeg har noe problem med dette, men har en vond følelese at det har noe med brannmuren å gjøre!

Må jeg ha Shorewall på!

Vel, jeg satte den på igjen og satte etterpå opp firewall på nytt. Nå er det ikke noen feilmelding lenger.
Sist endret av marxleni den lør 24.07.2010 19:49, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Nuvel..

Innleggav Arthur_D » lør 24.07.2010 18:58

hagenisse skrev:Forøvrig; Bare jeg som synes "PCLinuxOS" må være tidenes mest elendige navn på en distro?

Nei. :-P
medlem i 177 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav omaha » lør 24.07.2010 21:42

Shorewall er en frontend som lar deg konfigurere brannmuren din. Det er altså ikke selve brannmuren, men et av flere alternativer for å administrere den. Selve brannmuren er nok iptables/netfilter.

http://www.shorewall.net/index.htm
medlem i 204 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » lør 24.07.2010 21:48

Jeg fikset det, men takk for opplysningen :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Nuvel..

Innleggav huftis » lør 24.07.2010 23:41

hagenisse skrev:Forøvrig; Bare jeg som synes "PCLinuxOS" må være tidenes mest elendige navn på en distro?

Nei! Men det har ein god konkurrent i gNewSense … :-/
medlem i 193 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav viking60 » søn 25.07.2010 1:28

Jeg synes PCLOS ser svært brukervennlig ut for en novise - og det er et kompliment.

Ellers er jeg også glad i anmeldelser og erfaringer rundt distroer. Litt "trivsel med misnøye" er også greit.
Men Jeg blir fort lei av rene "fanboys" - og det er jo som her antydet, av mindre verdi å lese deres anmeldelser, fordi konklusjonen er gitt på forhånd og argumentasjonen og testingen tilpasset denne.

Men synsning og testing uten slagside er trivelig og nødvendig for siter som dette. :-)
Om det blir subjektivt?
Yep. Og det gjør da ikke noe?
Mine ører blir alltid spisse når noen påberoper seg objektivitet. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav omaha » søn 25.07.2010 1:56

Å se på seg selv som 100% objektiv er objektivt sett nokså subjektivt.....
medlem i 204 måneder
 

Re: PCLinuxOS er radikal enkel

Innleggav marxleni » søn 25.07.2010 6:02

Man kan jo bare fortelle hva man opplever når man installerer, setter opp eller andre overraskelser man får, når man tar det i bruk. Forutsetning for att man skal komme dypere inn i en test, er at det grunnleggende fungerer. Jeg mener jeg fikk en del slike overraskelser/hinder før jeg fikk sjansen til nettopp dette.

Derfor strandet jeg på mandriva, for her fikk jeg ikke lenger noen overraskelser av betydning.
Men jeg synes så absolutt PCLinuxOS fortjener mer enn skittkasting, ja. For pclos er et fremragende eks på at det er mulig å gjøre ting svært enkelt, stabilt og flott. Men for min del, som mener Gnome er mest stabilt, så går mandriva betydelig raskere på min maskin. Dette var utslagsgivende for mitt valg, dette selv om jeg hadde litt bedre fonter i pclos med firefox, enn hva jeg har i mandriva. Fontene er dog bra nok. men PCLinuxOS ett dårlig navn! betrakter jeg som ren og skjære mobbing.
Sist endret av marxleni den søn 25.07.2010 6:09, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron