Ubuntubashing på gang

Ubuntubashing på gang

Innleggav omaha » lør 31.07.2010 10:35

På basis av en edruelig presentasjon av fordelingen av bidrag til Gnome har Red Hat's Greg DeKoenigsberg luftet temperamentet og Jeffrey Stedfast (Novell/Mono) følger opp.



Stor versjon av hvem gjør hva i Gnome

Det har fått Mark Shuttleworth på banen, og Aaron Seigo (KDE) har gitt sine kommentarer, slik også Carla Schroeder (Linux Today) gjør det. Regn med mer av det samme.

Rapporten sier forøvrig at 70% av bidragene kommer fra folk som sier de bridrar på fritiden/privat, så det er 30% de bjeffer om.

...og her er Rapporten (pdf) som ligger til grunn for spetaklet.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav marxleni » lør 31.07.2010 10:55

Og barna fortsatte å krangle i sandkassen.
Nei, dette blir for dumt. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav Arthur_D » lør 31.07.2010 12:37

Hvis jeg har forstått det rett, så har Canonical 350 betalte arbeidere. RedHat har 2500. Er det rart at Canonical ikke bidrar så voldsomt mye? Desssuten er det ikke akkurat overraskende i og med at Ubuntu-prosjektet er basert på Debian, og dermed står på skuldrene til en av gigantene. RedHat derimot, er selv en av gigantene og er ikke på den måten derivert av en annen distro. Så at Canonical bare bidrar med 1%, mens RedHat bidrar med 16%, bør da virkelig ikke komme som noen overraskelse og er etter min mening ikke noe å syte og bære seg over.
medlem i 177 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav omaha » lør 31.07.2010 13:16

Ubuntu med Gnome og Compiz medførte at antall brukere økte voldsomt. Mange brukere er fortsatt *buntu-brukere, men en hel del beveger seg også videre og prøver andre distroer. En god del av disse velger en av de andre.

Ubuntu greide det som ingen andre distroer lyktes med - publisitet og etablere en kritisk brukermasse. Kanskje det er spaltemetrene som svir, eller det er symboleffekten av at *buntu konsekvent ligger på topp hos DW - eller kanskje det bare er at Canonical ønsker en bit av "Corporate market" og "Cloud".......
medlem i 204 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav viking60 » lør 31.07.2010 14:41

Nå skal jeg leke "Polyanna" leken.

Det er storveis at den største bidragsyteren også går med solid overskudd!

Det er flott at Ubuntu vinner over frusterte Windowsbrukere - det er en start! (Også kan de gå over til en skikkelig distro siden - sorry kunne ikke dy meg :bitchin: )

Det er flott at Novell...

En ting sliter jeg dog litt med; Ubuntu brukere, er de en kritisk brukermasse? Klarer ikke helt å se hva du tenker på der Omaha :-)

Selvkritikk eller kritikk av andre?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav omaha » lør 31.07.2010 14:50

Å oppnå kritisk brukermasse vil si at man kommer opp i et volum der ekosystemet er "selvbærende" (sustainable). F.eks Android måtte ha x antall mill brukere for at det skal bli mange nok utviklere som lager apps.

Ubuntu har hjulpet Gnu/Linux til å oppnå et tilstrekkelig volum. En kan jo også spørre seg om Android hadde blitt til uten det brukervolumet som *buntu har bidratt til.

Det er det samme som gjelder her som med dyr:

1 mann er ikke nok til å holde menneskearten i live. Det må en kvinne til også. Er det bare 2 - eller 100 - blir det innavl - dvs ikke bærekraftig. 8-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav viking60 » lør 31.07.2010 19:01

Ha ha.. Jepp der var jeg på jordet :-D Ble for opptatt av bashing og kritikk og glemte massen.

Ubuntu er nok bærekraftig og kommet for å bli.
Når det gjelder 2 og innavl så må jo ting starte et sted. Evolusjon tar seg av resten.
De første menneskene kan da ikke pluttselig ha blitt plasert på jorden i et antall av en million?
Da høres 2 rimeligere ut (to amøber til å begynne med som innavlet seg opp til pattedyr:).
Muligens at Guden Mark Shuttelworth hoppet over noen ledd i denne utviklingen.
Det skal han ha ros for.
Jeg liker ikke Linux=Ubuntu, som så effektivt blir markedsført. Men det kan søren ikke Canonical/Ubuntu klandres for; det må de andre gjøre noe med.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav Tertitten » lør 31.07.2010 19:30

viking60 skrev:Jeg liker ikke Linux=Ubuntu, som så effektivt blir markedsført. Men det kan søren ikke Canonical/Ubuntu klandres for; det må de andre gjøre noe med.

Hear hear!

Bashing av ubuntu er bra, likeledes som det er bra å bashe Toyota for bremsene sine, med bashing går utviklingen fremover.. Canonical kan ikke akkurat takkes for bidrag til kjerner osv, men kan takkes for veldig positiv oppmerksomhet i forhold til Linux Desktop.

Canonical er vel ikke de beste på pakker og fikser osv, ofte virker det som "if it's broken will fix it at next release" er deres filosofi, akkurat det er sørgelig og noe de får mye kritikk for etter hva jeg har forstått.. For å være ærlig er jeg ikke helt innsatt i Canonicals rutiner da min interesse for de er heller laber. .

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav omaha » lør 31.07.2010 20:03

Jeg har vel mer tro på Darwin enn Adam og ribbenet (mislykket fork som ble bra etterhvert for den som tror på mytene).

Det er vel slik Linux/FOSS fungerer også - noen mutasjoner her og der for å tilpasses de eksisterende levevilkår. De som tilpasser seg eller lykkes med å få andre til å tilpasse seg dem går videre. De som ikke muterer eller får skavanker under mutasjonen og ikke greier å tilpasse seg forsvinner.

Men som Jeffrey Stedfast (ikke ofte jeg er enig med den fyren) sier: Det er slik GPL fungerer. Man får litt, endrer litt (eller ikke) - det blir ikke snylting før man kødder i forhold til lisensen.

Det er ikke nødvendigvis Ubuntu som blir bedre av populariteten/hypen, men de andre må imøtegå konkurransen - og da skjer det saker og ting både her og både der. De som ikke gjør forbedringer vil etterhvert bli mindre relevant. Min oppfatning er at *buntu har fremtvunget store forbedringer andre steder.
medlem i 204 måneder
 

Kanskje til og med først og

Innleggav viking60 » søn 01.08.2010 23:59

Kanskje til og med først og fremst andre steder. Jeg, og mange andre faller fort i fellen at Ubuntu har gjort så mye for Linux. Det er liksom en udiskutabel sannhet.

Så kommer Fedoras og tidligere Mandrivas, Adam Williamson inn fra sidelinjen og dokumenterer at Linux ikke har vokst noe mer etter Ubuntus inntreden enn før.

Så da står vi igjen med at Ubuntu tar æren for Linux og snylter på de andre bidragsyterne, da de jo selv er ubetydelige i den sammenheng.
Andelene sine får de altså i Linuxmarkedet og ikke fra Windowsmarkedet.

Det tegner avgjort et mere usympatisk bilde av Ubuntu.

http://www.happyassassin.net/2010/07/29 ... of-ubuntu/

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav josi » man 02.08.2010 9:21

Meget interessant innlegg fra Adam Williamson. Det er fort gjort å bli opphengt i mediatrenden istedet for å se på de kalde fakta. (Selv om faktagrunnlaget kanskje ikke er så detaljert som ønskelig).

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntubashing på gang

Innleggav omaha » man 02.08.2010 10:59

Williamson's bloggpost er redigert siden jeg leste den - og det tror jeg ikke var så dumt.

Har ikke spesielle illusjoner om Linux' markedsandel og dens vekst, men hadde de vært på samme nivå uten pr relatert til Ubuntu? Uten trykket fra Ubuntu vil jeg tro at en hel rekke variabler hadde sett anderledes ut, og det er ikke godt å si hvordan det hadde sett ut uten Ubuntu.

Han lister et par punkter som summerer distroene ganske greit i dette perspektivet. Er forsåvidt ikke uenig i "Media Relations 101" kommentaren, men det er nå engang slik at Ubu gjorde det - de andre distroene/selskapene gjorde det ikke.

Selv publiserte jeg en ca 30 siders installasjons og oppsettsguide i 6 deler for Gutsy - der jeg fant Windowsbrukere - og sørget for å holde nedlastinglenker for Linux oppdatert. Det var ganske klart at det var windowsbrukere som kom til - ikke linuxbrukere.

Ubuntu gjorde 3 ting slik jeg ser det:

- Populariserte enkel installasjon - og sørget for at mange windowsbrukere FORSTO at det var nokså greit å installere Linux.

- De gjorde Compiz tilgjengelig. Timingen var ganske god. Ubuntu var en enkel måte for nyskjerrige å få tak i dette - som spesielt de yngre syntes var helt suverent - de syntes dette var riktig så "kult". Red Hat's Høgberg(?) var vel sentral mht Compiz.

- De sørget for masse presse, og tvang frem enkel installasjon i mange av de andre distroene. Hey - Selv Windows har blitt enklere å installere.

Noen av årsakene til at Linux ikke øker:
- Installasjonen VAR ikke like enkel for alle, selv om mange ubuntister påsto dette. (Intel GPU, ATI - deretter eldre ATI, Broadcom, lydkort, pulse audio.) Om ikke annet har dette gitt "Windowsleieren" god ammo - jeg ser fortsatt endel som bruker eldre ATI grafikkort som argument.
- Microsoft mobiliserte enda mer (skjønt Linux også fikk drahjelp av Vista).
- Utviklingsfilosofien i Gnome bidrar til at Gnome havner i bakleksa.
- Vi gjør det ikke alltid enkelt for oss selv (Linuxbrukerne er gode på kritikk av Linux).
- Linux på netbooks ble effektivt torpedert - og netbooks er i ferd med å svinne inn.
- Linux har ikke lykkes hos OEM.

Etter min oppfatning var Ubuntu svært positivt for Linux, men jeg synes ikke de har lyktes helt med å ta dette et steg videre. Andre distroer har absorbert fordelene Ubuntu hadde - som jo er en av fordelene ved GPL og dynamikken i Gnu/Linux/Foss og den harde konkurransen mellom distroer og teknologier.

Min bruk av Ubuntu endte med 8.04.1 - jfr Tertittens kommentar om fixer - og jeg synes heller ikke at Ubuntu har "levd opp til potensialet/hypen". Jeg er også helt enig i at "alt" av forbedringer skal oppstrøms så sant det lar seg gjøre.

Men Ubuntu har gitt Linux mye tiltrengt oppmerksomhet som har vært nyttig for alle distroer. Jeg TROR de andre distroene får mer oppmerksomhet i skyggen av Ubuntu enn de gjorde før Ubuntu.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron