KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » tor 05.08.2010 10:23

Forsøk å finne ut hva KDE Plasma faktisk er.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 10:30

Hvis du er usikker på hva plasma er? :-D så les denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_%28KDE%29


Og denne: http://plasma.kde.org/
Sist endret av marxleni den tor 05.08.2010 10:32, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav Tertitten » tor 05.08.2010 10:51

[quote="marxleni"Bra att noen arbeider videre med kde 3.5.10, for det er faktisk fortsatt folk som liker denne, jeg bruker som sagt Gnome. Men i motsetning til visse andre, så har jeg endog forståelse å respekt for dette.[/quote]
Så flott at du er forståelsesfull marxleni, veldig bra, men jeg lurer på en sak, hvem er disse "visse andre" du sikter til ?

@omaha: Bra svar til meg der, takk for det.
Angående kde/windows7 så mener jeg selv at de to ikke ligner så mye lenger, de lignet veldig i Vista. Legg på smooth-tasks så ligner de forholdsvis mye da.

Personlig syns jeg awn og cairo dock er en god ide, de er selvfølgelig rip off av taskbaren i OSX, men de har begge en del "nyere" ideer også. For meg personlig blir det for mye "bling" fant jeg ut da jeg nylig testet ut awn med Ubuntu, men det gir jo folk valg, og jeg er helt for valg :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 10:57

Ubuntu og Arch har kde 3.5.10 3.,5.11 and 3.5.12
Og det årsaken til at jeg ikke bruker den mer.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » tor 05.08.2010 11:14

att ikke kde kan levere en stabil utgave uten plasma

...og ettersom Marxleni googler + klipper og limer er det vel grunn til å anta at han har leste informasjonen han lenker til. Kanskje han kan informere oss uinnvidde om hvordan han har tenkt å anvende KDE 4 uten Plasma(teknologiene) - sånn til generelt bruk for massene?
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 11:20

Det gjør ikke marxleni av den enkle grunn at han bruker gnome i dag, og som alle andre så synser jeg også. Hvem ha sagt at jeg skulle bruke kde 4 uten plasma!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » tor 05.08.2010 11:24

Du etterlyser jo det selv.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 13:19

Jeg synes Kde4 ser interessant ut, og slett ikke noe dårlige greier, ja, det har nok fremtiden for seg, men som noe dag til dag alternativ pr i dag? Vel, det er jeg vel heller usikker på. Skal såkalte plasma tillegg være interessant, så bør de nok fungere, samt skriftstørrelsen på de bør nok være mulig å konfigurere separat. Kde har mange muligheter, men om det skulle forenkle hverdagen til en bortskjemt Gnome-bruker? er vel heller tvilsomt. Hvorfor i all verden, er det hvert strevet? Dette tror jeg handler om smak, måten man ønsker å bruke datamaskinen/skrivebordet på.

Men allikevel må man få si at Kde burde for eks gjøre ferdig 4.5 så stabil og ferdig uten noe mer nytt, for så å arbeide videre med neste versjon. Her synes jeg Gnome så langt gjør det riktig å vente, selv om en del liker å spekulere/lage egne innstillinger og meninger om årsaken til dette da.
Sist endret av marxleni den tor 05.08.2010 13:22, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » tor 05.08.2010 17:02

Problemet er at du - såvidt jeg kan se - ikke riktig vet hva du snakker om. Plasmoider er ikke plasma men "widgets" som utnytter b.la plasma. Når du da kommer med påstander om at "KDE er buggy" pga en Gmailplasmoid (for det er vel fortsatt i hovedsak den du snakker om?) er du mildt sagt på bærtur.

Du ser ikke ut til å ta det til etteretning når dette blir forklart til deg - og gjentar samme påstand selv om du burde ha informasjon nok til å plassere problemet DITT der det hører hjemme.

Jeg ander ikke hvor mange ganger jeg har gjentatt dette i en eller annen form men jeg kan jo dra hovedtrekkene enda en gang til:

Plasmoider er bare widgets og lages av hvem som helst. Noen få tilhører KDE SC (Systray osv), og de andre kan være lagd av hvem som helst. Disse har ikke KDE noe som helst ansvar for. Openoffice kjører på Windows - men selv ikke jeg som er "relativt kritisk" til Microsoft vil finne på å gi dem skylden for en bug i OOO for Windows.

Jeg påstår heller ikke at Opensuse eller Novell SLED er dårlige distribusjoner selv om jeg er "mer enn kritisk" i forhold til Mono/.net.

Din kritikk (denne gang) kommer i en tråd som informerer om at KDE gjør akkurat det du argumenterer for - de utsetter 1 uke for å sikre kvaliteten. Du er samtidlig påpasselig med å kjøre litt promo for dine preferanser. Skill mellom snørr og bart.

Jeg har også forklart deg bakgrunn for DINE problemer med skriftstørrelser / rendering, og når du ikke tar det bryet med å gjøre som foreslått - men fortsetter klagingen har jeg ikke spesielt stor sympati med deg.

Det handler om smak og behag - nettopp. Det er helt ok - det nettopp for å tilfredstille forskjellige utviklere og forskjellige brukere det er så stort mangfold.

Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved din preferanse mht Gnome - det har ingen betydning for meg hva du bruker og jeg har ikke noe imot Gnome. Kritiserer gjerne KDE for min del - det er ikke min oppgave å drepe kritikk og jeg har ingen roller tilknyttet KDE.

Men jeg synes igrunn du bør absorbere informasjon du får mht de problemer du finner slik at du unngår slike problemer istedet for å forsøke å klistre det en plass det ikke nødvendigvis hører hjemme.

Det er ikke mitt bord, men det er en fasinerende konflikt mellom å promotere det du selv mener er perferkt/stabilt og gjentatte ganger å utsette deg selv for noe du mener har store svakheter, er buggy/ustabilt.

Selv om det ikke vedkommer meg er det fristende å oppfordre deg enten til å holde deg til Gnome eller å lære deg KDE skikkelig. Et sveip innom en eller annen evt blodfersk versjon for deretter å konstantere at det (f.eks Opensuse eller KDE) ikke holder mål tar ihvertfall ikke jeg for god fisk.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav KMJ » tor 05.08.2010 18:01

marxleni skrev:Men jeg synes det er merkelig att ikke kde kan levere en stabil utgave uten plasma

Det første som slår meg når jeg leser det der er, hvorfor i all verden skal de gøre det! KDE utviklerene har allerede levert en stabil utgave med Plasma, så det virker da veldig meningsløst. Men strengt talt, så har de jo faktisk levert det også. Siden det er fult mulig å kjøre "KDE" uten Plasma også, alle applikasjone i KDE SC fungerer helt fint uten KDE Workspaces.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 18:32

Ett produkt skal fungere når man tar i bruk det, ellers er det ikke bra. I så fall bør man ikke sette en etikett med ordet stabil på det. Devlopment heter det da, eller på Norsk, utviklings-versjon.

widgets er også kde`s ansvar sålenge de gir utviklerne av slike, tilgang til å porte de rett inn i på kde skrivebordet uten nevneverdig kvalitetsvurdering.
Det vil si det samme som, jeg har en skoforreting og selger deg et parr sko. Du kommer tilbake til meg ett par dager etterpå og vil ha pengene tilbake, da du ikke er fornøyd. Vel, jeg sender deg da videre til produsenten av skoene, uten at jeg betaler deg et øre, for det er jo ikke mitt ansvar at jeg solgte deg skoene. Hadde jeg kvalitetssikret lageret mitt, så hadde du nok mulig ikke trengt å komme tilbake med skoene. Altså mener jeg att kde burde kvalitetssikret slike widgets før de fikk porte de inn på skrivebordet. Jeg sender ikke dette problemet direkte til kde, mer enn å si att de slipper ulike ting for lettvint igjennom. For det er kde som bestemmer hva brukeren kan laste inn på skrivebordet, eller?
Bedre kvalitetssikring av tilleggene fra kde side savner jeg.

Jeg har ikke nevnt gmail, men mail, lær deg å lese.

Når ikke ubuntu/debian distroer ikke klarer å takle nvidia brukbart nok, så er dette et distroproblem, da andre distroer takler samme nvidia og versjon, bra. Da man gjentatte ganger har påpekt dette i de ulike forumene for de respektive distroene, så er vel svarene natingen lite problemløsende eller ingen svar m,m. Det virker nesten som det bare er meg som har dette problemet, og det tror jeg neppe på. Klart jeg undrer når andre distroer som mandriva, pclos og opensuse takler nvidia bra, men ikke ubuntu/debian distroer, sett bort fra den siste mint kde, den funket på dette område, men her har man kde igjen da med alle de problemer dette medfører.

Kritikk medfører alltid att man da og da tramper noen på terne, slik er det bare. Og er ting jeg ikke tar til etterretning, nei.

Jeg har heller ikke sagt at en distro er dårlig på grunn av mangler eller ulikhet. Dette er tanker du på en merkelig måte har fått oppe i hodet ditt.

Men igjen. Uansett sveiping innom som du kaller det. Fungerer ikke ting og tang, spesielt det grunnleggende som skjerm og videokort fra start, da er det en testversjon, og man burde bytte ut etiketten på konseptet til med testversjon. Slik er det jo, og slik bør det fungere. Her synes jeg mandriva og pclos, i hvertfall på gnome siden, de har gjort et fremragende arbeid.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav Tertitten » tor 05.08.2010 19:25

marxleni skrev:Jeg har ikke nevnt gmail, men mail, lær deg å lese.

Du har nevnt gmail, eller google plasmoids mangfoldige ganger i forbindelse med plasma og KDE, så ikke prøv deg en gang.

Når det gjelder KDE og plasmoinds/widgets så er det noen som følger med på en "ren KDE" installasjon, men ellers er det fullstendig opp til distribusjonens utviklere hvilke widgets som følger med, de velger dette, noen har mindre en andre og noen har utvilsomt ikke en gang bugtestet de skikkelig, være seg de heter mandriva sa, novell, fedora, linux mint eller hva pokker de måtte hete.

Jeg var også av samme oppfatning som deg angående plasmoids/widgets og ansvar, og var helt på samme linje som deg, faktisk irriterte det meg at f.eks omaha nektet å innse det jeg visste... Det viste seg derimot at omaha hadde helt rett og jeg totalt feil etter at jeg sjekket ut "hvor ståa var"

Jeg tror kanskje dette er en vanlig missoppfattelse, det kan jo ikke bare være du og jeg som har oppfattet det slikt ?

Uansett, gnome har samme historie, skrivebordet mitt i gnome har mang en gang fryst totalt under bruk av "screenlets", screenlets er i all hovedsak utviklet av personer som bruker gnome-looks siden og ikke av utviklerne til gnome.

Jeg syns du har ett godt poeng og det er att KDE burde bli flinkere til å kvalitetssikre KDE pakkene ved slipp, men hovedansvaret ligger hos distribusjonsutviklerne, det er de som er ansvarlig for hvor mye ekstra drit de putter inn i distribusjonen, det er de som er ansvarlige for ekstra avhengigheter, det er deres ansvar at en plasmoid ikke krasjer lydserveren, osv osv..

Uansett, helt akseptabelt at du syns KDE er buggy, det syns jeg også, men opplever det stadig mer og mer stabilt, og ikke spesielt mindre stabilt en gnome ihvertfall, ikke med versjon 4.4.4.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

widgets er også kde`s

Innleggav QtanJ » tor 05.08.2010 19:29

widgets er også kde`s ansvar sålenge de gir utviklerne av slike, tilgang til å porte de rett inn i på kde skrivebordet uten nevneverdig kvalitetsvurdering.

Meiner du dei som er inkludert i KDE-pakkene? Alt som kjem herifrå er KDE sitt ansvar. Alt som kjem herifrå er brukaren og/eller distribusjonen sitt ansvar. Dersom distribusjonen tilpassar KDE er det distribusjonen sitt ansvar. Derimot kan og bør distribusjonen finne ut om feilen ligg i KDE, eller i måten KDE er tilpassa på. Å bruka for nye/gamle versjonar av diverse viktige program(gcc, xorg, qt, m.fl) er ein måte å tilpassa KDE på som ikkje nødvendigvis fører til ei stabil oppleving. Uansett er det vanskelegare å installere KDE, enn ein distribusjon som inkluderer KDE.

Dersom delar av produktet er ustabilt(på grunn av ein feil i skjermkortdrivarane, ein feil i distribusjonen, eller av andre grunnar) er sjansane for at ein kan styre unna dei delane ganske store. Derimot er det avhengig av ein vilje til å finna ut kvar problemet ligg.

PS: Dårleg (støtta) maskinvare krev ein ekstrainnsats for å verta brukbar. For meg er ikkje ein distribusjon ferdig installert når "installasjonen" er ferdig. Den er først ferdig når den er klart til normalt bruk. Dersom skjermkortdrivarane eller noka anna viktig ikkje fungerer tilfredsstillande er ikkje distribusjonen ferdig installert. Du kan seia at distribusjonen er for vanskeleg å installere, men å seia at den ikkje fungerer meiner eg er feil.
medlem i 210 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » tor 05.08.2010 19:33

Du har selv nevnt Gmail-plasmoiden ved flere anledninger - om du har fått skikk på den - bra.

Du har åpenbart ikke forstått.

Gå inn på Narvesen - kjøp pølse i brød med ketchup på - stikk innom Gustav's mobile pølsebod og pakk på med sennep. Gå tilbake til Narvesen og be om å FÅ ny pølse i brød og begrunn det med at du ikke likte sennepen.

KDE legger ut kode - de som vil henter. Så lenge du og evt mellomledd overholder lisensbetingelsene er det KDE knekkende likegyldig hva du bruker det til og hva du bruker fra 3.part. De har selvsagt en interesse av at det fungerer smertefritt. Det sier seg selv.

Mitt inntrykk er at du klager på alt annet enn dine favoritter. Promoklaging altså. Mine tær er slett ikke trampet på - du står helt fritt til å mene og si akkurat hva du vil - slik jeg og alle andre også står fritt.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 21:11

Som jeg tidligere har sagt, alle synser i vei om ditt og datt :-D
Vel, nå liker ikke jeg søppelmat som man finner på narvesen, mack donald og på bensinstasjoner da :-D

omaha leser bare det som er negativt. Jeg har også sagt mye positivt om kde4 serien, men dette er enkelte helt blindet for. Jeg har også sagt mye positivt om de ulike distroene, men helle ikke dette går inn.

Jeg har nok nevnt mail og blitt missforstått med gmail, ja, for jeg har aldri brukt Gmail. Men dette er i og for seg ubetydelig og lite diskutabelt.
På mine pclos nettsider har jeg for eks god reklame for kde4 serien:
http://pclinuxos-norge.org

Så hvem som er på jordet eller ikke, kan vel diskuteres da.
Men selv om man mener noe positivt, så kan man også mene det stikk motsatte i andre sammenheng. Noen distro/desktop-slave blir jeg aldri. Det som er bra er bra, det som er dårlig er dårlig, thats it. Det kan fult mulig være slik at når Gnome 3.0 kommer, så kan den få betydelige problemer, eller at kde ved neste veikors blir vel så stabil? Hvem vet.
Men synse bør man gjøre tror jeg, ellers vil utviklingen stå stille.

"PS: Dårleg (støtta) maskinvare krev ein ekstrainnsats for å verta brukbar. For meg er ikkje ein distribusjon ferdig installert når "installasjonen" er ferdig. Den er først ferdig når den er klart til normalt bruk. Dersom skjermkortdrivarane eller noka anna viktig ikkje fungerer tilfredsstillande er ikkje distribusjonen ferdig installert. Du kan seia at distribusjonen er for vanskeleg å installere, men å seia at den ikkje fungerer meiner eg er feil."

Helt uholdbart, Det er i så fall bare ubuntu distroer som ikke har bra nok nvidia støtte? eller noe i den retningen? For hvorfor fungerte dette i mint kde4 sin seneste versjon? Den er også basert på ubuntu. Hvorfor fungerte dette i mandriva, pclos og opensuse? Så man få jo begrense seg om påstandene om maskinvare da,når man ser at det er ubuntu,kubuntu, xbuntu, ja alle de ubuntu baserte distroene jeg testet hadde samme skjermproblem, men ikke mint9 kde4. Tilfeldigheter? Svaret er definitivt Nei.
Har prøvd alle de ulike tipsene og variantene på diverse forumer inkludert linux1 + google. Enn så lenge, Nei.
Sist endret av marxleni den tor 05.08.2010 21:29, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron