KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » ons 04.08.2010 18:16

Aaron Seigo melder at Lanseringsgruppen i KDE har besluttet å utsette KDE SC 4.5 med en uke.

KDE hadde planlagt 2 slippkandidater for SC 4.5 men dette ble utvidet med en til. Nå sier de at de blant annet har mottatt en del endringer i siste liten - endringer som de ikke er helt komfortable med å slippe løs helt umiddelbart.

Hele rekken av påfølgende 4.5.X-versjoner vil også komme 1 uke senere enn i den opprinnelige planen.

Lanseringsplanen for KDE SC 4.6 blir ikke berørt.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » ons 04.08.2010 18:59

Hvorfor ikke lansere en stabil utgave av kde?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav QtanJ » ons 04.08.2010 20:14

Det er difor dei ventar ei veke.



Så lenge distribusjonen er skrudd saman på ein god måte meiner eg KDE har vore ok sidan KDE4.3. Dei feila eg har oppfatta som irriterande etterpå har vore feil i enkelte konfigurasjonsfiler som vart laga av KDE4.2 eller at komponentane i operativsystemet ikkje passa godt nok saman.



Dersom ein startar med tom .kde* burde gode distribusjonar vera stabile nok. Kmail er derimot noka eg har slutta å bruka sidan KDEPIM er det siste store som står att.





@omaha
Du meiner vel http://aseigo.blogspot.com/2010/08/kde- ... layed.html
Sist endret av QtanJ den ons 04.08.2010 20:18, endret 1 gang
medlem i 209 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » ons 04.08.2010 20:46

Beklager Qtanj - jeg tror jeg får ta et nettbasert klipp og lim-kurs. ;)

Tror det er greit å vente med Kmail - de har jo fått 1 uke ekstra der også pga dette. Det ville forbause meg om det ikke kommer forholdsvis mange bugfixer i etterkant av at den nye versjonen slippes løs i SC 4.5.1 all den tid brukermassen kommer til å øke nokså mye. Jeg tror det lønner seg å vente noen versjoner eller til og med til SC 4.6 om det rapporteres mye bugs.

iPaden til Moses var antagelig stabil.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » ons 04.08.2010 21:39

Vente? Vel, den tiden rinner ut desember 2012 enligt Nostradamus profetier.
Men jeg synes det er merkelig att ikke kde kan levere en stabil utgave uten plasma og en ustabil slik de i dag gjør. Som jeg tidligere poengterte, de burde ha videreutviklet 35.10 serien videre, side om side med 4 serien. Det hadde de tjent mye på.
Sist endret av marxleni den ons 04.08.2010 21:40, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » ons 04.08.2010 22:23

Nei, det burde de ikke ha gjort.

Koden i KDE 3 var blitt uhåndterlig.

Get over it.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » ons 04.08.2010 23:41

Jeg syntes kde3 serien fungerte bra jeg, hadde ikke noe problem. Problemene med kde begynte for alvor da kde 4serien kom, og slik jeg ser det så virker det som kde har kommet inn i en kronisk tilstand. Kde ser veldig bra ut, men vel buggi er den ennå. Får håpe det blir bedre med de nye slippene som kommer da.
Sist endret av marxleni den ons 04.08.2010 23:43, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » ons 04.08.2010 23:59

Mer selvplaging altså....
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 0:06

Når man først skal diskutere kde så, men for min del så kvitter det, da jeg selv bruker Gnome, men håper for linux del at kde blir bedre da.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Problema i KDE4 var store i

Innleggav QtanJ » tor 05.08.2010 1:10

Problema i KDE4 var store i KDE4.0 og har vorte mindre og mindre etterpå.

At koden i KDE3 er umogleg å handtera betyr at utviklarane må bruka meir energi på å halda koden oppdatert enn det er verd. KDE3 vert framleis utvikla av nokre personar, men eg trur ikkje det er nok til at produktet ikkje vert dårlegare og dårlegare. Ver fri til å motbevisa meg. Dei som er flinke og mange nok vil som regel heller utvikla KDE4 fordi dei kan oppnå meir på kortare tid. Desse folka gjer ein innsats for at KDE3 skal leva vidare. Det gjer også enkelte gentoo brukarar som held til på epostlista gentoo-desktop og kde-sunset-overlay

Ein skal ikkje vurdere KDE4 ut frå RC dersom ein berre vil prøva den mest stabile KDE-versjonen. Heller ikkje bruka gamle konfigurasjonsfilar dersom forrige versjon var ustabil. Då er det betre å vurdere KDE4.5 som ny brukar etter at det er lansert. Dersom ein ikkje treng KDEPIM burde KDE4.5.1 og seinare vera eit godt utgangspunkt. Uansett bør ein ikkje prøva produktet før ein anten er villig til å prøva eit ustabilt produkt, eller til distribusjonen har markert produktet stabilt.
medlem i 209 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav Tertitten » tor 05.08.2010 1:18

KDE har kommet seg, KDE har mye mindre bugs nå for tiden og oppleves stabilt for min del.
Alt er relativt, og merkelige Dolphin krasjer osv forekommer, men jeg kan ikke si 100% at dette skyldes kde, det kan like gjerne skyldes at f.eks ntfs-3g "hikker" mens dolphin er oppe, eller noe annet banalt.

Samtidig må man også huske på at KDE 4.4.4 er vel den seneste stabile KDE versjonen, om man prøver en annen versjon får man vel skylde seg selv litt.

Gnome vet jeg ikke hva driver med, ønsker de å påtvinge alle gnome brukere med ett netbook utseende i og med Gnome3/Shell ? eller hva ? kan man ikke like gjerne velge Meego, eller KDE med netbook backend si så fall ? eller er det jeg som missforstår noe her ?

Av de alle er uansett KDE den jeg velger, jeg tør fremdeles å påstå at jeg ikke "liker" hva man har å velge i, gnome, kde, fluxbox, openbox, lxde, e17, osv osv, ingen av de gir noen som helst wow følelse.
Sikker mange her som ikke ser noe ting positivt med Windows7, men skrivebordsmiljøet der, valgene, systray, taskbar osv, der var det veldig mye bra og positivt. til og med nye og positive ting i utforskeren. MS har lyktes bra med Windows 7, særlig på GUI siden, men jeg velger fremdeles heller frihten!

Jeg ønsker liksom heller ikke att hverken KDE eller Gnome skal gå etter det enkle, nemlig å kopiere, greit kopier det som funker og bygg på det, men finn på noe helt eget, ting som er gjort men kan gjøres mye bedre, eller noe nytt som ingen har gjort før
og gjør så dette bra..

I KDE er vi så Windows fascinerte at vi fremdeles har 1 panel i bunnen, dette panelet har som regel menyen ute til venstre, også har vi vis skrivebord, også har vi hurtigstarteren med en 3-4 hurtigstartere, da kommer naturlig-nok også Opgavebehandleren, etter dette kommer natusligvis systra kombinert med varslings plasma, etter dette kommer klokka såklart...
En eller annen variant av dette er hva man får out of box fra en linux distribusjon, de er kanskje tweaket litt etter distroens ønske, kanskje er det Oxytheme i bakgrunnen kanskje er det Plasma, uansett hvordan man tweaker, skrur og endrer på ting så er det dette KDE dists blir levert med i dag, ergo vi er låst mot noe som ligner windows.
Hele tiden ha KDE fulgt MS sin layout og løsning om hva som skal finnes på taskbrbaren, helt frem til Windows 7 så ha vi hatt nøyaktig samme layout som MS.

Det skammer meg at KDE har fulgt MS i så mange år op at de har kopiert (og gjort ting til det bedre) uten å våge å gå andre veier, Jeg snakker fremdeles om taskbar miljøet bare så det er klart..
Om bare KDE hadde våget å gå andre veier (Og ikke plustelig slipper en SC med Smooth Tasks i stedenfor oppgavelinje) De må tenke noe nytt, uprøvd..

Det jeg sier sier jeg ikke fordi jeg frykter Gnome konkurranse, jeg sier det forfi jeg frykter at KDE blir himla kjedelig etterhvert.

Sier heller ikke at det haster for KDE å få gjort noe med, snarere tvert i mort, kom i mål med alt det andre som det haster med.
Egentlig hva dette er er min ide'e om at jeg håper etterhvert å få se noe imponerende og nytt i KDE som sier "Wow!" og "Tenk på at ingen kom på dette før?!"

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 1:38

Wow sier jeg når alt fungerer og man kan stole på att det gjør det. Når det gjelder Gnome3, så har jeg sett litt på konseptet til Gnome3 på YouTube, og jeg må si att, jeg er ihvertfall positiv til 3.0, den ser bra ut.
http://www.youtube.com/watch?v=1gi5nWjoX1U&hd=1

http://www.youtube.com/watch?v=oYOe9INyy88

http://www.youtube.com/watch?v=jji3AQh7bao&hd=1

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Første gongen eg prøvde

Innleggav QtanJ » tor 05.08.2010 1:46

Første gongen eg prøvde windows vista/windows 7 tenkte eg: "oi, dette likna på KDE4". Uansett kor feil det måtte vere trudde eg det var MS som kopierte fleire gode og dårlege idear frå KDE.

Sjølv om KDE er windows-inspirert er eg ikkje alltid like sikker på kvar alle ideane kjem frå. Eg meiner uansett at det ikkje speler så veldig stor rolle.

Eg brukar ikkje standardinnstillingar lenger. KDE er det skrivebordet som eg kan godt nok til at eg raskt og enkelt nok kan gjera det slik eg vil ha det. Raskt og effektivt utan effektar. Og ja, eg brukar for tida 2 panel(midtstilt oppe og midtstilt nede). Eg hadde 3 før(med eit i midten til venstre også).
medlem i 209 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav omaha » tor 05.08.2010 8:28

@Marxleni:
Jeg finner det er interessant å observere en gnomebruker med preferanse for stabilitet i vigør. Dersom "stabilitet" er så viktig for den enkelte bruker bør man kanskje sette tæring etter næring. F.eks ved å vente til KDE 4.8.3 - eller Gnome 3.74. Man kan ikke dra konklusjoner før installasjonen har rukket å legge seg på harddisken. Nokså stort paradoks mht "stabilitet".

KDE 4 uten plasma? Vet du hva plasma i KDE er?

@Qtanj: Jeg ser på din kommentar som en betraktning fra utsiden:
Det var hele tiden klart at 4.0 ikke var et produksjonsmiljø men en base som var nødvendig for at applikasjonsutviklerne skulle komme igang med sine "greier".

Det var helt meningsløst å bruke det i produksjon. Tror ikke engang det tok meg 5 min å forstå det. Det var nokså mange som brukte 4.0 for hva det var verdt - jeg tillegger en vesentlig del av dette en preferanse for KDE 3. De aller fleste har kommet over det, og de som virkelig ønsker KDE 3.5 konsentrerer seg om å holde den i live.

Dagene for KDE 3.5 som et reelt alternativ for andre enn spesielt interesserte er uansett talte om det bare er lommer med mindre grupper som jobber med vedlikehold og enda færre jobber med videreutvikling

@Tertitten:
Skal ikke påstå 100% sammenheng, men jeg relaterer evt "lag" (ikke applikasjonscrash) i Dolphin til dette:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODQ3Mw

Jeg har ikke noe å klage på over noen av DE/WM du nevner - de har sin misjon og sine brukere som liker de og har nytte av de. Helt suverent på "verktøydisker" med partisjonsverktøy osv osv hvor f.eks KDE 4 er overkill.

Generelt jobber samtlige DE for samtlige OS innenfor den samme begrensningen: en firkantet todimensjonal skjerm. Det er rammen som begrenser hvor mye som kan gjøres. Derfor har de stort sett lik fremtreden. I realiteten er det små variasjoner mht elementer. En firkant - noen striper som skiller seg fra den store firkanten - og ikoner. Hvor de plasseres og hvordan de ser ut osv er ikke vesentlige forskjeller - konseptet er stort sett det samme.

For Windows 7 sin del anser jeg DE for å være vesentlig svakere enn OSX, Gnome og KDE 4. Blant annet på "arbeidsflyt" hvor Microsoft pakker alt slikt inn i MSO (sharepoint frontend), brukertilpasning - hvor MS har lagt opp til at alt fra oppstart, lyd og utseende er designet for å være en reklameplakat for MS. Det er derfor de har gjort det vanskelig å endre på utseende osv.

Både OSX og KDE 4 legger opp til arbeidsflyt innebygd i DE. Slik sett er det nok andre DE som minner mer om Windows mht enkeltapplikasjoner som fungerer stort sett helt isolert fra hverandre.

Ettersom arbeidsflyten er konsentrert innenfor MSO er det vanskelig for 3.part å kunne utnytte slikt - så de må i såfall gjøre dette for en stor del på egen hånd. Om de ikke har serverløsninger fra Microsoft.

Nå sier ikke jeg at KDE/OSX er ferdige med den jobben, men det legges til rette for slikt fra bunnen av. Jeg tror dette kommer til å bli mye bedre i fremtiden og det er en vesentlig årsak til at jeg har valgt KDE.

Det er sikkert bare meg, men jeg ser på DE i W7 som et handicap - om KDE 4 hadde vært så likt W7 som mange påstår hadde jeg aldri brukt det. Jeg bokstavelig talt lo rått da jeg startet og testet W7 første gang. Etter det var jeg bare frustert over hvor tungvint det fungerer. (Finnes det et OS/DE med mer tekst innbakt?) Joda - testet med MSO 2010 fullversjon også. :bitchin:

Jeg ser på det som en stor fordel for meg som KDE-bruker at Gnome blir så bra som overhodet mulig. Jo bedre Gnome blir desto mer må KDE legge seg i selen. Det er mye jeg liker i Gnome - og en del jeg ikke liker. Det betyr bare at jeg har andre preferanser, og å klage på Gnome gjør ikke KDE bedre. Jeg må ikke bruke Gnome - så jeg lar stort sett være uten at det ligger noe spesielt negativt til grunn for dette.

Det er ved intern konkurranse alle deler av Gnu/Linux/Foss blir bedre. Det skulle heller ikke forundre meg om Microsoft's brukere fortsatt holdt på med XP vs Vista hadde det ikke vært for at OSX og Linux inkl DE er så bra.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE SC 4.5 utsettes 1 uke

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 10:20

Mye egen-skjær synsing her, alle synser i mer eller mindre utstrekning, dette betyr ikke at man har rett for det.

Bra att noen arbeider videre med kde 3.5.10, for det er faktisk fortsatt folk som liker denne, jeg bruker som sagt Gnome. Men i motsetning til visse andre, så har jeg endog forståelse å respekt for dette.

Vel, tester Gnome-Shell, Fungerer faktisk allerede veldig stabilt den. :-) selv om den ikke er i sin endelige filnale versjon da. Men jeg liker den godt jeg. :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron