NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav MrKane » tor 05.08.2010 12:58

Fra NRK Betas side

"Du har sikkert fått med deg at vi jobbar med ein ny versjon av nett-tven vår. I forbindelse med dette arbeidet vert det utvikla eit dokument kor vi spesifiserer kva som skal støttast av maskinvare, nettlesarar og operativsystem."

Dette er jo kjempepositivt! Her gåt de ut og ber om innspill på hva vi opensourcere egentlig vil ha.

Knallbra NRK!
Sist endret av MrKane den tor 05.08.2010 17:29, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: NTK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav marxleni » tor 05.08.2010 13:07

Sist endret av marxleni den fre 06.08.2010 7:34, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav josi » fre 06.08.2010 0:58

Hva er poenget med å liste opp distribusjonene man bruker? Virker en, virker alle.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Ja det er i alle fall ikke

Innleggav viking60 » fre 06.08.2010 11:15

Ja det er i alle fall ikke mye poeng i å begrense noe til en spesiell distro. Sliter også litt med å se begrunnelsen for det.
Uansett er jeg enig i at det er positivt med interessen NRK viser for Linux og at de i så måte er langt mere fremtidsrettet og moderne, enn konkurerende kanaler:)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav omaha » fre 06.08.2010 12:27

Nå kjenner ikke jeg spesielt mye til hvor mye trafikk de forskjellige løsningene drar, men de bør velge en løsning hvor det ikke spiller noen som helst rolle hvilken distro, hvilket OS eller hva slags duppeditt potensielle brukere har.

Det er allerede prosjekter som drar opp ytelsen i VP8 nokså mye og jeg forventer ihvertfall at det er en hel del utviklere som legger ned mye jobb og prestisje i å forbedre den.

Jeg tror WebM kommer til å bli "teknologien" som kommer til å gjøre materien platformuavhengig og derved distrouavhengig.

http://linux1.no/blogg/omaha/4447/webm- ... fra-ffmpeg

NRK bør innrette seg slik at problemstillingen blir irrelevant.
medlem i 205 måneder
 

For en viktig og proff

Innleggav MrKane » fre 06.08.2010 12:54

For en viktig og proff organisasjon som NRK så er det svært viktig at de kan teste ut løsninger på forhånd på X antall konfigurasjoner for så å rarantere at det virker der. Funker det ikke så vil de supportere det.

Det er ikke akurat et ukjent problem i programvareverdenen at en liten SW endring i en eller annen biblioteks versjon krasjer systemer og lager problemer.

En proff organisasjon må si hva de vil brenne kruttet på.

En micro distro som har herpet ett eller annet ved å sette et kompilerflagg eller gjort en eller annen "optimalisering" er det nok ikke greit å supportere....

Så ja, velg en grei teknologi som alle kan benytte, men det utelukker ikke at de bør begrense hva de offisielt støtter. De andre som så benytter teknologien må så støtte sine brukere med å få det till å virker mot NRK's "standard"

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav marxleni » fre 06.08.2010 18:53

Proff og proff! Vel, alt er relativt.
Men det burde bli flere slike alternativer på linuxplatformen, så det er jo positivt at nrk satser på linux. Selv ser jeg ikke på nrk av prinsipielle årsaker.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav Tertitten » fre 06.08.2010 19:20

av en eller grunn fikk jeg assosiasjoner til "the unabomber", vel uansett.....

Veldig bra insiativ fra NRK, men jeg tror det er noe underliggende her, NRK kan ikke ta lisenspenger for nett om ikke deres webtv fungerer på de mest vanlige plattformene, NRK gikk nylig ut og sa de ønsket å inkludere nett i deres lisens... Dette stinker syns jeg..

1) Få webtv til å fungere på de aller fleste plattformer slik at vi kan knekke evt argumenter på hvorfor vi ikke skulle kunne ta lisens (som f.eks webtv fungerer stort sett kun på Windows plattformen)
2) Introduser ide om nett lisens om og om igjen, til slutt blir ideen akseptert.
3) Legg på 1000 kr på lisens..

Noe slikt ser jeg for meg. .. Om det blir slik, blir NRK da tvunget til å ta bort absoludt all reklame fra deres nettsider da ?? neppe.
Statskanalen opptrer som en ekstremt kapitalistisk bedrift..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav marxleni » fre 06.08.2010 19:29

"Statskanalen opptrer som en ekstremt kapitalistisk bedrift.."

Og det er nettopp det den er :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav omaha » fre 06.08.2010 19:50

En av "greiene" med FOSS og Gnu/Linux er at det konseptuelt heldigvis ikke blander inn geopolitikk eller generell politikk.
medlem i 205 måneder
 

Re: NRK Beta med spørrerunde til linuxbrukere om web tv

Innleggav viking60 » fre 06.08.2010 20:58

@tertitten Off topic og uinteressant! Og ikke i nærheten av hva trådstarter ønsker å debatere.

Ops! er vist blitt dommer her sorry... :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]