Opera 10.70 på trappene

Opera 10.70 på trappene

Innleggav omaha » man 09.08.2010 14:18

Opera er godt igang med neste utgivelse av Opera - versjon 10.70.

Denne gangen ser utgivelsene til å være synkrone mellom forskjellige operativsystemer - slik Opera har lovd.

En kopi for Linux kan lastes ned herfra:
http://snapshot.opera.com/unix/heyprrresto_10.70-6428/

Jeg har brukt de 2 siste snapshot'ene uten større videreverdigheter, og hva som er fikset eller forbedret i de forskjellige versjonene er omtalt her:

http://my.opera.com/desktopteam/blog/
medlem i 205 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav Arthur_D » man 09.08.2010 16:28

Prøvde nettopp 10.60, og tror ikke Opera er helt for meg. Den har noen kjekke småting som imponerte meg til å begynne med, men dessverre spilte ikke helt maskinen min på lag med Opera - den brukte konstant minst 20% av en CPU, og økte etterhvert opp til rundt 40%. I tillegg hadde den en liten frysningsperiode, og problemet jeg hadde i Firefox manifesterte seg her også: ved mange åpne faner ble minnet mer og mer i bruk, helt til jeg nesten ikke hadde ledig minne igjen.

Tester nå ut Google Chrome, og må si det er en ganske god nettleser, men er jo håpløst å vite hva ressursbruken er når alle fanene er i separate prosesser. Jeg er dessuten litt redd for at man skal gjøre seg for avhengig av Google.

Dette ble en liten digresjon, men hvis Opera 10.70 bringer inn endel innstramminger når det gjelder ressursbruk, kan det vel være jeg gir den en sjanse til.
Og jeg er klar over at det kan være det bare er min konfigurasjon som gjør at Opera ikke faller helt på plass, så tillegg dette innlegget så lite eller mye vekt dere bare vil. :)

Vil til slutt si at Opera-utviklerne må fortsette å stå på for åpne standarder og være med og presse de mer kjente nettleserne; vi trenger Opera også. :)
medlem i 178 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav marxleni » man 09.08.2010 17:13

Opera har hele tiden ført meg tilbake til Firefox, kanskje denne versjonen er noe bedre for meg? :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav omaha » man 09.08.2010 18:09

Nei.

Dette er en utviklerversjon og derfor ikke noe for deg.

Brukere som ønsker stabile systemer bør holde seg til offisielt lanserte versjoner - fortrinnsvis de man evt finner i distribusjonens egne pakkebrønner.
medlem i 205 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav marxleni » man 09.08.2010 18:25

Greit nok og riktig, men denne versjonen var betydelig bedre :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Opera er ett av kun to

Innleggav olavpet » man 09.08.2010 18:31

Opera er ett av kun to programmer utenom kjernepakkene fra KDE jeg bare MÅ ha på skrivebordet, både på arbeidsstasjon og nettbok.

Jeg har blitt så avhengig av Opera, at jeg føler meg helt fortapt når jeg ufrivillig forviller meg inn i en annen nettleser :).
Sist endret av olavpet den man 09.08.2010 18:36, endret 2 ganger.
medlem i 175 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav marxleni » man 09.08.2010 18:35

Smaken er forskjellig, men hos meg er Firefox endog raskere. :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Opera er ett av kun to

Innleggav petrus764 » man 09.08.2010 19:33

olavpet skrev:Jeg har blitt så avhengig av Opera, at jeg føler meg helt fortapt når jeg ufrivillig forviller meg inn i en annen nettleser :).


Helt enig, blir desperat uten Opera. Føler meg mindre komfortabel i FF enn i IE.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav olear » tir 10.08.2010 0:20

Har hatt mye imot Opera opp gjennom årene, men med 10.60 (vel og merke bare testet i W7) begynner jeg endelig å like programmet, merker også at en del "trivielle" bugs har blitt fikset.

Lover bra :) Kan kanskje erstatte Firefox+Thunderbird på maskinene mine

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav PMrockXmetal » tir 10.08.2010 1:00

Bruker Safari 5.0.1 og elsker den! :P
medlem i 165 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav Tertitten » tir 10.08.2010 1:18

Har alltid fulgt Opera, har ikke alltid vært like fornøyd, i og med versjon 10.50 begynte det å ta seg :)

Jeg er veldig fornøyd nå, og ganske fornøyd med at de har fikset (10.70 RC) problemene med vg.no hvor alt bare blir seigt etterhvert.

Jeg syns det er synd at adblock løsningen ikke er litt bedre, det skulle vært mulig og velge frames og blokkere også, f.eks på itavisen.no ser det ikke spesielt bra ut etter man har blokkert det meste av reklamen pga noen css frames de har. Adblock filtre er ellers lette og greie og bruke, laster man ned f.eks fanboys urlfilter.ini og fanboys elementhider kommer man langt..

Widgets forstår jeg ikke meningen med dessverre, jeg har prøvd en del av de og de er ikke for meg, men jeg er sikker at andre finner nytte i dem.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav petrus764 » tir 10.08.2010 1:28

http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/

Du kan vel bruke element hider?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav marxleni » tir 10.08.2010 1:33

Når det gjelder Widgets i Opera, så synes jeg de fleste holder en svært laber kvalitet i forhold til Firefox utvidelser. Det i seg selv bidrar ikke akkurat til noen Opera fristelse. Fordi jeg bruker en del Firefox utvidelser, spesielt til Facebook. For ikke snakk om "AniWeather" "Facebook PhotoZom" Ad bye" Facebook transelate" "ShareThis" og "Keep Tube Downloader m,m" Og de fungerer svært tilfredsstillende. :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav Tertitten » tir 10.08.2010 1:39

petrus764 skrev:http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/

Du kan vel bruke element hider?

Du leste vel ikke helt hva jeg skrev vel ? :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Opera 10.70 på trappene

Innleggav marxleni » tir 10.08.2010 1:45

Opera har blitt betydelig bedre. Men det mangler nok en del ennå, for å nå opp til der Firefox befinner seg. :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]