KDE 4.5 Lansert

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav Tertitten » søn 29.08.2010 22:45

@viking60: he he, det innlegget var morsomt..

Faktisk er jeg nå på gnome (opensuse), rett etter installasjon totalfryste skrivebordet, rebootet og jammen total fryste det igjen, for argumentets skyld hadde jeg lyst til å skylde på gnome, men jammen om jeg vet hva det var... Ingen som helst problemer etter dette (20 timer post install)

Gnome er minimalistisk og minimalistisk er like med vakkert for min del, det går ikke for egen del å nekte for at gnome er mer stabilt, eller ihvertfall føles mer stabilt en KDE, jeg kan heller ikke nekte for at gnome krever mindre når jeg kjører applikasjoner som Ardour, lmms, Rosegarden osv, kan heller ikke si noe på at gnome faktisk er litt raskere med å starte og avslutte applikasjoner og prosesser...

Mange, mange gode grunner til å bruke gnome, og det å kaste "dritt" (ikke så ekstremt) på gnome blir veldig vanskelig, men tross dette har jeg blitt såpass vant til å jobbe i KDE at jeg trives best der...

Også over til ett idiotisk utsagn, "KDE har det lille ekstra for meg" vanskelig å definere hva det lille ekstra er, men jeg føler meg hjemme i KDE..
Det endret seg nylig forresten, muligens i og med kde 4.3.5, jeg tror det var da jeg ubevisst begynte å like KDE best.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav marxleni » søn 29.08.2010 23:05

Jeg vet ikke om det meste er sagt her? men når det gjelder Gnome og stabilitet, så er det ikke noen uting å bruke Mandriva til dette. Jeg har også tidligere testet Gnome i opensuse, også den siste versjonen. Og opensuse er definitivt ikke en Gnome distro ala mandriva eller ubuntu. Min erfaring hittil er for eks kde i opensuse eller pclos, men gnome i mandriva eller ubuntu.

Men dette kan jo forandre seg fort. Men jeg kjøpte mandriva powerpack i dag, så der blir jeg på stedet hvil. ;) og selvsagt så stabilt som mulig, ja, du hørte riktig din GNOME. :-)
Sist endret av marxleni den søn 29.08.2010 23:07, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » man 30.08.2010 0:52

medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav viking60 » man 30.08.2010 1:00

@tertitten
Du beskriver omtrent min opplevelse. Jeg har slitt med frys på Opensuse/Gnome selv. Og ikke funnet noen forklaring. Har sett klager på det i forskellige fora. Går helt greit i Mandriva og Arch.

@omaha jeg aner en smule sarkasme i din omtale av dual installasjon Gnome/KDE. Og det er jo riktig at det ikke er optimalt.
Men det setter meg i stand til å sammenligne ytelsen på identisk hardware.
På den måten blir det ikke bare synsing.
(Kjører gdm i inittab - ikke som daemon)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » man 30.08.2010 2:06

Har ingen innvendinger imot din måte å kjøre/teste på. Men det har potensielle utfordringer og såvidt jeg kan se har du argumentert flere ganger med at det problemet du har (Knotify) er et KDE problem. Samtidlig tar du dette til inntekt for at KDE "er ustabilt/mindre stabilt".

Når du så selv legger ut lenke til bugreport og fortller hvilke oppsett du kjører med - er det min oppfatning at du ser symptomene i KDE mens den virkelige årsaken er at du selv har valgt et oppsett hvor noen av de alternativer du har valgt legger til rette for slike problemer.

For å si det slik: Det er ikke en bug i Compiz eller en bug i Flash som gjør at du ikke får GPU-aksellerasjon i Flash med Compiz aktivert - det er valgt forskjellig teknologi.

http://blogs.adobe.com/penguinswf/2008/ ... e_gpu.html

Bugrapporten gir i seg selv både forklaringer og løsninger, og det skulle ikke forbause meg om du kan unngå dette forholdsvis enkelt selv med begge DE installert.

Når det gjelder ytelse/ressursbruk osv har jeg blitt fortalt over lang tid at et blandet miljø ikke spiller noen rolle - OG at Gnome er snillere med ressursene enn KDE . Å blande er som sagt helt ok - men da er det to coctails man sammenligner - og ikke Gnome Vs KDE.

En slik sammenligning av cocktails er helt sikkert nyttig for den enkeltes valg av oppsett - men det sier ikke nødvendigvis noe om Gnome eller KDE isolert sett. Videre tar gjerne en distro valg basert på et miljø og det bør ikke være noen overraskelse om det er en kostnad involvert for 2. eller 3. prioritet.

Jeg har nevnt flere grunner til at jeg bevisst kjører så rent som mulig enten det nå er Gnome, XFce (interessant forskjell i ressursbruk når "nødvendige Gnomeelementer" dras inn i XFce) eller KDE.

EN av grunnene til at jeg ønsker å kjøre rent er at jeg har hørt disse ytelses og stabilitetsargumentene siden før jeg selv tok ibruk KDE 4 og jeg har ønsket å etterprøve de. Det er en vesentlig årsak til at jeg i det heletatt begynte å benytte KDE 4. Min erfaring er at det ikke er differanser av betydning mht ressursbruk selv på maskiner med endel år på baken.

Det finnes svært mange her som kan mer om Linux blablabla enn meg og det er jeg meget klar over. Derfor så synes jeg det er litt mer enn snodig at det fungerer så greit i mitt oppsett - om KDE er så problematisk i virkeligheten.

Min oppfatning er at det ikke er det. Det er også min oppfatning at ikke alle har tatt seg bryet med faktisk å sette seg inn i noen få basale saker før fud'et starter.

Det er SVÆRT enkelt å spa opp litt "godsaker" om Gnome eller enkeltdistroer for å kontre argumenter i KDE-tråder. Jeg ser ingen gode grunner til å gjøre det - rett og slett fordi det er negativt for samtlige distroer og DE. Jeg kan ikke se at noen andre enn MS er tjent med distro/DE-bashing.

Ingen grunn til å belaste Gnome eller Mandriva eller hvilken som helst konstellasjon fordi de har enkeltbrukere som.... tror ikke jeg skal si mer om det fordi injurielovgivningen også omfatter blogger og den tar heller noe særlig hensyn til at det man skriver er sant. ;)
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav viking60 » man 30.08.2010 12:12

:-D
Stort sett enig i det du skriver her. Det er fullstendig rimelig å komme med et eksempel når en hevder at Gnome er mer stabilt enn KDE. Bra eller dårlig en bør alltid bellegge sine påstander. Mange vil med rimelighet hevde at knotify buggen er et KDE problem da buggen håndteres oppstroms av KDE folket
Ser ikke at KDE har blit fudet her (vel ikke av meg). FUD av DE og Distro er en uting der er vi også enige.
Det ser ut som om du leter etter noe å være indignert over her - som du ikke finner. :-D
KDE4 fungerer som regel helt uten problemer - det er ikke snodig. Når de oppstår så er det snodig.
Når det er sagt så er jeg sikker på at jeg kunne ha satt opp KDE slik at buggen forsvinner. Jeg har ikke funnet KDE verdig til en egen boks så den er på testboksen sammen med Gnome. Der altså Gnome fungerer feilfritt og KDE ikke gjør det. Det er et faktum. Årsakene kan være mange og sammensatte slik du påpeker.

Jeg er litt interessert i din erfaring med hensyn til resursbruk Hvordan måler du det når du utelukkende har KDE4 på boksen? Hvor er din refferanse til Gnome?
Min erfaring er at Gnome med compiz (Uten konstant synlige animasjoner) trekker mindre CPU juice enn KDE4 med kwin (eller compiz). Dette ser jeg ved hjelp av en conky.

Hvordan ser du det?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » man 30.08.2010 13:44

Jeg tror du forstår at jeg ikke sikter til deg når det gjelder fud selv om jeg mistenker at det er litt gøy å følge opp (hvem synes ikke det innenfor fornuftens grenser?) ;)

Når det gjelder Knotify og behandling av denne bug'en har jeg ikke forholdt meg til annet enn hva du sier om ditt oppsett og lenken med de ledetrådene som ligger der. Når de får bugrapporter som indikerer skikkelige showstoppers må de jo forsøke å finne årsaken slik at dette om mulig kan unngås - uansett hvor problemet ligger. Jeg mener det ligger flere opplysninger der som gir brukerne anledning til å forstå og løse eller omgå problemet.

Når det gjelder sammenligning mellom Gnome og KDE har jeg gjort dette ved flere anledninger. Jeg pleier blant annet å gjøre slikt (sammenligninger eller test av andre distroer osv ) når jeg allikevel skal foreta en endring. Sist ved bytte fra 32bits til 64bits (hvor jeg også var innom Mandriva) og tilbake. Jeg har også gjort dette med eldre maskiner og når jeg har hjulpet andre med å velge distro og DE.

Det er ikke bare DE som bestemmer ressursbruken - distroene tar mange forskjellige hensyn med påfølgende prioriteter.

Når det gjelder cpulast har jeg ingen problemer med det du sier - dvs at du opplever lavere belastning i Gnome enn i KDE. Det er slik din erfaring er med de oppsett du har anvendt. Min erfaring er at problemstillingen har liten betydning med mindre det anvendes utstyr som strengt tatt er lite egnet for noen av alternativene. I mine oppsett er ikke CPU-last noe problem. Kjør litt flash med compiz så må vel CPU dra last som GPU kunne ha tatt seg av?

Jeg synes som sagt at Gnome er helt ok og ser ingen grunn til å lage en smørbrødliste over evt svakheter. Det er ikke pga Gnome jeg benytter KDE og et sterkt Gnome er bare med på å gjøre Linuxsfæren bedre.

Kanskje greit å presisere at jeg ikke regner en snartur (spin) innom f.eks en distro eller et DE som en reell test - til det må man (etter min oppfatning) faktisk bruke et DE eller en distro over tid - 3 distroer på en dag med påfølgende endelig dom blir for dumt. Jeg har sett enkelte omfattende omtaler inkludert spenstige konklusjoner her på Linux1 3-4 timer etter at isoen ble gjort tilgjengelig. Morsomt at man kan konstantere "stabilitet" (hva enn DET betyr) på 3-4 timer. Spesielt spenstig om Errata ikke er oppdatert - eller lest.

At f.eks KDE er problemfritt fordi det funker godt for meg tror jeg ikke noe på. Det samme gjelder andre veien - at noen opplever problemer som assossieres med KDE betyr ikke at det er KDE som er problemet. Det skjer mye fra koden legges ut av KDE til den ligger på en eller annens maskin. KDE i dette avsnittet kan byttes ut med hvilket som helst DE, OS, distro eller teknologi.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav viking60 » man 30.08.2010 16:10

Ok nåde - jeg gir meg:
Her er en litten snutt jeg akkurat har begått som kan løse den Gordiske knute.
http://wiki.mandriva.com/no/XfceLive

Verd et forsøk på gamle bokser med lave spekker.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » man 30.08.2010 16:19

*L*

Jeg liker de norske Mandrivasidene dine.

Har med stort hell installert og benyttet tidligere versjoner av Mandriva på maskiner med edelråte.
medlem i 205 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]