KDE 4.5 Lansert

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav Tertitten » fre 20.08.2010 17:51

@omaha: jeg er også veldig spent på hvordan chakra utvikler seg videre, hvilke alternativ til GTK de klarer å komme opp med osv.. veldig spennende, moro og se en såpass aktiv distribusjon, virker som Amnom og de andre utviklerne jobber 24/7, er veldig imponert av hva ett såpass forholdsvis lite team klarer å få til.

Phoix B0811 er en veldig sexy distribusjon, har enda ikke fått installert den, men har fått testet litt i live og wm, nå som jeg har gått mer og mer over til å bruke laptopen fremfor arbeidsstasjonen daglig vurderer jeg faktisk å installere Phoix B0811 på arbeidsstasjonen

http://chakra-project.org/bbs/viewtopic.php?id=3000
Build-Notes

GTK2+

This image is gtk2 free, so you will miss flashplugin in this image. Also you can't
start nvidia-settings since that also needs gtk2. Use nvidia-xconfig instead.
You can always install missing packages with pacman from our repositories.

Read more about gtk-freeness here: http://chakra-project.org/bbs/viewtopic.php?id=2787
Så de har jo faktisk klart GTK2 fritt som var målet, utrolig syns jeg. Koffice begynner jo seriøst å ta seg og hos meg er koffice på vei inn og office på vei ut, og jeg kommer nok aldri se meg tilbake heller.

For å sette ting på spissen, Chakra er den eneste KDE distribusjonen der ute, resten er dists med KDE som DE og gtk2 som pizzadryss... veldig positivt.

Jeg har ingenting imot GTK2 som sådan, men mulighetene som Chakra bringer til bordet er flott.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » fre 20.08.2010 18:06

Jeg har heller ingenting imot GTK. For meg er poenget å ha en "ren" distro, og jeg har det samme ønsket mht GTK-baserte distroer. Sier heller ikke at alle distroer skal være slik, men ser gjerne at flere har dette som alternativ.

Koffice begynner å gå seg til - de har mer å gå på - men det kommer. Rekonq begynner også å bli anvendelig for "generell bruk".
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav josi » fre 20.08.2010 18:19

Mandrivas nettverksverktøy (drakroam/drakx-net) bruker ikke wicd såvidt jeg kan se. Men hva som brukes som backend vet jeg jammen ikke.

Den herlige GTK/Qt/KDE-blandingen i Mandriva er et av mine ankepunkter mot distribusjonen. Selv om det er kjekt med fargerikt felleskap er det ikke til å komme vekk fra at denne blandingen ikke alltid blir like elegant.

Pardus er også en KDE-distro som skal være ganske ren om jeg har forstått rett. Har ikke prøvd den ennå, men er fristende. Noen som har erfaringer her?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » fre 20.08.2010 18:37

Den ble promotert ganske aktivt i forum/forumposter som hadde med andre distroer å gjøre i noen andre forum jeg er innom. Jeg likte ikke den formen for markedsføring så veldig godt, så jeg har gitt meg selv karantene. 8-)

Tror den begynner å få et lite fotfeste i Sverige, og jeg har ikke sett at noen er negative til den mht teknologiske meritter. Det eneste som jeg har sett av negativitet har dreid seg om opprinnelsesland og det synes jeg ikke er noe spesielt godt argument så lenge man har nødvendige språk tilgjengelig.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav QtanJ » fre 20.08.2010 18:47

omaha skrev:Det er ikke alltid helt rett frem å hoppe mellom testrepo og standardrepo i Arch fordi det b.la ligger fersk kernel m/tilbehør der. Videre stokker man om på rekkefølgen av repo i pacman.conf fordi pacman prioriterer å oppdatere fra det repoet som ligger på topp. Ikke noen store problemer, men det er greit å kjenne til det for å omgå krøll.


Det er difor eg er svært glad i gentoo/exherbo. Betre støtte for mange repositories enn i paludis/cave har eg aldri sett. Derimot er exherbo endå verre for nye brukarar og/eller "stabile brukarar"(dei som vil ha ein stabil distribusjon) enn det gentoo er.

Men takk for tipset.
Tertitten skrev:Så de har jo faktisk klart GTK2 fritt som var målet, utrolig syns jeg. Koffice begynner jo seriøst å ta seg og hos meg er koffice på vei inn og office på vei ut, og jeg kommer nok aldri se meg tilbake heller.

For å sette ting på spissen, Chakra er den eneste KDE distribusjonen der ute, resten er dists med KDE som DE og gtk2 som pizzadryss... veldig positivt.

Det er ikkje spesielt vanskeleg å unngå GTK+ dersom ein ikkje treng programma som er skrivne i dette. I Gentoo/Exherbo har me package.mask(for portage/emerge og anna filnamn for paludis/cave). I Exherbo må ein til og med leggje til gnome-repository for å få tak i GTK(og kde-repository for å få tak i qt, og net-repository for å få tak i wpa_supplicant osb.). Derimot vert exherbo aldri ein distribusjon knytta til eit DE, men heller ein distribusjon der ein kan velje mellom alle DE nokon skriv exheres for. Med andre ord er gentoo, og vert exherbo, distribusjonar der alt, både bunn, fyll og pizzadryss er valfritt.

I Arch står det på Pacman Rosetta:
Kode: Merk alt
${EDITOR} /etc/pacman.conf
modify IgnorePkg array
. Det burde difor vera mogleg å få til ein distribusjon utan gtk-program i arch også. Eg har derimot ikkje prøvd det sjølv.

omaha skrev:Koffice begynner å gå seg til - de har mer å gå på - men det kommer. Rekonq begynner også å bli anvendelig for "generell bruk".

Eg har ikkje hatt behov for openoffice ganske lenge no. Så lenge eg ikkje treng opna filar andre sender til meg i anten odt eller doc klarer eg meg utan både koffice og openoffice. Derimot hender det at må opna slike digitale dokument som ikkje er pdf. Eg kjem nok til å bruka koffice der eg kan.
medlem i 209 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav josi » fre 20.08.2010 18:55

Hehe. For mye misjonering er plagsomt ja. Men det kan jo være litt urettferdig overfor utviklerne som sikkert ikke har valgt ut brukerene selv :)

Jeg har heldigvis ikke vært utsatt for noe Pardus-misjonering selv. Ved å følge med på planetkde har jeg derimot lagt merke til denne distroen.

At den kommer fra Tyrkia synes jeg er som et friskt pust. Jeg er mer negativ overfor USA-baserte prosjekter som må følge tullete innfall fra amerikanske myndigheter. Kan jo nevne forbud mot å eksportere programvare til enkelte land, eller enkelte program som bryter med patentlovgivningen. I så måte er eksempelvis Mandriva, Videolan, Kolab og KDE helt topp.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » fre 20.08.2010 19:22

@QtanJ: Vanligvis er det helt greit i Arch også - men KDE har jo forholdsvis mange pakker og når jeg ikke vil ha alle er det endel pakker jeg må passe på.

@Josi:
Greit nok med promo forsåvidt - men jeg synes det blir feil å huke seg på diskusjoner om bugs/problem i f.eks Mandriva for å hanke brukere til Pardus. Jeg tror ikke at de som holdt på med det var hel "uoffisielle" - men du har helt rett - man kan ikke laste en distro for dens brukere.

Når det gjelder Linux/FOSS og geopolitikk så mener jeg at tilgangen skal være der enten det er Nord-korea, Israel, USA eller Norge (vi har et selvbilde som ikke matcher helt med realitetene). Så jeg blander jeg ikke politikk med Linux og bruker teknologi fra steder som ellers er helt uspiselige.

De må få bruke det på Gotland, Isle of Man, Sylt og Legoland også.... :bitchin:
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav marxleni » fre 20.08.2010 19:49

Installeringen av Pardus gikk helt greit og uten noen som helst problem, men man skal ha god tid da. Å sette opp Internett kan være et mareritt, for dette settes ikke opp automatisk under installasjonen. Hvordan man får nvidia kortet oppe å gå? et mysterium enn så lenge. Ja, dette var som å komme til ett helt nytt operativsystem, når vi kommer inn på selve oppsettet.
Man må helt enkelt sette seg grundig inn i de ulike detaljene. Men kde var veldig rask og fin. Virker som en gjennomtenkt distro, men med litt kronglete konfigurasjoner etter selve installeringen. Men så absolutt hvert å prøve. Om den kommer fra Tyrkia eller mars for den del, har ingen betydelse, så lenge den er brukbar. :-) Jeg skal lete litt til for å se hvordan man setter opp skjermdelen m,m. oppdatere osv. Ble faktisk litt nysgjerrig. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav josi » fre 20.08.2010 20:00

Jeg tror muligens de lager moduler som de setter inn i KDEs kontrollpanel. Kan det stemme?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav marxleni » fre 20.08.2010 21:14

Pardus virker helt ok, men selvfølgelig er ikke kde noe for meg. Men for de som liker kde, så må jo Pardus være fine greier da. :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » fre 20.08.2010 23:21

medlem i 204 måneder
 

No har eg installert KDE4.5

Innleggav QtanJ » man 23.08.2010 11:51

No har eg installert KDE4.5 på exherbo og må seia at eg er svært imponert. Ikkje berre klarer KDE å fungere bra, men KDE klarer faktisk å fungere på ein ustabil bleeding-edge-linux-installasjon.

Eg veit at linux-kjerna eg brukar er ustabil, men det er på grunn av feil konfigurasjon og/eller problem med GCC4.5 og tilsvarande. At KDE fungerer er då for meg ganske utruleg.

KDE4.5 er også den vakraste KDE-distribusjonen eg har sett nokon gong.

*Sjølv om exherbo-installasjonen min er ustabil betyr ikkje dette at det ikkje er mogleg å skaffa seg ein stabil exherbo-installasjon. Det betyr berre at eg ikkje har klart det endå.
medlem i 209 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » man 23.08.2010 15:03

Bare KDE blir helt kvitt HAL nå (KDE 4.6) så.... ;)

Utseendet kan man jo tilpasse til det ser ut som hvasomhelst, men jeg benytter stadig færre elementer fra andre tema osv. Har testet panelet (oxygen) mot en rekke bakgrunner og det funker bra med de jeg har sjekket ut.

Jeg er imponert over den jobben Pinheir har gjort med ikonene både i Oxygen og i applikasjoner.

Bilde
Bilde
medlem i 204 måneder
 

No ligg KDE SC 4.5.0 i Arch

Innleggav QtanJ » ons 25.08.2010 12:07

No ligg KDE SC 4.5.0 i Arch extra.

http://www.archlinux.org/news/507/

At Arch Linux hadde gått over til Ruby1.9 er det som overraska meg mest. At KDE ikkje har skrive ruby-bindingar for 1.9 er mindre overraskande.
medlem i 209 måneder
 

Re: KDE 4.5 Lansert

Innleggav omaha » ons 25.08.2010 12:55

Det er med noen få unntak pakkene fra "Testing", så det ser ikke ut som om de har hatt behov for å fikse på de etter den første pakkingen. Igrunn som ventet - har ikke hatt noen videreverdigheter på min installasjon.

4.5.1 blir visstnok tag'et i morgen - har ikke sett noen nyheter om Kdepim.

Edit:
Jeg har irritert meg litt over at akonadi m/tilbehør har startet uten at jeg har startet KDEpim og etter litt leting fant jeg ut hva som var synderen:

Klokkene har jo kalenderfunksjoner, og kalenderen er knyttet til akonadi. Så om man ønsker å redusere antallet prossesser som kjører og man ikke benytter KDEpim kan man bare fjerne klokken.

For meg har ikke dette noen betydning, og det er ikke mye ram det er snakk om (vil selvsagt variere med informasjonen som er lagt inn av bruker i KDEpim).

Ser ikke for meg det store problemet med mindre man har svært lite ram eller har reservert mye av den man har til f.eks virtuelle instanser (f.eks Virtualbox).
Sist endret av omaha den ons 25.08.2010 18:50, endret 1 gang
medlem i 204 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere