Declarative UI - en liten forsmak

Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav omaha » tor 12.08.2010 22:55

Her er en liten video som viser litt av det de holder på med når det gjelder Plasma og nettbrett. Declarative UI er en del av Qt 4.7. Dette er "proof of concept" dvs på langt nær klart for produksjonssystemer.

http://a62.video2.blip.tv/8760005914108 ... 7&brs=4684

http://www.notmart.org/index.php/Softwa ... in_tablets
medlem i 204 måneder
 

Re: Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav mrf00rk » fre 13.08.2010 10:36

haha, fy flate for noen fingrer! Så ut som ET! Veldig imponerende virket det heller ikke. :rolls eyes:
medlem i 213 måneder
 

Re: Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav omaha » fre 13.08.2010 11:24

Hehe....

Trenger du virkelig oversettelse av "proof of consept" og en forklaring av "på langt nær klar for produksjonssystemer"?
medlem i 204 måneder
 

Re: Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav marxleni » fre 13.08.2010 11:44

Ser interessant ut, men virker ikke dette litt vel rotete? :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav omaha » fre 13.08.2010 12:05

Dette er "proof of concept" dvs på langt nær klart for produksjonssystemer.

Først jobber de frem et eller flere konsept, deretter må de få en hel del funksjonalitet på plass. Deretter kommer turen til GUI osv. Kan ikke tenke meg at de bruker mye ressurser på dette før basen er satt.

Derfor bruker de elementer som lett kan tilpasses for å teste funksjonalitet osv. På det stadiet spiller det liten rolle om det er rotete eller ikke engang egnet i konseptet.
medlem i 204 måneder
 

Re: Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav marxleni » fre 13.08.2010 12:09

Jeg forstår, får håpe det, for det ser svært lovende ut da. :-)

Så spørs det hva disse dippedappene vil koste da?
Sist endret av marxleni den fre 13.08.2010 12:42, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Qt er tilgjengeleg under to

Innleggav QtanJ » fre 13.08.2010 15:14

Qt er tilgjengeleg under to frie lisensar(LGPL, GPL). Med Qt4.7 vil det vera mogleg å programmere Symbian/Maemo/MeeGo med denne teknologien. Nokia N97 mini(symbian) kostar om lag 1500kr. Stort billegare trur eg ikkje du får det, men det er enkelt å få eit betre produkt(t.d. N900) om ein vil betala meir.

QML har støtta Maemo 5 sidan desember. Derimot er det ein forsmak, ikkje endeleg versjon.

QtLabs har fleire videoar. Eg har ikkje lest så veldig mykje der, men det eg har lest er svært interessant.

Det eg ser mest fram til er derimot fleire av dei nye Qt-APIene. Dei vil gjera det enklare å utvikle for mobil generelt og ikkje berre for eit system.Eg er også spent på om dei klarer å erstatta qmake med noka betre.

Declarative UI er nok ein grunn til å glede seg til Qt4.7. Qt vert berre betre og betre.
medlem i 209 måneder
 

Re: Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav omaha » fre 13.08.2010 15:29

Det jobbes jo også med plasma for mobiler og mobile enheter og jeg har sans for hvordan optimalisering av kode for spinkel maskinvare gir effekt også vertikalt.

I tillegg er det gode muligheter for at "smarte ideer" på et område kan utnyttes på andre områder. Det er et større økosystem som kan dra nytte av godbiter samtidlig som at økosystemet holdes samlet.
medlem i 204 måneder
 

ET found... touch interface?

Innleggav Quagmire » lør 21.08.2010 11:16

ET found... touch interface?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Declarative UI - en liten forsmak

Innleggav omaha » lør 21.08.2010 11:47

ET var en populær karakter det ;)
medlem i 204 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]