Oracle saksøker Google

Oracle saksøker Google

Innleggav omaha » fre 13.08.2010 9:06

Oracle har ifølge en rekke medier saksøkt Google for patentinntregning. "Synderen" er Android og Dalvik (Java).

Oracle er den foreløpig siste i rekken som vil ha en bit av Androidkaken via patentregimene.

De Icaza (hos Microsoftkontrollerte Codeplex) benytter anledningen til å fremheve Microsoft's "Community promise" gitt i forbindelse med C#, .NET og Mono.

Bekjempe pest med kolera?

Edit: Her er søksmålet....
Oracle Google Complaint
Sist endret av omaha den fre 13.08.2010 11:40, endret 2 ganger.
medlem i 204 måneder
 

Spørs om ikke Oracle tar

Innleggav kribjo » søn 15.08.2010 15:33

Spørs om ikke Oracle tar over for M$ snart som den store djevelen snart (fyker Apple også forbi :-)). Android nå, MySQL og usikkerhet rundt den før (og sikkert noe jeg ikke vet om en gang). Men litt mere alvor...

Kan Oracle komme noen vei her? Jeg tenker juridisk. Kan Google kalle språket for noe annet? Når Sun utviklet Java tok de bl.a. utgangspunkt syntaxen til C og C++ og videreutviklet (og forenklet) det. Kan Google gjøre det samme?

Blir spennende å følge med fremover.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav omaha » man 16.08.2010 10:33

Microsoft mener vel at "Internett" bør være innkapslet i Sharepoint ;)

Jeg mener at den kraftige utviklingen av "nettet" kom på tross av Microsoft og fordi åpen kildekode og linux ikke har latt seg knekke. Jeg vil helst ikke tenke på hvor puslete "nettet" hadde vært om Microsoft hadde fått det som de ville.

Med kontroll over MySQL og Java, med angrep på Android og nedlegging av Opensolaris osv har Oracle potensiale til å lage en hel del trøbbel. Når de også sitter på ZFS og BTRfs ligger det mye på blokken.

Kanskje det er på tide å forenkle administrasjonen av KVM slik at flere desktopbrukere kan erstatte Virtualbox også?

Uansett - her er et par kommentarer fra eksterne kilder:
http://www.kdedevelopers.org/node/4309
http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 3112425821

Jeg har forhåpninger til at Groklaw's dekning blir like god som i SCO, Bilski m.fl. Groklaw har også påvirket "prossess/resultat" i slike saker og etter mitt hode er de en av de aller viktigste nettstedene for Linux/åpen kildekode.

Eben Moglen ( http://emoglen.law.columbia.edu/ ) er også interessant i denne sammenhengen.
medlem i 204 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav simen » man 16.08.2010 10:42

Er ikke dette positivt da? Det fine med Java var jo at det kjørte på alle platformer.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav omaha » man 16.08.2010 11:14

Tror du må fortelle HVA du mener er positivt :-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav simen » man 16.08.2010 11:22

At kompilert Java kode kan kjøre på alle mulige JVMs. Om jeg lager noe på Macen min og kompilerer her skal det funke på Linux, Windows, osv. uten at jeg trenger å gjøre noe spesielt.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav viking60 » man 16.08.2010 13:42

Bortsett fra at du risikerer å bli saksøkt av eieren for Java (Oracle) dersom du lager noe som er virkelig lønnsomt.
Det legger liksom litt bånd på begeistringen for språket. Jeg er jo enig i at det er lett og praktisk å flytte Java men det er liksom ikke til saken her (slik jeg har forstått den).

Software-patenter er i sannhet absurde! Enten du har patenter i språkene Java,C#, Engelsk eller Norsk.

PS: Dersom jeg i løpet av dette innlegget har brukt språk og ord som er patenterte i USA så er det fullstendig tilsiktet :bitchin: Saksøk meg! Rettsvesenet har for lite å gjøre!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav simen » man 16.08.2010 14:42

Hvordan mener du du at Oracle skal beskytte Javas beste egenskap? Nemlig portabiliteten.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav viking60 » man 16.08.2010 14:55

Ved å ikke saksøke de som bruker det?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav simen » man 16.08.2010 16:10

Android Java er en egen Java du ikke kan ta med deg til Linux eller omvendt.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Oracle saksøker Google

Innleggav viking60 » man 16.08.2010 16:44

Ok er jeg med.
Jeg er klar over at det tidligere har vært spekulasjoner om det juridiske aspektet med Dalvik, også fra Sun, og særlig etter Androids store suksess.

Google som er den kreative part har utviklet Dalvik ved hjelp av Java og blir saksøkt - hovedsaklig på grunn av Androids success.
Det gjør Oracle til den nedbrytende stygge ulven i dette bildet. (Det er alltid den som GJØR noe som blir saksøkt av trollene).
At Google ikke leverer tilbake til Open Source ved å gjøre javaen portable er ikke bra - men alternativet hadde vært 0 - zero - ingenting.

Det blir litt malplasert å beskytte portabiliteten slik, da Google jo ikke har gjort noe for å forverre bestående portabilitet.

Dette lukter mer av å melke investeringen som kjøpet av Sun (Java) representerer.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]