Kontact for Akonadi utsatt

Kontact for Akonadi utsatt

Innleggav omaha » tor 26.08.2010 17:53

Intensjonen til KDEpim-teamet var å gjøre Akonadiversjonen av Kontact tilgjengelig i KDE SC 4.5. Senere ble dette forskjøvet til KDE SC 4.5.1.

Jeg har i andre poster mer enn antydet at Kontact m/Akonadi ville bli ytterligere forsinket, og dette er nå bekreftet.

Planen er nå å levere en ny versjon av Kontact i løpet av året - dvs med en av KDE 4.5.X lanseringene.

For egen regning:
Mitt stalltips er nok at den nye versjonen ikke dukker opp før i KDE 4.6 som er ventet 26 Januar.

De kommer til å slippe månedlige betaversjoner og ønsker at så mange som mulig tester disse versjonene. Slippdato for endelig versjon er avhengig av denne betatestingen - dvs nok testere.

Betaversjonen har separat konfigurasjone og de anser tap av informasjon som svært lite sannsynlig.

Vil man lese litt mer om Akonadi og Kontact:
http://vizzzion.org/blog/2010/08/demystifying-akonadi/
medlem i 204 måneder
 

Re: Kontact for Akonadi utsatt

Innleggav Tertitten » tor 26.08.2010 18:44

Har KDE byttet prosjektleder etter/i og med 4.3.5 ?
Grunnen til at jeg lurer er rett og slett fordi de har en helt annen strategi i forhold til stabilitet og utvikling nå en hva det hadde frem til og med 4.3.5. (mitt inntrykk, mulig jeg tar feil)

Noe har helt klart skjedd for nå er de veldig opptatt av stabilitet og at ting skal være ferdig føre det blir implementert, i motsettning til pre 4.3.5 hvor alt skjedde i en sjuhelsikes fart og man kunne oppleve uheldige problemer....

Utviklingen i dag er ekstremt positivt og gledelig for KDE og ikke minst heldig for Linux Desktop

Jeg har titalls ganger nevnt hvordan jeg har opplevd KDE som overambisiøse av ulike grunner, utviklingen i KDE per dags dato gjør at jeg snart kan slutte å tenke i de baner..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Kontact for Akonadi utsatt

Innleggav omaha » tor 26.08.2010 19:32

Jeg tror du har rett og jeg tror du tar feil.

Mitt syn:
Det som har skjedd er at Nokia går "all in" mht Qt på Symbian og MeeGO. Da behøver de en mengde funksjonalitet til duppedittene sine, og de har valgt blant annet Kontact, Koffice og Kolab. Der spytter de inn penger og ressurser.

Mens Kontact og Koffice tidligere grovt sett kun har behøvd å ta hensyn til seg selv, sine vanlige brukere og standarder (pop/imap++++++++) må de nå ta mye større hensyn til eksterne faktorer.

Det inkluderer b.la ressurskrav på mobile enheter i felles kode og samspill med f.eks Kolab.

Det er helt naturlig at kvalitetssikringen må bli mer omfattende, og at de må tilpasse koden i forhold til "nye brukere, bruksområder og ressurskrav".

------

Når det gjelder å være overambisiøs har jeg aldri delt din oppfatning selv om jeg tror jeg forstår hva du tenker på.

KDE har prioritert å lage et rammeverk med store muligheter. Det legger også grunnlaget for utviklernes kreativitet. For min del ligger fordelene ikke nødvendigvis i hva som finnes i går/dag selv om jeg synes at det forlengst har blitt meget bra.

Fordelene ligger i potensialet for bedre løsninger mht arbeidsflyt og å finne alternativer som passer inn i ens egen måte å jobbe på. Trenden som har vart en stund er å flytte informasjon ut i "cloud" og å aksessere den via nettleseren.

KDE går slik jeg ser det en annen vei ved å la informasjonen ligge hvor som helst mens manipulering av informasjon tas ut av nettleseren (begrensninger i funksjonalitet osv osv) og ned på skrivebordet. De legger til rette for at utviklerne kan kombinere kjernefunksjonalitet på nye måter istedet for å være låst i gamle konvensjoner.

Ved å legge mye funksjonalitet sentralt gjør de det mye enklere for utviklerne å konsentrere seg om det de forsøker å oppnå fremfor å kode basisfunksjoner.

Et par eksempler:
Gnome og KDE benyttet compiz for "3d" effekter - KDE la det inn i Kwin. Gnome jobber såvidt jeg vet også med å dra dette inn sentralt slik at Compiz blir overflødig. Mener å ha fått med meg at Gnome 3.0 og Compiz ikke vil fungere sammen.

Du har kanskje fått med deg at Ubuntu har lansert sin egen multitouchstøtte? Denne er såvidt jeg kjenner til ikke en del av Gnome, og det er ikke engang sikkert at den blir det. Ubuntu snakker noe om at de forsøker å få dette til å fungere sammen med noen enkeltapplikasjoner.

Mht KDE jobber Qt og KDE såvidt jeg vet med å innarbeide dette som kjernefunksjonalitet - som vil bety at det blir tilgjengelig for "hele skrivebordsmiljøet" og at det blir vesentlig enklere for applikasjonene å utnytte denne funksjonaliteten.

Hva skjer med applikasjonene om Gnome/GTK har 1 versjon og Ubuntu har sin egen, og få av applikasjonene har støtte?

Jeg mener at de ikke har vært overambisiøse og detaljer faller på plass hele tiden. Jeg kan ikke se at de har gitt opp noe spesielt fordi det er umulig? Tvert imot dukker det opp nye muligheter, og økosystemet drar til seg flere utviklere og bedre applikasjoner.

Jeg tror faktisk at KDE kommer til å bli "best in class" når det gjelder arbeidsflyt og muligheter for å tilpasse skrivebordsmiljøet/applikasjoner til egne behov, og det er det potensialet ihvertfall jeg er ute etter.

:-)
medlem i 204 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere