Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav moma » tor 26.08.2010 20:56

Hei,
Et lite program som lar deg søke ClipArt på en enkel måte.

Jeg har nå realisert protypen av et LINUX-program som lar deg søke og laste ned clipart fra internett. Jeg har foreløpig en plugin for OpenClipArt biblioteket.

Programmet kan oversette søkeord fra "alle verdens" språk til engelsk.

Du kan se videon her:
$ totem http://www.futuredesktop.com/clipart-ap ... applet.ogv

Siste applet i år, det lover jeg ;-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav omaha » tor 26.08.2010 21:32

Veldig bra :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav janerikb » ons 01.09.2010 23:39

Hvor kan jeg finne programmet?
medlem i 223 måneder
 

Re: Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav moma » tor 02.09.2010 8:11

Hei,
Først, jeg kommer til å endre navnet fra "clipart-applet" til "clipart-finder" fordi programmet vil nå kunne kjøres både som vanlig GNOME-applikasjon og toolbar-applet. Programmene vil hete "clipart-finder" og "clipart-finder-applet".

Jeg holder på å pakke og test programmet nå. Første offentlige release blir ca. 06 september. Vennligst følg med på denne tråden.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav viking60 » tor 02.09.2010 15:40

Veldig bra! Jeg skal følge med :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav Tertitten » tor 02.09.2010 18:05

@moma
oppdater gjerne med linker og info om den der geniale record appletten din også! :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav moma » søn 05.09.2010 20:26

Hei,

Jeg vil bare nevne at clipart-finder versjon 0.1 er nå lansert. Pakken (kun èn) kan lastes ned fra https://launchpad.net/~osmoma/+archive/clipart-finder
Den samme pakken skal installere seg og kjøre på Ubuntu 9.10 og 10.04 (både 32 -og 64bit maskiner). Pakken tilbyr følgende to applikasjoner.

clipart-finder:
Dette programmet er en vanlig GNOME-applikasjon. Du kan starte det enten fra kommandolinjen eller fra menyen.

clipart-finder-applet:
Dette er en applet som kjøres fra GNOMEs toolbar/panel. Klikk på panelet og velg "Add to panel..." fra popup-menyen.

EDIT: Jeg har akkurat oppdaget at clipart-finder-applet krasjer hvis man åpner/stenger vinduet "hensynsløst". EDIT: Denne buggen er fixet i versjon 0.2.

Utvikling og debugging:
Begge programmene kan startes i debug-modus med -d argument.
$ clipart-finder -d

$ clipart-finder-applet -d
(Skaper et lite vindu hvor du kan starte appleten fra. Appleter kan ellers ikke kjøres som vanlige applikasjoner)

Debug-modus outputter endel meldinger i terminalvinduet.

Begrensninger:
Programmet har har en plugin for Open ClipArt biblioteket. Dette gir deg endel gode svg-utklipp men ikke all verdens. Dessuten søkeord (forespørsel) må være ett enkelt ord. Men du kan bruke hvilket som helst språk og velg gjerne automatisk oversettelse.

Den norske oversettelsen av brukergrensesnittet har et par mangler.

Konklusjon:
Konseptet og beviset er nå levert. Første versjonen av clipart-finder er ferdig. Feil må korrigeres og pluginnen må forbedres samt flere søke-plugin må legges til. Som sagt du finner både audio recorder appleten (rec-applet) og clipart-finder her:
https://launchpad.net/~osmoma

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Morsomt ClipArt applet for GNOME.

Innleggav moma » ons 15.09.2010 17:37

Hei,
Versjon 0.2 av clipart-finder er nå ferdig og lansert. Den har fått flere nye egenskaper og raskere utførelse. Du kan hente installasjonspakken fra
https://launchpad.net/~osmoma/+archive/clipart-finder

Samme .deb pakke skal kunne kjøres på nesten alle Ubuntu varianter, både på 32 og 64bit systemer (vil jeg tro). Der finnes pakkearkiv (pakkebrønn) kun for Lucid, men selve .deb pakken som du også finner der skal kunne installeres på flere versjoner av Ubuntu.

Husk å se demovideon først ;-)
Kode: Merk alt
totem http://www.futuredesktop.com/clipart-finder/clipart-finder.ogv

En ting: Du bør omstarte GNOMEs toolbar-bjelke etter installasjonen. Kjør
$ pkill gnome-panel
Logg ut/logg inn gjør den samme nytten.

Etter denne vil appleten dukke opp i bjelkens "Add to panel..." lista. Programmet kan også startes fra Applications -> Graphics menyen. Altså denne tingesten kommer i to (2) varianter; Som bjelke-applet og individuelt GNOME-program.

Clipart-finder'n kan benyttes for å tappe en webside for alle bilder/imager. F.eks søk "logo" og skriv "digi.no" i webside-feltet. Selvfølgelig vil søkemotorer som Google og Yahoo gjøre den samme jobben via nettleseren, men denne tingesten lagrer clipart og bildene lokalt for senere bruk osv. Denne kan også oversette forespørselen til engelsk før søket.

Ett søk som jeg liker veldig godt er: "ibsen", skriv "nb.no" i webside-feltet. Du kan også la søkefeltet være tomt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]