Ballett

Re: Ballett

Innleggav omaha » lør 28.08.2010 18:25

Nå kan en vel alltids spørre seg om "frivilligheten" er spesielt dominerende innenfor kommunistiske system/regimer. Landbruks/arbeiderbrigader og lignende pliktorganismer bør vel holdes utenom.

Når det kommer til kommunisme slik den blir forsøkt praktisert her hvor det ikke er ettpartisystemer kan man vel alltids unne seg luksus som frivillighet - fordi den kan leve av overskuddet fra "kapitalistisk styresett".

Frivillig arbeide (som f.eks i Charity/filantropi) kan minst like godt knyttes til et "kapitalistisk styresett" hvor minst mulig skal styres av det offentlig og de som ønsker det gir tilbake til samfunnet der de ønsker.

Jeg tenderer vel til å mene at sistnevnte i litt overført betydning har hatt relativ stor betydning for FOSS/Linux.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav viking60 » lør 28.08.2010 20:21

Mulig at jeg har vært litt kranglevoren her. Men hvor i all verden kommer praten om det koreanske folk fra?
Jeg har bare hevdet at lederen i Nordkorea er en Barbar.
Gitt at nyhetsbildet her ikke er gjenstand for forfalskning og propaganda (her:) sa er det grunnlag nok, for å hevdet dette.
Kalte ham Kim ding dong, fordi jeg ikke husket Kim il sung? Det var det mest praktisk slik og muligens respektløst, hvilket jo er helt ok overfor en barbar.

Når det gjelder frivillig arbeid så vil jeg hevdet at arbeidet har vært allt annet enn frivillig i de kommunistdikatur som har brutt sammen i Europa. Og dermed særdeles lite effektivt.
Linux lever nok ikke dårligere med en sydafrikansk milliardær med forretningssans, enn med en gruppe som ufører proletriatets diktater.
Uansett så er det kombinasjonen frivillighet/business som er en vinner, slik bla IBM har innsett.
Det fremtvinger nye sammarbeidsmodeller som hittil ikke har vært vanlig i business, men det ser ut til å virke positivt = lønnsomt.
Kommunismens problem er at når den siste riking er tynet så er det ikke mer å fordele og produksjonen i felleskapets interesse motiverer overhodet ingen, i alle fall ikke nok til at det er lønsommt/hensiktsmessig. Alle har på en måte den samme retten til å sove under en bro. Det gjøres unntak for "kjære ledere".

Husket jeg å nevne at Kim il sung er en Barbar?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav omaha » lør 28.08.2010 21:06

Jeg er bare ute etter at denne tråden skal være helt off topic jeg.

Kim il Sung er vel Nordkoreaner - ikke berber?
medlem i 204 måneder
 

:-) :lol: Ok sorry min feil.

Innleggav viking60 » lør 28.08.2010 22:41

:-) :lol: Ok sorry min feil. Idiot er også et godt Gresk ord brukt om folk som ikke hadde greie på politikk i det gamle Athen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Idiot

Da gjenstår vel bare Kim ding dong da? Og Microsoft can helt sikkert saksøke ham for bruk av ulovelig software i atomvåpen-programmet.
Er selv meget fornøyd med denne overgangen tilbake til topic:)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav QtanJ » søn 29.08.2010 16:18

Det er sikkert at eg overreagerte, men sidan "Kim Ding Dong" var koreansk og vert namngitt etter Koreansk språk og namnetradisjon misforstod eg "Ding Dong" som tullekoreansk.

For å oppklare kven som styrer Korea: Kim Il-Sung styrte fram til 1993-94, og Kim Jung-Il er noverande leiar.

Verken kapitalisme eller kommunisme er basert på det frivillige som ikkje gjev avkastning. Både kommunisme og kapitalisme har danna urettferdige sammunssystem, og ingen variantar med kommunisme har fungert optimalt.

Eg vil påstå at eit optimalt samfunnssystem som inkluderer så mange menneske som finst i verda i dag ikkje er oppdaga, og eg tvilar på at me finn noko betre i nærmaste framtid.

Eg er kritisk til kapitalisme, men er endå meir kritisk til kommunisme. Eg er kritisk til dagens demokrati, men endå meir kritisk til både monarki og diktatur. Å kasta bort alt me har for å laga eit nytt frå grunnen av er problematisk fordi det kan gå utover mange på vegen.
medlem i 209 måneder
 

Ja demokrati er no dritt -

Innleggav viking60 » søn 29.08.2010 18:42

Ja demokrati er no dritt - men det er det beste vi har.
Forøvrig ser jeg at deler av søksmålet til Paul Allen fakstisk omfatter plasering av annonser på internettsider (ikke tull!).

Det mest skremmende her er vel at noen faktisk har gitt ham et papir på at det er en unik idee (patent).

Kan ikke skjønne at det er prinispiellt forskjellig fra å plassere en annonse i en avis.
Vet ikke om han tror på søksmålet selv en gang - dette er vel enda en omdreining i patenkrig spiralen. Der det er om å gjøre å vise muskler med jevne mellomrom, for å spytte i suppen til konkurenten - eller for å spytte tilbake.

Med fornuft har det jo ingenting å gjøre

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav omaha » søn 29.08.2010 23:27

@Qtanj:
Jeg synes argumentene dine er helt ok. Jeg har selv besøkt endel regimer både på høyresiden (Sør og Mellomamerika), venstresiden (b.la Sovjet + flere vasallstater) samt en del religiøst baserte regimer. Jeg kan ikke si at noen av delene er spesielt tiltrekkende.

Kommunismen er like ille som nazismen, men om svineriet får lov til å pipe litt av og til kan en i det minste ha en oversikt over de få som finns her i vesten slik at en kan fange opp de som tilter.

Resten er bare ubetydelige propagandister som ikke har noen samfunnsmessig betydning annet enn som en påminnelse om at svineriet eksisterer. Fin trim for PST og FSA har det jo vært, og det er jo en bonus om ikke annet.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav marxleni » man 30.08.2010 0:07

Vel, Bin laden og Nord-amerikanere, hva er forskjellen? Jeg ser den ikke. Så langt borte var ikke Fidel. Dette andre tøvet som man her serverer er for barnslig for å fortjene et svar. Man må bare konstatere at jeg har rett i mine konklusjoner om hjernevasking er effektivt, hør bare på folket fra Norway. Er man en satellittstat under USA s fascistiske stjerner så kan man ikke forlange for meget. Men uansett uenighet, så kommer denne planeten snart til å gå under og all eksistens blir dør. Det er ikke lenger snakk om, om det skjer, men når og hvor ille blir det? Og alt dette skylles menneskenes egoisme og ren ondskap. Eller for oversette dette i mer meningsfylte termer, "Imperialismen/Kapitalismen" vår billett til H.
Det finnes to livsfilosofier for de som ikke bare har den innbilte intelligensen eller er super-materialist? en med pengeprofil og en sosial profil som setter menneske i sentrum.
Folk flest velger å nonchalere forskernes advarsler, da hensynet til profitt veier tyngst for dem, og dette blir deres undergang. Jeg for min del er ikke Washingtons papegøye, og er heller ikke noen papegøye for satanistene i Iran.

Men for min del avslutte dette med å si:

Det finnes en materiell standard og en sosial standard. Da mener jeg ikke å si eller mene at ikke folk skal kunne ha materiell standard, men at den sosiale må veie tyngst. Hensynet til miljø og menneskene i sentrum må veie tyngst, og da passer ikke den største egoistiske ideologien i verden, kapitalismen inn. Det blir antigen at folk snarlig forstår dette, eller kan de slutte å sette til verden fremtidens offer. :rolls eyes:

En ting til en som tydeligvis ikke har fått med seg det? Jeg har tidligere kjøpt tre pakker fra Suse og gitt ett økonomisk bidrag til både pclos og Mandriva. I dag fikk Linuxmiljøet ytterligere midler da jeg kjøpte Mandriva powerpack. Men hvem andre har kjøpt pakker her eller bidratt med midler til Linux utviklere? La oss få høre.
Sist endret av marxleni den man 30.08.2010 0:16, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav omaha » man 30.08.2010 0:37

Å leke kommunist når en lever av midler fra kapitalismen er ingen sak - det er bare å lulle seg inn i propaganden. Det er vel ingen som er så glad i penger som kommunister.

Lurer på hva Tsjekkerne, Rumenerne, Magyarene, Polakkene, Øst-tyskerne, Latvierne, Lithauerne og Tibetanerne m.fl. mener om imperialisme. Jeg kjenner en hel del folk fra mange av disse landene og de ler og rister på hodet av vestlige hobbykommunister som "har blitt vist rundt i paradis" av partipampene.

Jeg har også hatt den noe tvilsomme ære å møte enkelte politiske kommisærer som lirer av seg propaganda ovenfor besøkende - og de var akkurat like kapitalistiske som det man finner i vesten.

Den sosiale profilen i et kommunistisk system baseres på at mennesker har ingen betydning - og det har disse regimene vist i praksis med mange titalls millioner døde siden den russiske revolusjonen.

Godt Asbjørn Sunde ble dømt for landsforræderi. Beklagelig at noen av de andre slapp unna.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav Tertitten » man 30.08.2010 4:17

Jeg er ganske rød selv og jeg er også medlem i ett rimelig Rødt parti :)
Det er saker og ideologiske ideer som marxleni nevner som er verdt å tenke etter og som er en sosialt syn som er noe å trakte etter føler jeg.

kommunismen som en filosofi (marx f.eks) er også noe jeg liker, men dessverre virker det som at det er umulig å gjennomføre kommunisme vellykket i praksis (forutenom hva marx kalte ur-kommunismen), og det er greit, det er utprøvd opp til flere ganger og mislykket hver eneste gang.... da er det kanskje greit å komme seg videre ? utvikles og tenke ut noe som muligens lar seg gjennomføres ?

Menneskets natur er grådig, opportunistisk, begjærende, og i underbevisstheten (eller til og med i bevisstheten) ruger den sterkestes rett, det er dette som har ført oss hit vi er i dag og ikke kapitalismen, legg skylden der den hører hjemme.... hos mennesket.
Det er kanskje her kommunismen har feilet ?
Den har ikke klart å knuge menneskets natur ?
Ingenting kan knuge menneskets natur, det skulle i så fall ha vært noe dop, en lobotomi kanskje ?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav marxleni » man 30.08.2010 9:58

Som jeg har sagt og sier ikke mer i denne tåpelige diskusjonen. Å diskutere politikk med håpløse høyrefolk, det gidder jeg ikke, og vad F er vitsen? Jeg sier punktum for min del. :rolls eyes:

Men jeg gjør et nytt forsøk:
Jeg har tidligere kjøpt tre pakker fra Suse og gitt ett økonomisk bidrag til både pclos og Mandriva. I dag fikk Linuxmiljøet ytterligere midler da jeg kjøpte Mandriva powerpack. Men hvem andre har kjøpt pakker her eller bidratt med midler til Linux utviklere?
Sist endret av marxleni den man 30.08.2010 10:10, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav omaha » man 30.08.2010 10:59

@Tertitten: Det er mange slags kommunister eller "røde" om du vil. Jeg kan ikke se at du trykker på med tåpelig doktrine og ferdigtygt propaganda. Det er mye å lære for noen og enhver fra deler av marx - for den som tenker og som reflekterer litt .

Jeg har ingen motforestillinger mot å plukke godbiter fra hvilken som helst filosofi. Jeg kan ikke se at du forsøker å gjøre Linux til en arena for en fallert politisk styringsform forhatt også av de som levde under disse regimene.

@MarxLenin: Du er kongen av tåpelige diskusjoner, og så snart du får litt pes stikker du av med halen mellom beina. Rett fra banal propaganda og tåpelige insinuasjoner til "høyt hevet". Pinlig, feigt og helt uten substans.

Du har ikke det minste peiling på hvor jeg står politisk bortsett fra det jeg velger å gi til kjenne her. Du skal ikke være så sikker på at det er nok til å plassere meg på kartet. Men du har kanskje en behagelig trang til å være offer for "høyrekreftene"? Kanskje lettere enn å forholde seg til at en faller for eget grep?

Når det gjelder økonomiske bidrag/bruk av penger relatert til Linux/Åpen kildekode har jeg mitt helt på det tørre. Jeg har sågar en lisens for EZ liggende et eller annet sted. Men det gjelder å bruke hue også når man bruker penger av idealistiske årsaker. Du ønsker kanskje å gjøre noe med frivilligheten i bidrag til Linux/Foss. Tvungen kontigent? Smart opplegg de kjører i MOT.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav marxleni » man 30.08.2010 11:37

Jeg traff spikeren på hodet forstår jeg :-D
Nei, jeg verken stemmer på blått eller brunt, det vil si H eller FRP. Å takk og lov for det, for så ego og rasistisk er jeg ikke.
For å si det sånn. Diskuterer man med meg om alt dette, så vil fort forstå att man vil uansett meninger, stå fast der man begynte. Jeg viker ikke en tomme for noen slags høyre-profilert egoistisk og rasistisk fanteri. I dag er det smått med kommunister i Norge, men dersom Norge eksisterer i den nærmeste fremtid, så vil fort ting forandre seg. men ikke tilbake til det gamle, selv om ideologien er gammel. Mye urett ble gjort, også av kommunistene. men her handler det ikke om kommunistene, men Marxist-Leninismen. Menneskene sviktet, ikke Marxist-Leninismen. Alle politiske organisasjoner har på en eller annen måte forbrutt seg. For å holde seg til Norge.
Høyre med Aftenposten var lydige gutter for Nazityskland under andre verdenskrig. Sosialdemokratene myrdet ikke bare Rosa luxenburg og Karl Liberknekt, i Norge bedrev sosialdemokratene med ulovlig avlytting av kommunistene, SV medlemmer, fredsbevegelsen og fagbevegelsen. Her ble det tatt i bruk både filmkameraer og mikrofoner. ("Les lundkommisjonens rapporter om alt dette, så får man i hvertfall halve sannheten".) Att de andre høyrepartiene skulle være uskyldig til slike straffbare handlinger, er å betrakte som nonsens. Men også NKP medlemmer gjorde seg skyldig til å støtte ett regime som mer og mer ble fraværende fra den menneskelige kommunismen og ble ett totalitært diktatur, der mye urett ble begått. Denne antikommunisme førte Sovjet mot stupet, ikke den Marxistiske ideologi, men på grunn av mangel på slikt ideologi. Jeg tror ikke normenn eller kvinner vil forstå alt dette før de får en atombombe i hue der de sitter å sløver seg inn i alle sine games eller andre drømmeverden eller andre hjernekrymping. Det finnes to sannheter der ute. I Norge blir man servert bare det ene, og dette gjenspeiler mye av hav man kan høre her på forumet som i alle andre forum på nettet. For min del, Punktum. :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ballett

Innleggav ak » man 30.08.2010 11:56

@marxleni har du vurdert at det også kan være egoistisk å stemme til venstre i det politiske spektrumet? Det kommer an på om man bidrar mer til fellesskapet (hva enn det betyr) enn gjennomsnittet eller ikke.

Uansett, tilbake til den egentlige debatten:
Det er vel ingen tvil (blandt dette publikum) om at lovene relatert til åndsverk og patenter henger langt etter i forhold til moderne teknologi. Dvs. hva som kan patenteres, lengden på patenter og andre rettigheter. At opphavsretten fortsatt er på 100 år og med fornyingsmuligheter er minst like graverende, i mine øyne.

I USA er dette bare ekstra synlig fordi erstatningssummene er forholdsvis høye og fordi patenter på programvare er noe som opptar folk som leser denne siden. Problemet går mye dypere enn dette, og hvis du vil tilskrive dette kapitalismen så bør du eventuelt gi omaha en klapp på skulderen for å ta det opp i bloggen sin.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Krig og fred og sånn...

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 30.08.2010 12:00

Kan ikke alle bare være venner? Jeg synes det burde vært mer fred i verden.
(Jeg øver meg til Mr. Universe...)

Politikk er interessant - og som med det meste er det slik at fundamentalismen er pur men har det problem at den ikke fungerer så godt når den slippes løs i praksis.

Kapitalismen og kommunismen har det til felles at de ikke fungerer i praksis. Kommunismen fordi folk er for egoistiske og ikke gidder å bidra hvis gevinsten skal deles, og kapitalismen fordi folk er egoistiske og gjør sitt beste for å karre til seg mest mulig - om nødvendig ved å bokstavelig talt gå over lik (jf. Rockefeller).

De fleste land med noenlunde stabil økonomi har en slags kapitalisme med sterke reguleringsorganer. Slakk litt på tøylene og vips så har vi en finansnæring som plutselig ber staten om hjelp - hvor i de kapitalistiske lærebøkene finner vi kapittelet om "Statlig redning av kapitalister som er i ferd med å kjøre samfunnet i grøfta"?

Vi har visst noe til felles MarxLeni. Jeg har også kjøpt SuSE Linux i hine hårde dage, og SUSE Linux Enterprise Desktop også en gang. Nå bruker jeg openSUSE, men dersom jeg får kjøpt en maskin med forhåndsinstallert SLED er det ikke umulig at det blir neste arbeidsmaskin.
--
Kjetil Kilhavn

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere