KDE 4.5.1 er ute.

KDE 4.5.1 er ute.

Innleggav josi » tir 31.08.2010 16:56

Da var KDE 4.5.1 ute. Flere drepte lus man kan glede seg over.

http://kde.org/announcements/announce-4.5.1.php

Pakkene for diverse distroer er klare.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.5.1 er ute.

Innleggav omaha » tir 31.08.2010 22:26

Oppdateringene ble tilgjengelig i Arch for noen timer siden.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.5.1 er ute.

Innleggav viking60 » ons 01.09.2010 14:04

De spesielt interesserte vil også huske at KDE4 har en Pulseaudio+KDE+Phonon-gstreamer bug (for å være nøyaktig :-D )

Som i min Arch gir seg utslag i en irriterende knotify bugmelding ved hver eneste innlogging og utlogging.

Det er ut til at problemet kan oppstå dersom du allerede har Pulsaudio installert (I Gnome i mitt tilfelle).

Dette ble brukt som argument fra min side for hvorfor Gnome er mer stabil enn KDE (utsagnet står).



Da jeg fornærmet noens baby littegrann så tenkte jeg at jeg skulle ta meg bryet med å utbedre ripen i lakken.

Første tanke var å bytte ut phonon og phonon-gstreamer med phonon-git.

Det ga meg en sh..load av avhengigheter fra KDE så det gikk ikke uten videre.



Så jeg tenkte at "vold virker" så jeg kjørte pacman -Rd (dr.. i avhenigheter og fjern).

Det gikk brillefint.

Men phonon-git pakken lot seg ikke bygge fra AUR.



Oh vel - reinstallerte phonon og gstreamer og koste meg med den samme bugen.



Men er jo sta - så jeg installerte phonon-xine - et voila!- bugen forsvant!



Så nå dualbooter jeg en feilfri Gnome og en feilfri KDE. Livet er herlig og KDE er ikke like dårlig som det var.



Har nå sagt både A (det finnes en Bug) og B (det finnes en løsning) i denne saken og delt en liten Linux hverdagshistore med dere.



Ganske spennende og dramatisk ikke sant? :-D





















Og Ja jeg gjorde det i KDE 4.5.1 (on topic!)
Sist endret av viking60 den ons 01.09.2010 14:12, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.5.1 er ute.

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 15:16

KDE er nok ikke min baby og jeg er litt for gammal til å være fanboy. På den annen side har jeg blitt kalt mye værre ting enn det, så det preller av. Men jeg gidder nok ikke å skrive om saker som er helt uinteressant for meg - eller jeg tror det er helt uinteressant for absolutt alle.

Hvorfor ikke skrive (om) noe som lager bittelitt leven av og til? Litt puls er sunt, og om alle var enige hadde det vel ikke vært noen hensikt med et debattforum som dette? Supportforumet ligger jo forlengst i respirator, og debatt/artikkeforumet har hatt et par perioder hvor det for meg så ut som om det døde helt ut.

Når det gjelder din Knotifygreie var Xine-phonon mitt første alternativ mht løsning - dvs enkleste måte å unngå problemet, og det var den jeg hadde i tankene når jeg sa:
Bugrapporten gir i seg selv både forklaringer og løsninger, og det skulle ikke forbause meg om du kan unngå dette forholdsvis enkelt selv med begge DE installert.


Når det er sagt varierer vel støtten mellom VLC, Xine og Gstream backends, så jeg ser ikke bort ifra at et eller annet mediaformat/kodek ikke støttes. VLC-Phonon kan bli et fordelaktig alternativ ;)

Den andre som var nærliggende var kompilering av PA.

Helt generelt når det gjelder stabilitet er dette er etter min oppfatning et noe diffust begrep. Et eksempel er at det iflg kernelteam slippes en ny stabil versjon av kjernen og den mer eller mindre konsekvent blir omtalt som ustabil. Er kernel 2.6.35.4 ustabil eller blir den radbrekket for å "fikse" på noe i en bestemt distro? Jeg har mer forståelse for å bruke "LTS" om enkelte versjoner som 2.6.32.

En annen sak er hvorvidt et problem ligger et bestemt sted eller om det har blitt et problem som følge av jobben som blir gjort i etterkant. Noen distroer bytter jo til CFS og det er ikke sikkert at alt av applikasjoner, drivere, funksjonalitet osv trives helt med det?

Det er ikke alltid slikt blir oppdaget under testing fordi de trenger en større brukermasse som rapporterer feil for å fange inn en eller annen konstellasjon som feiler. KDE 4 er ikke noe unntak fra dette.

Jeg ser på dette som kanskje spesielt interessant i Kubuntu hvor KDE må tilpasses at Ubuntu er gnomebasert og pakkene følgelig er tunet/patchet/kompilert deretter, og jeg ser dette som interessant i forhold til min eneste mislykkede visitt hos Mandriva pga forholdene det jobbes under der.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.5.1 er ute.

Innleggav viking60 » ons 01.09.2010 18:40

Jeg tar til etterretning at KDE ikke er din baby og at du er for gammel til å være fanboy. Det er det da ingen som har hevdet heller - men takk for at du delte det med oss. :-D

Ja Kubuntu har "jukset" med KDE integreringen ifølge KDE. Bugen der skyldes forhold som Kubuntu har blit gjort oppmerksom på fra KDE.
Når det gjelder Mandriva så sier KDE gutta at integreringen er korrekt men at de rett og slett ikke forstår bugen (ekte bug).

Antar at jeg kan ha fubared noe på Gnome siden men har ikke merket noe så langt.
Har ikke høytalere på den boksen en gang, installerte sullamitten for å motbevise påstander om bugger der feilen åpenbart lå i installasjonen - da jeg hjalp en person med å sette opp Arch.
Arch er stabilt fordi patchingen holdes på et minimum - det er ellers ikke lett å si hvor ustabiliteten ligger, men det går an å konstatere den.

Litt puls er sunt? +1 yep
Enige kan vi være i kirken hver søndag kl 10(?) Det blir ikke mye forum ut av total enighet.
Det er jeg enig i :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.5.1 er ute.

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 18:57

Jeg har jo ikke testet 4.5 i Mandriva og det blir jo uansett ikke en implementasjon som Mandriva går god for annet enn at de helt sikkert gjør sitt beste for at den blir så bra som mulig.

Når det gjelder pulseaudio er det nok en hel del utviklere over hele spekteret som har strevd, og i det ligger det nok også at det er utfordrende å etablere hva som er galt og hvor. Det går seg nok til etterhvet.

Enige i kirken kl 10?

Er du gal? Har du ikke fått med deg teologistudentredaktøren på Facebook i PFU? Twitter under preken er livsfarlig!

:-!
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.5.1 er ute.

Innleggav omaha » tor 02.09.2010 20:35

@Viking60:

Her er et par lenker som illustrerer problemstillingen mht hvor feil oppstår og hvor man opplever konsekvensene:

Her kommenterer utvikleren - anbefaler denne lest først (bær over med meg):
http://blog.martin-graesslin.com/blog/2 ... paces-4-5/

Her er omtalen - anbefalt lest i etterkant:
http://www.itnewstoday.com/?p=1803
medlem i 205 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]