Linux hjemmeserver

Linux hjemmeserver

Innleggav omaha » tir 31.08.2010 17:36

Så, mine damer og herrer, her er et scenario som jeg kan tenke meg er relevant for endel:

Den litt utvidede familien Klinke er ikke noe spesielt bevandret innen Linux generelt - eller serverdrift spesielt. Familien er digital i 16:10, og deler gjerne villig men kontrollert med hverandre, bestemor og stebestefar i nabobyen, og tante Sofie som bor i en trygdeleilighet 2 kvartaler unna.

Selv om de deler generøst med hverandre ønsker den enkelte å holde styringen på hva de gjør tilgjengelig, så de vil ikke la Microsoft,Apple, Google, Zoho eller Get/Lyse passe på for dem.

De har imidlertid tillit til at svigersønnen Henrik Meisel i tillegg til assyriologi også kan settes i stand til å holde styr på at dette fungerer uten å stikke nesen sin andre steder en den har lov til å være.

Hva de trenger er:
Felles adgang til 1 printer
Fellesområde for dokumenter
Fellesområde for film og musikk
Felles kalender
Separat Epost og Kalender
Separat område for dokumenter
Virus/inntrengerovervåkning,
Sikker innlogging/autentisering
Sikker epost
Sikkerhetskopiering av nettbøker og bærbare
Adgang til Epost og kalendere på linuxmobilene sine.

Nå vil de ikke bruke nettleseren til å holde seg oppdatert -de vil bruke vanlige applikasjoner.

Familien Klinke er ikke gjerrige, men la oss innse det først som sist: De gleder seg alle til at de tjener nok penger til å kalle seg lavtlønnet. Derfor brukes gammal maskinvare.

Så, mine damer og herrer:

Det må være enkelt å sette opp og legge inn de 10 brukerne med det de skal ha hver for seg, enkelt å opprette fellesområder + gi adgang til maskiner og mobiler.

Henrik Meisel vil helst bare at dette skal surre og gå helt trygt i årevis uten at han må gjøre så mye annet enn å oppdatere.

Hvilket gratis Linux/åpen kildekode-produkt skal de velge om de vil ha en mest mulig fix ferdig løsning hvor sikkerheten er ivaretatt fra børjan? MÅ de gå veien om Howtoforge?
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav Brakkvatn » tir 31.08.2010 19:00

Hei!

Jeg kan bidra med min erfaring her ihvertfall. Noen kamerater og jeg har begynt å sette opp en tjener med noe av funksjonaliteten du nevner her. Vi satte opp en Kolab-tjener. Kolab tillatter oss å ha e-post og kalender, både felles og privat. KMail har innebygget støtte for Kolab og Thunderbird, som jeg bruker, har en grei plugin som synkroniserer all data med Kolab. Både kalender og e-post skal være tilgjengelig gjennom Hordes Kolab-støtte. Horde skal visstnok ha noe SyncML-greier slik at mobiler med støtte for SyncML kan synkronisere kontakter, e-post og adressebok. Dette har vi ikke testa ut sjøl.

Fellesområder for dokumenter, film og musikk kan vel settes opp vha. SCP/SSH?

Jeg kan legge til et spørsmål til slutt her. E-posten på tjeneren vår lagres ukryptert, og den eller de som har root-tilgang kan lese e-posten til alle brukerne med mindre de bruker GnuPG eller annen kryptering på all E-post. (E-post en mottar vil ikke nødvendigvis være kryptert alltid). Vet noen om en måte man kan la e-postfilene på tjeneren være kryptert, slik at ikke Henrik Meisel kan lese kjærlighetsbrevene til bestemor?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav unbob » tir 31.08.2010 22:58

Amahi kanskje... har ikke fått tid til å se på den selv; står på TODO listen :-)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 11:01

@Brakkvatn:
Jeg tror Meisel synes det er fornuftig med både kryptert epostlager for den enkelte og en kryptert dokumentkatalog. Meisel er jo ute etter en så fix ferdig løsning som mulig fordi han ikke kan så mye om dette - vil det ikke være en fordel å vente til Kolab har fullført jobben de holder på med i forhold til Nokia osv?

@unbob:
Amahi ser ut til å være basert på forrige versjon av Fedora (12) som har begrenset levetid, og sliter med ruby on rails med Centos 5. Tror det er en hel del som kan fange Henrik's interesse om Amahi var tilgjengelig på f.eks Ubuntu LTE eller CentOS 6. Eller?

-----

Meisel har hørt om Ebox som er en Ubuntubasert løsning. De har skiftet navn til Zentyal og har nettopp sluppet versjon 2.0 basert på 10.04. Den kommer på 1 CD (men det ligger antagelig pakker i Ubuntu også)

Men de bruker Zarafa til gruppevare og det koster om en vil ha litt funksjonalitet.

http://www.zentyal.org/
http://www.zarafa.com/content/editions

Noen som har kjørt Ebox over tid - eller prøveinstallert Ebox/Zentyal?
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav josi » ons 01.09.2010 17:02

vil det ikke være en fordel å vente til Kolab har fullført jobben de holder på med i forhold til Nokia osv?


Hva er det du tenker på de bør fullføre? Kolab fungerer jo greit i dag. Det er jo ikke akkurat en ny oppfinnelse.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav Del » ons 01.09.2010 17:28

Min stemme går til Kolab på gruppevare. Samba, ssh, rsync og cron kan ta seg av filserver og back-up. Når det gjelder Kolab har denne lenge støttet SyncML, og en økende liste telefoner er testet på wiki'en:
http://wiki.kolab.org/index.php/Web_Client_SyncML
ellers jobbes det med på zpush og egen mobilklient. Mobilklienten er allerede tilgjengelig for maemo/meego, og jeg vil tro android om ikke lenge. Utviklingen har gått fort, så jeg vil anta denne blir rimelig moden innen et halvt års tid.

Når det gjelder Kolab sin siste versjon 2.2.4, så har jeg laget et ferdig KVM bilde basert på Debian stable, slik at man slipper annet enn å laste ned bildet, fyre den opp virtuelt med KVM og sette sine egne brukere og domene. Tenkte å legge den ut med bit-torrent, men banalt nok har jeg ikke fått rotet meg til å finne ut hvordan jeg legger den ut som en torrent, og tiden ble plutselig knapp. Hvis noen gir meg kjapp-versjonen på torrent deler den jeg gjerne ut. Hadde vært morsomt om noen testet den, tok tross alt en del timer å lage den.
medlem i 196 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 18:00

Hr Meisel er helt sikkert ikke uenig i at Kolab et et godt alternativ, og et image med "ferdig pakke" fra Del er nok noe som helt sikkert fanger Meisel's interesse. :-)

Men han håper nok også på å finne noe som er nesten fordummende enkelt å sette opp i en bortimot komplett løsning - hvor han også er helt komfortabel med at sikkerheten er godt ivaretatt - lenge - selv om han skjønner fint lite av det. :-)

Bør han se på sync som den største utfordringen og justere sine krav deretter?
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav Del » ons 01.09.2010 18:32

Spørs om Meisel må innse at enklere og sikrere enn et ferdig Kolab bilde blir det neppe uansett hva han foretar seg. Ingen synceløsninger funker mot alle telefoner i dag, Kolab er faktisk et godt kort å satse på i denne sammenheng også. SyncML skal i utgangspunktet funke på stort sett alle telefoner, det koker fort ned til svakheter i SyncML spesifikasjonen eller mangefull implementasjon fra telefonleverandør når det oppstår problemer. Sjekk bakgrunn her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Syncml

Med smarttelefoner har men dessuten nettleser, så man kan da i værste fall bruke web-interfacen. Horde er en meget god web-interface, milevis forbi hva Apple og MS har klart å varte opp med.
medlem i 196 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav josi » ons 01.09.2010 19:01

Når det gjelder e-post klient på mobil kommer man jo langt med imap. Trenger strengt tatt ingen mobilversjon av Kontact, selv om den sikkert støtter flere kolab-tjenester.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 19:24

En kommer nok langt med imap, men kontakter og kalender er vel også rimelig viktig å ha i sync?

Har vel ramlet nogenlunde ned på Kolab som alternativ for egen del. Jeg tror "pakken" dvs et godt sammensatt image osv vil ha mye å si for Kolab også.

Så om en koker dette ned - høres det greit ut å velge mellom disse?
- Kolab
- Zentyal 2.0
- ClearOS (evt forbehold om sync)
- Amahi (forbehold om kort levetid fedora)

.... eller er det flere som bør være med?
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav gust » ons 01.09.2010 19:34

Jeg har egentlig ikke peiling ...., men er kjempefornøyd med Bubba serveren vi har her hjemme. Veldig rask og god support fra disse svenskene.

http://www.excito.com/
medlem i 213 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 19:46

Du får nok ikke Bubba server uten maskinvare er jeg redd... Men jo - Meisel hadde sikkert likt Bubba.

Jeg kan godt tenke meg at det er flere enn meg som hadde likt en artikkel om dine erfaringer med Bubba. :-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav Del » ons 01.09.2010 21:43

omaha skrev:En kommer nok langt med imap, men kontakter og kalender er vel også rimelig viktig å ha i sync?

Har vel ramlet nogenlunde ned på Kolab som alternativ for egen del. Jeg tror "pakken" dvs et godt sammensatt image osv vil ha mye å si for Kolab også.

Så om en koker dette ned - høres det greit ut å velge mellom disse?
- Kolab
- Zentyal 2.0
- ClearOS (evt forbehold om sync)
- Amahi (forbehold om kort levetid fedora)
Kjenner ikke Zentyal eller ClearOS, så kan ikke uttale meg der. Amahi er en fin sak, vurder om det er like greit å sette opp en standard linux boks istedet. En router med OpenWrt er kjekt å ha hvis du ikke har Amahi, den kan erstatte mye av funksjonaliteten. Du får gi et vink for bildet, kan overføre det til deg på hvilket vis du vil.
medlem i 196 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 22:21

Jeg er nok ikke den rette til å gi deg kvalifisert feedback om ditt kolab-image, men jeg kan godt tenke meg å teste det ut.

De alternativene og den hypotetiske hjemmeserveren er ikke for mitt bruk, men jeg har tittet litt selv og lurt litt på hva som bør inkluderes i en nokså generell "standardløsning", og hvordan det bør være pakket for at en skal anbefale noe til det bruk som jeg listet i eksemplet. Administrert av en "typisk" ukvalifisert hjemmeserver-administrator.

Jeg kjører CentOS 5.5 med KVM på serveren og kommer nok til å gjøre det inntil CentOS 6 dukker opp. Bruker webmin og virtmin til adm. Rent komfortmessig hadde jeg nok heller valgt ClearOS for min del, men jeg tror kanskje at litt av lærekurven forsvinner (Lpic). Amahi hadde vært interessant for meg på CentOS 6 eller Debian.

Hr Meisel vil helst ikke ha noen lærekurve. Regner med at Meisel og Klinke blir gjenkjent som Blunk og Kolstad i farsen "Den spanske flue". :)
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux hjemmeserver

Innleggav Del » ons 01.09.2010 22:32

Den er grei. Gir du meg en ssh eller tilsvarende inn til en maskin under din kontroll (eksempelvis via pm), så kan jeg flytte over bildet. Det er satt opp med virtio drivere for nettverk og disk for optimal ytelse. Ssh server er installert. Jeg fyrer det rett opp fra kommandolinja med KVM/QEMU, og setter da manuelt en Mac-adresse som jeg senere bruker til å gi den lokal ip. Burde være kurant fra CentOS med ditt oppsett uten endring.
medlem i 196 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron