Ryktene sier at det snart lanseres mobiltelefoner med operativsystem fra Microsoft. Det påstås også at Microsoft har planer om å bruke seriøst mye penger på markedsføring.
Det betyr ikke nødvendigvis at alle pengene går til reklame. En kan forvente at produsenter som f.eks HTC og Dell blir plastret med penger for både å produsere og markedsføre produkter med MS' logo på.
Vel så viktig er det å få plassert positive artikler - gjerne med fullfinansierte "undersøkelser" og "rapporter" som bakgrunn for de velvillige journalistene - som kanskje slipper å kjøpe telefonen selv og blir flydd hit og dit?
Det er ingen grunn til å tro at dette er nok for Microsoft. Det kreves naturligvis en passe dose med dirtpacks mot konkurrentene også.
Android er et naturlig mål, og i det siste har de negative artiklene om Android begynt å kravle frem fra steinene de ligger begravd under.
Først en passe stor dose dirt slik at det synker inn hos konsumentene - så kommer de positive artiklene om Microsoft's uprøvde "vidunder".
Det kan være greit å ha i mente at slike dirtpacks fungerer best når enkelte fakta kan etterprøves, men settingen og vinklingen er ikke nødvendigvis renhårig.
Så kan man jo gjerne si at "alle gjør det", men en kan også si at ingen gjør det som Microsoft. Her ligger de definitivt i teten.
Embrace yourself.
http://www.idg.se/2.1085/1.336477/exper ... ar-android
http://www.idg.se/2.1085/1.336643/vi-ha ... ws-phone-7
http://www.amobil.no/artikler/-_skjulte ... roid/78136
http://gizmodo.com/5625796/microsoft-an ... Gizmodo%29