Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav omaha » fre 10.09.2010 12:07

Omtale av Mint Debian:
http://jimlynch.com/index.php/2010/09/0 ... n-delight/

For egen del er jeg spent på om dette er første steg for å flytte hele "Mintsfæren" over på Debian. Det har vel vært snakk om dette i noen måneder nå?

Rolling release er nok ikke helt uten utfordringer med det omfattende pakketilbudet i Debian vil jeg tro. Arch fikser det synes jeg, men de har jo langt færre pakker. Om Mint nøyer seg med desktoprelaterte saker så er det kanskje mer overkommelig?

Det er sikkert smart av Mint å velge XFce som prøveklut om de tenker på å flytte alt over på Debian/Rolling? Ser for meg at å vedlikeholde både Debian/Rolling OG Ubuntu over tid vil strekke ressursene deres en hel del.

Håper på en sterkere trend mht separasjon av server og desktop mht Linux. Jeg tror det vil gi bedre desktopversjoner OG flere serverdistribusjoner som er ferdigpakket for bestemte behov + lettanvendelig administrasjon.
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav simen » fre 10.09.2010 12:11

Enig med deg der Omaha. Selv om mange nybegynnere liker å ha en desktop opplevelse når de setter opp servere. Ikke alle som er kompatible med oppstartsscripts og kommandoer. Så noen distroer tror jeg alltid vil prøve å være begge deler.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav Tertitten » fre 10.09.2010 14:40

Jeg har fått inntrykk av at Clem har sett på to valg, en fedora versjon eller debian versjon, og noen ganger har han vurdert de begge.
Jeg vet også at han tidligere har vurdert å droppe ubuntu helt for så å basere på fedora..

fedora er vel nesten enda mer gambling en rolling release, de fleste kjenner jo til at fedora er bleeding edge og ikke derfor alltid like stabil ved release, men det er jo mulig at innen respin av ny fedore release er klart for mint så er de fleste bugs løst av fedora, mulig det har vert det han satser på ...

Uansett om Mint velger å ta skrittet fullstendig bort fra Ubuntu hadde det jo ikke vært noe som var bedre en det, kanskje man får nytte av upstream fikser i mint ?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav omaha » fre 10.09.2010 15:14

En får vente og se hvordan det utspiller seg, men synes slett ikke det er noen uting med en debianbasert distro om de bestemmer seg for det.

Det er jo rikelige mengder med Ubuntu-spinoffs og i sum blir det kanskje en større fordel for Debian enn det er bakdel for Ubuntu....

Fedora er jo tydelig på hvem de henvender seg til, og jeg får ikke det helt til å stemme med Mint's fokus mot "mainstream".

Synes dette er spennende og ser frem til fortsettelsen. :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav Tertitten » fre 10.09.2010 17:15

Clem "forklarer" litt av tankene rundt det å slippe Mint basert på andre pakke baser som fedora, slackware, debian og til og med en Mint versjon fra scratch. Han nevner også forholdet med videre bruk av Ubuntu som base, så om noen har lyst til å lese om dette kan dere gjøre dette her: http://www.linuxmint.com/blog/?p=1467

Det sies i denne blogen at de vil fremdeles også slippe ubuntu baserte utgaver, noe jeg av forskjellige årsaker syns er veldig synd, det ville vært knall for Linux om Mint kunne bevise at det går å gjøre en like brukervennlig distribusjon/respin ut av annet en Ubuntu!

Ubuntu har etter min mening ett ufortjent godt rykte som den "mest brukervennlige" distribusjonen...

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav omaha » fre 10.09.2010 17:52

Synes vel "enkel installasjon" har en tendens til å bli forvekslet med bruksvennlig.

Uansett er dette et prosjekt som er vel verdt å holde øye med av flere årsaker. Det ene er lettere tilgjengelighet for Debian.

Et annet moment er at det vil være morsomt å se hvordan en "mainstream" distro greier å strukturere rolling release. Om de lykkes teknisk og attpåtil greier å popularisere det vil det utfordre versjonsbaserte distribusjoner, og det tror jeg er sunt. :-)
medlem i 205 måneder
 

Har brukt LMDE siden slippet

Innleggav idole » man 20.12.2010 19:36

Har brukt LMDE siden slippet på min stasjonære kontormaskin, og er meget fornøyd!

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav Tertitten » man 20.12.2010 21:34

@idole, tror jeg skal prøve den ut snart, jeg hadde jammen glemt den helt etter jeg lagde denne tråden.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]