Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav Tertitten » tir 07.09.2010 14:48

Clem, Linux Mint skaperen fra Irland har nylig annonsert tilgjengeligheten av Linux Mint Debian 201009 forkortet LMDE.

LMDE er en rolling-release distribusjon basert på debian-testing som i følge Clem er både mer responsstiv og raskere en deres ubuntu baserte distribusjon(er).

Veldig kort sagt er forskjellen mellom Linux Mint 9 LTS og LMDE 201009 små når det kommer til utseende og forehåndsinstallerte programmer, det er i selve kjernen av LMDE forskjellene blir store, f.eks så er ikke LMDE kompatibelt med Ubuntu moduler og pakker siden utgaven er basert på debian. Man kan heller ikke forvente identisk hardware støtte som man får i den ubuntu baserte distribusjonen

Her er fordelene og ulempene slik Clem ser det:

Pros:

* You don’t need to ever re-install the system. New versions of software and updates are continuously brought to you.
* It’s faster and more responsive than Ubuntu-based editions.

Cons:

* Although it’s using Romeo for unstable packages, LMDE continuously changes as it receives updates and new software. Compared to a frozen version of Linux Mint which changes very little once it’s publicly released, it’s not as stable. Things are likely to break more often but fixes can also come quicker. For this reason, LMDE requires a deeper knowledge and experience with Linux, dpkg and APT.
* Debian is a less user-friendly/desktop-ready base than Ubuntu. Expect some rough edges.

Personlig syns jeg denne utviklingen i mint er veldig positivt, ett rolling release alternativ av en såpass populær distribusjon er ett alternativ som ihvertfall er velkomment hos meg selv...

Linux Mint Debian 201009 release announcement: http://www.linuxmint.com/blog/?p=1527

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Ja skal en først holde på

Innleggav viking60 » tir 07.09.2010 18:56

Ja skal en først holde på med Debian så ser Mint absolutt fornuftig ut.
Beærer den med en plass i min VB nå.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav simen » tir 07.09.2010 18:59

Dette virker veldig bra. Rolling releases ftw! Linux Mint var alltid den distroen jeg anbefalte til andre om jeg skulle anbefale Linux. Nå vil den i alle fall fortsette å være det :)

Selv bruker jeg Arch Linux og GoboLinux.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Testet den i Virtualbox. Den

Innleggav linuxgnu » ons 08.09.2010 0:01

Testet den i Virtualbox.
Den var meget bra der. Men det frister ikke meg å bytte ut Mandriva xfce 2010.1 Spring.
medlem i 163 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav Tertitten » ons 08.09.2010 0:32

Så det er xfce denne uka ? :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav linuxgnu » ons 08.09.2010 10:00

Jeg testet den nye Mandriva xfce spring og ble svært overasket. Men jeg oppgraderte til powerpack etterpå, så jeg har også Gnome og Kde. Men for tilfellet så bruker jeg xfce mest, fordi den er raskest. :-)
medlem i 163 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav omaha » ons 08.09.2010 12:57

Vel Tertitten - dette er jo rimelig opplagt:

Mint kan bare pakke sammen hele sulamitten og glemme både Ubuntu, Debian, Gnome, KDE og LXde ettersom "linuxgnu" foretrekker noe annet denne uken. Da må en tråd om Mint åpenbart gjøres om til en propagandatråd om det.

Selvsagt :-)


:rolls eyes:
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav Tertitten » ons 08.09.2010 13:22

omaha: ja noe annet er vel ikke å vente!? he he :)

Tilbake til MINT, om noen tester denne varianten (og da snakker jeg _tester_) så kom gjerne tilbake med en melding om hvordan inntrykket var, dessverre har jeg ikke mulighet akkurat nå til å teste selv da jeg er mitt inne i ett prosjekt..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Tøv og atter tøv. Jeg har

Innleggav linuxgnu » ons 08.09.2010 20:09

Tøv og atter tøv. Jeg har ofte her på forumet dradd frem mint i ulike sammenheng. Jeg synes, tross min smak m,m, att Mint alltid har hatt noe for seg siden den faktisk spratt frem.
Ja, den er faktisk raskere enn tidligere versjoner og har så absolutt fremtiden med seg.
Er det noen som bør pakke sammen så er det vel omaha og Tertitten.

Svært unødvendig og lavmål spør dere meg.

Man søker å fremprovosere en uhumsk diskusjon, som man selvfølgelig ikke får, jeg har lært denne spammen å kjenne.
Sist endret av linuxgnu den ons 08.09.2010 20:59, endret 2 ganger.
medlem i 163 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav viking60 » tor 09.09.2010 2:19

Liten mellomrapport...
Er ikke helt fornøyd med valget mellom Samisk og NyNorsk. Bokmål ser ut til å mangle.
(Det ser endog ut til at der ikke er riksmaal heller :-D )

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav 4x4 » tor 09.09.2010 8:57

bokmål er der. Bare skriv bokmål så vil den dukke opp. For den ligge ikkje blandt nynorsk og samisk
medlem i 233 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav DarkDog » tor 09.09.2010 9:46

Voldsomt så agresive vi er da!

Kanskje vi skal fokusere på å gjøre dette forumet til et mer hyggelig forum? Det er f... meg noe drit-slenging hele tiden. Selv når noen spør etter hjelp så skal det krangles om hvilken distro som er best!

når noen spør hvordan de skal få et bestemt wlan kort til å fungere i for eks OpenSUSE så ønsker han ikke å høre at det fungerer i Mandravia og at han bør installere det i stedet.
Når noen lurer på hvordan en får vist aktive prosesser i Gnome så ønsker han heller ikke å høre at han skal installere KDE.
Skjerp dere

Se på MAC1. Der er de mye mer hjelpsomme og vennlige. Kanskje vi skal prøve å ta litt etter dem?
medlem i 217 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav omaha » tor 09.09.2010 9:52

Tiltredes.
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav viking60 » tor 09.09.2010 18:53

+1
@4x4 takk skal du ha.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Linux Mint: Ett stort skritt for lillebror

Innleggav Raymond Davidsen » tor 09.09.2010 21:25

Har testet Mint Debian i dag mitt inntrykk er meget bra.

Fant ikke norsk bokmål under innstalasjon jeg heller så innstalerte nynorsk, dette rettet jeg etterpå med.
Kode: Merk alt
dpkg-reconfigure locales
som root.

så innstalerte jeg ati drivere til mitt hd 5750 kort: innstalerte pakken fglrx-control.
kjørte kommandoen
Kode: Merk alt
aticonfig --initial
som root. og restartet x.

så har jeg innstalerte spotify native, og pyneighborhood.

alt virker raskt og stødig, er meget fornøyd etter første dags testing.
nå skal jeg spille litt urban terror :)
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron