Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav linuxgnu » tor 09.09.2010 0:03

2010 Spring XfceLive er ute.

Mye arbeid og innsats har vært gjort for utarbeidelsen av den nye XfceLive 2010 Spring.

Som nyheter kan nevnes:

Linux i586 desktop kernel 2.6.33.5
GCC 4.4.3, Glibc 2.11.1, PulseAudio 0.9.21, Drakxtools 13.35, Urpmi 6.38 ,Rpmdrake 5.26.3
Xorg 1.7.7, og mye, mye mer. Les videre her:
http://wiki.mandriva.com/en/XfceLive_2010_Spring

På Norsk gjennom Google transelate:
http://translate.google.com/translate?j ... 010_Spring

Mine innstillinger er som følger:
Meget rask, ja faktisk det raskeste OS jeg noensinne har hatt installert på min maskin.
Med alle effektene påslått merker man ingen reduksjon i det hele tatt, Xfce blir bare så mye finere.

Installerer man denne så har man stort sett alt man trenger til ett daglig databruk.
Ett mesterstykke spør dere meg.

Se bilder:
http://wiki.mandriva.com/en/uploads/2/2 ... Spring.png

Den er like enkel som den er vakker men så absolutt genial.

Det finnes også andre Mandriva utgivelser i år. Ta en titt på for eks på
MUD LXDE Edition 2010 Spring og MUD-Netbook-Edition 2010.0 :
http://wiki.mandriva.com/en/Community_liveCD
Sist endret av linuxgnu den tor 09.09.2010 0:55, endret 7 ganger.
medlem i 163 måneder
 


Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav Tertitten » tor 09.09.2010 14:46

Bra innsats fra Mandriva, det er bare å ta av hatten, de får det virkelig til for tiden slev med krøll i egne rekker..

En banal bemerkning som egentlig er totalt unødvendig da det går på min personlige smak, jeg liker virkelig ikke LaOra temaet til Mandriva, hverken i KDE, gnome, eller xfce.
En bagatell såklart, men skulle allikevel ønske at de oppdaterte litt. .

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Ja dette er et community

Innleggav viking60 » tor 09.09.2010 18:48

Ja dette er et community prosjekt. Viser at det går an uten et velfungerende selskap i ryggen.
Det eneste som er sikkert er at det vil være noen som ikke liker temaet uansett hva det er ;)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Har sett noen kommentarer,

Innleggav viking60 » lør 11.09.2010 1:32

Har sett noen kommentarer, så jeg tenkte jeg skulle kaste et par perler:-)

Dersom du allerede har Mandriva installert så kan du ganske enkelt installere xfce ved kommandoen:

urpmi task-xfce

På samme måte kan du installere Gnome og KDE.

I disse tilfellene så kan du også velge å installere uten alt for mye bloat:

urpmi task-gnome-minimal
og
urpmi task-kde-minimal
Det kan ha noe for seg.

Det forholder seg ikke slik at du installerer Gnome "under" xfce.
Eller KDE "under" Gnome. Ved innloggingsbildet så kan du velge skrivebordet som du foretrekker.
Mange synes det er greit særlig når en ikke er helt bestemt mht. til hvilket skrivebord en foretrekker (Hører du linuxgnu:) )

I skrivende stund har jeg logget inn i xfce og skriver dette innlegget der. Jeg "trippelbooter" for øyeblikket mellom xfce KDE og Gnome.
Det er ingen problemer forbundet med dette i Mandriva så langt.
Mange råd går i retning av å rendyrke et skrivebord.
Det har mye for seg.
Men du kan altså si "ja takk begge deler" unnskyld: "ittno knussel je tæk dom alle tre" :)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav linuxgnu » lør 11.09.2010 9:23

Jeg er selvfølgelig helt enig i dette. men for min del så kjører for eks Gnome raskere når jeg installerte denne i XfceLive? Om dette er for at jeg velger å ha fusion-ikonet med effektene jeg bruker i xfce aktiv på Gnome skrivebordet, eller om det faktisk er XfceLive som er raskere? er jeg vel heller usikker på? men hos meg fungerer det slik i forhold til de andre Manndriva-installasjonene jeg har gjort. Når det så gjelder resurser og dom alle tre :-D , så er ikke dette noe nevneverdig resursproblem. Helt enig der. men på grunn av alt dette jeg her nevner, så valgte jeg å oppgradere til powerpack, etter å ha installert og satt opp XfceLive. :-)
medlem i 163 måneder
 

Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav Dan Hansen » lør 11.09.2010 9:46

Hehe, kloke ord her, og jeg kan kun snakke for meg selv når jeg sier, "nei, takk, ikke så mye takk ..."

Min erfaring med tidligere installasjoner av Mandriva (og da spesielt KDE) er at jeg får med en masse dilldall jeg egentlig ikke vil ha, f.eks Knote, Kwallet, og hva de nå heter alle sammen. Og når jeg bruker like lang tid på å avinstallere dilldall etterpå, som selve installasjonen får jeg litt "Microsoft-følelse" over det hele. Spesielt hvis jeg da heller ikke vet hva allting er for noe, noe som heller ikke direkte bidrar i positiv retning.

Synes (og dette er en meget uerfaren kar som taler) at jeg får mindre av dette dilldallet med gnome enn med KDE, og enda mindre av de i xfce.

Rent utover dette liker jeg utseendet på xfce, men dette er vel sikkert en smakssak, og noe som kan endres i det uendelige, akkurat som i enhver annen distribusjon ... :bitchin:
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav linuxgnu » lør 11.09.2010 9:59

Det som jeg synes er greit med XfceLive er det svært enkle oppsettet og innstillings-opplegget i xfce-instillingene. Ikke for mye av alt her, men likevel bidrar det til å gjøre skrivebordet svært lekkert. Men som du sa, dette handler også om smak. Men når det gjelder resurser, så er XfceLive en ener, ingen tvil om dette. :-)
medlem i 163 måneder
 

Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav Dan Hansen » lør 11.09.2010 10:59

Jepp, jeg digger det i hvertfall. Skriver for øvrig dette i 64-bits versjonen :-) (hvordan kan jeg se det forresten?).

Har dog opplevd en pussig sak jeg ikke fant noen løsning på, nemlig at alle ikonene øverst til høyre på menylinjen "spratt" over til venstre(?) og jeg fikk dem ikke tilbake samme hva jeg gjorde. Ellers virker ikke denne oversettelsen like god som de andre heller, da jeg f.eks neders i venstre hjørne har "Workspace 1" med påfølgende "Arbeidsområde 2" osv. En blanding av språkene som jeg er litt redd for jeg enten a) venner meg til, eller b) kommer til å irritere meg over ...

Ellers ser det veldig bra ut, økte ikonstørrelsen litt på menylinjen øverst, samt skrudde på "autoskjul" - skikkelig digg :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav linuxgnu » lør 11.09.2010 11:24

Når det gjelder menyene og ikonene, så har jeg hvert borte i dette selv, men jeg flyttet det tilbake der de sto og slik senere har det forhold seg.
Det du må huske på er:
Dersom du skal flytte ikonene på oppgavelinjen, så må du høyreklikke på det du vil flytte og flytte markøren dit du vil ha den og venstreklikker. Du vil få en hake på musepekeren også.

Når det gjelder ulikt språk "Workspace" så er vel egentlig ubetydelig om dette står på engelsk, for man skal jo bare klikke på boksen for å bytte vinduer. Og dette gjør man svært raskt etterhvert som man lærer å bruk den at man tvilsomt ser hva som står der.

Om du bruker 64 eller 32 bit, hvor du kan se det? er jeg dessverre litt usikker på. :-)
medlem i 163 måneder
 

Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav Dan Hansen » lør 11.09.2010 11:33

linuxgnu skrev: Om du bruker 64 eller 32 bit, hvor du kan se det? er jeg dessverre litt usikker på. :-)


Kan jeg svare på selv: åpne terminal > su > uname -m

- hvor da svarene "i586" og "i686" er 32 bits, "x86_64" er 64 bit ... :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva 2010 Spring XfceLive er ute

Innleggav linuxgnu » lør 11.09.2010 11:51

Takk for den :-)

Når det gjelder feil som du måtte finne? Jeg har ikke noen alvorlige feil ennå. Så setter nok sikker utviklerne av dette flotte system pris på og få vite hva som er feil eller mangler, slik at de kan rette dette og legge ut en retting til oss alle, eller i neste versjon.
Ingen er feilfri, ingenting er perfekt her i verden, men det kan bli bedre. Og xfcelive er vel et levende bevis for at ting faktisk kan bli betydelig bedre.

For eks at det mangler Norsk enkelte plasser.
Gå da hit og si ifra til dem:
http://www.mandrivafr.org/trac/xfcelive/
Sist endret av linuxgnu den lør 11.09.2010 12:44, endret 3 ganger.
medlem i 163 måneder
 


Hvordan sette opp

Innleggav linuxgnu » man 13.09.2010 11:00

Hvordan installere Mandriva XfceLive 2010 Spring
Se min film her:
http://www.youtube.com/watch?v=6SM_8r3K3N4&hd=1

Hvordan sette opp skrivebordet i Mandriva XfceLive 2010 Spring. Se min film:
http://www.youtube.com/watch?v=ZEGTNeb841I&hd=1

Se mine hjelpefilmer for mandriva:
http://my.opera.com/linuxgnu/blog/

Det kommer flere filmer av XfceLive snart.
Sist endret av linuxgnu den man 13.09.2010 13:25, endret 1 gang
medlem i 163 måneder
 

Vel her jeg ut, på fisketur

Innleggav linuxgnu » tir 14.09.2010 19:56

Vel her jeg ut, på fisketur i Valdres. Bildet er tatt i sommer.
https://dl.dropbox.com/u/1415405/divers ... 3_9111.jpg

Jeg vet, datumet på bilde er feil, skulle ha stilt datum og klokka på kamera for en stund siden,ja. Må vel få gjort dette nå, he,he.

Det er kveld og NextGenTel er tregt og ustabilt som vanlig i Valdres.
Sist endret av linuxgnu den tir 14.09.2010 20:27, endret 2 ganger.
medlem i 163 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron