Ouchh!


Re: Ouchh!

Innleggav josi » ons 15.09.2010 17:34

Det ser unektelig dårlig ut. 17/9 er det generalforsamling og det er ventet at Laprévote skal legge fram planen for Mandriva (selskapet) framover. Så gjenstår det å se hvilken rolle distribusjonen Mandriva får i denne planen.

Selv om Mandriva SA satser på server og oem trenger de jo en distro å bygge dette på. Et klarere skille mellom selskap og distro trenger ikke være noen ulempe om det finnes nok bidragsytere.

I bugzilla skriver Laprévote: "The linux market in emerging countries (BRIC) is desktop, and we have nice and
real successes there. The corresponding part of the distribution must be
developped there." Dette tyder muligens på at de har innsett at det er for dyrt å holde seg med utviklere i vesten. Kanskje Brasil-kontoret blir utvidet?

Uansett er det helt usikkert. Blir spennende å se hva som skjer. Hvor ille disse nyhetene er, tror jeg det er for tidlig å avgjøre.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav omaha » ons 15.09.2010 17:53

For tidlig - men å gjenoppbygge opp tillit mellom community og bedrift etterpå blir ikke enkelt. Om bedriftens ledelse i det hele tatt forstår hvor avgjørende det er, må vite.
medlem i 205 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav viking60 » ons 15.09.2010 18:26

Jupp jeg er bidragsyter i den bugen :-D så jeg abbonerer på den.

Edge IT som hadde alle tech-ansatte er oppløst og alle har (blitt) gått. Det er for tidlig å si noe nå, men ikke etter den 17. Sept.

Oppdateringene går fint og systemet er perfekt -som vanlig.

Men det er forståelig at en business ikke benytter Mandriva i sine IT planer slik situasjonen er.

Det blir som å kjøpe en Saab - du risikerer å ikke få deler.




Så ja Ouchh!
Sist endret av viking60 den ons 15.09.2010 18:32, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav omaha » ons 15.09.2010 20:04

Får håpe det ordner seg, men så langt har de fulgt oppskriften mot "Der untergang" til punkt og prikke.

Får vente noen dager til - men personlig håper jeg nå på en form for fork igangsatt av community.

Novell steg forøvrig 6% i dag etter at NY Post meldte om nært forestående splitt i 2 deler med 1 stategisk kjøper og 1 institusjonell investor. WSJ omtaler også saken. Hvem det er sies ikke hos NY Post, men min mistanke går fortsatt i retning av VMW og EMC. Ta en titt på porteføljen til EMC i lenken under og det bør være greit å finne plass til hele/deler av Novell. EMC eier ca 24% av VMW.

http://www.nypost.com/p/news/business/n ... cKq9Dy7WQO

http://www.emc.com/products/index.htm
medlem i 205 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav josi » tor 16.09.2010 19:03


Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav omaha » fre 17.09.2010 15:34

medlem i 205 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav Tertitten » fre 17.09.2010 16:04

Som medlem av Mandriva's i18n team har jeg fått noen eposter den siste tiden hvor folk annonserer at de hopper av.. Det er veldig synd, men jeg tror ganske sikkert at Mandriva som desktop distribusjon fortsetter i en eller annen form.. etter hva jeg har fått inntrykk av er de fleste utviklere ivrige på å fortsette, Edge-IT som var en vesentlig del av mandriva får man vel bare glemme...
Sist endret av Tertitten den fre 17.09.2010 16:09, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav omaha » fre 17.09.2010 16:20

Håper jo det. Jeg tenker mest i retning av en fork, men regner med at det skal endel donasjoner til for å få opp en infrastruktur/hosting osv.

En får vel vente noen dager til en ser hva som utkrystalliserer seg. Er nok greit å sitte på gjerdet til en kan forholde seg til reelle alternativer.
medlem i 205 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav linuxgnu » fre 17.09.2010 16:38

Jeg har tatt en liten prat med min advokat om saken. Og hans konklusjon er klar. I og med at jeg nylig har kjøpt et produkt med fremtidige forventninger på opdateringssiden, kan jeg kreve og få tilbakebetalt alt jeg har lagt ned på Mandriva det siste året. Og jeg vil ikke, dersom Mandriva legges ned! legge to fingre i kors. :bitchin:
medlem i 163 måneder
 

Desktop-utgavene av Mandriva

Innleggav olear » fre 17.09.2010 17:52

Desktop-utgavene av Mandriva har 12mnd støtte (kernel/basesystem 18mnd). Det vil si du har krav* på (sikkerhets)oppdateringer i maks 18mnd (fra release).

* Så lenge du har kjøpt produktet.

Mandriva vil pushe oppdateringer til eksisterende versjoner, men nyutvikling er jeg skeptisk til. Mandriva mangler pr idag mesteparten av hovedutviklerene og "release manager". Det vil koste mye å opprettholde utviklingen de hadde før folk hoppet av skuta.

Eneste safe bet i Linux er Red Hat.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav Tertitten » fre 17.09.2010 18:06

@omaha: Jeg tenkte jeg skulle fiske litt rundt på mailinglisten min for svar, blir det en fork kommer jeg til å melde meg frivillig som oversetter og pakker ihvertfall..
Nå har allerede mandriva en del gode pakkere, og [MiB] har gjort mandriva respins tidligere så det er jo fult mulig en fork allerede er på gang fra den kanten, de Italienerne der er ivrige, pakkerne i plf er også dyktige, så har man utviklerne som henger på #mandriva-cooker, kan aldri tenke meg at de er villige til å sitte på gjerdet å se mandriva skusles vekk.

@linuxgnu: sjekka du virkelig dette med din advokat ?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav viking60 » fre 17.09.2010 18:08

Det vil vise seg i dag i hvilken grad en rekapitalisering lykkes med nye investorer og kreditorer.
Jeg føler at "shit creek" er fulgt til 100% slik at "der Untergang" er et faktum allerede.

De som pakket og laget Mandriva måtte gå. Det er "omstillingene" som det snakkes om. Den nye planen slik den skal godkjennes er tynn suppe.
Men det vil vi jo vite etter i dag da det hele må godkjennes.

Distroen fungerer utmerket - ved tegn til forværring så er det klart at jeg vil ha det beste. Foreløpig finnes det ingen som slår Mandriva i den klassen.
Men jeg bruker stadig mere tid i den andre klassen der Arch leder an og er meget fornøyd.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav omaha » fre 17.09.2010 19:27

Er det ikke fransk jurisdiksjon da Tertitten? ;)

En får håpe det er en samlet community som stiller seg bak en evt fork isåfall. Den må jo starte et sted, og hvor det blir er kanskje ikke så viktig bare man samler seg rundt en fork slik at en unngår tonnevis av spinoffs.

Jeg tror nok det dukker opp et alternativ, men det er er liten vits i å trigge noe før Mandriva (bedriften) viser alle kortene. Så langt har det vært mye tåkeprat for å kjøpe tid.

De dumper jo ikke kompetansen om det var store beløp i sikte. Kompetansen var vel den eneste egenkapitalen så....

Får se hva som materialiserer seg. Hvem har kontroll på den norske biten mht server osv - eller er alt (wiki osv ++) hostet av bedriften Mandriva? Tenker på sikring av innhold osv.
medlem i 205 måneder
 

Re: Ouchh!

Innleggav linuxgnu » fre 17.09.2010 19:54

Ja, og for å ikke snakke om alt unødvendig arbeid man kanskje har lagt ned.
medlem i 163 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]