Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav Tertitten » lør 18.09.2010 18:37

@ olear: Jeg jobber i et "multimedia" firma, det vil si vi produserer lyd og bilde. Vi kjører bare Linux på server, hvorfor? Det finnes ikke bra nok programvare til å gjøre jobben i Linux. Alle workstations er 100% W7.

Helt enig med deg, Linux duger rett og slett ikke til dette, for å virkelig være hundre prosent sikker på om Linux duger eller ikke har jeg faktisk jobbet den siste tiden med utviklingen av en respin av openSUSE med formål å skape en Studio variant i Linux for Musikere, lov og prise alle ladspa plugins som finnes tilgjengelig og er gratis, men men, men men, jeg har en del hardware som rett og slett ikke støttes, jeg har lagd usbquirks, reconfigurert alsa, osv osv, jobbet steinhardt for å få mine devices til å fungere med Linux, jeg har delvis lykkes, men har heller fremdeles ikke gitt opp, men det er jævlig vanskelig, det som er PANG!!!! er at utviklere allerede kunne ha gjort dette for lenge siden, å lage en usbquirk er faktisk ikke altfor vanskelig om man setter seg inn i det, men det er fremdeles ikke gjort av utviklere ...

Jeg har sendt forespørsler hit og dit, men utviklere bryr seg lite om de "få" av oss som arbeider med multimedia virker det som, for mine forespørsler er blitt ignorert for det meste...
Her må faktisk jeg selv som har liten peil (men lærer) sitte og gjøre dette selv, motivasjonen er ikke på topp for jeg har en del devices som ikke støttes. ..

Dette er VANSKELIG, og for meg i dag er det umulig å bli MS fri, det kommer ikke til å skje med det samme. ..

Som sagt, den respin som jeg jobber med har faktisk større støtte for mine devices en hva f.eks ubuntu studio har, tro det eller ei... jeg har bestemt meg for at jeg skal pokker ikke gi opp, men med mine utviklings-kunnskaper tar det veldig lang tid, men etterhvert som jeg kommer dithen at mine egne enheter er støttet kommer jeg til å åpne for andre enheter...

Det som er ett problem for meg er att jeg ikke har kunnskap nok, vil enheten faktisk fungere ? vil enhetene fungere I jack ? vil enhetene fungere optimalt, osv osv, jeg blir helt blåst av hvor lite støtte det er for dette i Linux, og jeg blir totalt blåst av uviljen til å ta tak i dette fra profesjonelle utviklere. Seriøst, når jeg kan sitte uten noen som helst utvikler bakgrunn for Linux og utvikle min spinoff av suse til å ha bedre støtte av enheter en ubuntustudio da er det noe seriøst feil!

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Det er stor forskjell i Win7

Innleggav Helge H » lør 18.09.2010 18:39

Det er stor forskjell i Win7 kontra Win xp. Win7 håndterer det meste rett ut av boksen og fikser det som må fikses på selv. jeg skulle ønske at OS utviklerne til ivertfall de mest populære Linux distribusjoner, ønsket å lære ang. lett arbeidgang av dataoppgaver for "hvermansen". Eks etter nedlastning av linux programmer utenfor pakkebrønnene. Skal man pakke opp en pakket fil, blir det et forbaska knot, hvis en ikke har spesielle nerde-evner. Ubuntu er på god veg til bedre brukervennlighet. men det er desverre flere vesentlige ting som gjennstår før OS'et kan møte "befolkningen". Nå er jo dette friprog. pposjekter og det er flott. Men jeg tenker at hvis Det skal være "trykk og kjør", så er det fremdeles Windows og etterhvert Mac som forstår dette. men så koster dette penger da. Men man merker ikke det når man kjøper pc. Det blir noen vel anvendte penger for god oppgavebehandling/løsning.
medlem i 197 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav linuxgnu » lør 18.09.2010 19:43

Hva har midi med servere å gjøre? Vel, jeg har produsert musikk, arr m,m, siquenser, data m,m i Windows, fordi i Linux må man ennu fikse en del manuelt og det kreves mer kunnighet for å sette opp en del ting og tang. Men dersom man faktisk leser hva jeg skriver, så mente jeg også att Linux var bedre, dersom man fikset oppsettet og fikk ting oppe å gå. :-) Ubuntustudio fikser slikt automatisk for enn, hvis man har rett maskinvare. Man bør således ha kjente merker innenfor Audio, Roland interface. Men jeg skal ikke ta opp alt dette her, for dette er svært omfattende.

Linken til Elkjøp siden beviser at de prater mot god viten, i hvertfall på Fagernes.
Men dersom dette ikke bare er historietime, men ren virkelighet, så er jo dette svært positivt da, og ikke for tidlig. men vi har ikke noe praktisk å vise til ennå.

Dette med virus m,m, gidder jeg ikke å dra lengre enn jeg allerede har gjort, så her er det vel ikke mer å si enn, slit det med helsa. Jeg har selv en kjøpt xp siden noen år tilbake på grunn av musikkproduksjon, samt webutvikling. men jeg bruker stort sett Linux til nettet, epost m,m. Jeg bruker ikke Windows til å laste ut filene jeg har laget der, men gjør denne prosessen i Linux.
Og som jeg tidligere har sagt i ulike sammenheng. Ha både win og Linux på samme maskin dersom man har et behov som ikke Linux dekker på et område, men ikke bruk Windows med nettforbindelsen din, bare til oppdateringer. Resten bruker man Linux til. Da går alting så mye bedre skal du se :-D
medlem i 163 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav Arthur_D » lør 18.09.2010 22:57

Ubuntu Studio har få utviklere, så jeg foreslår at de som kan litt om devices og lage konfigurasjoner for dem bør prøve å slå seg på lag med dem og/eller andre lignende prosjekter. Forhåpentlig vil det raskere føre til positive skritt hvis man jobber sammen mot et felles mål, og får hjelp av hverandre underveis.
medlem i 178 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav Tertitten » søn 19.09.2010 5:22

Arthur: Jeg er prinsipielt i mot canonical og kommer aldri på noen som helst måte å bidra med en eneste byte eller bit mot foretaket canonical eller ubuntu som distribusjon.. derimot vil alt jeg gjør med enheter etterhvert etter min egen dårlige kvalitetssikring bli åpen kilde, og om ubuntustudio ønsker å utnytte min dårlige koding er de velkommen til det... men å putte noe upstream mot ukens distribusjon (marxleni/linuxgnu, alt ordna seg med en benq vettu) er uaktuelt for meg..



For å si det pent, nyhets brev fra canonical skrives ut og blir med inn på toalettet, og gjør veldig nytte for seg der når det kniper..

Dette tross til at 10.04 gjorde ett positivt inntrykk.


Sist endret av Tertitten den søn 19.09.2010 6:18, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav Arthur_D » søn 19.09.2010 14:46

Javel ja... vel, foretrekker dopapir selv, er noe mykere... :rolls eyes:
medlem i 178 måneder
 

Tror ikke at Elkjøp

Innleggav hmartinb » ons 22.09.2010 20:01

Tror ikke at Elkjøp boikotter Linux på den måten, er nok mer eller mindre en misforståelse ute på gang. Hva skulle de tjene på det etter? Elkjøp selger jo heller ikke maskin med virus på, selv om programvare som medfølger pc'ene er like irriterende og kan til tider være like vanskelige å bli kvitt.

Jeg har prøvd både Linux og windows i all min tid siden win 3.0, og må nok si at jeg synes windows er enklere og mindre problematisk, men samtidig synes jeg også at Linux har sine fordeler.

Setter man opp en windows maskin uten virussjekker, og surfer på nettet (normal surfing på vanlige sider) vil man før eller senere få virus på maskina uten at man hverken har sagt ja til noe eller bevisst lagt inn noe (som regel ikke farlige virus). Det er bevist og slik er det bare, men om man har en oppdatert virussjekker og normal vedlikehold på pc'en er det heller ikke vanskelig å unngå virus.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav geirendre » ons 22.09.2010 21:21

At Elkjøp "boikotter" Linux er nok i beste fall en mistolkning.

Fotoservicen der støtter nå ivertfall Linux.
http://foto.elkjop.no/?scid=10598

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav LuiGi » ons 22.09.2010 22:42

Altså, jeg jobber i en elkjøp butikk.
Det som er der, er at de på it IKKE har sperret for selveste ordet "linux" , den har sperret visse Sider. Ja jeg Vet, for jeg kommer meg inn på http://www.linux1.no på jobben..

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav mrf00rk » ons 22.09.2010 23:04

Som en liten kurositet så er mac1.no/linux1.no sperret fra Rygge Flyplass. Prøvde å går kveld etter jeg landet mens jeg ventet på shuttlebussen. Sperret pga kategorien Sex om jeg ikke husker feil. 8-)
medlem i 213 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron