Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav linuxgnu » fre 17.09.2010 19:49

Jeg har i det siste hvert på Elkjøp på Fagernes to ganger.
Den ene gangen kjøpte jeg en web-kamera. For å få sjekket ut om web-kamera var Linux-kompatibel, da en annen Elkjøps-medarbeider litt lengre bort skrek ut hølytt at LINUX, nei, det virker ikke på noe det.
Elkjøp-Ekspeditøren ved min side sa ingenting men satte seg så ved arbeidsmaskinen og skulle Google etter Mandriva. Men dette gikk ikke, uansett hva man skrev så kom det opp en side hvor man ble fortalt att bare autoriserte kunne komme inn. En spesiell sperreside konstruert av Elkjøp selv. Jeg må innrømme at jeg tittet på bildet to ganger.

Vel, når jeg sto opp i dag hadde skjermen sagt takk for seg. Så da dro jeg atter igjen til Fagernes og Elkjøp. Denne gangen holdt veddebørene skjeft, for han fikk såpass tilbakemelding sist at det skulle nok holde, men bli var han ikke, he,he.
Vel, jeg fant en 24 tommer Benq som var grei. Men jeg ville jo få sjekket ut om den var kompatibel med Linux. Ekspeditøren satte seg ned atter igjen og prøvde på nytt. Samme skjedde, Elkjøps sperreside dukket opp.
Jeg sa da at han skulle søke på Distrowatch.
Å nei, Elkjøp har lagt mye arbeid i å sperre Linux ute fra sine datamaskiner.

Min kommentar til slikt er at dette er direkte mobbing og regelrett trakassering av kunder som bruker Linux, en slags dataverdens rasister på sitt verste, og slike skal man ta seriøst! Halo, lavmål er det vad det er, lavmål.

Vel, nå kan jeg derimot bruke Ubuntu, da oppløsnings-problemene med den merkelige tåken har forsvunnet med den nye skjermen.
Og det er jeg kjempeglad for, for jeg likte Ubuntu svært bra. Så da har jeg en erstatter når Mandriva sier takk for seg.
Sist endret av linuxgnu den fre 17.09.2010 19:51, endret 1 gang
medlem i 163 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav DarkDog » fre 17.09.2010 22:03

Dust!
medlem i 217 måneder
 

Nok en grunn til å

Innleggav art3mis » fre 17.09.2010 22:52

Nok en grunn til å fortsette min elkjøp-boikott...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav Tertitten » fre 17.09.2010 23:23

Vet a faen (unnskyld språket) hva man skal si til slike historier ..
Glad jeg kjøpte mine 2 siste pc'er på Expert og ikke Elkjøp (som forøvrig også overpriser PS3 Spillpakker)

Bra du fikk kneppa igjen kjeften på den tullingen linuxgnu...

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav linuxgnu » fre 17.09.2010 23:26

Elkjøp selger bare maskiner med Windows og virus å slikt. Vet de ikke hva kildesortering er for noe? :-D

Dessuten kan dusten fra Valdres være dust selv.
Kom ut av skapet å lik Linux offentlig, eller er dette et problem for dusten?
Sist endret av linuxgnu den fre 17.09.2010 23:35, endret 1 gang
medlem i 163 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav Arthur_D » lør 18.09.2010 0:42

Jeg skjønner ikke helt hvordan en skjerm ikke kan funke...? Har hørt før at det skal gå an, men det er da standarder på slikt?
Har en temmelig ny BenQ 21,5" skjerm som fungerer perfekt med HDMI i Ubuntu 10.04, så jeg lurer på om det er bruker- eller selgerfeil i dette tilfellet.
medlem i 178 måneder
 

Nå var det jo ikke BenQ som

Innleggav linuxgnu » lør 18.09.2010 11:20

Nå var det jo ikke BenQ som feilet, men Elkjøp.

Vel dette var selvfølgelig merkelig med den LG skjermen som døde. Men etter at jeg byttet til BenQ G-2420HD så har jeg nå plutselig tilgang til en enorm mengde med debian ditroer, I og med att oppløsningen nå antakelig var riktig. Jeg tror slik jeg ser det at Debian distroene ikke taklet LG skjermen min. Men BenQ skjermen takler den og viser alt riktig.
I og med at Mandriva utviklingen har mer blitt en avvikling, så skal jeg testet en del debian distroer, for å se hva jeg kommer til å satse på. men den bør være utviklende og bestående, like mye som enkel og stabil.
Sist endret av linuxgnu den lør 18.09.2010 11:23, endret 2 ganger.
medlem i 163 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav Arthur_D » lør 18.09.2010 12:32

OK, misforsto visst litt ser jeg når jeg leser posten din på nytt.
Vel, lykke til med distro-testingen. :)
medlem i 178 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav DarkDog » lør 18.09.2010 12:46

grunnen til sperringen av mandravia sine sider, skyldes helt sikkert et overiverig proxyfilter.

Hadde slik på jobben også.

Om det var ting som kunne lastes ned å skape skade.. (kan gjøre mye skade med en linux live cd)

så sperret den for dette. regner med at vist personen på fagernes snakket med sin IT suport linje så hadde det sikkert kunne åpnet for søk på linux

Sorry at jeg kalte deg dust (veldig modent og voksent sagdt :-p). men mener at klagen er totalt unødvendig. Elkjøp har ingen konspirasjon mot Linux. ) klag på personen og ikke Kjeden



Jeg liker i allefall Elkjøp mye bedre en Expert. Først og fremst så får en aldri hjelp i allefall ikke på Leira storsenter, for det andre så er alt mye mye dyrere der.







EDIT
ellers så lurer jeg på hvor du har det i fra at jeg ikke "stårfrem" å liker linux.
Har vel aldri skjult det? Men ja jeg snakker posetivt om windows også!! verden er ikke svart/hvit
Sist endret av DarkDog den lør 18.09.2010 13:11, endret 2 ganger.
medlem i 217 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav linuxgnu » lør 18.09.2010 13:06

Jeg er nok helt enig med deg DarkDog. I det tilfellet så er nok Elkjøp bedre. Uansett hvem som har ansvaret, de arbeider mot strømmen. Jeg installerte Xubuntu nå. jeg er inne i den når jeg skriver dette. Jeg liker Xfce bra, da den er svært rask og enkel. Men dette handler mye om smak da. Skal nok installere Gnome også, og kanskje kde. Men i og med skjermløsningen, så har jeg kommet i mål så langt tror jeg.
Alt der helt greit ut i Xubuntu etter å ha installert Nvidia driveren og satt den opp. Nå gjenstår bare resten, :-D Så lenge helsa holder da. :-)
medlem i 163 måneder
 

Jeg har stor sans for fri

Innleggav Helge H » lør 18.09.2010 14:06

Jeg har stor sans for fri programvare og ble fasinert for fritt operativsystem for noen år siden. Har brukt bla. Ubuntu på flere maskiner. Siste stasjonære maskin bygget jeg og med tanke på at alt skulle være eget valg, også operativsystem. Dette fungerte som forventet bra. Men etterhvert ble jeg lei av sånn småknoting og hindringer som dukker opp som særegenheter i Linux. Bla. java og nettbank. Java på Ubuntu 64 bit er en historie for seg hos flere norske banker. Å sitte å vente og vente og vente... på at javaapleten skal åpne seg er en unødvendig tålmodighetsprøve. Ellers lager jeg programmer for en lokalradio og i Linux er det ikke gode programmer til slikt arbeid. Så ble det denne berømmelige "boxen" og installere XP i linux for å kjøre... Så når jeg skiftet til Win7, ble hele min dataverden fullstendig problemfri! Java inn i nettbank på ca. ett sekund. Ingen mellomløsninger som forsinker arbeidoppgavene. Alt funker prikkfritt på en og samme plattform. Og når det gjelder dette med virus, trojanere osv. jeg har aldri hatt problemer med dette helt fra jeg begynte med data, i 1991. Tross alt med antivirusprogram og spywareprogram gående, vet man at systemet er optimalt beskyttet. Når det gjelder linux distribusjoner som de fleste av oss har en forestilling om er fritatt fra dette, er vi fritt vilt på en stor arena.
medlem i 197 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav linuxgnu » lør 18.09.2010 15:09

Har ikke hatt noen av de problemene denne Helge H her remser opp, når det gjelder Java. Men jeg kjører jo 32bit. vet ikke om dette kan være et problem i forhold til Java på 64bit? Flash har hvert det, men har blitt bedre siden adobe slapp en ny 64bitversjon av flash til Linux.



Dette med at du aaaaaaldri har hatt virus! setter jeg et stoooooort spørsmåltegn ved. Det er greit å skryte, men da må du gjøre det slik at det i hvertfall ser troverdig ut.

Når det gjelder radioprogrammer, så er jo ikke dette helt vanlig bruk da, i hvertfall for de som ikke sitter i Valdres radio.

Men selvfølgelig mangler det også en del ting til Linux. Man kan for eks nevne enkel oppsett for artister/musikere. Applikasjonen er mange og svært gode, men selve oppsettet for å få, for eks midi oppe å gå kunne derimot hvert enklere. Får man dette oppe og gå, da blir man mer fornøyd enn i andre systemer, da Linux bruker svært lite resurser, mens studio/midi-applikasjoner ofte tærer hardt på en datamaskin. Og så var det dette med spill i Linux da. Her blir det bare bedre og bedre for de som liker slikt, men pr i dag så er vel markedet heller tynt, i hvertfall hvis vi snakker om de tyngste spillene i Windows. Men som sagt, det går også her fremover. men som jeg tidligere har presisert, hvis man ikke har helt dilla på spill eller er en artist/musiker, eller arbeider for Valdres radio? da er ingen grunnlag for å bruke Windows. mer enn å si at det ser ut som man elsker virus, spyware og addware-scannere, rydde opp på harddisken, samt reparere systemet.

Nei, det er helt riktig det, man blir ikke arbeidsløs av å bruke Windows :-D

Sist endret av linuxgnu den lør 18.09.2010 15:16, endret 1 gang
medlem i 163 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav janerikb » lør 18.09.2010 16:40

Kom på denne når jeg leste innlegget. http://www.friprog.no/suksesshistorier/elkjop/
medlem i 223 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav olear » lør 18.09.2010 17:33

linuxgnu skrev:Dette med at du aaaaaaldri har hatt virus! setter jeg et stoooooort spørsmåltegn ved. Det er greit å skryte, men da må du gjøre det slik at det i hvertfall ser troverdig ut.

Kommer det som et sjokk at faktisk noen greier å vedlikeholde/bruke maskinen sin uten å ødelegge? Man får faktisk ikke virus av seg selv.

linuxgnu skrev:Men selvfølgelig mangler det også en del ting til Linux. Man kan for eks nevne enkel oppsett for artister/musikere. Applikasjonen er mange og svært gode, men selve oppsettet for å få, for eks midi oppe å gå kunne derimot hvert enklere. Får man dette oppe og gå, da blir man mer fornøyd enn i andre systemer, da Linux bruker svært lite resurser, mens studio/midi-applikasjoner ofte tærer hardt på en datamaskin.

Jeg jobber i et "multimedia" firma, det vil si vi produserer lyd og bilde. Vi kjører bare Linux på server, hvorfor? Det finnes ikke bra nok programvare til å gjøre jobben i Linux. Alle workstations er 100% W7.

linuxgnu skrev:men som jeg tidligere har presisert, hvis man ikke har helt dilla på spill eller er en artist/musiker, eller arbeider for Valdres radio? da er ingen grunnlag for å bruke Windows. mer enn å si at det ser ut som man elsker virus, spyware og addware-scannere, rydde opp på harddisken, samt reparere systemet.

Nei, det er helt riktig det, man blir ikke arbeidsløs av å bruke Windows :-D

Du har så lite kontakt med virkeligheten at det er skummelt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Elkjøps arbeidsmaskiner er sperret for Linux

Innleggav svar » lør 18.09.2010 17:52

olear:
Prøv en WindowsXP installsjon uten noen Sp`s, sett den på nett, surf litt rundt, og virus kommer av seg selv. (fakta, har en kompis som har prøvd) ;)

Men på saken: Synes det er litt rart av Elkjøp og sperre for sider som inneholder Linux info, det neste blir vell at de krever at folk som skal handle datautstyr det bruker Windows.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron