Mandriva <---> Mageia

Mandriva <---> Mageia

Innleggav josi » tir 21.09.2010 2:08

Siden enkelte tråder tok feil avkjørsel og nesten ble grøftekjørt tar jeg meg friheten til å starte en ny.

Nå blir altså Mandriva forket til Mageia. Dette skjer etter at en rekke av de ansatte som jobbet med Mandriva mistet jobben, eller selv valgte å gå. Edge-IT, et datterselskap av Mandriva hvor disse var ansatt, ble slått konkurs.

Mageia har skapt masse entusiasme, IRC-kanaler og e-postlistene er fulle av aktivitet. Så vil det vise seg om dette trykket klares å holde oppe når hverdagen setter inn. Lista av bidragsytere er iallefall imponerende.

Samtidig er majoriteten i Mandriva SA overtatt av et russisk selskap. Ny kapital er tilført og mange nye utviklere skal ansettes, hovedsakelig i Brasil og Russland. Mandriva Cooker, Mandrivas rullende utviklingsdistro, fortsetter fra før. Foreløpig brukes den både av Mageia-folket, Mandriva-ansatte og frivillige bidragsytere som ikke har fulgt med til Mageia.

Hvor vil dette føre hen? Jeg skulle gjerne sett at Mageia består som selvstendig enhet slik at utviklermiljøet blir herre i eget hus, men at de samtidig kom fram til en enighet med Mandriva slik at vi slipper oppsplitting.

Mageia skal visst komme med mer informasjon i morgen 21/9.




http://mageia.org/nb/
http://blog.mandriva.com/2010/09/20/man ... -the-board
http://broadcast.oreilly.com/2010/09/co ... andri.html

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » tir 21.09.2010 8:31

Ny post er bra :-)

Sett fra utsiden og et godt stykke unna attpåtil:

Oppfatter annonseringen som fremtvunget av Mageia (Gresk:Magi). Forventet ikke at Mandriva kunne tallfeste noe før pengene var på plass, men jeg tror også at de kunne ha unngått fork om mer informasjon++ hadde kommet tidligere. Tror det blir vanskelig for Mandriva å gjenopprette relasjonene til community osv på kort sikt, og jeg oppfatter meldingen fra Mandriva dithen at det har gått opp et lys for de.

Jeg tror begge er best tjent med at Mageia er helt uavhengig av Mandriva med en helt selvstendig organisasjon, eget styre og egen økonomi. Om det så over tid blir mulig at Mandriva ser nytte i Mageia og etterhvert baserer seg på den så ville det vært fint.

En annen mulighet ville ha vært at Mageia underlegger seg Mandriva, men uten tillit og med den forhistorien som ligger til grunn synes jeg ikke det høres ut som en god ide.

Mandriva basert på Mageia derimot gir beskyttelse mot gjentagelser og vil effektivt forhindre at "managementstilen osv" i Mandriva får innflytelse.

Jeg ser frem til mer info fra Mageia - konto for donasjoner osv :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav viking60 » tir 21.09.2010 12:27

Enig - Jeg står for den norske varianten av siden som Josi linket ovenfor så jeg ønsker mageia alt vel.

Mandriva som fortsatt blir vedlikeholdt og støttet er også en suveren nyhet. De satser på Skrivebord, Powerpack ja hele sulamitten.

Vet ikke om det er gode nyheter for mageia som står i fare for å bli "Just another fork".


Men som "wake up call" til Mandriva så har mageia allerede fungert og bevist sin magi.
Med et finansiert Mandriva og et dynamisk mageia så er dette en vinn vinn situasjon.
Sist endret av viking60 den tir 21.09.2010 12:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » tir 21.09.2010 13:00

Mandriva trenger nok ganske mye mer penger etterhvert, men det er en start ihvertfall.

Kunne tenkt meg å se eiersammensetningen og eierandeler fordi det gir et bilde på maktforhold og potensialet for utvanning ved innhenting av mer kapital ved f.eks en rettet emisjon.

Har forstått det slik at "alle" problematiske ledere er ute? I såfall øker det mulighetene deres for å lykkes. På den annen side sitter nok endel bidragsytere og ex-ansatte med en rimelig vond smak i munnen, og slikt er ikke bestandig så enkelt å rette opp igjen.

En fork behøver ikke å være positivt og det behøver ikke være negativt. Om det nå er Mandriva eller Mageia som står for community har kanskje ikke så mye å si? Bortsett fra at ihvertfall jeg mener at community bør være selvstendig og tydelig adskilt. Heller en fork enn en community som lever en husmannstilværelse.

Felles interesser og nytte er bare positivt, men det bør være solide sperrer/mekanismer innebygd slik at farsene ikke blir kjørt i reprise. Klare roller og gode avtaler som community/fork og businessdelen kan leve med burde kunne få ting på skinner igjen.

Edit:
Jos Poortvliet - ex KDE b.v promo, nå OpenSUSE community manager inviterer til samarbeide med OpenSUSE og bruk av OpenSUSE Build Service. Den forrige community manageren til OpenSUSE - Joe Brockmeier - har vært inne på det samme.

Personlig er jeg ikke noen stor tilhenger. OBS er slett ikke noen dum ide, men det er heller ikke så dumt å sørge for at en distro er i stand til å gjøre hele jobben selv - inkludert pakking?

http://nowwhatthe.blogspot.com/2010/09/ ... ageia.html
http://dissociatedpress.net/2010/05/11/ ... d-a-buyer/
Sist endret av omaha den tir 21.09.2010 15:49, endret 1 gang
Grunn: Tilleggsinfo
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav josi » tir 21.09.2010 18:44

Det kan være verdt å merke seg at proyvind har en litt annen virkelighetsoppfatning enn de tidligere Edge-IT-ansatte.

http://proyvind.net/wordpress/?p=62

Det kan virke som de involverte lenge har visst at Mandriva var reddet. Spørsmålet er om de lanserte Mageia bevisst rett før selskapet gikk ut med sin nye strategi.

http://forum.mandriva.com/viewtopic.php ... ht=#827563

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » tir 21.09.2010 19:20

Jepp - leste det der, og en må nesten regne med at sentrale insidere blir oppdatert tidlig. Hvordan skal man ellers få lekkasjer? ;)

Men med litt forbehold om oversettelser osv synes jeg de har vært klønete mht hvordan de har kommunisert utad. Blir det ikke sånn nå at de må sloss om beholde/få tilbake (en stor del av) det samfunnet som opprinnelig ønsket å ta del + involvere seg, men som Mandriva ignorerte?

Arkitektene bak den strategien er vel borte og er formodentlig ikke en del av hverken Mandriva eller fork?
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav josi » tir 21.09.2010 19:32


Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » tir 21.09.2010 20:30

Dro denne opp av hatten du la frem Josi :)

http://foundation.zarb.org/wiki/index.p ... ation/Name

Kortversjonen blir vel at Mandriva (Laprévote) er positiv til en uavhengig stiftelse i bunn - tett assossiert med Mandriva og at dette er foreslått av Proyvind &Co?

Slik jeg ser det vil det da være 1 bedrift (Mandriva) og 2 stiftelser - Mageia og en mulig "Mandrivastiftelse som ikke har fått navn ennå".

Det KAN bety at det blir enklere å gjøre om disse uetablerte stiftelsene om til EN stiftelse uavhengig men tett knyttet til Mandriva.

Om de oppnådde konsensur om formalia/vedtekter og regulering av forholdet til Mandriva osv og de kom frem til en god løsning i denne retningen osv......

For meg ser dette ut som en attraktiv løsning.
medlem i 205 måneder
 

Mandriva Vs Mageia

Innleggav omaha » ons 22.09.2010 22:56

Vel.....

Orket ikke å lese alt sammen, men temperaturen er i allefall høy nok i Epostlisten....
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav proyvind » tor 23.09.2010 21:02

Jeg kan vel påberope meg å være sjefsarkitekten bak stiftelsesplanen og storparten av alt arbeidet rundt det, som generelt har fått så og si jevnt over støtte fra alle parter siden ideen ble gjenopplivet og arbeid rundt den ble påbegynt tilbake i begynnelsen av 2007.

Det ironiske nå er at personen som jeg vil tilskrive mest "skyld" for at ting gikk sakte framover og viste minst interesse i det hele og hindret offentlig diskusjon rundt, nå står bak en fork som påberoper seg mye av de samme målene og motivasjon, med meg som ca. alene, ble bevisst holdt utenfor og sett på som trussel.
Hva jeg ser som åpenbart og som du vil se meg stille spørsmål ved i tråden referert til ovenfor er at motivasjonen her først og fremst for Mageia er personlige motiver og gavn hvor de anser seg selv for å utgjøre Mandriva Linux (til tross for at kun to personer hos Edge-IT faktisk jobbet med utviklingen av distribusjon!), hvor de har klart å manipulere andre med på agendaen sin hjulpet fram av en aggressiv svertekampanje ved å fore brukergruppene de tidligere var i konflikt med (og som over lengre har klaget over kommunikasjonsproblemer og det å ikke få være med og anses som del av Mandriva Linux) med halvsannheter og usanne rykter som de selv hele veien har vært fullstendig bevisst på at ikke stemmer..

For personlig synsing videre rundt Mageia som distribusjon i seg selv og til tross for at jeg synes jeg hele grunnlaget for prosjektet er heller uærlig, så ser jeg likevel fordeler ved det da kan være med på å løse "kunstneriske forskjeller" på både tekniske og ikke-tekniske plan, og ett samarbeid vil kun gavne alle parter, mangel på samarbeid vil nok aller mest ramme Mageia mest da de rett og slett ikke har nok ressurser hva utviklere, infrastruktur og organisering angår da egentlig veldig få personer som har vært veldig aktive og essensielle i utviklingen av Mandriva Linux er med, samt evne og anledning til å investere i nærheten av like mye tid og arbeid ned i dette som nødvendig på frivillig basis er heller åpenbart mangelfullt.
Men å se hvorvidt de faktisk vil være i stand til å levere hva som er lovt i tide før året er omme og uten noe som helst samarbeid med Mandriva Linux slik som hevdes, vil gjenstå å se, jeg kan jo alltids ta feil. :)
Samme vil jo gjelde Mandriva Linux og om kommende nyansettelser som annonsert vil skje og om vi vil klare å levere en ny utgivelse til våren igjen som annonsert, selv føler jeg ikke særlig stor mistro til ledelse om at dette vil skje og frykter så absolutt ikke at vi ikke skulle kunne klare å levere, men her kan jeg jo alltids også ta feil igjen. ;)


Akk, å gå i detalj på alt dette blir for omstendig og vil fort anses for å være drøyt subjektive oppfatninger og gammalt oppgulp, men for de av interesse så anbefaler jeg å lese gjennom postene mine for litt bakgrunn og motivasjoner i denne tråden, samt de manglende svarene etterlyst på spørsmålene jeg stiller:
http://lists.mandriva.com/cooker/2010-09/msg00511.php

Dog regnet jeg aldri med å få de spørsmålene besvart, men responsen mener jeg nå personlig mer enn bekrefter spørsmålene stilt..
Anbefaler andre interessert i Mageia til å stille de samme spørsmålene, ellers oppfordrer jeg alle interessert i vårt forslag og invitasjon til å melde sin interesse og bidra i diskusjon og ideer rundt dette.
Vår wiki og mailingliste for dette er nå helt åpen for alle til å ta del i og følge med på utviklingen. Vi kommer uavhengig av Mageia til å komme til å fortsette vårt arbeid rundt dette videre og mer informasjon og ønsker om tilbakemelding og engasjement ønskes, dette er tross alt noe vi ønsker å gjøre til fordel for alle parter, uten at dette er en ond konspirasjon fra Mandriva sin side eller ei, initiativet, ønsket og hovedarbeidet rundt dette kommer tross alt fra utenfor firmaets vegger. :)


Til referanse for interesserte:
http://foundation.zarb.org
https://www.zarb.org/mailman/listinfo/foundation
medlem i 163 måneder
 

Mandriva / Mageia

Innleggav omaha » fre 24.09.2010 0:31

Fortsatt sett fra utsiden:

Office politics har ødelagt mange bedrifter.

En stiftelse slik jeg har forstått du har jobbet for lenge - og om jeg ikke tar feil Laprévote nå stiller seg positiv til - TROR jeg vil fungere som en forsikring mot at historien gjentar seg. Det er nærliggende å tro at situasjonen kunne ha vært mye bedre om en stiftelse hadde blitt etablert for lenge siden.

En velfungerende og uavhengig community fungerer gjerne som korrektiv og ikke minst som en kontinuitetsbærer, og som sådan styrker den bedriften. Blant annet kan den tjene som en forsikring for kundene ettersom en bedrift som vandrer heden kan sanere gjeld via skifteretten og etablere et nytt selskap som overtar forpliktelser/kontrakter. Den nye bedriften kan lene seg på samme community, kundene har et sikkerhetsnett, de ansatte har alternativer og man unngår en meltdown.

For min del håper jeg nå at Mandriva gjør alvor av å etablere en fri og uavhengig stiftelse slik de lover (mandriva blog). Å slenge ut et bein er ikke tilstrekkelig - det bør nok være godt med kjøtt på det.

http://blog.mandriva.com/2010/09/20/man ... the-board/

Gjør de ikke dette helhjertet, skikkelig og troverdig tror jeg rett og slett de synker.
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav viking60 » fre 24.09.2010 3:18

Sitat proyvind:
"..hvor de har klart å manipulere andre med på agendaen sin hjulpet fram av en aggressiv svertekampanje ved å fore brukergruppene de tidligere var i konflikt med (og som over lengre har klaget over kommunikasjonsproblemer og det å ikke få være med og anses som del av Mandriva Linux) med halvsannheter og usanne rykter som de selv hele veien har vært fullstendig bevisst på at ikke stemmer.."
Tyskerne er av den oppfatning at de sto under pisken til ledelsen. Derav den dårlige kommunikasjonen. Besitter du kunnskap ut over dette?
(Det er etter min mening ikke bra å påberope seg en kunnskap som ingen andre besitter, og ikke gjøre rede for denne, når det er nettopp kommunikasjonen som er tema)
Jeg er forvirret :-D
Hva er halvsannt og hva er usannt?
PS: Jeg er helt enig i at noen Mageia folk har kommunisert elendig. Men ledelsen må da ta ansvaret?
Sist endret av viking60 den fre 24.09.2010 14:48, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » fre 24.09.2010 9:00

Arrester meg gjerne:

Var det ikke Mandriva som lot tyskerne sitte med skjegget i postkassa ved en stor messe i Tyskland? Det var vel dette som fikk begeret til å renne over? Om jeg ikke husker feil kom de da med en uttalelse hvor de avsluttet alt samarbeide med selskapet men fortsatte med regulært "communityrelatert" arbeide. Mitt inntrykk var da at Mandriva brød seg katta om dette.

Det er ikke alltid ledelsen som har skylden for dårlig kommunikasjon, men de har alltid ansvar for den. Når det gjelder opprydning har ledelsen alltid det overordnede ansvar.
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav viking60 » fre 24.09.2010 11:19

Det var Mandriva som lot Tyskerene sitte med skjegget i postkassa. Og de brød seg ikke om Tyskernes løsrivelse. De ble lovet messemateriale og messen startet uten at noe var klart og ingen kontrabeskjed kom selv etter at Tyskerne satt kniven på strupen.

("Du må si i fra i dag før klokken tolv, ellers påløper kostnader for messeplass")

Mye tyder på at de allerede dengang var helt blakke og ikke ville inrømme det, og heller ofret en community.

Kjernen var i alle tilfeller elendig kommunikasjon. Tyskerne hadde kunnet avbestille messeplassen dersom Mandriva hadde kommunisert.
Slik det ble måtte Mandriva likevell betale for en messeplass som ikke ble brukt.

Ledelsen har ansvaret både for normal drift og opprydding. Og de lot denne velkjente situasjonen fortsette.

Det er bakgrunnen for stor skepsis til Mandrivas nyvunnede trang til å kommunisere med community - mange er skeptiske.
Ikke Mandrivas største stund det nei.
Da Mageias IRC gikk fra 0 til 170 deltagere på to dager, tror jeg at Mandriva fikk sjokk. Og at dette nok kan ha bidradt til en kommunikasjonstrang - også hos Per Øyvind, som ikke er kjent for å være taletrengt i fora ellers. :-D

Når det er sagt så har Mandriva en ny ledelse som bør få en sjangse.

Den nåværende lederen har ikke denne "balasten" og kan ha et reelt ønske om å forbedre dialogen.

Hans oppgave er jo selvsagt å generere mest mulig lønnsom business for aksjonærene. Mandriva har så langt ikke sett community som noe som kan bidra i denne sammenhengen.



Ryktet sier at Russerne bare er ute etter "Education" delen (Mandrivas "skolelinux") og at resten kan seile sin egen sjø.
Derfor tror jeg vi er tjent med Mageia - om ikke annet så for å holde Mandriva i ørene.

For det er et faktum at dersom Mandriva evner å omsette sine nåværende planer, så finnes det ingen grunn til å bytte til Mageia eller noe annet.

Det er evnen som betviles.

Slik det ser ut er både Mandriva og Per Øvind og utviklere hos Mageia instillt på å samarbeide. Og de som danner "fronter" er mere perifere hva utvikling angår.
http://forum.mandriva.com/viewtopic.php ... c&start=50






Sist endret av viking60 den fre 24.09.2010 14:53, endret 4 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » fre 24.09.2010 11:35

Det stemmer ganske godt med min oppfatning.

Kan vel kanskje si at følgende klipp illustrerer Mageia og community's melding til bedriften Mandriva:

http://www.youtube.com/watch?v=OaiSHcHM0PA

Viking:
Når du endrer et innlegg kan det være lurt (men irriterende) å slette noen linjeskift som systemet lager når du benytter "det andre" kommentarsystemet. :-)
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]