Mandriva <---> Mageia

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav viking60 » fre 24.09.2010 14:32

Si det til site admin! Irriterende system det her :-/
Når det gjelder meldingen så er den god :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav proyvind » fre 24.09.2010 21:17

At tidligere CEO Hérve Yahi håndtering av LinuxExpo i Tyskland var heller håpløs er ikke akkurat noe å benekte, men synes ikke akkurat at relevansen er såå stor i denne sammenhengen, samt at det kan jo også alltids bare beleilig avskrives som feil gjort av tidligere ledelse. :p

Utrolig mange feil som er blitt gjort, både i styre, toppledelse og mellomledelse, om jeg skal være litt atal, så kan det jo påpekes at de alle nå har blitt skifta ut, og at deler av mellomledelsen nå har vært med på og står bak Mageia.. :p

Rundt kommunikasjon om situasjonen, så er det nå faktisk blitt kommunisert noe og vanligvis så ville denne graden av kommunikasjon vært nok da forholdene faktisk har dreidd seg om interne anliggender for ett firma. Problemet har heller oppstått når hva man kanskje kan kalle for "utro tjenere" har spredd ufullstendig informasjon og løse rykter til folk utenfor, godt eksempel på dette er feks. twitter-kontoen "mandrivaleaks" som har hatt dette som hovedmål ene og alene, ellers har det vært mye kommunikasjon direkte mellom de som har stått bak det meste av ryktene og ansatte. Jeg var faktisk involvert i mye av kommunikasjonen selv og så ryktene svirre og ta form, selv i tilfeller hvor disse ryktene ble avkreftet og annen informasjon ble delt med de, så valgte de unnlate å formidle informasjonen de fikk og ble mer opptatt av å la seg involvere i svertekampanjen og intrigene til misfornøyde ansatte.
Manglende offentlig kommunikasjon fra ansatte og ledelse hos Mandriva bunner mer ut i at ting ikke var offisielt ennå og veldig mye forandringer var avhengig av å gå gjennom generalforsamlingen for å bli avgjort, å kunne gjøre ting basert på, uttale seg offentlig og annonsere ting før dette ville vært høyst upasselig, uprofesjonelt og til dels være direkte ulovlig, som igjen forklarer mye hvorfor informasjon og kommunikasjon først nå begynner å ta plass og ikke som resultat av Mageia. Informasjon om storparten av planer har fortsatt vært tilgjengelig for aksjeeiere og ikke vært hemmelige, og nyheter om resultater som kom ut i fra generalforsamlingen den 17. september var alt publisert av enkelte samme dagen (se feks. http://www.quebecos.com/modules/news/ar ... oryid=4042 ), noe som avkrefter spekulasjoner om at den offentlige annonseringen den 20. september kom som resultat av nyheten om Mageia den 18., og som heller bekrefter at annonseringen den 18. kom med bevissthet om hva som ville bli annonsert av Mandriva over de neste dagene..

Men selvfølgelig, bedre jobb med håndtering av kommunikasjon og avkrefting av rykter kunne vært, og burde vært gjort, men til forsvar så ville det vært vanskelig å virkelig hamle opp med rykteflommen da de som stod bak den alt kjente til og fikk mye av informasjonen, men var allikevel ikke villig til å ta den til seg når de alt var forutinntatte og mest sannsynlig hadde sin egen agenda med å realisere Mageia allerede siden før sommeren, noe som rykteflommen la god grobunn for... Bunnløse konspirasjonsteorier fra min side eller ei? Opp til dere selv å bedømme, jeg har nå redegjort for det samme som her offentlig og reist en rekke spørsmål rundt dette til de involvert uten å få de besvart. Manglende svar på tiltale gjør en jo riktignok ikke automatisk skyldig, men å vurdere og stille de synes jeg vil være på sin plass for andre involvert...
Men det er nå min virkelighetsoppfatning da.. ;)

Ang. rykter om at interesse nå kun ville være "education" synes jeg nå står sterkt i kontrast med tidligere rykter om at server vil være eneste fokus, mener du å antyde at de forskjellige ryktene ikke skulle stemme overens? Uff, hvilke av disse ryktene skal man velge å tro på framfor disse offentlige løgnene publisert fra det store, stygge, slemme firmaets side igjen? :p

Om populæriteten til irc-kanalen så finner jeg ikke den særlig representativ, heller få Mandriva-ansatte har en gang vært og besøkt den, selv så har jeg ikke en gang fulgt med på antallet brukere inne på kanalen, men storparten av de som henger der gjør åpenbart dette først og fremst av nysgjerrighet, antallet aktive og innholdet diskutert anser jeg ikke akkurat å utgjøre noe til noens favør.. :p
Ideene og arbeidet rundt stiftelsen har uansett eksistert siden lenge før nye investorer og Mageia, og har bla. som formål nettopp å sikre distribusjonens og de involverte sine interesser uavhengig av Mandriva. Hva Mageia angår så virker det hele i grunn noe diffust og vidt forskjellige meninger med uenighet rundt dette ser ut til å regjere, dette får bli opp til dem å finne ut av og avgjøre, men relevansen av det hele vil jo igjen gjenstå å fastslå før noe reelt er produsert og prosjektets leverett i det hele tatt lar seg kunne bekreftes.. ;)

Vil vel kunne trekke paralleller i forhold til hypen mye med den samme som var rundt Sarah Palin når hun ble kjent, og den delen av tilhengere man ser aktive minner meg i grunn veldig mye om The Tea Party Movement igjen.. ;)
Jeg savner nå i hvert fall veldig å se stort til aktivitet fra seriøse folk jeg faktisk kjenner og setter lit til, i forsøket på å etablere dialog og samarbeide så håpet jeg på å se mer til disse, men ytterst få var å se... :(

Forholdene mellom utviklere involvert i prosjektene er i hvert fall langt mindre fiendtlig og barnslig enn hva man ser blant mange av disse nye "ansiktene", som jeg igjen føler vil bidra med like mye nyttig og konstruktivt til disse prosjektene som tea party-tilhengere tilfører politikken i USA...

Jeg tror nok uansett at de som faktisk utgjør viktigere roller og det reelle arbeidet som står bak vil forholde seg mer pragmatiske og ha ønsker om å samarbeide til alle parters fordel. :)

Det ville i hvert fall hjulpet meg selv godt på å slippe unna denne stor taletrangen videre og latt meg få fokusere på å produsere ting igjen. :p
medlem i 163 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » fre 24.09.2010 21:54

For å være helt ærlig:

Dette synes jeg minner mer om skittkasting og vikarierende motiver enn oppklarende informasjon.

Tea Party og Sarah Palin?

Vær så snill.
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav proyvind » fre 24.09.2010 23:21

At Mageia er noe nytt med uklar bakgrunn som får veldig mye oppmerksomhet og nysgjerrighet før det har levert noe er da ikke urimelig å hevde, og at storparten av oppmerksomheten, kritikken og støtten gitt kommer fra folk som egentlig ikke har dyperegående kjennskap til eller engasjement som gir dem bakgrunn nok til å kunne stå bak hva som blir sagt opplever jeg også forsåvidt som åpenbart.
Å sette det på spissen og dra en sammenligning av hvordan man opplever det synes jeg nå da vitterlig ikke blir for drøyt, men det kan jo være at vi har forskjellig oppfatning og tanker rundt hva jeg sammenlignet med framfor sammenligningen i seg selv igjen..

At situasjonen som jeg her beskriver er reell og ett problem for begge parter er ikke til å unngå, og gruppementaliteten har allerede blitt kritisert innad prosjektet og folk har blitt frarådet å fokusere på prosjektet som noe imot Mandriva.
Det er ikke de som er med på å utvikle og organisere Mageia som kritiseres her, men heller oppmerksomheten og fokusen til andre rundt det igjen (som veldig mye består av åpenbar skittkasting igjen). Som presisert så er ikke dette representativt for hovedtyngden av folk involvert i noen av prosjektene og forholdene i mellom er generelt heller ikke til å sammenligne med hvordan mange skal ha det til. Og mye gjenstår å se før noe som helst utvikling faktisk har skjedd.

For annen informasjon og bakgrunn forklart fra min side, selvfølgelig så vil det kunne oppfattes som skittkasting med motiver bak, men det er nå allikevel forklaring på og utgreining rundt det viking kommenterer og etterlyser. Og hva som faktisk fikk begeret til å renne over og den store relevansen av det hele nå over ett år etterpå kan du anse deg selv som "arrestert" på, det har ikke stort med Edge-IT/Mageia å gjøre. :p
I en situasjon man selv er involvert i og skulle kommentere på, så vil ting selvfølgelig fort bli subjektivt. :)

http://www.dagbladet.no/tegneserie/fagprat/?1283119200
medlem i 163 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » fre 24.09.2010 23:41

Om det er slik Mandrivas nye organisasjon ønsker å kommunisere forstår jeg bedre hvorfor prognosene ikke er gode og ting går galt for de.

Jeg tror jeg bakker ut her.
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav Tertitten » lør 25.09.2010 0:35

Husk at proyvind ikke er Mandriva, ei heller at han på noen som helst måte representer Mandriva..
Utover det så holder jeg meg utenfor denne diskusjonen..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav omaha » lør 25.09.2010 1:02

Takk for opplysningen Tertitten. Jeg trekker meg også helt ut av denne diskusjonen.

Que Será, Será
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav proyvind » lør 25.09.2010 23:22

Godt poengtert, tertitten, mine synspunkter, opplevelse av og påstander rundt det hele er akkurat som du sier, mine. Jeg representerer ingen andre enn meg selv, og derav grunn til at jeg prøver presisere (kanskje litt for hardt) at det hele blir heller subjektivt. :p
Personlig er jeg ikke en gang ansatt hos Mandriva lenger.

Temaet blir uansett for komplisert med for mye ting og tang som har skjedd i bakgrunn og veldig mye utenfor det offentlige rom, så å gå inn på detaljene og prøve å legge de fram for andre blir uansett veldig vanskelig uten å blande inn egne synspunkter og meninger om det, så her burde jeg kanskje latt være å en gang prøve, situasjonen blir veldig "damned if you do, damned if you don't". Om temaer man personlig er involvert i, føler man fort forklaringsbehov om man opplever ting som urettferdig, og igjen så lar man det også fort desverre bli for personlig igjen. :p


Å bakke ut av det hele er nok en høyst god idé for meg selv også, å fokusere på det positive og hvordan gjøre ting bedre framover er nok det beste, for meg og alle andre. :)

Mao. selvkritikk absolutt tatt. ;)
medlem i 163 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav Tertitten » søn 26.09.2010 0:52

Syns det var helt greit og fair at du forsøkte å forklare situasjonen slik du ser den jeg proyvind og personlig setter jeg pris på det, din bakgrunn i og rundt Mandriva er større en de aller fleste andre i dette forumet og det er derfor jeg selv velger å holde meg utenfor denne diskusjonen, jeg har ikke mye jeg kan bidra med her uansett da jeg ikke kjenner til så alt for godt forholdene tidligere i Mandriva eller dagens forhold for den del, jeg velger å sitte på gjerdet og lytte.



Uansett, dine meninger slår meg som nesten litt desperate, men samtidig forstår jeg det godt ettersom du faktisk har den kjennskap til Mandriva som du har (hvordan forklare den kjennskapen med så få ord som mulig?), din skepsis til Mageia er åpenbar og likeledes som deg er jeg selv skeptisk til de som nå sitter i "ledelsen" i Mageia



Uansett om jeg må ta ett standpunkt, mot/for hit eller dit så må jeg nok si at så lenge Mandriva fremdeles eksisterer som en desktop plattform kommer min lojalitet til å ligge hos de, og jeg kommer fremdeles til å bidra der jeg kan (oversettelser, wiki osv)



Men, jeg kommer også til å følge Mageia, og kanskje bidra der etterhvert også, ett poeng for meg er att man skal kunne utnytte det ene eller det andre uten og nødvendigvis måtte velge bort noe pga det...



Som jeg sa, jeg vil holde meg utenfor diskusjonen, men ønsket allikevel å si det som nå nettopp ble sagt :P øhh :)







Sist endret av Tertitten den søn 26.09.2010 0:55, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Mandriva <---> Mageia

Innleggav josi » man 11.10.2010 12:39

Positiv utvikling:
We will welcome any Commercial Enterprise as part of our community.


http://mageia.org/en/about/values/

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]