Nytt underforum for LPIC

Nytt underforum for LPIC

Innleggav omaha » tir 21.09.2010 10:24

Ved en inkurie har jeg noe overraskende blitt satt opp som moderator for den nye forumseksjonen for LPIC. Om det er andre som ønsker den rollen - send en pm til AK - eller meg :)

Opprettelsen av denne seksjonen har sin bakgrunn i denne tråden:
forum/viewtopic.php?p=2176923#p2176923

I den forbindelse kunne jeg tenkt meg at denne seksjonen fikk en litt mer konsekvent struktur med krav til relevant heading og noen få retningslinjer mht innhold. En slik forumseksjon kan ikke erstatte wiki og formell dokumentasjon rundt LPIC, men kan kanskje være et supplement om en lykkes i å holde en form for disiplin.

Målet med seksjonen (forslag):
  • Stimulere linuxbrukere til å øke sitt kunnskapsnvå til sertifsertbart nivå.

  • Stimulere potensielle nye brukere til å skaffe seg fagkunnskap om Linux .

  • Oppmuntre erfarne og profesjonelle linuxutviklere/administratorer/ledere til å videreformidle kunnskap og erfaring.

  • Samle noen få med gode lenker til dokumentasjon, oppslagsverk, bøker, kurs og guider.

  • Etablere et forum fokusert på fag som beholder takhøyde og humor osv - dog uten "tant og fjas".


Som et utgangspunkt for diskusjon foreslår jeg følgende:
  • Det forventes at den som ber om hjelp også gjør en solid jobb selv.

  • Alle poster skal ha en overskrift som refererer til LPIC's struktur fulgt av emnet det spørres om, og skal ligge i korrekt underforum.

  • Poster med tips og forslag skal ha en overskrift som referer til LPIC's struktur fulgt av "Hjelp", "Tips" eller "Howto" fulgt av emne.

  • Underforumet skal være pragmatisk mht distro/pakkesystem dvs ikke en arena for distrobashing eller promo.

  • God hjelp, gode howtos og tips er god promo i seg selv og oppmuntres - faktabasert og innenfor LPIC struktur og inndeling.

  • Linux1's retningslinjer for oppførsel osv er gjeldende også her, og vil bli forsøkt håndhevet - med fornuft.


Eksempler på overskrift på poster: (Jeg har brukt IBM's oppsett/struktur)
  • E101 T104.3 [Eksamen 101 Tema 104.3]

  • E101 T104.3 Hjelp: Montering av Ext4 filsystem i Debian

  • E101 T104.3 Guide: Montering av Ext4 filsystem i SLES

  • E101 T104.3 Tips: Montering av Ext4 filsystem i RHEL


Dette er kun et forslag - så innvendinger/motforestillinger/aksept mottas med takk - fortrinnsvis inkludert alternative formulering osv.

Lenke til IBM's LPICstruktur:
http://www.ibm.com/developerworks/linux ... ml#101-104
medlem i 205 måneder
 

Re: Nytt underforum for LPIC

Innleggav Soerboe » tir 21.09.2010 14:32

Hei.
Veldig bra initiativ! Kanskje du kunne laget en sticky om hva LPIC er for noe. Jeg vet det er en sertifisering fra IBM. Tror nok andre også lurer på dette. Typiske spørsmål som hadde vært kjekt med svar på er:
- Hva er LPIC?
- Hva kan det gjøre for meg?
- Hvordan blir man påmeldt?
- Hva koster det?
- Hvor finnes mer informasjon?

dagH

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Nytt underforum for LPIC

Innleggav omaha » tir 21.09.2010 15:28

LPIC er en generell (distrouavhengig) sertifiseringsmodell fra LPI (Linux Professional Institute). LPI er non-profit, men sertifisering koster. Hvor mye avhenger av hvor/hvordan og hos hvem du sertifiserer deg. Jeg bruker IBM som eksempel fordi de holder på å legge ut en hel del artikler som er knyttet til LPIC - og som jeg synes er godt strukturert.

Det er flere måter å ta disse kursene på, men de er kostbare - så sponsing fra arbeidgiver eller andre kan være kjekt. Det er fullt mulig å lese dette gratis via nettet + evt kjøp av bøker om du har hardwareoppsett du kan bruke (holder med begrenset spec til det meste, men kjekt med en egen eksperimentmaskin - gjerne med flere harddisker). Eksamen/sertifisering koster også når en leser/eksperimenterer på egenhånd.

Hva det kan gjøre for deg?

Det er nok litt opp til deg og hvilken kompetanse du allerede har selv egentlig. Om det gjøres skikkelig og du sertifiserer deg vil det være nyttig som tilleggskompetanse til annen ITbakgrunn. Det kan også være en inngangsbillett til jobber i seg selv, men hvilke må nesten noen av de erfarne folkene svare på.

For å få systemansvar kreves det nok en hel del praktisk erfaring i yrket i tillegg.

Uansett - har du kjørt det som er mulig (evt det du kan uten å jobbe med slikt) av hele løpet 6 eksamener, vil du jo ha skaffet deg en hel del kunnskap som går mer i dybden. Og det er ikke så dumt det :)

http://www.lpi.org/

Når det gjelder sticky og mer informasjon så tenkte jeg at det er best å få rammene på plass først. Det er ikke så om å gjøre å kjøre et sololøp, så jeg forsøker å få med innvendinger, justeringer og lignende fra så mange som mulig før evt "formalisering".
medlem i 205 måneder
 

Re: Nytt underforum for LPIC

Innleggav nc » tir 21.09.2010 16:01

alltid kjekt med sertifiseringer. :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]