OpenOffice forket

OpenOffice forket

Innleggav omaha » tir 28.09.2010 11:21

Edit: Dette ble skrevet litt for hastig ser jeg. Har ikke tid til å rette opp nå men ta de forskjellige støttespillerne med en klype salt - Støtteærklæringer er ikke det samme som at alle er en del av prosjektet. Er heller ikke sikker på om Go-oo legges ned.
------------------------------------

Mange av de store distribusjonene anvender Novell's Go-oo istedet for sunversjonen. Novell's bidrag til OpenOffice via Go-oo har vært betydelig, men Go-oo legges nå ned.



Istedet har Novell gått sammen med en rekke viktige aktører for å etablere LibreOffice.
For å styre det hele har de etablert "The document foundation". I første omgang kommer LibreOffice til å være en "rebranded" versjon av Go-oo, men videre utvikling vil skje i LibreOffice.



De største støttespillerne er:

  • FSF

  • Oasis

  • Google

  • Novell

  • Red Hat

  • Canonical

  • Open Source Initiative

  • French Community

  • BrOffice.org

  • The Norwegian foundation

  • The Gnome Foundation

  • Neo-Office

  • Credativ

  • Collabora



Kilder/Mer info:
Document Foundation
Linux Magazine
medlem i 205 måneder
 

.deb pakker for LibreOffice

Innleggav moma » tir 28.09.2010 18:03

Den websiden... tilbyr kun RPM-pakker. Du finner .deb pakker i testing... katalogen hvis du ikke kan vente. Installasjonen med .deb pakkene er enkelt.

$ cd DEBS/
$ sudo dpkg -i *deb

(desktop-integration/ katalogen ligger under DEBS/)
$ cd desktop-integration/
$ sudo dpkg -i *deb
Den overskriver ikke din gamle OpenOffice.org. Installasjonen putter filene i /opt/libreoffice3/.

Du kan starte LibreOffice fra Office-menyen (Kontor-menyen).

Edit:
http://blog.worldlabel.com/2010/install ... stros.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Skilsmisse fra Sun

Innleggav ak » tir 28.09.2010 19:52

The Register beskriver dette i første rekke som en skilsmisse fra Oracle. Det gjenstår å se om sistnevnte lar gruppen beholde OpenOffice.org navnet, eller om LibreOffice blir permanent.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: OpenOffice forket

Innleggav omaha » tir 28.09.2010 20:14

Det var vel endel frem og tilbake med Sun også men jeg vil tro prognosen er mer negativ med Oracle. Skal bil interessant å se hva IBM gjør nå - de har jo et "lite volum" med brukere av sin egen versjon.

En tydelig fork TROR jeg vil lede til forsert utvikling.

Edit:
Dette er den mest omfattende kommentaren jeg har sett så langt:
http://www.h-online.com/open/features/L ... 97358.html
medlem i 205 måneder
 

Re: OpenOffice forket

Innleggav olear » ons 29.09.2010 16:21

Når man endelig har fått etablert et produkt i open-source-verden skal man forke i hjel originalen. Ender med at man ikke får OpenOffice til Linux lengre, bare LibreOffice. Som igjen vil forvirre brukere på samme måte som Firefox vs. Ice* osv.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: OpenOffice forket

Innleggav ak » ons 29.09.2010 16:40

Jeg vet ikke om problemet blir så stort her. Oracle har meg bekjent aldri uttrykt interesse for OpenOffice.org, og deres egen "CloudOffice" er snart ferdig.

Jeg tipper at du snarere ikke vil få OpenOffice.org og StarOffice til noe som helst lenger. Oracle virker til å være i humør til å forpeste så mye som mulig, så de vil nok ikke gi fra seg OpenOffice.org navnet med mindre de blir garantert masse positiv PR i retur.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: OpenOffice forket

Innleggav omaha » ons 29.09.2010 19:12

Har en lisens liggende selv, men Staroffice er ikke spesielt godt kjent for hvermansen. Forbrukerne har vel knapt hørt om Ice heller - enten det er browser eller mobilt internett.

Selv om det ikke snakkes så mye om det, er Go-oo helt eller delvis brukt av en hel haug av de "store" distroene uten at brandingen har blitt med.

De ser ut til å ha lyktes i å samle community, distroer og en hel del sentrale aktører rundt EN fork. Neo blir med så det forsvinner en fork der. Jeg tviler sterkt på at Go-oo fortsetter som egen entity. Novell har forlengst sagt at de var villig til å tilbakeføre "alt" fra Go-oo til Openoffice om Sun (nå Oracle) var villig til å endre lisens.

Oracle kan donere varemerket om de vil - eller sitte med det og la det dø. I det minste får de litt goodwill på kjøpet om de donerer selv om det ikke er noe jeg har forventninger til. Nå har de vel gitt uttrykk for at libreoffice er et midlertidig navn (ikke dumt).

Med en fork står de fritt til å utvikle OOO i et annet tempo enn i dag - ser for meg et ikke helt ubetydelig moderniseringspotensiale her og der. Jeg synes det er bra med noe så skjeldent som en konsolidering av forker, spinoffs og communities. :-)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]