Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Arthur_D » tir 19.10.2010 16:44

La meg bare komme med et innspill ang. oversetting, slik jeg opplever det i FOSS-verdenen. Jeg oversetter et program til norsk ("string freeze" har ikke vært enda, så kan ikke si at det er "oversatt"), og slik som jeg oppfatter det, avhenger LC_MESSAGES-variabler av at programmet bruker gettext for oversettelser. gettext er etter det jeg oppfatter meget populær og LC_MESSAGES-variabelen skulle derfor fungere for det meste.

Får du en blandet oversettelse er det mest sannsynlig at programmet ikke er fullstendig oversatt. De fleste utviklere inkluderer uferdige oversettelser også, slik at du kan være uheldig hvis ingen kontinuerlig holder programmet oppdatert (en ny versjon kan ha flere linjer som må oversettes enn den forrige). Da kan LC_MESSAGES-variabelen være en god metode å endre språk på dersom programmet ikke har andre måter å gjøre dette på ("alternativer", konfigurasjonsfil o.l).

Oversetting er en fin måte å gi noe tilbake til et prosjekt som betyr noe for deg, så kan absolutt anbefales. :)
medlem i 177 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav unbob » tir 19.10.2010 17:51

@ Dan
Det gjelder alle program.
Avhengig av hvordan programmet er pakket (noen kommer med alle språkfilene, andre er delt opp og da må du installere språkpakker) kan du bruke LC_MESSAGES til å styre hvilken språkdrakt programmet starter med. LC_MESSAGES=C starter programmet uten oversetting og det blir da som regel på Engelsk, siden de fleste utviklerne, uavhengig av nasjonalitet bruker Engelsk.

Skal du starte med Nynorsk blir det LC_MESSAGES=nn_NO cinepaint, Bokmål LC_MESSAGES=nb_NO cinepaint, osv.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Tertitten » tir 19.10.2010 19:22

@omaha: du har naturligvis rett, Linux skal ikke gi opp FOSS..
Det var mer å åpne for salg av proprietær programvare i Linux, inkludere trails i pakkebehandler osv jeg tenkte på, slik at det blir enklere for proprietære selskaper å markedsføre seg samt selge sin software.

Ubuntu har tatt steget i riktig retning, i deres software manager finnes det nå proprietær software tilgjengelig; riktignok er det bare Fluendo DVD player en så lenge, men fler vil komme til. Om ikke andre følger etter så er vel faren med dette at de proprietære selskapene kun gidder å pakke for ubuntu, slik som spotify gjør (en så lenge).

Om adobe vet at de enkelt og greit kan selge software for Linux plattformen vil det vel heller ikke drøye så lenge føre de enten; a. programmer en linux versjon, eller b. gjør som google har gjort med picasa og lager en versjon som fungerer for wine ?

Adobe er bare ett eksempel her, skal vedde for at om Microsoft så at de kunne tjene penger på programvare i Linux så ville de også selge programvare for linux slik de gjør for Mac.

Det skal bli spennende å se om ubuntu's nye software manager vil gjøre at vi snart ser apps som tidligere har vært begrenset for Windows/Mac

Jeg vet selvfølgelig ikke hva løsningen for at linux skal vokse seg større er, er bare synsing og antagelser fra min del, men jeg er enig med deg i att Linux burde klare 10-15% av markedet, Mac har vel bare 5% så vidt jeg vet ?
Mac har forøvrig "dødd" i følge slike folk som artikkelforfatteren fler ganger en Linux..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav omaha » tir 19.10.2010 20:12

Jeg har ikke spesielle motforestillinger mot salg av propietære applikasjoner selv om jeg foretrekker åpen kildekode. Jeg har benyttet Novamind (mindmaps) endel, og hadde jeg fått den i en godt fungerende linuxversjon hadde jeg kjøpt den på flekken. Jeg bruker jo den propietære driveren fra Nvidia og Sun's java fortsatt. Om Nokia slipper en propietær OVI klient for KDE (sprint forrige uke), så er det greit for meg. Samme med spotify.

Hva jeg er opptatt av (mht skrivebordsmaskiner) er at "basen" dvs kjerne, "basissystemer" og skrivebord osv er fri. Pluss formater/kodek selvsagt. Ser veldig frem til redusert flashbruk og adobe air vil jeg ikke ha - har ikke tillit til Adobe mht privacy. (En bør ikke gå ut ifra at WebM blir problemfri heller men...)

Når en ser på alt surret rundt Oracle/Sun osv er det jo klart en må være på vakt - og det er ikke om å gjøre å få inn FLERE tvilsomheter som kan skape patenttrøbbel osv senere. Derfor ønsker jeg heller ikke .net/Mono/C#/Moonlight velkommen uansett hvor åpen de påstår det er - det er tåkeleggere. Har null tillit til MS, og jeg tar ikke de Icaza's ord for at det er ok.

Spotify har pakker for Fedora og *buntu, og det fungerte fint med Qt 4.6 i Arch (tror den er kompliert mot Qt 4.6, så det kan crashe med Qt 4.7 som jeg nå bruker). Nå har vel Adobe bidratt litt til at CS2 (?) ble kjørbar i Wine?

Jeg har ikke testet Chakra's nye konsept, men jeg tror det har mye for seg. Rent mht skrivebordsmiljø og en ren skrivebordsdistro. (Hva skal en "standardbruker" med alle serverpakkene?) Det gjør det enklere å vedlikeholde. Jeg forventer også at den sviver bedre og er mer polert rent teknisk. Om den blir bra får tiden vise - men konseptet kjøper jeg.

For få minutter siden hjalp jeg noen med en W7 "stor netbook" med et par gb ram osv - jeg har testet de et par ganger tidligere - og jeg er langt ifra imponert over W7 på middelmådig hardware. Tregt som bare det - og kontrollpanel osv er så pakket med (villedende) tekst at det er på grensen til en sløv wiki med gui. Jeg er fortsatt direkte uimponert - og en må nesten sammenligne med tidligere versjoner av Windows for å kunne si at det er bra. My 5 cents.

Jeg skulle ønske at nye brukere holdt seg til 1 distro og satte seg inn i den før de kastet seg over alt annet - det hadde nok vært mindre forvirrende. Det er jo ikke antallet tilgjengelige distroer som er problemet i så måte - men antallet som skal prøves ut.

Ikke for det, da jeg begynte med dette - er vel i overkant av 10 år siden nå - testet jeg også 4-5 distroer. Men jeg landet kjapt og holdt meg til samme distro i flere år uten å teste andre. Det er bedre å løse problemer i 1 distro enn å repetere dem i mange.
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Tertitten » tir 19.10.2010 20:29

Jeg liker også Chakra sitt konsept og migrerer muligvis dit en eller annen gang.
Jeg er enig i det meste du sier jeg.

Jeg er veldig komfortabel med hvordan Linux er i dag og hvordan det jobbes på desktop fronten, hva jeg personlig ønsker og hva jeg antar Linux desktop behøver for å vokse seg større er to forskjellige ting for min del.

Som påpekt tidligere i dette forumet, Linux utvikles med en sinnssyk fart ... Jeg velger å legge til, ja det gjør det, men det blir litt toogfemti plukk opp ...

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Ja nå skriver jeg dette fra

Innleggav viking60 » tir 19.10.2010 22:15

Ja nå skriver jeg dette fra Windows 7 Ultimate. Har nettopp rukket å sette oppdateringen på "postpone" slik at Win ikke slo seg av. Du verden som jeg savner flere skrivebord! Dette ser jo ut som kunst fra Gaudi nå :)
Som eneste maskin finner ikke WIN7 de andre boksene i nettverket og jeg har skrevet i registry og fulgt alle tips der ute. Noen får det til enkelt som bare det og andre sliter. Systemet er jo humørsykt!

Ja mulig Linux ikke kommer til å rule verden - men dette alternativet er dårligere - hører dere? Dårligere!

Er rørende enig med Omaha og Tertittens siste (Kan vi kalle det en sen Tertitt :)
Jeg er direkte "uimponert" over Win7 Ultimate, for å uttrykke det elskverdig.

Håper Linux kan få noen skikkelig tunge kommersielle CAD programmer og bokføring er et marked i alle land som Linux bare fortsetter å ignorere.
Platformen er da som skapt for det? Små og mellomstore bedrifter som kjører Mamut burde kunne finne et alternativ på Linux.

Når det gjelder DRM så må det være greit at programmvaren slutter å fungere når den ikke er betalt. Førøvrig skal systemet selvsagt være upåvirket og uten "root kits".
Jeg ser fram til at noen gjør skikkelig kommersiell suksess med komerse programmer til Linux.
Det er ikke, eller bør ikke være, til hinder for FOSS.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav omaha » tir 19.10.2010 22:49

Mht W7 testet jeg det en stund (Rc) og lo faktisk rått første gang jeg sveiv det igang. Har ikke noe med min preferanse for Linux å gjøre - jeg synes bare det er utrolig klønete og lite dynamisk. Forsøker å huske om en hjelpetekst/hjelpefunksjon faktisk hjalp på noe sted, men nei. Jeg velger KDE/Gnome/OSX hvilken som helst dag når det gjelder skrivebordsmiljø. Når jeg har vært innom de budsjettmaskinene er jo oppstarten latterlig treg, og det samme gjelder start av applikasjoner. Selv nettleseren tar jo lang tid å starte.

Et uttrykk som jeg synes passer på W7: Begrenset festlig.

Om de velger å legge kopibeskyttelse på en DVD eller lignende får være opp til produsent- så kan jeg la være å kjøpe det. Bare de er merket slik at jeg ser det. Hva jeg ikke liker er hardwarebiten som jeg synes er noe virkelig svineri. Om jeg kjøper en DVD skal vel produsenten hoppe og dr...e i hva jeg ser vidoien på.

Jeg synes det er problematisk når en hdmi/displayport-kabel/chip er diskriminerende mht hva den slipper igjennom. De færreste tenker vel ikke over det - og jeg har heller ikke satt meg godt inn i det. Men konseptet i seg selv er etter min oppfatning motbydelig.
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Tertitten » tir 19.10.2010 22:57

Litt artig at så snart man diskuterer linux med litt kritiske øyne så tar det ikke lang tid før diskusjonen handler om hvor dårlig windows er, he he samme hvor man diskuterer linux er det slik... lillebror kompleks ?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav omaha » tir 19.10.2010 23:17

For min del var det helt tilfeldig - men dagens eskapade i W7 frisket opp hukommelsen.

Trådstarters overskrift spiller jo på W7/Vista osv og jeg syntes det passet med en kommentar ettersom det ser ut som om "alle er fornøyd med W7". For å si det slik: Det eneste argumentet JEG har for W7 som OS er om jeg MÅ kjøre Windows pga enkeltapplikasjoner som ikke finnes for Linux eller OSX.

Ellers begrenser interessen for Microsoft seg til hva de steller istand av ugagn for Foss/linux kombo. ;)
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav marxleni » ons 20.10.2010 0:57

Utroooolig lang tid det tok å forstå hvor dårlig Win7 egentlig er. Jeg gikk veldig tidlig ut med hva jeg mente om Win7, og fikk så hatten satt. Vel, det er jo bra att folk forstår dette nå, aldri forsendt :rolls eyes: :-D , men noe tregt, he,he

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Tertitten » ons 20.10.2010 1:33

Og hvem er det i følge deg som har sagt hva tidligere og som sier hva nå ?
Eller fabler du igjen ? :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav viking60 » ons 20.10.2010 2:13

"Tertitten jeg har løsningen for deg:
http://www.reactos.org/en/index.html
Dette er Windows som open source. Kjekt for dem med storebrors-kompleks :-D
Kritisk blikk på Linux er OK men beundringen som da i mange sammenhenger blir WIN7 til del trenger en motforestilling. Win7 er jo faktisk dårligere en Linux på desktoppen, selv om Linux ikke er perfekt.
@omaha
+1 hva hardware angår. Det skal de holde seg langt unna! Jeg skal råde over min egen eiendom, kjøpt og betalt som den er. Fjernstyring og kontroll av mine elektroniske innretninger, store som små, er fullstendig forkastlig. Videoen skal du kunne se med ditt utstyr uten at utstyret bidrar til å svekke ditt personvern. De som har laget filmen får legge beskyttelsen på DVD'en. Videre må det gis mulighet til å kopiere denne til backup formål.
Du har jo kjøpt rettigheten til et eks. av filmen ikke den forgjengelige DVD'en.
Mye sterk lobbyvirksomhet rund kontroll av elektroniske innretninger om dagen. Summen av de edle motiver er overveldende og ingen har vikarierende motiver. HA!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Tertitten » ons 20.10.2010 2:27

Takker meg til Linux jeg Viking :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav omaha » ons 20.10.2010 7:50

Vel Viking. Det forbauser meg om du greier å unngå DRM på maskinen din. Du får simpelthen ikke kjørt høy oppløsning digitalt uten.

Gidder ikke å hanke frem wikiartiklene om HDMI/DisplayPort/DVI men:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/ ... Protection

Tittelen på denne tråden er "Linux Desktop: Er sjansen forspillt?" og i det ligger at Windows 7 og OSX har fått kontroll over markedet. Det stemmer jo. De har nå kontroll over markedet igjen. Bortsett fra at tablets som iPad vil ha haugevis av linuxkonkurrenter. Men på desktop har de kontroll. Så i DENNE tråden ser jeg ikke noe problem med å kommentere den.

Uansett om en liker W7 eller ei er den en markant forbedring fra Vista. DVS de har redusert bakdelene nok til at mange windowsbrukere er fornøyd. Dette er gammelt nytt.

Jeg bryr meg om hvordan Microsoft konkurrerer mot åpen kildekode / Linux, men de må jo få lage hva de vil mht OS. Det bryr meg fint lite. Jeg bruker heller W7 enn Mono.
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav viking60 » ons 20.10.2010 17:27

Ja nå begynner vi å bli så enige at idyllen blir nesten kjedelig. Så sammenfatningsvis:
Linux har en liten markedsandel som ikke har noe med manglende kvalitet å gjøre.
Win og Mac dominerer desktopmarkedet - Det har med vane og markedsføring å gjøre, samt intervenering i form av søksmål , målrettet dumping og FUD.

Noen hevder at Linux ikke er like brukervennlig som Mac og MS - der er jeg uenig.
Linux er meget brukervennlig både på tablets og desktops. Men altså anderledes enn Win - heldigvis.
Jeg kan heller ikke fri meg helt fra tanken om at Vista representerte en enorm mulighet for Linux, som Linux ikke tok.
Der er Tertittens spørsmål: Hvem er Linux? Helt på sin plass. For hvem skulle gripe den muligheten?
Mit svar er; Canonical, Novell eller Mandriva. Redhat er ikke interessert i desktop i noen særlig grad.
Men det er klart at de nok forsøkte, og like opplagt at Microsoft intervenerte der det var mulig.

Så da er vel sjansen forspilt da. Et lyspunkt finnes jo: Både Microsoft og Apple ser ut til å være livredde for Linux.
Det gir håp. :-D

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron