Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav viking60 » tir 19.10.2010 0:35

Noen poenger fra PC-world her:
http://www.pcworld.com/businesscenter/a ... ?tk=hp_new


Beskrivelsen er god og temmelig presis. Men som i alle dommedagsprofetier så må det jo vinkles litt dramatisk. Den største feilen i analysen er overvurderingen av Microsoft og Mac.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Tertitten » tir 19.10.2010 1:08

Noen ganger er det godt å lese hva man selv har sagt i noen år..

Jeg har sagt det samme som artikkelen uttrykker selv her på dette forumet noen ganger.
Jeg er veldig enig i hva skaperen av artikkelen sier, selv om jeg vil tillegge at Linux i tillegg er alt for dårlig på å utnytte all virrvarr av mobiltelefoner, kameraer, skrivere, skannere med mer, ofte fungerer en liten del av hardwaren mens andre viktige funksjoner fungerer ikke. Man kan argumentere at dette ikke Linux sin skyld men derimot utviklerne av hardwaren ....muligens er dette riktig, men det er bare halve sannheten, hadde linux vist seg som en plattform verdt å satse på ville utviklere selvfølgelig gjort dette og med full støtte for brukernes enheter ville naturligvis brukere flyttet over til Linux.

Ett stort argument for at Linux ikke klarer helt å ta markedet er Gaming, det er en tullete unnskyldning man gjemmer seg bak, gamer markedet er stort, men bare i forhold til en viss alder, markedet for hobby fotografer, personer som ønsker hjemmekontor, personer med mobiltelefoner hvor kun 10% av funksjonaliteten utnyttes og alt annet som fungerer mindre godt i Linux er større... Altså, bring inn på bane større funksjonalitet i forhold til skrivere, skannere, kameraer, mobiler og alle andre duppeditter og folk vil komme, ihvertfall så snart utnyttelsen av funksjonalitet er på høyde med den i Windows/Mac...

Er det en gang noen skikkelig dialog med utviklere av hardware og utviklere av Linux ?
f.eks har alsa development noen som helst dialog med alle de mest populære vendors av lydenheter ?

Finnes det noe som helst skikkelig press på utviklere angående linux kompatibilitet ? eller er det kun enkelte glødende ildsjeler som legger mindre press på de ?

Jeg lever i håpet om at Linux kan få sitt år på desktop fronten, men jeg tviler.. Linux miljøet er som artikkelen sier alt for fragmentert (akkurat det samme som jeg pleier å si selv) man har som mål å utvikle som pokker, men har ikke som mål å utvikle mot noen spesiell retning, mange liker det, jeg liker det ikke og mener at Linux lider av det.

Linux miljøene står ikke nok i sammen, Linux er ikke en enhet, hvordan skal det noen gang kunne bli "the year of Linux" når det ikke finnes et felles mål om at det skal bli akkurat det ?

Bare noen tanker om det hele

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav geirergoy » tir 19.10.2010 1:39

Personlig vil jeg bruke Linux sålenge FireFox finnes i Linux-utgave.

Men man må gjerne ha en gammel PC med WinXP innerst i skapet for å oppdatere programvaren på mobilen, universalfjernkontrollen osv...

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Tja Tertitten. Problemet med

Innleggav viking60 » tir 19.10.2010 3:38

Tja Tertitten. Problemet med å "stå sammen" er jo at vi må velge en distro. Da står det vel strengt tatt mellom Suse og Ubuntu. Nei takke meg til litt mangfold da....

Linux har jo faktisk en utbredelse som aldri før. Android er en suksess på "dingser" og Linux er tilnærmet enerådende på Supercomputere.
Dersom vi snur litt på det, så blir det jo ikke noe igjen til Win og Mac dersom Linux skulle bli grådige på desktopen også.
Trenden er uansett på vei bort fra desktoper og over til "dingser" Tablets, telefoner mm.
Slik sett står Linux godt rustet. Det beste beviset er jo søksmålene fra livredde konkurenter.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Tja Tertitten. Problemet med

Innleggav Tertitten » tir 19.10.2010 4:09

Tja Tertitten. Problemet med å "stå sammen" er jo at vi må velge en distro. Da står det vel strengt tatt mellom Suse og Ubuntu. Nei takke meg til litt mangfold da....

Det tror jeg ikke er nødvendig om man kan finne en enighet om noen få virkemål linux desktop bør/skal ha for å dra i samme retning, dette krever en mer eller mindre enighet fra de aller største, suse, fedora, caninical osv.

Det behøver ikke nødvendigvis å være mange mål vi snakker om, ett enkelt mål kan være nok, eller ett ønske om å dra i samme retning. Det behøver vel ikke nødvendigvis å skade mangfoldet (de mindre vil vel følge samme retning av seg selv) ? Distribusjoner kan da fortsette som før mer eller mindre selv om de største har ett ønske om å dra i samme retning ?

En retning hvor man muligens fokuserer på å gjøre Linux til en attraktiv plattform å utvikle for være seg det er software eller hardware..

Personlig er jeg også for mangfold i Linux, men det er tvilsomt om det er mangfoldet som vil skape "the year of linux" .. Personlig tror jeg mangfoldet derimot skremmer mange vekk fra Linux.. Brukere er vant med ett operativsystem, en DE osv, når man titter på linux som plattform har man ikke bare valget mellom hundrevis av distribusjoner og derivater av distribusjonene, man har i tillegg 4-6 alternative DE (skrivebordmiljøer) og velge mellom....

Ett av de mest spurte spørsmålene som nybegynnere spør om er vel:
Hvilken distribusjon skal jeg velge ?
Etter dette kommer spørsmålet hvilken DE og hva er forskjellene ?
Mange gir opp allerede før det kommer så langt.

Spør man dette spørsmålet på ett forum ender man opp med en flamedebatt istedenfor ett svar, se bare på dette forumet til tider..

Linux skal være brukervennlig, det er pokker ikke mye brukervennlig når brukere skremmes vekk av ren mengde, ofte mer mengde en kvalitet.

Det er fint at Linux brer seg ut i markedet i form av dingser og annet, men det diskuteres vel ikke ? det er vel desktop plattformen som diskuteres ?
Eller hva var årsaken til at du skapte en tråd med link til en artikkel om linux desktop ?

Tilbake til toppen: :)
Jeg husker selv første gang jeg skulle velge desktop distro og jeg selv ble skremt av mengden, arkitekturturene, skrivebordsmiljøer, egenskaper, forskjellene, likhetene osv osv, at jeg selv ikke ble skremt unna var rett og slett fordi nysgjerrigheten tok overhånd og det faktum at jeg hadde kjørt en del Linux server en tid

Ett enkelt hårstrå er ganske svakt og relativt lite imponerende for seg selv, men flett sammen flere og styrken av de i sammen blir av en helt annen betydning.. Det er en fin analogi faktisk, for sammenlignet med desktop mac og windows er en enkelt distribusjon som ett enkelt tynt hårstrå, hvordan ville sammenligningen med mac/win sett ut om de største "hårstråene" var flettet sammen allerede fra begynnelsen ?
Sist endret av Tertitten den tir 19.10.2010 4:37, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

hmm, innser selv at det å

Innleggav Tertitten » tir 19.10.2010 4:13

hmm, innser selv at det å forene Linux distribusjoner om å dra i samme retning muligens er ett utopi fremfor veldig realistisk, jeg ser det ikke helt for meg og tror neppe det noen gang kommer til å skje. .

Synd, for en av fordelene for apple og microsoft's utviklere er vel at de (innenfor respektive foretak) jobber for det samme ?

Det finnes jo en del "linux fundations" innenfor en rekke linuxmiljøer og distribusjoner, men hvor godt fungerer disse i virkeligheten ? og ville de fungert mellom distribusjoner ?
Kunne man blitt enige om "the quarterly focus for linux is:" f.eks "unify camera compatibility and operatibility" hvor de større da jobbet nettopp på kjerner og moduler nettopp for å utvikle dette samordnet .. kanskje en utopi, kanskje foregår dette allerede ?

Edit: Jeg innser jeg at mye av det jeg ettersøker allerede skjer i form av kjerne-utvikling osv (om man ser bort fra canonical som foretrekker å ikke dele med seg/arbeide på kjernen)

Ett interessant spørsmål er; er ett linux år nødvendig for Linux desktop ? Må vi trakte etter det ? Vil vi ha det ? Kan linux bli størst noen gang, eller vil linux drepes av patentsøksmål så snart linux begynner å vokse ? ....ups det var visst fler spørsmål en ett der .. :)
Sist endret av Tertitten den tir 19.10.2010 4:51, endret 6 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav omaha » tir 19.10.2010 10:02

En skal aldri si aldri. ;)

Jeg har aldri skjønt poenget med at f.eks java skal ligge forskjellige steder i filsystemet. Kan ikke se noen ideologiske fordeler med variasjonen, og jeg kan heller ikke se noen praktiske fordeler. Forskjellig bare fordi en KAN gjøre det forskjellig?

Når det gjelder hardwarestøtte er ikke problemet nødvendigvis at maskinvare ikke fungerer, men at det fungerer greit med 1 distro - og ikke en annen - selv om driveren er der. Og om driveren eksisterer (og fungerer i distroen) kan man være sikker på at det er en eller annen applikasjon i distroen som ikke fungerer med driveren (jfr webcam).

Problemet slik jeg ser det mht applikasjon/driverstøtte er at når noen er misfornøyd med en applikasjon så skal de lage en ny istedet for å fikse den opprinnelige applikasjonen. En av årsakene til det er at folk ikke slipper til.

Ubuntu kan nok kritiseres for upstream leveranser, men er det egentlig så underlig at de lager sin egen greie DERSOM Gnome ikke er villig til å absorbere innovasjon? "Vil de ikke ha det - lager vi det selv". Helt naturlig hvis det er tilfelle. Slik jeg ser det har Gnome vært alt for konservativ, og det har ledet til unødvendig fragmentering. På den annen side, når Ubuntu ikke går langt nok får vi Mint.

Tilbake til drivere så er Linux helt prisgitt selskaper som Nvidia/AMD/Intel. Innen grafikkdrivere har Poulsbro/GMA/Tungsten stelt til en masse trøbbel sammen med endringene i Xorg/KMS osv som har tatt alt for lang tid.

En kan like eller mislike maskinvaren, men disse gpu-løsningene er svært utbredt og funker det ikke godt nok blir Linux lite relevant for de som eier slik maskinvare. Greit at drivere fungerer bra i Linux - men det er ikke greit når de fungerer bedre i andre OS.

Hvor tjener Intel pengene mht arbeidsstasjoner/bærbare? På Windowsmaskiner. De krever kraftigere maskinvare og Intel tjener mer. En Linuxmaskin fungerer kanskje 7-8 år med oppdatert Linuxversjon, og jeg våger påstanden om at en windowsmaskin må byttes før gitt at maskinvaren virker. Vil Intel selge en ny maskin hvert 3. år til en bruker eller vil de selge en hvert 6. år? Hvilke incentiver gir MS til OEM's?

Når det gjelder netbooks er det etter min oppfatning først nå at Linux begynner å få brukergrensesnitt som duger/ser bra ut. (Moma lenket til en Ubuntugreie som så lovende ut). HP hadde et par ubuntubaserte maskiner med eget gui som så ok ut men de forsvant fort. Nå er vel ikke netbooks helt dødt, men hypen er over. Det ville ikke ha vært like enkelt for Microsoft å kapre det markedet om løsningene fra Linux hadde vært bedre.

For skrivebordsmiljø er min påstand at både KDE og Gnome holder mål - jeg opplever f.eks W7/XP/Vista som dysfunksjonelle i forhold. Det er implementeringen det skorter på.

Mht applikasjoner synes jeg dekningen begynner å bli bra på mange områder. Men mange "systemleverandører" fokuserer sterkt på nettbaserte løsninger - dvs i nettleser. Derfor er ikke behovet like stort for kommersielle applikasjoner (klientdelen) utviklet for Linux. Det betyr at Linux mangler noen "signalprogrammer" - som nødvendigvis ikke er viktige i seg selv, men er effektive som argument mot Linux. F.eks AutoCad og Photoshop. Forholdsvis små brukergrupper, men fungerer godt som argumenter mot Linux.

Værre er det mht SMB og regnskap/crm/erp/dokumentstyring når det gjelder klienter som ikke kjører gjennom nettleseren. DVS generelle, modulbaserte applikasjoner med egne moduler for snekkeren, gatekjøkkenet, legen og selgeren. Jeg tror det er MANGE småbedrifter som kunne ha tenkt seg en rimelig løsning med god funksjonalitet i Linux istedet for Mamut.

Når det gjelder kernel er vel ikke Torvalds alt for ivrig på optimalisering for arbeidsstasjoner/bærbare?

Innsatsen mht Linux på personlige maskiner dreier i retning web og små enheter. Der er jeg rimelig komfortabel med at Linux kommer til å stå sterkt lenge. Det er på en måte også et problem - for Linux på arbeidstasjoner/bærbare. Fordi ressurser kanaliseres vekk derfra og over på små enheter.

Hva som skal til?
- Færre spinoffs (og distroer for den del)
- Rene KDE og/eller Gnome distribusjoner
- Rene distroer for arbeidsstasjon/bærbar
- Kjerne optimalisert for personlige maskiner
- Fiks GPUdrivere/Xorg+++
- Lik plassering og NAVN på filer/plugins osv i filsystemet (OOO/Java/Flash)

En kommer ikke utenom Microsoft og de hindringer som legges i veien gjennom deres forbindelser med OEMs og salgskanaler. Det er vanskelig å gjøre noe med - det er kanskje enklere å konsentrere seg om å gjøre Linux så bra som mulig?

Jeg mener ihvertfall at konseptet Linux/FOSS på skrivebordet er mer enn godt nok for hvermannsen. Det kreves en opprydning og større konformitet på endel områder om "publikum" skal akseptere Linux som et alternativ. Det er endel å lære av Android på det området.
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 10:06

Har ikke selv lest artikkelen, men har da gjort meg noen refleksjoner de siste årene rundt dette med Linux, og ikke minst, de forskjellige utgavene.

Selv testet jeg ut en haug med distroer før jeg overhodet fant en som lot seg installere ved første forsøk på min datamaskin. Det var Mandriva 2090 One. Den var jeg faktisk så fornøyd med, at jeg kjøpte PowerPack, av to grunner. Jeg ville ha "the best of the best" (for meg den gangen) og jeg ville gjerne støtte dem økonomisk (penger og gratis programvare er IKKE hovedårsaken til at jeg ønsker å kjøre Linux).

Der etter var det viktig for meg at alt sammen var på norsk. Skulle jeg "forsvare" og "promotere" noe "annerledes" enn Windows, var det for meg viktig at ting var både enkelt og forståelig. Faktisk var det så forståelig at selv min svigerfar ville ha Linux på sin pc, noe som umiddelbart ble installert.

Men så startet "moroa". Vi begynte å stille krav. Jeg for min del ønsket å drive med videoredigering, samt var avhengig av å kunne koble meg opp mot internett via mobilen, fikk plutselig masse problemer. Svigerfar derimot, trengte bare noe så enkelt som å kunne koble seg mot nettbanken. Ingenting av dette fungerte, da videoredigering lå laaangt bak tilsvarende windowsprogrammer (pluss at det var major ustabilt), og svigerfar sin nettbank støttet bare Internett Explorer (Jadda!!).

Løsningen mange kom med var å prøve ut andre distroer, noe jeg vel allerede visste ikke ville fungere, og det endelige dødsstøtet kom da Mandriva kom med sin 2090.1 Spring, som av en eller annen grunn bestemte seg for ikke å funke på min datamaskin lenger. Og det var ingen hjelp å finne noe sted heller. Tilbake til Windows.

Nå er jeg imidlertid tilbake til Linux, ungene har hatt det en stund (med vekslende hell) allerede, og til min store overraskelse, har det mildt sagt vært en forrykende utvikling innen området. Videoredigering har "tatt av" og det som finnes i dag, er både gjenkjennelig fra tilsvarende Windows-applikasjoner, det er mer stabilt, og det virker som om utviklerne har bestemt seg for å satse mer seriøst. Klart, dette har vel sammenheng med etterspørselen, og jo fler som bruker det, jo mer oppmuntrende er det for utviklerne å jobbe videre.

I denne siste omgangen av utprøvinger har jeg sveipet innom både Fedora og Ubuntu før jeg (igjen) endte opp med Mandriva. Både gnome, XFCE og KDE ble utprøvd, norske og engelske utgaver, 32-, og 64-bit, og til slutt ble det altså engelske versjoner i KDE som ble det endelige valget.

Og det er her noe av "problemet" til Linux ligger. Deres styrke blir også deres svakhet, da det finnes så innihelvete mange varianter å velge blant, og hver enkelt av disse igjen kan tilpasses i det tilnærmelsesvis uendelige. Videre er det nesten ingen av dem som har de samme programmene som "standard" under installasjonen, noe som er både bra, men kan gi grobunn for både irritasjon og forvirring.

La oss ta svigerfar som et eksempel. En helt alminnelig gjennomsnittlig pc-bruker. Han har brukt Windows siden 3.1 og er nå (foreløpig) bare på xp-nivå. Han vil ikke ha noen problemer med å sette seg ned ved en pc med Vista eller Windows7, da grensesnittet følger en viss "standard", og det meste er kjent fra før av. Da vi brukte Mandriva første gangen, brukte vi begge PowerPack, og etter en liten ukes tid, hadde han ikke en sjanse på å finne rundt i min maskin, da jeg hadde gjort en haug med endringer tilpasset mitt behov, og han sitt.

I min "drømmeverden" er alle datamaskiner i utgangspunktet støttet av Linux, uavhengig av produsent og distro (slik er det definitivt ikke i dag). Hverken Fedora eller Ubuntu var klare ut av boksen og iherdig googling med dertilhørende konsollbruk måtte til før alt var oppe og gikk. Mandriva er slik (for meg). Deretter bør de forskjellige utviklerne konsentrere seg om oversettelser. Det er utrolig irriterende og amatørmessig at et program (eksempelvis CinePaint) har innslag av engelske menyer under de norske hovedmenyene. Ingen stor greie egentlig, men en av årsakene til at jeg kjører engelsk rund baut nå, jeg slipper de "forurensede" og "halvferdige" språkpakkene.

Her har Windows sin styrke. Det meste er likt "ut-av-boksen" uansett versjon og språk, og det aller aller meste fungerer umiddelbart. På en eller annen måte, selv om enkelte maskinvareenheter krever proprietære drivere i etterkant.

Hvis alle som jobber med Linux tok et år og bare konsentrerte seg om å få til en installasjon som støttet flest mulig datamaskiner umiddelbart, og deretter prøvde å bli sånn halv-enige seg i mellom om hva de ønsker å ha med som standardprogrammer, tror jeg mye er gjort. Tror dessverre at alt for mange (meg inkludert) har lett for å gå videre hvis ting ikke fungerer umiddelbart, og når det så er forskjellige problemer i de forskjellige distroene, og det på toppen av det hele er forskjellige måter å løse det på i hver enkelt, har Linux lett for å få ord på seg som både sært og vanskelig.

Når alt dette er sagt, tror jeg neppe Linux forsvinner. Det blir bare bedre og bedre, men så lenge så mange kompetente mennesker jobber med hvert sitt, kommer dette til å ta tid ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Tertitten » tir 19.10.2010 11:53

Din erfaring er ett godt eksempel på noe av det jeg prøver å si og illustrerer så altfor godt helt vanlige problemer med Linux for hvermannsen i dag.

Jeg har sett mange innlegg hvor det påstås at Linux kommer til å dominere som desktop operativsystem innen noen år, jeg står fortsatt ved hva jeg alltid har sagt; Ikke i min levetid ihvertfall. Det kommer ikke til å skje så lenge Linux er strukturert slik det er i dag og så lenge Linux har fult fokus på FLOSS. Linux må åpne mer for proprietære selskaper om linux skal vokse seg like stort/større en mac/win...
En sak som ikke hjelper Linux er; det finnes alt for mange egoer i dette miljøet.

Om Linux ikke ønsker å åpne dørene og også dra i samme retning med ett samarbeid, ja da bør "Linux" droppe alle ambisjoner om å bli store i desktop miljøet..

Det er helt greit for min egen del om Linux dropper slike ambisjoner og heller utvikles med hovedsaklig fokus på åpen kilde, Linux desktop kommer ikke til å dø av det, muligens flykter noen utviklere over til der linux har størst suksess, men linux desktop består *faktisk hadde det kanskje vært en fordel med en liten masseflukt?*

Men vet "linux" hva han vil egentlig ?
Vet "linux" hva han har som mål ?
og hvem skal lære "linux" for at han skal nå sine mål ?
hvem har ansvaret for at han "linux" skal utvikles til å bli stor og sterk ?
he he, pffff :-P

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav omaha » tir 19.10.2010 12:40

Egoer kan være til hinder - på den annen side ser jeg ikke helt for meg at egoene til Larry Ellison, Bill Gates og Jobs er underutviklet. Ikke tror jeg at det er mangel på egoer i hierakiene deres heller.

På Linux/FOSS-siden er det heller ikke mangel på egoer slik jeg oppfatter "ledende figurer". Forskjellen er kanskje at egoene ikke er lokalisert på rett plass i hierakiene?

Aaron Seigo i KDE er kanskje et eksempel på en av drivkreftene (tidvis utskjelt sådan) - og de Icaza er vel heller ikke borte vekk. For ikke å glemme Stallman, Torvalds og Shuttleworth. En kan jo mene hva man vil om de Icaza og hva han representerer, men for Mono er han jo en stor ressurs. Felles for de er at de har evne til å gjennomføre i forhold til hva de har satt seg fore og fortsette ufortrødent uansett om de har orkan i fleisen.

Mht "the year of (desktop) Linux" er det stort sett fra MS-leiren jeg hører dette. Har ingen tro på at Linux blir dominerende. Men potensialet er det til å kapre 10-15%.

Når det gjelder propietære selskaper er det jo flusst av propietære tilskudd allerede, men å gi opp FOSS osv er harakiri. En slakter ikke alle oksene og kyrne om en vil ha kalver.
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav unbob » tir 19.10.2010 12:46

@Dan Hansen
Mange fri programvare utviklere følger prinsippet "Release early, release often" Dette kan (avhengig av hvor early og often :-)) resultere i uferdige program. Det er fordeler og ulemper med dette men fordelene er større enn ulempene etter min mening. Jeg tenker spesielt på måten denne modellen involverer brukeren mer enn proprietær programvare som det gjerne går år mellom hver versjon. Brukeren har større mulighet for å følge utviklingen og dermed mulighet for feilrapportering, styre retning med ønsker, og om programvaren er viktig for brukeren, fikse feil selv. (i ditt eksempel, oversettingen)

Ang. cinepaint
Du trenger ikke kjøre hele skrivebordet på Engelsk om du bare har problem med ett program.
Du kan styre språk med å sette strengparameter. f.eks. start ett terminalvindu og skriv
Kode: Merk alt
LC_MESSAGES=C cinepaint
for å starte cinepaint i Engelsk språkdrakt. Denne kan så legges til menyoppføringen til cinepaint slik at du ikke trenger starte det fra terminal hver gang.
I KDE program kan du også bytte språk i Hjelp menyen til programmet.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav marxleni » tir 19.10.2010 13:22

Tydelig Hollywood-preg, et typisk Nord-Amerikansk tullball.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav josi » tir 19.10.2010 14:15

Jeg har ingen tro på en linux-revolusjon. Men at linux er dødt på skrivebordet vil jeg ikke si. Det har aldri vært mange som bruker linux på skrivebordet, men mitt klare inntrykk er at bruken økende. Dagens linux-distribusjoner tilfredsstiller ikke alles behov, men for de med en interesse for linux, fungerer det til mange formål. Bruker man andre system som OS X og Windows finnes det også der begrensninger, men man lærer gjerne over tid å tilpasse seg begrensningene i systemet man er vant med.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav marxleni » tir 19.10.2010 14:21

Jeg gjentar meg lite grann.
Har man ikke spesielle software-behov som musiker/artist eller er en spilledjevel?
Da er det ingen grunn til å bruke windows, da er linux best. Jeg legger ved denne lenken til min blog:
http://pclinuxosnorge.blogspot.com

Nå er dette om PCLinuxOS, men dette gjelder de fleste nyere versjoner av Linux, så som Mint, Mandriva, opensuse Ubuntu, m,m.

Dokumentet mitt taler for seg selv i denne sammenheng.
Mitt dokument baserer seg ikke på slikt linuxhat som pcworld fremhever. Det er klart i et hvert Microsofts øyne er denne tullete artikkelen fra pcworld en vinner, men skal man forholde seg til virkeligheten, så er det vel mere frykt fra Microsofts gutter enn noe som har med virkeligøring å gjøre. Jeg må bare få si att, utviklingen går sin gang og det positive vil ikke dryppe på Vil Linux Hates.
Sist endret av marxleni den tir 19.10.2010 14:32, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Linux Desktop: Er sjansen forspillt?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 14:36

unbob skrev:Ang. cinepaint
Du trenger ikke kjøre hele skrivebordet på Engelsk om du bare har problem med ett program.
Du kan styre språk med å sette strengparameter. f.eks. start ett terminalvindu og skriv
Kode: Merk alt
LC_MESSAGES=C cinepaint
for å starte cinepaint i Engelsk språkdrakt. Denne kan så legges til menyoppføringen til cinepaint slik at du ikke trenger starte det fra terminal hver gang.
I KDE program kan du også bytte språk i Hjelp menyen til programmet.


Gjelder dette alle engelske programmer? Ser for meg det er enkelte som ikke er "egnet" til å kjøre blandet (les: jeg lar meg irritere).

Hadde det jo sånn i Windows også, at en del av det jeg brukte var på engelsk, men da var det også på engelsk. Ikke noe "blandingsspråk".

For jeg vil jo helst kjøre alt på norsk hvis det er mulig ...
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]