Godt resultat for Microsoft. Eller......?

Godt resultat for Microsoft. Eller......?

Innleggav omaha » tir 16.11.2010 1:21

Det har vært lutter glede over Microsoft's gode resultater for Windows. Vekst på 66 prosent er ikke å kimse av, og glade debattanter har vært strålende opplagte.

Nå er det ikke spesielt vanskelig å "koke bøkene" litt slik at resultatene fremstår mer i tråd med hva man ønsker å presentere.

Det kan være flere grunner til at bedrifter gjør slikt:
- Transaksjoner mellom egne (deleide) selskaper til gunst for aministrasjon eller eiergrupperinger.
- Jekke aksjekurs i forkant av et salg av bedriften.
- Kjøre aksjekursen/verdiene i bunn før eiergrupperinger/administrasjon kjøper opp poster på billigsalg.
- Pynte på tallene for en produktlinje for å etablere en hype.

Information Week har analysert informasjonen Microsoft ga til SEC i forkant av å rapportere 66% vekst for Windows (les som et resultat av Windows 7).

Fra tidligere er det kjent at Microsoft "overførte" 1,5 mrd USD fra "Vistasalg" til "Windows 7-salg". Nå har de tilført "Windowssalg" 260 mill USD til.

I sum betyr det at "det fantastiske salget av Windows 7" har gitt en vekst på 11% og ikke de rapporterte 66 prosentene. 11 prosent er omtrent i tråd med markedet og ikke eksepsjonell vekst.

Dette betyr ikke at Microsoft har gjort noe ulovlig - men at man ikke kan stole på den virkeligheten Microsoft presenterer. Informasjonen er åpenbart kurssensitiv, så det er neppe helt ok for aksjemarkedet.

http://www.informationweek.com/news/sto ... t=&isPrev=
medlem i 205 måneder
 

Re: Godt resultat for Microsoft. Eller......?

Innleggav viking60 » tir 16.11.2010 12:58

Tror nok aksjemarkedet er i stand til å ta Microsofts avdelingsregnskap med mellomregninger med en klype salt.
Alle vil førsøke å være så "lekker" som mulig.
Jeg antar at Balmers milliardsalg av akjser er mer betydningsfult i den sammenheng, selv om behovet for å fremstå som attraktiv kanskje ble noe forsterket av det.

To boot, data from market watcher Net Applications shows Windows has actually lost more than 1% of market share since last December, though it still commands more than 91% of the PC OS market


Dette er the "bottom line" og det betyr i praksis at Microsoft har en avgjørende innflytelse på all informasjonsflyt i verden.
De er klar over sin sterke posisjon og har til og med truet å nekte å samarbeide med Amerikanske myndigheter dersom de ikke imøtekommer dem eller truer med å bruke FOSS.
CIA skjelver. Microsoft er en vesentlig faktor i nasjonal sikkerhetstenkning i alle land.
http://arstechnica.com/security/news/20 ... curity.ars

Dette er et monopol for alle praktiske formal.

På den annen side så er det slik at man selger de aksjene man ikke har tro på og kjøper dem man har tro på.
Selvfølgelig kan det være slik at en trenger noen milliarder i lommepenger også.

Microsoft er presset av både Apple og Linux. Apple tjener grovt på sine produkter og overgikk MS som det største techselskapet i verden i år. Linux holder MS prisene nede og er konge på servere og supercomputere.
IE har sunket under 50% markedsandel for første gang i historien.

Gledelig utvikling for alle som liker konkurranse, men ikke for Microsoft. Et monopol kan briste; spør IBM som hadde "industristandarden" for PC'er.
Microsoft er på ingen måte naive i forhold til dette og forsvarer sin posisjon med tøffe midler.
Herunder muligens med litt pynt i avdelingsregnskapet.

Kan vi kalle det Julepynt? :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Godt resultat for Microsoft. Eller......?

Innleggav omaha » tir 16.11.2010 17:48

Bush berget de jo fra splitt....

Microsoft har lånt en del penger og Ballmers salg er interessant - selv om det kun er en liten del han har solgt.

Microsoft har mye penger, men de er også nødt til å bruke mye - f.eks på promo og kjøp av "rackspace" hos OEM'ene. Kan ikke se at entusiasmen er voldsom for Winmo 7. Derfor antar jeg at de må bruke STORE summer for å kjøre Winmo inn i markedet. Utover hva de allerede har indikert. (1mrd USD).

Regner jo med at de leverer til 85-90% av solgte pc - men tallene illustrerer kanskje at de ikke får den prisen de ønsker pr lisens hos OEM. Videre har de et problem mht nettbrett hvor W7 krever for mye og Winmo trenger lengre tid før de kan starte push mot dette markedet.

Samtidlig fyller Apple bingen. Tror Macbook Air kommer til å selge meget godt. Bedre batteritid hadde gjort seg - men ellers er de ihvertfall en maskin jeg foreslår for de i slekten som skal bytte. (Var svært nære å kjøpe en selv).

Ingen fare med Microsoft - de går ikke konk i morgen - men Ballmer hadde kledd en tinfoil hatt ;)
medlem i 205 måneder
 

Re: Godt resultat for Microsoft. Eller......?

Innleggav viking60 » tir 16.11.2010 20:03

Jeg er fornøyd med livsstilen min så jeg har ikke tenkt å kjøpe Macbook. Jeg sliter litt med at prisen er så høy. Den er i seg selv kun en inngangsbillet for å få lov til å bli kunde og kjøpe Apples oppgraderinger.
Business har de greie på!
Det geniale ved konseptet er at alle ser at Macbrukere dr... penger så da må de være villige til å betale for apps også.
VG og Dagbladet m.fl. ser sitt snitt til å ta penger igjen for det som kun har vært reklamefinnasiert. De er til og med villige til å dele redaktøransvaret med Steve.

Jeg ser at Macbook Air har en flott design. Men jeg blir bare frustrert av OSx, eller rettere sagt de nødvendige oppdateringene for å få programmene til å virke (costa peng).

Macbrukere har en uendelig tolmodighet i forhold til dette, og angriper meg gjerne for å komme med såpass ubehøvlede påstander.
Men det er klart: Ingen ønsker å fremstå som en gavemild, naiv jålebukk :-D

Men du har rett; de kommer til å tjene en formue på den.
Og Microsoft er skikkelig på defensiven.
Winmo kan bli en skikkelig tapsbombe, det er et dårlig tegn når OEM's må tvinges til å bruke det.
Patent laden virksomheten virker nærmest desperat. Jeg sitter med en følelse av at alt som virker på en computer mener Microsoft seg berettiget til. Hadde Microsoft avblåst krigen mot Linux, som de er livredde for, så hadde jeg sannsynligvis foretrukket Windows fremfor OSx.

Linux? Vi kan da bare fortsette å krangle med hverandre? Litt trivsel med misnøye må vi da kunne unne oss :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

En ting skal MS ha for siste

Innleggav ak » tir 16.11.2010 21:48

En ting skal MS ha for siste kvartal... de må virkelig ha satt de riktige personene bak rattet på Windows Mobile 7, vi skal være svært glade for at det ikke ble gjort for fire år siden.

Jeg har riktignok ikke tatt i en slik telefon enda, men testene er jo relativt positive sett bort i fra multitasking, som bare finnes for Microsoft sine egne applikasjoner.

Jeg tror Canonical gjør rett (i å kopiere Google), fremtidens desktoper vil kjøre et derivat av OSet som brukes for mindre enheter. Å installere 3 gigabyte med .NET biblioteker for å starte en kalkulator eller et regneark vil ikke være aktuelt.

Fint om Meego og WebOS også kunne få opp farten :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Godt resultat for Microsoft. Eller......?

Innleggav omaha » tir 16.11.2010 22:35

Masse bråk internt mellom avdelinger osv i MS mht Zune/Kin/Winmo i forkant, og de mistet vel (eller sparket) en del anvendelige folk.

De får relativt ok kritikker for Winmo 7, men interessen ser ikke ut til å være stor blant brukerne. Launch i USA var lunken - også i forhold til WebOS/Palm. OEM'ene ser ut til å gjøre akkurat det de må - men heller ikke så mye mer. Pressen er nokså velvillig, men heller ikke over seg av begeistring.

Har lite tro på at de greier å generere noen hype. Ser de har fulgt "the open source way" mht lansering - mange drypp i lang tid. De har gjort dette med Win 7 også - med teasers osv, men trykket er ikke like stort mht Winmo selv om en selvsagt må se det i målestokk.

Etter iPhone og Android er det "catch-up" det dreier seg om - alt hva de presenterer vil være til stede i markedet på andre enheter i en eller annen form. Mulig de har en fordel mht Facebook ettersom MS har en eierandel der. Annen fordel er selvsagt lockin som de kommer til å anvende - om de kan. Det har blitt friere mht mobilvalg hos kundene deres - og kundene kan få litt bråk med de ansatte om de tvinges over på winmo. Derfor tror jeg også at MS vil være forsiktig med å bruke lockin.

Mht "lette desktops" og Ubuntu er det mulig de er på rett vei, men de er litt bakpå mht Gnome osv. De kunne nok levd med at Gnome 3 ble forsinket - jeg tror det er værre at "funksjonalitet" faller av undeveis. Jeg ser ihvertfall Unity i sammenheng med det.

WebOS hadde jo alt (unntatt penger til å skape et ekosystem). De var jo virkelig i forkant før de kludret det til. Var kanskje ikke så lurt å ta full styring på applikasjonsutviklingen selv?

Mht MeeGO TROR jeg det henger mye på "businessbiten" med kontact/akonadi/koffice/kolab. Alt må være på stell der før de sparker det i gang. Videre så er det om å gjøre å få applikasjonsutviklerne over på Qt. De bygger for symbian - men alt kompileres såvidt jeg vet for MeeGo også (i OVI). Jeg tror de ønsker å få litt volum i OVI før de sparker igang.

Symbian Foundation styrer nå kun med lisensiering osv - de har vel (snart) ikke utviklere igjen - Nokia er iferd med å overta den biten.

Nokia gjentar seg selv hele tiden - de går "all in" mht Qt, og om det jeg har fått med meg stemmer er det utelukkende MeeGO som kommer til å gjelde i USA og for highend i andre markeder.

Jeg TROR MeeGO kommer til å overta rubbel og bit i Nokia etterhvert som dagens MeeGO-kapable mobilteknologi ender i lavprissegmentet. Mulig Symbian kommer til å henge igjen i "emerging markets" dvs 3.verden.

MeeGO (Qt) kommer til å leveres nokså upolert til OEM's - KDE mener de har potensiale til (og jobber med) et KDE Gui + applikasjoner for KDE mobil.

Nokia har fått bra kritikk for N8 - men de har i likhet med MS litt av en jobb for å komme seg på topp i markedene.

Jeg kommer til å vente til MeeGO slippes før jeg foretar meg noe på mobilfronten - TROR konseptet passer meg. Andre har nok en mer pragmatisk holdning til dette med å ha kontroll på epost/kommunikasjon enn meg - de fleste synes nok det er greit at Google har full kontroll med kommunikasjon og posisjon (Geolocation)... ;)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]