Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Innleggav omaha » tir 16.11.2010 15:13

Linus Torvalds ser ut til å være svært fornøyd med en ny kernel patch fra Mike Galbraith.

Det er en patch på 224 linjer (9 linjer kode blir fjernet) som endrer schedulering i CPU. Foreløpig ser det ikke ut som om det er noen "pris å betale" for denne endringen.

Effekten av patchen sammelignes med hva Pete Kolvas har oppnådd med CFS (Completly Fair Scheduler) og BFS (Brainfuck Scheduler).

Kolvas' schedulers ble aldri akseptert av Torvalds/Norton, mens det er mye som tyder på at Galibraith's endringer blir akseptert.

Blant fordelene er enda glattere bevegelser osv i DE og hurtigere lasting av nettsider.

Ettersom vinduet er stengt for nye saker i Kernel 2.6.37 kan det se ut som at dette dukker opp i Kernel 2.6.38 til våren. Ser dog ikke bort ifra at den vil bli tilgjengelig via tilbakeporting.

Kilde:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... ideo&num=1
Video på side 2 av artikkelen.
medlem i 205 måneder
 

Forbedring uten patch

Innleggav ak » fre 19.11.2010 11:00

En utvikler hos Red Hat mener nå at man kan få den samme ytelsesforbedringen uten denne patchen, bare ved hjelp av innstillinger. Testresultatene ser ut til å være positive:

http://www.webupd8.org/2010/11/alternat ... patch.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Innleggav omaha » fre 19.11.2010 16:55

Det er en av fordelene ved oppmerksomheten en slik patch får.

"Alle" ettergår sine egne erfaringer, sammenligner - og kunnskap distribueres.

...og til slutt ender man opp med den beste løsningen...

:-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Innleggav moma » fre 19.11.2010 20:43

Takker for lenken. Super!
Jeg klarte å installere den ferdig-patchede 64-bit kjernen (bestående av 2 .deb pakker). Og synes at skrivebordet er meget lynraskt men litt vanskelig si noe bestemt fordi jeg kun kjører 1 eller 2 aktiviterer om gangen. Bør vel teste med litt større satsvisjobb på bakgrunnen.

$ ls -l /boot
Kode: Merk alt
-rw-r--r-- 1 root root   121632 2010-11-18 19:26 config-2.6.36-bfs
-rw-r--r-- 1 root root 10943710 2010-11-19 18:02 initrd.img-2.6.36-bfs
-rw-r--r-- 1 root root  2308808 2010-11-18 21:11 System.map-2.6.36-bfs
-rw-r--r-- 1 root root  4313568 2010-11-18 21:11 vmlinuz-2.6.36-bfs

La et nytt menyvalg i /boot/grub/grub.cfg filen (jeg tror den .deb pakken ordner dette automatisk hvis du vil).
Kode: Merk alt
menuentry "Ubuntu 10.10 med patcha 64bit kjerne" {
  # dette er /dev/sda3
  set root=(hd0,3)
  linux    /boot/vmlinuz-2.6.36-bfs root=/dev/sda3 ro  quiet splash
  initrd   /boot/initrd.img-2.6.36-bfs
}

Hva betyr *bfs i denne sammeheng?
EDIT: Ahh, det betyr vistt brain f* scheduler. Håper det ikke er jeg som er f*a :-!
Var veldig septisk til de .deb pakkene (vet jo aldri hva de er) men dette ser ut til å gå bra. Merker nå at søk med ClipArt appleten... flyter bedre enn før hvis man kjører større jobb i et terminalvindu (disse "terminal jobbene" grupperes nå under ett og de får lavere prioritet. Ergo GUI'en er responsiv hele tiden).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Innleggav omaha » fre 19.11.2010 21:55

Kolvas forsøkte lenge å få inn CFS i kernel fordi han mente det var betydelig forbedringspotensiale for desktop. Han var ikke spesielt fornøyd med å få den avvist først av Norton som senere ble støttet av Torvalds. Så han tok en pause i hackingen.

Jeg oppfattet det slik at det var mer konseptuelle forbehold enn kodekvalitet som medførte at koden ble avvist. Etter en god del mndr kikket han på koden i CFS og fant ut at han kunne gjøre "greia" si uten å ta hensyn til Kernelteam - all den tid at han anså det som usannsynlig at han fikk det godkjent uansett.

....så han kunne like gjerne kalle den Brain Fuck Scheduler også... 8-)

Fyren er lege/kirurg i Melbourne om jeg ikke tar feil.

Har luktet litt på CFS (ligger CFS/PAE og BFS-kernel i Aur), men oppfattet det som et potensielt problem mht Nvidia propietær.

Tror ikke det er noen risiko ved noen av alternativene.
medlem i 205 måneder
 

Superduperpatchen kan

Innleggav viking60 » tor 25.11.2010 13:21

Superduperpatchen kan integreres umiddelbart via bash!
http://www.webupd8.org/2010/11/alternat ... patch.html

Jeg har akkurat patchet Arch kernelen. Må bruker /dev varianten der (Ubuntu beskrivelsen).

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Innleggav omaha » tor 25.11.2010 14:33

Jeg gjorde et forsøk på å legge inn denne og en patch til ved bruk av abs, men hadde ikke suksess. Ettersom Viking 60 helt ufrivillig har fungert som guineapig for meg, la også jeg inn "ubuntu-linjene" uten å tilføye/endre på de. Monkey see monkey do med andre ord.

Eneste forskjellen er at i KDE bruker jeg kdesu kate /filbane/filnavn som bruker for å lage/redigere filene og su for å endre rettigheter.

Er allerede fornøyd med "snappiness", men forskjellen er merkbar. Holder hva det lover de greiene der.

Ser at Torvalds har fått litt pes fordi han har uttalt seg negativt om alternativet. Jeg synes han har et poeng - bedre at slikt ligger i kernel tilgjengelig for alle enn at hver distro skal koke sammen dette hver gang for hver kernel.

Chakra jobber med å tilbakeporte redhat-patchen for versjon 0.3 som kommer om ikke så alt for lenge. (Siste testversjonen før 0.3 kom i går eller no').

Takk skal du ha Viking60. :-)

Nå var det ekle annonser fra Microsoft her igjen. Går det an å donere de vekk permanent?
medlem i 205 måneder
 

Re: Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Innleggav viking60 » tor 25.11.2010 23:50

De nada! (Har alltid vært dyrevennlig :-D) Dessuten er jeg sjeleglad at jeg får en anledning til å påpeke manglende redigeringsmuligheter. Slik at innlegget ovenfor fremstår som mere korka enn vanlig :rolls eyes:
Jeg er også fornøyd med snappienessen. Dette er en forbedring ja!

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Store forbedringer for Linux desktop med ny patch

Innleggav omaha » ons 01.12.2010 20:38

For første gang på en del år kjører jeg dualboot og har Windows 7 inne. Jeg testet litt med min forrige maskin, men det ble fort kastet ut. Har også vært innom noen ganger på netbooks med steroidskjerm (15,6" 1366x768). På disse opplevde jeg at maskinene var litt som en mellomting mellom kvae og trelim i 10 minusgrader.

Med i7 620M cpu (2 kjerner - fremstår som 4 pga hypertreading), 4gb ram og SSD er selvsagt dette endel bedre, men for meg ser det ut som om det er GUI som FREMSTÅR som raskere. Så snart en begynner å foreta seg noe opplever jeg større eller mindre forsinkelser i hytt og pine - som molasses i 8 plussgrader. Det gir utslag ved lagging under ganske så banale operasjoner som f.eks helt enkle tabeller i Word og tydelige forsinkelser i nettleser når en gjør noe annet samtidlig.

Det merkes også godt ved nedlasting av oppdateringer osv. Ser ut som at det er fordelaktig å gjøre 1 ting av gangen.

Har også opplevd et par B(lack)SOD, så jeg er ikke voldsomt begeistret - I Linux/KDE må JEG krølle det til for å få slike opplevelser.

Kan si mye om GUI i Windows 7 og MS Word, men stikkord er en stor økning i bruk av musen, 2 innstillinger på panelet (på høyoppløselig skjerm betyr det enten tap av mye skjermplass med uleselige ikoner i tray eller uleselige ikoner i sin helhet).

Både Gnome og KDE kjører runder rundt Windows både på ytelse og GUI.

Endringer i konfigurasjon som det lenkes til her, eller denne patchen vil bare gjøre forskjellen enda større til Linux' fordel.
medlem i 205 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]