Storebror på farten igjen -NAV

Re: Storebror på farten igjen -NAV

Innleggav viking60 » man 22.11.2010 18:32

Det sterkt kritikkverdige her er jo de skjulte forsøkene på å skape en irreversibel prosess. Slik at noen om noen år kan si at; "dette er da ikke noe å ta på vei for, NAV har hatt den muligheten lenge".

Omgåelsen av enhver demokratisk prosess ser ut til å være av vesentlig betydning: Hvorfor skulle ellers dette fremlegges av regjeringen som en "lovteknisk justering" uten reell mulighet for Stortinget til å ta stilling til det prinsippielle?
De private bloggerne ser ut til å fylle de konstitusjonelle funksjonene bedre enn Storting og regjering ( det var en blogger som oppdaget det).
Det ser ut som om noen vet at dette ikke tåler offentlighetens lys og derfor må "offentligheten" (du og jeg) omgås.

Mitt tips er Storberget. Han har en egen evne til å gjøre dumme ting og later til å mene at alle er skyldige til det motsatte er bevist.
(Sikter til uttalelsen om at det er lettere å bevise sin uskyld med DLD).
Men sikker er jeg ikke - andre gode kandidater er nevnt :-D

Det som er en fellesnevner er nettopp redselen for å bli stillt til ansvar. Jeg er helt sikker i min sak:
Dersom dette var den siste glippen med hensyn til utidig overvåking så skal jeg spise sokken min!
Enkeltpersoner (som jobber i statlige etater) risikerer ingenting ved å snuse i andres privatliv - så lenge det er tilfellet så vil innsamlede data misbrukes.
Men dataenes rene eksistens gjør at noen uansett vil falle for fristelsen.
Det er jo bare å konstruere en ny "glipp".

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Storebror på farten igjen -NAV

Innleggav omaha » man 22.11.2010 21:41

Det er fritt frem - også ovenfor 3.part.

Du behøver med andre ord ikke ha noe forhold til NAV for å bli ettergått. Heldigvis ser ikke NAV det som nødvendig å dokumentere sine utskeielser ;)

http://www.dagbladet.no/2010/11/22/nyhe ... /14405244/
http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/199707.cms

.....Ovennevnte formkrav gjør det likevel mest hensiktsmessig å forespørre skriftlig. Det kan imidlertid tenkes tilfeller der muntlig forespørsel er mer praktisk, men også i disse tilfellene må formkravene tilfredstilles.

Ved innhenting av opplysninger av personer som omfattes av tvisteloven, skal vedkommende gjøres oppmerksom på at man ikke er pliktig til å gi opplysningene til arbeids- og velferdsetaten.

Det har vært vurdert om det skal legges ”spor” i saken (eksempelvis et notat) vedrørende vurderingen av nødvendigheten av å innhente opplysningene. Det er kontrollenhetene som vil foreta disse vurderingene, og deres erfaring med innhenting av informasjon tilsier at det ikke er nødvendig med et slikt formkrav. Uavhengig av om vurderingen av nødvendigheten foreligger skriftlig eller ikke, må det forutsettes at vurderingen faktisk er foretatt. Det vil derfor føre til unødig merarbeid å dokumentere vurderingene skriftlig.
medlem i 205 måneder
 

Hva i all verden! Dette

Innleggav viking60 » tir 23.11.2010 2:02

Hva i all verden!
Dette overgår jo selv mine værste paranoide og konspiratoriske mistanker!
Jeg finner det smått utrolig at VG ikke har funnet ut at denne saken har nyhetsverdi. Ser ut til at de blir lovet saftige lekasjer av overvåkere dersom de "oppfører seg".

Når politikere og byrokrater tar seg slik til rette så er jo pressen siste skanse.

Hva med de som blir forespurt? Har de taushetsplikt? NAV har jo allerede oversikt over de som jobber i de hemmelige tjenester. Godt å vite da, at de 40000 har taushetsplikt slik at ingenting lekker ut.
NAV trenger en streng vaktbikkje nå! Dette har jo tatt helt av!
Men rent teknisk så har de jo fortsatt rett til det inntil "presiseringen" er endret.
(Hvor lang tid tror vi det tar?)
At dette er i mot Storingets vilje, blåser de åpenbart en lang marsj i.
Det er bare Høyesterett og andre uvesentlige institusjoner som vektlegger slikt.
Og det er jo særdeles betryggende at NAV for 2. året på rad har fått underkjent regnskapet sitt.
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7342423
Det er institusjonen sin det! Klart at de kan få tillit til å overvåke alle også, såpass bra orden som de har i sysakene.
Alle som mottar trygd er jo potensilelle trygdemisbrukere.
Det må jo også bety at alle som betaler skatt er potensielle skattesnytere - de må da vel overvåkes også?
Vi har nok ikke sett det siste av NAV-gate.
Sist endret av viking60 den tir 23.11.2010 18:41, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron