Bredside fra Vaghese

Bredside fra Vaghese

Innleggav omaha » man 22.11.2010 2:55

Mulig det er en overraskelse for mange, men jeg er relativt godt bestykket med skepsis i forhold til Mono.

For nesten 1 1/2 år siden lovde de Icaza at Mono skulle splittes i 2 deler for å sikre mot eventuelle brudd på Microsoft's community promise. Dette dreide seg om .NET ECMA 334/335

Siden har det vært stille om denne oppdelingen, og i følge Varghese er det relativt tydlige indikasjoner på at ideen om en oppdeling er forlatt. Det skulle tyde på at det vil bli vanskelig å skille mellom risikabel og uproblematisk kode - hvilket indikerer at det kan bli vanskelig å beskytte seg mot krav fra Microsoft.

Det er fort gjort at veien ut vil være gjennom Microsoft's portefolio av .NET-løsninger.

Her er hva Sam Varghese skriver i "IT Wire":
http://www.itwire.com/opinion-and-analy ... ource-code

... fortsatt mononono for undertegnede altså....
medlem i 204 måneder
 

Det er litt dårlig gjort av

Innleggav viking60 » man 22.11.2010 16:34

Det er litt dårlig gjort av deg å ødlegge slik. Nå var jo Microsoft og Novell så godt i gang. Og begeistrede Mono programmerere lager monoprogrammer som vi snart alle blir avhengige av i Linux.

Det at Microsoft saksøker Linux for bruk av koden er da ikke noe problem?
De kontrollerer jo så mye software allerede, så litt fra eller til kan vel ikke skade?
______

Tror nok at dette skulle være en liten hemmelighet ja. Metodene er som de pleier - grisete! Vel gitt at dette er en bevisst strategi.
Er det noen som er i tvil om det?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Bredside fra Vaghese

Innleggav omaha » man 22.11.2010 17:30

Selv om jeg ikke har spesielt stor tiltro til aktørene kunne jo delingen ha vært et anvendbart argument (bortsett fra at mange kunder ikke greier å skille risikabelt fra risikofritt =-O ). Jeg konkluderer vel at argumentet ikke er gyldig og at all Mono bør ses på som en risiko.

Ikke om å gjøre å legge opp til en fremtidig runde a la det som hender rundt Oracle's overtagelse av sun og java osv...
medlem i 204 måneder
 

Jo det er riktig men

Innleggav viking60 » man 22.11.2010 18:07

Jo det er riktig men monoprogrammerere vil vel klare å skille snørr fra barter selv om en stakkars sluttbruker ikke klarer det?
(Ikke det at Det spiller noen rolle; barten er snørrete og umulig å skille slik stå er:)

Desverre så ser det ut til at du har rett: Mono er ikke noe en vil gjøre seg avhengig av.

Ser ut til at Novell selger seg ut og selger proprietære rettigheter til Microsoft:
http://www.businessweek.com/news/2010-1 ... llion.html
Sist endret av viking60 den man 22.11.2010 19:01, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Jeg mener vi burde holde oss

Innleggav halvors » tir 23.11.2010 13:23

Jeg mener vi burde holde oss langt unna Mono. Og bruke Qt istedenfor.
medlem i 167 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron