Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Støre har brukt opp

Innleggav viking60 » søn 05.12.2010 3:07

Støre har brukt opp troverdigheten sin litt her. Dette er i Advokatforeninges høringsuttalelse:

"Det er en teoretisk diskusjon om man skal kalle direktivets regler overvåking eller ikke. Uansett medfører direktivet at det lagres vesentlig mye mer informasjon om oss enn tidligere og uten at det er mistanke om staffbare forhold som begrunner lagringen. Det er beklagelig at dette faktum forsøkes tilslørt i den offentlige debatten, for eksempel i utenriksminister Støres kronikk i Dagbladet 18. februar 2010."

Og det er vel ikke noe særlig til argument at så mange andre bryter menneskerettighetene så da må vi gjøre det også.
Tyskland har sagt NEI - hvorfor? Jo det strider mot EMK. Det blir ikke noe av, uten Tyskland, uansett om Støre lister opp aldri sa mange EU lakeier som innfører det.
Uavhengig av hva en måtte mene om EU; dette er et spørsmål om menneskerettigheter og personvern.
Advokatforeningen er forøvrig høringsinstans i kraft av sin ekspertise, ikke fordi de er part i saken.
Sist endret av viking60 den søn 05.12.2010 3:15, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Innleggav omaha » søn 05.12.2010 11:45

Argumentet om at 29 andre land også velger DLD er usedvanlig tynt - en arrogant undervurdering av deg det der AK.

En utveksling av informasjon med fremmede makter som KAN ha vesentlig værre rettssikkerhet og ikke minst soningsforhold gir et skremmende potensiale. Det er helt naturlig å tenke seg at informasjon vil bli delt som en del av hestehandler. "Dere får ingenting med mindre dere sender oss alt dere har på denne dissidenten". Dette ser jo ut til å være en utbredt praksis i sikkerhetstjenester og det er ikke rart de frykter Wikilieaks.

Argumentet i seg selv kan sammenlignes med matindustrien:
Alle profitterende parter benytter samme argument: "Vi må sprøyte kjøttet/fisken full av møkk fordi alle andre også gjør det" - mens mattilsynet sitter midt oppi det hele, holder kjeft og ser på.

Eller litt mer søkt: Det er jo så mange voldtekter og de fleste blir ikke anmeldt - det er jo så vanlig at vi like gjerne kan legalisere det.

Vedr Krekar:
Det vanskelig å konkludere med hva Krekar er eller ikke er. Jeg har ikke noe spesielt til overs for vedkommende. Men det er litt viktig å se litt på bakgrunnen for "krekar-saken", fordi knapt noen i media snakker/skriver om en av de viktigste årsakene til at han skal tas.

PKK (den største kurdiske frigjørningsbevegelsen) er via Tyrkia listet som en terroristorganisasjon i USA og EU, men står meg bekjent ikke på FN-listene som Norge følger.

Da USA bestemte seg for å knekke Saddam fikk de felles interesser med PKK som sikret den kurdiske delen av Irak for seg selv og amerikanerne. Ansar Al Islam (Krekar) er en fiende av PKK, og det PKK's interesser som skal ivaretas i Krekarsaken.

Den norske håndteringen av denne saken er problematisk (blanding av domstolsbehandling og politikk som jo skal holdes helt adskilt) - de har ikke lyktes juridisk - og forsøker derfor politisk.

Mht terrorisme er definisjonene svært utvannet av pressen og makthaverne. Å drepe 200 soldater er grufullt nok, men ikke terrorisme. Definisjonen av terrorisme er grovt sagt "drap/voldshandlinger rettet mot sivile/ikke-stridende som ikke er tilknyttet maktapparatet - i den hensikt å skape frykt. PKK kan knapt kalles sivile eller "non-combatants".
medlem i 205 måneder
 

Re: Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Innleggav ak » søn 05.12.2010 13:06

Jeg tok ikke svaret så personlig, det er bare teknikk, han vet utmerket at han ikke imøtekommer noe som helst.

Istedet taler han til "minste felles nevner" ved å repetere poenget sitt og trekke inn organisert kriminalitet, noe alle kan være redde for. Samme markedsføringsstrategi ble brukt med stor suksess av en østerriker for noen og 70 år siden. (Men likheten slutter der.)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Innleggav viking60 » søn 05.12.2010 17:16

Bagteliseringen er et demokratisk problem i seg selv:
Det som i Tyskland går helt til Forfatningsdomstolen og blir fellt som et eklatant brudd på Tysk grunnlov og EU's menneskerettigheter, snikes underst i bunken her som en "lovteknisk presisering".
Det norske demokratiet fungerer dårligere enn mange andre, på tross av alle talemåter i valg og på 17 Mai.

Og det er bevisst propaganda ikke "glipper" det er tale om.

Alle vet at vi kan få bukt med organisert kriminalitet med fullstendig overvåking og summariske retterganger.
Den berømte nevnte Østeriker hadde en svært heldig hånd med kriminaliteten.
Men vil vi ha det sånn?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Thon med DLD-kronikk i Dagbladet

Innleggav omaha » søn 05.12.2010 23:09

medlem i 205 måneder
 

statsministerens kontor

Innleggav Uburku » man 06.12.2010 13:25

Flott artikkel! Kudos!

Herved er statsministerens kontor underettet om situasjonen ;)

Namaste and In Lak'ech
Uburku
medlem i 163 måneder
 

Re: Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Innleggav viking60 » tir 07.12.2010 0:10

Jupp neste gang vi gjør noe galt så er vi alle gamle "kjenninger av politiet". Dette er nok i databasen allerede under overskriften vriompeiser med "farlig demokratisk sinnelag".
AK har rett! Nå tør jeg ikke låne bøker på biblioteket lenger :-D
Jeg håper dette er en spøk, men sikker er jeg søren meg ikke.
Har forøvrig hørt at mange politifolk har søkt bijobb i NAV i tilleg til bijobber på den Amerikanske ambassaden i det siste. Kan det være noe i det? Det ville jo utvilsomt lettet informasjonsflyten veldig :)
Sist endret av viking60 den tir 07.12.2010 14:55, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Send e-post til Høyre og Arbeiderpartiet!

Innleggav punsk » ons 08.12.2010 0:23

Vil oppfordre alle til å benytte muligheten til å kontakte de to partiene som er positive til Datalagringsdirektivet om saken: Høyre og Arbeiderpartiet. Fortell dem hvorfor DLD er forfeilet politikk og hvor lett det er for kriminelle å omgå overvåkningen.

Bruk disse e-postadressene:
ap.postmottak@stortinget.no
hoyre.postmottak@stortinget.no

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Innleggav devo » ons 08.12.2010 15:36

Tilogmed PST innrømmer at de ikke kan sikre oss 100% mot terror.
Nå mener jo jeg at tilogmed terror er fjas. Keep Calm and Carry On. Det blir ikke bedre eller tryggere av å bekjempe det med dagens skrekk-metoder.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

En liten "er dere imot så

Innleggav viking60 » ons 08.12.2010 19:59

En liten "er dere imot så kan dere ha det så godt" nyhet her:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terro ... d=10012332

Bare vent når terroranslaget kommer DA blir det nok fart på sakene.
Det er forunderlig at det ikke er mulig å fire på kravet om at ALLE skal overvåkes.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Innleggav omaha » tor 09.12.2010 2:03

Svenskenes svar på riksrevisjonen har nettopp gjennomgått myndighetenes praksis for FRA (Overvåking av datatrafikk som passerer riksgrensen), og har fått noe kritikk for at de også fanger opp innenlands trafikk - noe som er en big nono.


Stortinget:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10012447

Hvor blir det av Høyre?

Arbeiderpartiet - En folkefiende:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors ... d=10012472
medlem i 205 måneder
 

Høyre har for ikke tatt

Innleggav viking60 » tor 09.12.2010 21:31

Høyre har ikke tatt stilling til det enda!

"- Jeg kommer ikke til å slå fast noe som helst om DLD nå, sier Solberg til VG."
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors ... d=10012472

Siden Arbeiderpartiet truer saken gjennnom nå så er det vel på tide?
Samtidig så vil jeg minne om Høyres grunnfilosofi som setter mennesket i sentrum.
Med det så forstår de færreste; overvåking av egne velgere.

Jonas G. Støre kompenserer for sin manglende innsikt med teknikk: EØS avtalen krever det, og vi er på overtid. Derfor er det ikke noe å diskutere - det må innføres.

Hvorfor må ikke Tyskerne innføre det da? De er da i EU?
Har Tyskerne noen menneskerettigheter som vi ikke har?

Ivrigere lakeier skal en jammen lete lenge etter!
Sist endret av viking60 den tor 09.12.2010 21:36, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Jeg antar at de hadde

Innleggav viking60 » tor 09.12.2010 23:30

Jeg antar at de hadde mistanke og rettslig kjennelse her og da er det OK.
(Videre savner jeg terroristen og den pedofile som jo var målskiven - når det først skal drives med reklame)


Det ER jo et faktum at jo mere vi alle overvåkes jo større er sjangsen for oppklaring. Jeg følger politiet der.
Men Politiet bør ikke være de som setter grensene. Og i hvor mange tillfeller har de overvåket uten oppklaring?
Finnes det data med oppbevaringsplikt på det?
Kan alle politifolk benytte seg av overvåkingssytemene? Blir aktiviteten logget, er det gitt konsesjon av Datatilsynet?
Hva er konsekvensen av "glipper" og "lovtekniske presiseringer" og ren snusing?

Denne reklamen endrer ikke det faktum at en grunnsten i vårt demokrati blir satt på prøve med DLD. Og at våre menneskerettigheter blir krenket.
Spørsmålet blir vel hvor mye vi er villige til å offre for vår frihet.
I gamle dager var det et spørsmål om liv og død. Nå går grensen ved innbrudd og "lovtekniske presiseringer".

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Datalagringsdirektivet - Vi må ikke sove!

Innleggav Meow » fre 10.12.2010 12:35

Da foreligger endelig proposisjonen til Stortinget, en Prop. L, som er et forslag om lovendring:
http://bit.ly/hnUvvw

Med påfølgende pressemelding fra Utenriksdepartementet og Justisdepartementet:
http://bit.ly/fxtBtk

Løp og påvirk din nærmeste stortingspolitiker!!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]