KDE 4.5.4 lansert

KDE 4.5.4 lansert

Innleggav omaha » tor 02.12.2010 23:50

KDE har sluppet bugfix-versjonen 4.5.4 - som ventet uten en oppdatert versjon av KDEpim. Det KAN komme en bugfixrelease av KDEpim, men det vil isåfall være med kun små endringer ettersom fokus er på KDEpim 4.6.

Neste (og sannsynligvis siste) versjon av 4.5-serien - 4.5.5 kommer 04 januar 2011, og KDE 4.6 ventes 26 Januar 2011.

http://www.kde.org/announcements/change ... o4_5_4.php
medlem i 204 måneder
 

Den er allerede i Arch

Innleggav viking60 » fre 03.12.2010 9:06

Den er allerede i Arch repoene så jeg har installert den.
Den ser fortsatt ut til å være like CPU intensiv.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav omaha » fre 03.12.2010 12:41

Installerte i går og det funker ok. Mht høy cpu ga oppdateringen av Xorg til versjon 1.9.2 negativt utslag i KDE 4.5.3 og det er nok ikke løst i 4.5.4.

Jeg kan desverre ikke sammenligne direkte fordi jeg har byttet maskinvare men det ser ut som om CPU er litt for aktiv her også.

Ser noen tråder som linker dette mot nepomuk, men av en eller annen grunn tviler jeg litt på det.

Kikket såvidt på det da jeg testet KDE 4.6 beta, men med annen maskinvare blir ikke observasjonen like åpenbar. Jeg har ihvertfall ingen grunn til å tro at det er løst.

Glemte forresten å nevne at KDE 4.6 kjører uten HAL. Jeg trodde avhengigheten bare var delvis fjernet og at dette ville forsvinne med KDE 4.7.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav viking60 » fre 03.12.2010 16:52

Jeg kan fortsikre at det ikke har blitt noe bedre på den samme hardwaren. Det er fortsatt 15 til 30% mot 0 til 1% i Gnome her.
Dersom udev fungerer som tiltenkt så vil vel det gjøre Linux mere tilgjengelig for massene antar jeg, så HAL den trofaste sliteren kan takkes for lang og tro tjeneste spesielt fra IBM S36 S38 og AS400.
Det er vel en naturlig utvikling da HAL har vært betegnet som et hotpluggin eksperiment (som mange har lært mye av).

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav omaha » fre 03.12.2010 17:42

Jeg har ikke noe i nærheten av 15-30% her. Hva jeg opplever er små bursts på 2-3%.

Det er en dualcore med hyperthreading - og burstene er "i sync" på 2 av 4 "virtuelle cpu-kjerner".

Det er vel vedtatt at hal skal ut - og det vil skje rund baut. Ser på det som en pragmatisk oppdatering - Hal har nok gjort nytten sin. KDE har forresten begynt å samarbeide med Zeitgeist-utvikleren slik at Zeitgeist vil fungere med Nepomuk - Trolig i KDE 4.7.

Kontact/KDEpim 4.4.8 er sluppet. Det er en ren bugfixrelease og det ventes at denne er den siste før Kontact 4.6.

http://www.kdedevelopers.org/node/4358
medlem i 204 måneder
 

Pakker for Mandriva:

Innleggav josi » lør 11.12.2010 19:56


Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav viking60 » søn 12.12.2010 4:05

Det viste seg at krfp (Skrivebordsdeling) kjørte konstant, derav de 15-30% ene (konstant). Er nede i mellom 1-3 % nå med støt opp i 15% ved (automatisk) skifte av bakgrunn.
Det ser ikke ut til å være noen god idee å sette opp standard skrivebordsdeling.
Den legger seg inn som tjeneste og symbolet som jeg måtte høyreklikke på for å skru det av var selvsagt blandt de skjulte.
Hvor skrur jeg av sånne "KDE tjenester" (som jeg ikke har lagt inn i rc.conf)? Kan ikke finne det under systeminnstillinger.
(Har ikke sånt tull i Gnome 8-) )

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 12.12.2010 14:03

viking60 skrev:Hvor skrur jeg av sånne "KDE tjenester" (som jeg ikke har lagt inn i rc.conf)? Kan ikke finne det under systeminnstillinger.
(Har ikke sånt tull i Gnome 8-) )


Jeg vet ikke om du finner alle der, men prøv Systeminstillinger, Oppstart og avslutning, Systemtjenester. Fant den selv for ikke lenge siden etter mye leting når jeg skulle finne ut hvorfor tegnebrettet ikke fungerte selv om det skulle fungere etter alle solemerker. Sånn blir det når alt vanligvis "bare virker" 8-)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav omaha » søn 12.12.2010 16:14

Gløttet litt på kommunikasjonen rundt krfp osv og får inntrykk av dette var en "develop & abandon application" - karakteristisk for problemene rundt KDE 3?

Har de foretatt en kjapp porting for KDE 4 for deretter å la den hvile? Ser ut som det har tatt seg opp de siste mnd. Burde kanskje ikke ha vært den del av KDE, men en tilleggsapplikasjon?

Når det gjelder kontrollpanelet syntes jeg de var på riktig vei - tror det var inntil KDE 4.2 - men så gjorde de noen grep i 4.3 (?) som jeg synes var et stort tilbakeskritt. Ser det slik som at de har falt tilbake til gamle synder i KDE 3, og det synes jeg ikke er bra i det heletatt.

Når det gjelder KDE 4.5/4.6 finnes det større problemer (rammer flere) enn krfp:
http://blogs.fsfe.org/mario/?p=88
Jeg aner et snev av farse når det gjelder Kontact - spesielt mht kommunikasjonen rundt nye versjoner.

Bra med fishbait her, så jeg får leke litt Sharm el Sheikh Ocean Whitetip ;)

En slipper nok slikt i Gnome ja. De har vel dumpet 40% av Gnome 3.0, og har allikevel mer enn 1 års forsinkelse, Ubuntu går for Unity, andre går for C# (S)meego(l), stor fragmentering av GUI på Netbooks, touch må i større grad implementeres enkeltvis i applikasjoner osv osv.

Gnome's policy fungerer fint - men det har altså sin pris, og for Gnome sin del betaler de med stagnasjon og fragmentering. Utviklerne får ikke inn det de ser behov for i Gnome og velger utvikling utenfor Gnome som resultat. Jeg synes den prisen er i overkant høy og ser på det som den største trusselen mot Gnome. Det svekker dem i konkurransen mot andre teknologier. Som f.eks Android og WebOS osv.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 12.12.2010 16:57

Det er ikke "Systemtjenester" det heter, men "Tjenestebehandler". Beklager. Skulle rette det opp, men får jo ikke lov til noe som helst her før andre har svart på innlegget.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav viking60 » man 13.12.2010 1:22

Ser ut til at jeg hadde klart å skru det av likevell. Men måtte tydligvis omstarte og logge ut og inn litt.
Hmm ganske lik Win den KDE greia. Men jeg må inrømme at jeg synes den er ganske morsom å leke med så den får bli på boksen min. Men skal du bruke noe som må virke hele tiden så er nok Gnome det sikreste.
Fedora kjører Gnome og det gjør nok at den ikke forsvinner i glemselen. Dessuten så er det jo veldig bra at vi ikke har to like skrivebord da. Konkurranse virker.
(Men la oss ikke starte DEN! :-D Innerst inne så vet jo alle at Gnome er best :bitchin: )

Mulig at mere bruk og mere kjennskap vil endre preferansene - det er jo ofte slik. Jeg er i tvil om hva jeg skal svare når en fersking spør om hvilket skrivebordsmiljø som er enklest.
Instinktet tilsier Gnome, men det kan være fordom bassert på vane. Jeg inbiller meg at den er "enklere" å starte med.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.5.4 lansert

Innleggav omaha » man 13.12.2010 1:48

Gnome er nok enklest ja. Spesielt om en ikke ønsker å gjøre det så enkelt som mulig i KDE.

Fedora har også kjørt igang testing av Unity. Noen påstår det er for ikke å miste utviklere til Ubuntu, og det er sikkert en liten del av sannheten. En annen kan være at Høgsberg (Red Hat) står bak Wayland som er nokså aktuell mht Unity.

Så kan det jo være greit å huske på at Gnome 3 ikke blir Gnome 2.3x v2. :-)

Når det gjelder nybegynnere eller uerfarne brukere og Linux er det ingen ting i veien for å velge Gnome. Om en ser bort fra Mono. Og det pleier ihvertfall jeg å gjøre i forhold til de brukergruppene. ;)
medlem i 204 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere