Linux og Foss 2010 og 2011

Linux og Foss 2010 og 2011

Innleggav omaha » fre 24.12.2010 17:00

Linux har igjen gjennomgått et år med mange endringer, og enkelte har vært mer sentral enn andre. Oracle's kjøp av Sun har fått en generelt negativ respons fra fossmiljøene og har bragt mye støy rundt både Openoffice, MySQL og Java.

Novell har til Microsoft's mishag forsterket samarbeidet med Vmware, vært helt sentral i forken Libreoffice og solgt en større patentportefølje til et konsortium hvor blant annet Microsoft og Apple er deltagere. Salget av Novell har fortsatt ikke fjernet usikkerheten rundt selskapet. Arbeidet med en uavhengig stiftelse for OpenSUSE fortsetter og vil etter alle solemerker være bra for FOSS og OpenSUSE.

Mandriva har hatt en langvarig nær-døden-opplevelser med påfølgende fork, men har nettopp lansert en oppdatert versjon.

På mobile enheter har Android slått voldsomt gjennom og preger nettaviser med maksimal dekning ved lansering av nye enheter, oppdateringer og salgstall fra markedene. HTC har hatt stor omsetningsvekst, Android har bidratt til at Sony Ericsson har stanset en sterkt negativ trend, og Motorola's satsing på Android har mer eller mindre reddet dem fra skifteretten.

Android ser ut til å ha 3 hovedutfordringer: Søksmål mht Dalvik, Goolge's personvern og problemer med at drivere for Android er nokså problematiske for generell Linux når ikke Google leverer endringer til Linux, men driver på siden av kernelutviklingen.

En av konsekvensene av Android's suksess er at det for første gang pøses på med annonsekroner og markedsføring av linuxprodukter.

Palm/WebOS gikk tom for penger og dette hindret utrulling av flere enheter i flere markeder. Palm's ønske om kontroll over applikasjonsutviklingen har også vært et stort hinder for å etablere et godt økosystem. HP's oppkjøp av Palm begynner å vise tegn på at satsingen vil være gjennomgående, og vi har sett oppdateringer av Palm PRE og WebOS. Ryktene går, og en bør regne med at WebOS vil være svært sentral i HP's satsing. Det gjelder printere og annet periferutstyr, nettbrett, mobiler, kamera og konsumentelektronikk generelt.

En kan nå regne med at de aller fleste NYE printere fra HP og Lexmark er linuxkompatible, og på Elkjøp finner man det nyeste webkameraet fra Creative – med pingvin på boksen.

Nokia er forsinket med MeeGO, og selv om de ruller ut en rekke enheter med oppdatert Symbian og Qt brukergrensesnitt har de mistet den viktigste salgsmåneden for konsumentelektronikk for Linux' del. Ny sjef hentet fra Microsoft har skapt en hel del spekulasjoner, og åpningen av Symbian har tatt noen steg tilbake ved at Nokia har tatt «teknologisk kontroll» over platformen igjen.

Innen embedded teknologi er det mange som satser på Linux både innen TV, kommunikasjon og navigasjon/bilnavigasjon.

HTML5 og Google's oppkjøp av selskapet bak VP8 kodek'en begynner å gi synlige resultater. Visma har annonsert at de kommer til å anvende HTML5 for alle klientløsninger, men at de fortsetter med .net på serversiden.

Så hva kan vi vente oss av 2011 for Foss og Linux?

Først og fremst kraftig ekspansjon på mobil, nettbrett og annen konsumentelektronikk. Regn med at både HP og Nokia vil være med på dette gjennom tung satsing.

Når det gjelder drivere kan en forsatt regne med utfordringer innen grafikk – spesielt med tanke på Android Vs generell Linux og de nye prossessorene med integrert grafikk.

Patentkrigen vil etter all sannsynlighet eskalere, og det vil bli mer tydelig at patenter benyttes til å hindre utvikling – ikke fremme den. Både Allen, Myrhvold, Oracle og konsortiumet som kjøpte patenter fra Novell posisjonerer seg, og det er slett ikke sikkert at det blir vakkert. Det kan i sin tur gi utslag i form av endringer i lovgivningen som jo også er under press i Europa. Både KDE og The Document foundation har gått inn i Oin for å sikre seg bedre beskyttelse mot patentsøksmål.

Microsoft kan ikke regne med å få noe gratis innen det mobile markedet fremover og det vil gi utslag i at de fortsatt blir presset kraftig på prisene som OEM's betaler. De tvinges derfor i større grad til å konkurrere gjennom kvalitet i sine løsninger – og ikke bare rå markedskraft. Regn derfor med store forbedringer i Microsofts portefølje for konsumentelektronikk.

Nettleserkrigen vil fortsette ufortrødent til felles nytte og vil trolig dreie i retning av kraftig økning i fokus på HTML5 funksjonalitet OG kompatiblitet.

Innen sosiale media satses det endel på bedre beskyttede alternativer til Google, Facebook og Twitter, men det er nok påkrevd med litt behersket optimisme mht gjennombrudd i større skala.

På serversiden kan man forvente at satsing på nettskyene vil fortsette. Vmware sammen med Novell, og RedHat med Kvm++ vil sloss med Microsoft for markedansdeler. Canonical vil også være med, men har nok et stykke igjen før de utgjør en reell trussel.

Når det gjelder distribusjoner og skrivebordsmiljø på bærbare og stasjonære maskiner er det heller ikke i år noen grunn til å forvente at den forslitte frasen «the year of linux» vil gjøre seg gjeldende. Microsoft har lyktes i å redusere en hel del av bakdelene ved Vista og har et par sterke kort på hånden i form av spilling og lockin i form av MS Office. Vel så viktig er «mindshare» hvor de har lyktes med å etablere Windows 7 vesentlig bedre enn Vista.

KDE ser ut til å ha fått økt sin brukerandel, men har fortsatt en vei å gå før de blir like vel ansett som Gnome. Nokia/Qt/KDE kan gi positivt utslag, men kamp om ressursene gir også utfordringer.

Ubuntu går for Unity - og både Fedora og OpenSUSE jobber nå med å tilby Unity, blant annet for ikke å få redusert sine økosystemer ved at utviklere må over til Ubuntu for å eksperimentere/utvikle for Unity. Risikoen for Gnome ligger for en stor del i økt fragmentering som også kan gi negativt utslag i støtte fra kommersielle aktører. Gnome 3.0 vil være svært viktig for at Gnome skal beholde sin posisjon.

Det er lite som tyder på at 2011 blir et hendelsesløst og kjedelig år for FOSS og Linux.
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux og Foss 2010 og 2011

Innleggav Tertitten » lør 25.12.2010 5:23

Du skriver generelt om 2010 derfor velger jeg å skrive ut fra egne erfaringer om 2010 og linux.

Generelt har 2010 vært ett skuffende år for min egen del når det gjelder linux, driver databasen har ikke vokst slik som den gjorde i f.eks 2009 (2010 har vært "rydde opp i 2009 bugs år forresten), gnome har blitt utviklet i bakdørene, men vi har riktignok fått en smakebit av gnome 3 i form av gnome-shell (som egentlig kom i 2009, men taes kun seriøst fra meg selv i 2010) som var ekstremt skuffende, jeg hater retningen gnome tar og finner det hele totalt latterlig, er det hele egentlig en spøk ?? Det er som at KDE skulle ha droppa skrivebordet sitt og bare sluppet KDE med sit GUI som egentlig er beregnet på notebooks (som alle kan aktivere)...

Tydeligvis så deler canonical min mening. Oppsumert, ingenting positivt for gnome sin del i 2010.

Angående KDE, utviklingen har vært positiv, men takket være portering av kode har det i vanlig KDE stil oppstått bugs, bugs og atter bugs (vet du ikke liker å snakke om bugs og kde omaha), og som vanlig alltid noe som ikke fungerer som det skal out of box fordi en del av utviklingen henger etter (hvorfor slippe ny versjon i det hele tatt da?), veldig veldig veldig typisk KDE, de har i 2009 klart å klemme ut en nogerlunde stabil versjon for så å "borke nesten hele deres biblotek, utrolig.."

QT: I kjent stil har QT "borka" to installasjoner for meg, QT skylder på KDE, KDE skylder på kjerne utviklerne eller QT, kjerne utviklerne skylder på xorg utviklerne, xorg utviklerne skylder på utviklerne av proprietær-drivere, mens jeg selv sier kyss meg i rævva!, hvor faen ender det hen ? joa til slutt er det vist min skyld... linux anno 2010

Også har vi kombinasjonen KDE/Xorg/Nvidia som har vært en katastrofe i f.eks opensuse i senere tid og som har totalt ødelagt en og annen installasjon (les forum).. Blir man ALDRI kvitt idiot-bugs i linux? hvor er KVALITETSTESTINGEN hen???, er det bare chakra som tar det alvorlig som etter snart 3 år fremdeles er på alpha-stadiet????)

OK, oppsummert blir det at 2010 har vært ett katastrofalt år for linux, sjokkerende nok er de eneste som har fått til noe som helst i år canonical (?), og det i følge de selv under "dårlige forutsetninger" ...

Jeg har aldri hatt noen som helst tillit til canonical/ubuntu, så når de leverer årets distribusjon to ganger på rad så sier det noe om "ståa i linux" generelt. Piss dårlig!
Seriøst, utviklingen i 2010 har vært virkelig tragisk og flaut, har ikke vært lett og være linux-advokat i 2010!

Så langt jeg kan se (og det er flaut å si det) så er ubuntu 10.x og Chakra's stenhold på å drepe gtk (ingenting i mot gtk, jeg liker bare valget) i deres distribusjon (fremdeles alpha, men pokker så imponerende) eneste positive som har skjedd i 2010.. jeg har muligens vært begeistret for ett og annet i 2010, men noe "mindblowing" har det ikke vært, faktisk begynner jeg å miste tillit til linux som desktop plattform selv om jeg nå kjører Arch som desktop..

2011 kommer til å bli totalt ødelagt av søksmål her og der, patenter hit og dit, det kommer også til å bli ett rævva år (Gnome 3's back to the stoneage og KDE's evigvare ustabile slipp), eneste jeg gleder meg til er å se hva Mageia klarer å klemme ut. ubuntu har jeg tenkt til å le av hele 2011 med deres nye gui, seriøst hva faen tenker de på?

Linux Desktop døde ikke i 2010, men 2010 gjorde virkelig ikke mye positivt for desktop heller, faktisk blir 2011 et "rydde-opp-i-2010-år". 2011 tror jeg virkelig ikke kommer til å bli noe godt år for linux, faktisk tror jeg en del blir dritt lei, det finnes en del brukere på ubuntu som ikke har andre linux erfaringer, med ubuntus nye idiotiske netbook gui som visstnok skal være gui i ubuntu overall tror jeg en hel del forsvinner for godt. Linux desktop tar sakte men sikkert livet av seg selv takket være bugs, idiotiske GUI, videodrivere/xorg(grøss) og en hel masse annet, 2011 kommer IKKE til å bli ett bra år for linux.

Jeg kommer aldri til å slutte med linux, jeg er bare en realist som muligens har fått en juleøl for mange. :)

OK, nå venter jeg meg ett skikkelig påhopp av linuxadvokatene her, og jeg kommer til å kose meg med hva dere har å si, for her diskuteres ting saklig ihvertfall :)

God Jul

PS. Chakra endrer Tribe (installeren) til de grader at om du ønsker så kan du sette opp store deler av linux under installasjonen, du kan ta det lette valget om du vil, du kan ta noen valg om du vil, eller du kan sette opp en hel haug med valg på en oversiktlig måte om du vil, Tribe + Chakra = Framtiden i Linux, seriøst, hold ett veldig godt øye med Chakra!
Egentlig vil du kanskje i 2011 "nesten" kunne "sette opp din egen distribusjon" takket være Tribe og Chakra!
Spennende!!

PSS: Husk at jeg HELE TIDEN snakker om linux desktop her, 2010 har ellers vært ett utrolig fantastisk år for linux!..

PSSS: i 2010 går det fremdeles ikke å deaktivere "tapping" på en laptop touchpad out of box........ sykt ? ja fy faen!
når kommer det out of box ??? når vi egentlig bruker noe kinect lignende greier til å styre dataen ???? latterlig!

Det værste med linux desktop er at det er ikke Mac eller Windows som kommer til å drepe linux desktop, det er linux desktop som kommer til å fikse den biffen,,, eneste som bryr seg om ld er ildsjeler som oss (ja er du smart nok så skjønner du at jeg faktisk er en av de (tross alt!)
Sist endret av Tertitten den lør 25.12.2010 6:42, endret 8 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux og Foss 2010 og 2011

Innleggav omaha » lør 25.12.2010 13:46

Du kommer for sent hjem og trenger alkolås på maskinen din. Kan du ikke montere den og redigere innlegget ditt for niende gang? 8-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Linux og Foss 2010 og 2011

Innleggav josi » lør 25.12.2010 14:30

God jul!

Interessante betraktninger, omaha. Ser også fram til et begivenhetsrikt 2011.

Jeg synes 2010 har vært et ganske positivt linux-år for min del. Ingen revolusjon eller store endringer har skjedd som har påvirket min pc-bruk, men på tross av noen irritasjonsmoment her og der synes jeg ting sakte går bedre og bedre.



Enkeltmomenter som har utviklet seg positivt for meg.

* Stadig mer stabilt og raskere KDE. (Både på mine maskiner med Nvidia og ATI-kort).

* Bedre proprietære ATI skjermkort-drivere.

* Bedre flashplayer.



Nå skal det sies at det på alle de tre punktene er mye å gå på. Det går i riktig retning, men ikke særlig raskt.






Sist endret av josi den lør 25.12.2010 14:36, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Linux og Foss 2010 og 2011

Innleggav omaha » lør 25.12.2010 17:04

Jeg begynner å bli relativt utålmodig mht Kontact fordi jeg ønsker å komme meg over på ny versjon og få dette fastspikret og i orden. Jeg irriterer meg over forholdsvis tynne løfter - neste gang - neste gang - neste gang. Synes de kunne ha vært ærlige og forholdt seg til reell fremdrift i utviklingen fremfor urealistiske forhåpninger. Hadde de sagt KDE 4.7 istedet for KDE 4.5 så hadde de kanskje greid å trekke inn flere utviklere for å få fortgang,

Jeg blir stadig mer overbevist om at det er lønnsomt å velge "ren" installasjon av enten Gnome eller KDE, og jeg blir stadig mer overbevist om at distroene blir bedre jo mindre de tukler med den. Slik jeg ser det er det denne tilnærmingen sammen med relativt konservativt oppsett som gjør at jeg opplever Linux (og for min del KDE) som nokså sorgløs.

Jeg håper at distribusjonene i 2011 stiller spørsmålstegn ved sammenblandingen av server og desktop i en og samme distribusjon. Blandingen er bra for å rekruttere til serversegmentet, men jeg tror det kommer til å bli mer aktuelt med større skille i årene som kommer.

Håper også på at det dukker opp en eller flere serverdistribusjoner som tar hjemmeserveren og deres brukere på større alvor. Med det mener jeg at disse trenger en distribusjon som har kombinasjonen full sikkerhet, nødvendige tjenester og brukergrensesnitt/kontrollpanel som er fullt forståelig uten spesiell kompetanse. Det bør være fullt mulig.

HP har annonsert at de dropper Windows Homeserver, og jeg er ganske overbevist om at de kommer til å levere Linux hjemmeservere osv basert på og/eller styrt via WebOS i løpet av året. Ser ingen grunn til at det skal mislykkes med mindre de legger inn for mye restriksjoner for å skille produktene eller regulere oppgradering til større lagringskapasitet osv.

Mht drivere regner jeg med at det fortsatt vil være litt trøbbel med eldre Broadcomm selv om de nå leverer drivere til nye chips. ATI henger litt etter i forhold til nye versjoner av Xorg, og det medfører at distroene må mikse litt for å få det til. Det genererer endel misfornøyde brukere som svinger innom og forsvinner igjen. Intel sliter med Poulsbro, og der vil det meg bekjent ikke komme noen løsninger heller. Det er synd fordi det hindrer endel brukere med eldre maskiner i å bytte til Linux selv om spec forøvrig tilsier at det er kurant å bytte.

Generelt tror jeg Linux vil gjøre en hel del fremskritt, men ikke i form av økte markedsandeler på stasjonær/bærbar. Nå er det jo andre segmenter som tar markedsandeler, så i sum regner jeg med stor økning i personlig bruk av Linux.

Når det gjelder Mono tror jeg ikke tilhengerne har fått gjennomslag for sine påstander om at det er "uproblematisk", og jeg tror heller ikke at Microsoft er så voldsomt interessert lengre. Tipper at det har tjent sin misjon hos Microsoft - de har hanket så mange utviklere de kan inn i .net-miljø. Har sett noen få spekulasjoner om at de nye eierne kan komme til å dumpe Mono, og selv om spekulasjonene er nokså tynne kan jeg heller ikke se at det er spesielt urealistisk.

Jeg tror rett og slett at det er få som bryr seg og engasjerer seg til Mono's gunst og at entusiasmen begynner å bli tynn også internt. Spekulasjoner selvsagt, men sett fra utsiden fremstår det ikke som om de lykkes med å mobilisere støtte.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]