KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav josi » fre 14.01.2011 16:28

Å kjøre kolab virtuelt på et dedikert os virker veldig renslig. Skulle gjerne gjort det, men det er vel ingen løsning å kjøre KVM på toppen av en allerede virtuell tjener? I dag kjøres alskens hummer og kanari (inkludert kolab) fra samme virtuelle tjener.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav Del » fre 14.01.2011 16:50

Hvorfor kjører du ikke flere virtuelle maskiner? Du kan ha så mange virtuelle nic's du ønsker. Den eneste ulempen jeg kan ved å kjøre flere virtuelle maskiner er økt minnebruk. Å kjøre virtuelle maskiner i virtuell maskiner gir fortsatt en performance hit ennå, men det vil bedre seg i løpet av et års tid, men jeg ser virkelig ikke hvorfor man skulle gjøre det (spare noen kroner på hosting kanskje?).

Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøre andre tjenester på kolab-serveren. Det er lite som skal til før du får en konflikt med en nettverksport.
medlem i 196 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » fre 14.01.2011 17:08

For egen del er serveren min innkjøpt med tanke på virtualisering (quadcore/4gb ram), så jeg har basert meg på at jeg skal kjøre CentOS 6 "bare iron" og alt annet virtualisert - brutt opp slik at hver virtualisert server skal kjøre så banalt og segregert som mulig.

Når det gjelder migrering på desktop'en (Kontact) og testing av Kontact 4.6 oppstår det problemer når man nedgraderer fordi Akonadi endrer en god del innstillinger ved oppgradering, og disse fungerer ikke med - og crasher - Kontact 4.4.x. Det er ikke nok å tilbakeføre .kde - man må i praksis slette alle akonadiinnstillinger.

Jeg vil ihvertfall ikke tilråde testing på produksjonsmaskin med mindre man setter alt opp fra bunnen av og ikke kommer til å reversere til siste lanserte versjon.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav josi » fre 14.01.2011 17:39

Hvorfor kjører du ikke flere virtuelle maskiner? Du kan ha så mange virtuelle nic's du ønsker.


Ja, men jeg bruker ekstern VPS hosting og ekstra ram og prosessorkraft betyr større utgifter. Skulle gjerne hatt min egen maskinvare, men nettleverandøren min tilbyr ikke fast ip. Heldige er de som har en fiberløsning fra Lyse. De tilbys fast ip-adresse for 120 kr året.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav Del » fre 14.01.2011 18:36

Jeg bruker dynamsik IP og gratis domene fra dyndns. Funker fint.
medlem i 196 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav josi » fre 14.01.2011 18:50

Men tilbake til spørsmålet mitt, er det i det hele tatt mulig å kjøre KVM på toppen av VPS?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

À propos Kolab og Android:

Innleggav josi » fre 14.01.2011 20:32


Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav Del » lør 15.01.2011 12:57

josi skrev:Men tilbake til spørsmålet mitt, er det i det hele tatt mulig å kjøre KVM på toppen av VPS?
VPS er en tjeneste, det er ikke noe problem å kjøre det sammen med KVM.
medlem i 196 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav josi » lør 15.01.2011 15:17

Del skrev:
josi skrev:Men tilbake til spørsmålet mitt, er det i det hele tatt mulig å kjøre KVM på toppen av VPS?
VPS er en tjeneste, det er ikke noe problem å kjøre det sammen med KVM.


Tror ikke jeg var helt spesifikk. Det er snakk om å kjøre KVM på et virtualisert OS. Med andre ord kjøre virtuelt på virtuelt: VPS (xen) OS -> (KVM) OS (debian-med-kolab). Om jeg har forstått rett krever KVM maskinvarestøttet virtualisering, noe som vel ikke er mulig fra et virtuelt OS?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav Del » lør 15.01.2011 18:49

Jo det er mulig, men som jeg fortalte tidligere i tråden er ikke ytelsen nødvendigvis på topp. Du må nesten sjekke med din tilbyder, antagelig er det greiere å leie en server til av dem.
medlem i 196 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » man 17.01.2011 1:58

Brukte litt tid på å få renset Kontact/systemet godt nok for Akonadi til at jeg kan benytte det og det gikk forsåvidt greit en stund. Kmail 4.4.x er jo ikke Akonadiavhengig og jeg kunne kjøre de akonadiuavhengige enkeltapplikasjonene.

Dro en liten test - startet hele suiten - og det medføre akonadirelaterte crash i Kmail igjen. Det var forsåvidt ventet - så jeg ville bare ha det bekreftet.

Min konklusjon er ihvertfall at at Kontact 4.6 under ingen omstendighet skal inn på denne maskinen i noen form for beta/rc igjen, og den skal heller ikke inn i første lanserte versjon. Det bør kun testes på en separat installasjon etter min oppfatning. Som regel er slike anbefalinger proforma, men i dette tilfellet er det nok viktigere enn som så.

Regner med at den raskeste måten å få skikk på dette er en reinstall av Arch.

Sånn går det når man ikke holder seg til repoene med offisielle pakker :-D
medlem i 205 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron