KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » ons 12.01.2011 21:08

Jeg har kjørt prøveversjonen av KDE 4.6 en stund men er nå tilbake i KDE 4.5.x.

KDE 4.6 har fungert ok på alle områder med 2 store unntak.

- Når jeg har brukt en "tung" flashside med Rekonq nettleser har jeg opplevd flere "deep freeze". Har ikke opplevd dette uten denne kombinasjonen.

- Kontact 4.6 har vært frusterende. Kontact 4.6 greier fortsatt ikke å håndtere oppdatering slik at jeg beholder epostkonti ubesudlet og tilgjengelig. Samme gjelder Kjots (notater) hvor alle notater blir utligjengelige.

Jeg hadde beholdt 4.6 på maskinen om det ikke var for problemene med Kontact.

Når 4.6 blir tilgjengelig i offisiell versjon fra Arch vil det være med den gamle versjonen av Kontact slik at dette ikke bør være et problem da.

Sett i lys av manglende progresjon mht Kontact 4.6 har jeg liten tro på at ny versjon blir tilgjengelig før 4.6.3 eller 4.6.4. (Min subjektive oppfatning - jeg har ingen indikasjoner annet enn historikken).

En må også spørre seg om senere versjonsoppdateringer vil medføre tull og tøys under oppgraderinger, og jeg ser ihvertfall ikke bort i fra dette.

For egen del er dette en sperre mht hvordan jeg anvender Kontact, og jeg synes nå det er på tide at de får dette på plass som en langsiktig løsning som tåler oppgradering til nye versjoner.

Det har nå gått 2 1/2 år siden KDE 4.1 ble lansert og over 3 år siden første utviklerversjon KDE 4.0.

Jeg mistenker fortsatt at mye ressurser går med til å levere Kontact klienter til Nokia mobile enheter og Windows - og Kolab til Nokia. Stikkord Akonadi.

Nokia var helt usynlig på CES og inntil videre kan man også skyte en hvit pinn etter Nokia MeeGO. Det er ingen lanseringsdatoer ute og går.

Kanskje man bør velge noe annet?
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav Tertitten » tor 13.01.2011 0:05

"- Når jeg har brukt en "tung" flashside med Rekonq nettleser har jeg opplevd flere "deep freeze". Har ikke opplevd dette uten denne kombinasjonen. "
Dette har jeg også opplevd, diskuterte dette med noen av utviklerne av Chakra på IRC, de leter etter en midlertidig workaround.

Når det gjelder Kontact så bruker jeg ikke dette selv, ganske utrolig men nå har jeg brukt KDE i noen år og har faktisk aldri en gang tittet på Kontact, er det en frontend for database med dine kontakter og deres informasjon ? sorry at jeg er så grønn, kan jo google, men regner med at du gir ett vel så bra svar.

Ellers så har jeg ikke opplevd noen problemer i KDE 4.6 foruten om at Amarok ofte segfaulter når man avslutter programmet, men Amarok er jo ikke KDE utviklet så det er muligens et QT problem eller lignende.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » tor 13.01.2011 0:50

Jeg har installert Chakra på serveren i påvente av CentOS 6. Den har en ATI GPU som ikke er av de beste - og jeg har hatt noen crash. Fikk ikke installert med ATI propietær. Chakra er fortsatt for tidlig for meg, men har tro på distroen og konseptet. Får la det gå litt mer tid før jeg titter innom igjen.

Kan vel si at Kontact er en "wrapper" som samler Kmail, Kadressbook, Korganizer +++ til en pakke med felles GUI.

Problemet ligger i overgangen hvor hver enkelt av disse applikasjonene skal over på "rammeverket" akonadi som lagrer informasjonen og metadata i en sqlite base.

Å skifte mellom gammel og ny Kontact fører til en rekke problemer både når en oppgraderer og nedgraderer.

For at dette skal fungere med Nokias løsninger (de skal etter hva jeg vet benytte Kolab som backend på sin kommunikasjonsløsning), og Akonadi må derfor være sammenskrudd slik at windowsklient, Meego/Symbian klient, Kolab og Kontact (KDEpim) fungerer helt problemfritt.

Det er ikke så rart at dette er omfattende og tar tid - jeg forstår selvsagt det - og upgrade/downgrade-trøbbel må en jo ta på egen kappe når man installerer "mot bedre vitende".

Men jeg begynner ganske enkelt å miste tålmodigheten selv om det er nettopp dette konseptet jeg har vært ute etter i lang tid - Meego Mobil, Kolab og KDE med Kontact. Jeg irriterer meg over kommunikasjonen (jeg oppfatter det som løftebrudd) mht Kontact og tidsrammene, og nå begynner jeg rett og slett å bli i overkant grumpy. Jeg synes igrunn 2 1/2 år burde vært tilstrekkelig for å få opp en løsning man kan stole på over lang tid - dvs planlegge utifra.

Jeg får glatt en bra mac om jeg selger denne - og det frister ikke så rent lite enkelte ganger. grumpy er jeg ;)
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav simen » tor 13.01.2011 1:03

Siste innlegget ditt var meget interessant omaha. Og kunne trengte en egen tråd :) Jeg har i det siste også sett på Meego og Linux. Jeg har ikke noe brett eller smarttelefon, og slik Apple holder på i AppStore osv. er det ikke akkurat fristende å hoppe på iPad/iPhone trenden.

Brukt Mac siden 1990, og bruker det ennå. Men blir mer og mer skeptisk til selskapet. De var ikke så ille før? Eller er det jeg som er blind?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav josi » tor 13.01.2011 1:39

Jeg har aldri forstått det slik at det er Nokia som står bak utviklingen av Kontact Touch, og enda mindre kolab. Men det er kanskje slik at KDAB foretar utviklingen Kontact Touch som et oppdrag for Nokia?

http://blog.qt.nokia.com/2010/11/17/kda ... ng-qt-4-7/

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Omaha Jeg viste det! Du er

Innleggav viking60 » tor 13.01.2011 1:52

Omaha Jeg viste det! Du er innerst inne en Gnome tilhenger Gnome er din redning :)
mac? skal det være bedre? Tja jeg tror du er best tjent med å sette deg ned og vente til grumpy anfallet er over.
Dersom du ønsker stabilitet så finnes det jo en Linux løsning.

@simen Jeg tror du har helt rett angående selskapet. Så jeg stemmer for at du har et skarpt syn.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » tor 13.01.2011 2:17

Når det gjelder Kontact og Meego synes jeg dette kunne ha vært en passende melding fra meg til Nokia og Kontact:
http://www.youtube.com/watch?v=OaiSHcHM0PA

Konseptet er etter mitt syn svært interessant, spesielt med tanke på privacy issues med omtrent alle nettskyløsninger.

La oss si at Kolab (er ute med ny alfaversjon nå), smekker sammen et KVM image som du kan installere på hvilken som helst server - på jobben, hjemme, hos webhotel - eller en nettskytilbyder som Amazon. Imaget leveres fiks ferdig - bare opprett brukere - kryptering og sikkerhet er ivaretatt. Alt du behøver å gjøre er lenke opp mot en domenenavn og legge inn evt sertifikatløsning + brukere selvsagt.

Vil du ikke drifte selv så tilbyr Nokia det samme (enbruker). Drifter du selv, kan du flytte det dit du vil når du vil og allikevel ha alt oppe.

Du har en gruppevareklient som fungerer på alle platformer og i alle format - du har mobiler som er kompatible - og nettbrett for den del.

Nokia sponser også Koffice/Calligra - så du har også dette på alle platformer.

Vil du ha chat/dokumenter/lynmelding osv? Owncloud og Diaspora.

Alt sviver sammen - du eier fortsatt din egen informasjon - og alt er åpen kildekode.

Det er konseptet slik jeg ser det, og det er potensialet på slike områder og hvordan det håndteres på desktopen (f.eks med aktiviteter) som er interessant med KDE.

@Josi:
De står ikke bak, men de spytter inn en hel del ressurser flere steder i dette landskapet. Jeg har sett opplysninger om Kolab backend - men har ikke funnet ytterligere informasjon om dette - fant desverre ikke kilden i forbifarten.

@viking60:
Hehe - jeg har aldri hatt noe i mot Gnome per say - men de danser tango med mono - og skal jeg ha døtt nett kan jeg like gjerne bruke Windows. Da kontaminerer jeg ihvertfall ikke. Ubuntu velger Banshee, og Evolution var aldri min greie - selv de årene jeg benyttet SuSE. En må desinfisere skikkelig før Ubuntu er spiselig. Så lagt ser ikke jeg helt hva de oppnår med Gnome 3.0 all den tid de har krympet ned prosjektet og skaller av til høyre og venstre. Misforstå meg rett - jeg ønsker at Gnome skal være så bra som rakkern.

Jeg har nå windows i dualboot - fordi jeg valgte en linuxvennlig maskin. Stort paradoks... og jeg er ikke det minste imponert av hverken MS Office eller Windows 7. Selv sleep/hibernation fungerer jo bedre i Arch enn i W7. Jeg ga MS Office et real forsøk, men det tok ikke lang tid før jeg vraket MS Office til fordel for OOO.

Apple har mange negative sider, men de er ikke engang i nærheten av å plage FOSS/Linux slik Microsoft gjør. Så når jeg må forholde meg til propietære systemer velger jeg glatt OSX.

Det nå engang slik at jeg foretrekke Linux og KDE, men en gang må de jo få skikk på de greiene og jeg har vært tålmodig lenge nok nå synes jeg. Hence grumpy.
medlem i 205 måneder
 

Konseptet og drømmen din

Innleggav viking60 » tor 13.01.2011 12:50

Konseptet og drømmen din ligger helt i min gate. Får de det til så er jeg først i køen.
Drifte selv - eller mulighet til å skifte server = konkurranse. Det er topp og bra for peronvernet/menneskerettighetene.

Når det gjelder Gnome så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal synes om 3.0.

Jeg vet at Gnome er stabilt og at du kan kjøre uten mono! Dersom valget må stå mellom mellom MS og Apple så er jeg også enig.
Mac ser da ut som om de kjører Gnome?

Men du verden hvor irriterende det er å betale for to versjoner av opperativsystemet før du kan installere siste versjon av OOO.
Fordelen er selvsagt at du kan ringe noen og gi dem bakoversveis når du er grumpy og det ikke fungerer.

Det kan ikke undervurderes!
(Men når du åpner terminalen i Mac så kommer du til å bli frustert over begrensningene)
Sist endret av viking60 den tor 13.01.2011 12:52, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » tor 13.01.2011 14:16

Mener å ha fått med meg at KVM images er en av opsjonene Kolab eller Kolabsys skal selge Kolab på. Jeg er vel mer tvilende mht gratisversjon fra dem. Det er jo helt naturlig - de SKAL tjene penger.

Diaspora har jo ikke noe med KDE å gjøre, men passer inn konseptuelt synes jeg.
Hvorvidt OwnCloud materialiserer seg (og i hvilken form) som noe for vanlige brukere er ikke godt å si. Brukeren ser f.eks ikke merkevaren Social desktop, men stort sett ny (og tildels meget bra) funksjonalitet her og der.

Konseptene deres er slik jeg ser det både gjennomførbare og attraktive. Men de må bli ferdige. Aaron Seigo hadde bra trøkk - men KDE tåler kanskje ikke en runde til med ham enda? ;)
medlem i 205 måneder
 

Jupp KVM ser ut til å være

Innleggav viking60 » tor 13.01.2011 16:18

Jupp KVM ser ut til å være en av mulighetene:
http://kolab.org/pipermail/kolab-users/ ... 09613.html

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » tor 13.01.2011 16:37

Del var så generøs at han sendte meg et KVM image med Kolab, men jeg har desverre ikke testet det ut slik jeg burde ha gjort. Måtte gjøre bruk av serveren til noe annet, og jeg bestemte meg for å vente til CentOS 6 dukker opp før jeg foretar meg noe med serveren.

(Beklager Del).
medlem i 205 måneder
 

Det KVM-bildet er da

Innleggav Del » tor 13.01.2011 20:41

Det KVM-bildet er da fortsatt tilgjengelig:
http://www.kolab.org/pipermail/kolab-us ... 12040.html
Morsomt om noen tester det, og gir tilbakemelding. Får se om jeg lager et nytt når neste versjon er klar, skal ihvertfall oppgradere min egen Kolab-server da.

Omaha, jeg skjønner ikke helt hva du venter på. Kontact har da fungert perfekt med Kolab siden dag en. og du trenger ikke Meego for å synke mot mobil. Alt av mobiler som har synkroniseringstøtte kan synkes mot Kolab såvidt jeg vet.

Å overføre innstillingene på Kontact er også en bagatell hvis du bruker Kolab. KDE groupware wizard setter opp Kontact mot Kolab med et par tastetrykk.
medlem i 196 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » fre 14.01.2011 3:00

Det er noen tilfeldigheter ute og går, men det har også med å gjøre at jeg er på jakt etter en svært langsiktig løsning. Jeg kan eksperimentere og teste, men akkurat når det gjelder denne kombinasjonen er det noe jeg har tenkt å ta med meg lenge.

Alle deler av den kombinasjonen jeg har landet på (Kolab/CentOS 6, Kontact og MeeGO) er i ferd med å lande på nye versjoner, og spesielt endringene rundt Akonadi gir forandringer. Slik jeg oppfatter dette er ikke risikoene eliminert enda.

Når Kontact sliter såpass mye med Akonadi - spesielt Kmail - blir jeg ekstra forsiktig og ser for meg problemer om jeg først skal sette opp en løsning i nåværende versjoner, bli avhengig av den - for deretter å foreta en migreringsprossess som medfører at jeg blir incommunicado mens jeg får løsningen opp igjen.

Det vil selvsagt alltid komme nye versjoner osv, men akkurat denne runden er såpass omfattende at jeg synes det er greit å vente. Jeg har jo mitt inkompetansenivå å ta hensyn til - ikke minst når det gjelder serversiden. :-)

Videre har jeg en liten bokliste på Amazon, og jeg vil helst at den skal være så oppdatert som mulig før jeg shopper. Derfor kjøper jeg ikke alle bøkene når jeg vet at versjonene er på vei ut.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav Del » fre 14.01.2011 11:53

omaha skrev:Det er noen tilfeldigheter ute og går, men det har også med å gjøre at jeg er på jakt etter en svært langsiktig løsning.
Kjenner meg godt igjen. Jeg sitter fortsatt litt på gjerdet angående mobil, og krysser fingrene for at Nokia får ut Meego fort som fy. Resten av familien har konvertert til Android for lengst.
Når Kontact sliter såpass mye med Akonadi - spesielt Kmail - blir jeg ekstra forsiktig og ser for meg problemer om jeg først skal sette opp en løsning i nåværende versjoner, bli avhengig av den - for deretter å foreta en migreringsprossess som medfører at jeg blir incommunicado mens jeg får løsningen opp igjen.
Jeg forstår godt bekymringen. Det er her Kolab kommer til sin rett. Når du først har fått satt opp serveren, og back-up av den (som med KVM er så enkelt som å kopiere en fil). Så kan du alltid rulle tilbake, Kontact har kun en lokal kopi av serveren. Å migrere ting over til Kolab serveren er også svært lett, du kan rett og slett bruke Kontact til å kopiere alt du skal ta vare på over til Kolab kontoen. kolab har også en web-interface med full funksjonalitet, så du er ikke opprådd selv om Kontact går til helvete. Når det er sagt, så er folkene bak Kontact seriøse, de ventet svært lenge med å stemple KDE4 versjonen av Kontact som ferdig. Mange større foretak er avhengig av Kontact+Kolab, så de tar ingen sjanser.
medlem i 196 måneder
 

Re: KDE 4.6 beta/rc - erfaringer så langt

Innleggav omaha » fre 14.01.2011 14:04

Slik jeg ser det er det 2 ankepunkter mot Android og det er at de ikke leverer kode tilbake til Torvalds samt at Google i praksis har adgang til brukernes liv på en måte som DLDtilhengerne bare kan drømme om. Jeg vil gjerne eie min identitet selv og ha bedre oversikt enn Google ;) Når det er sagt er Android forøvrig meget attraktivt.

(HP begynner forøvrig å nærme seg slipp av WebOS på nettbrett, og det vil komme en flom av WebOS-produkter snart. Dette inkluderer også hjemmeserver.)

Slik jeg ser det gir Nokia MeeGO meg en vei rundt det negative med Android og jeg kan holde meg innenfor det økosystemet jeg foretrekker.

Når det gjelder Kolab ser også jeg at man enkelt kan kjøre backup og tilbakestille - det er jo en av mange store fordeler ved KVM og virtualisering.

Det ER positivt at de er konservative, og jeg har jo testet Kontact 4.6 - Kmail er -som de sier - ikke klar til bruk. De små testene jeg har gjort tilsier forsiktighet mht å bruke Kontact som "mellomstasjon" under migrering. Det er jo blant annet dette de skal fikse på - det er migreringen som ikke er ok.

Jeg mener jo at Kontact ville ha vært klar med Akonadi for lenge siden om det kun var Kontact det dreide seg om. Når Akonadi skal brukes mot eksterne kilder (f.eks Kolab/Mobil) er det helt naturlig at det blir mer komplekst og tar mer tid. Det er er en ubetinget fordel og et gode for Kontact/KDE.

Jeg vet nesten ikke hvor lenge jeg har jaktet på en slik løsning (som ikke innbefatter Microsoft og alt trøbbelet jeg hadde med iPaq), men det begynner å bli en hel del år. Nå er vi nesten der, og det er nok derfor disse utsettelsene resulterer i grumpiness. ;)

....og så har jeg aldri likt den måten de kommuniserer på for å kjøpe seg tid - det er helt på grensen etter min oppfatning - spesielt når jeg er grumpy. ;)
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]