Et lite stalltips om fremtiden

Et lite stalltips om fremtiden

Innleggav omaha » tir 25.01.2011 12:28

Om 3 år vil Libreoffice's kode være svært ren og effektiv og brukergrensesnittene vesentlig bedre enn de er nå.

Skal du om 3 år bruke Libreoffice mot andre systemer eller integrert mot hvilken som helst tjeneste vil det være tilnærmet umulig uten at du installerer Mono fra Novell/Microsoft.
medlem i 205 måneder
 

Om 3 år er Calligra stabil,

Innleggav MrKane » tir 25.01.2011 23:03

Om 3 år er Calligra stabil, Ubuntu er en ren GNOME basert Qt basert distro :-), og Libreoffice er et dødt prosjekt.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Et lite stalltips om fremtiden

Innleggav Tertitten » tir 25.01.2011 23:18

Om 3 år er fremdeles gedit og kwrite det som brukes mest i linux

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Om tre år er desktop Linux

Innleggav MrKane » ons 26.01.2011 0:53

Om tre år er desktop Linux nesten dødt , men Linux lever i velgående på alt som er av appliances som ikke bruker MS Office. DYstert?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Et lite stalltips om fremtiden

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 26.01.2011 11:54

omaha skrev:Om 3 år vil Libreoffice's kode være svært ren og effektiv og brukergrensesnittene vesentlig bedre enn de er nå.

Det håper og tror jeg du får rett i.

omaha skrev:Skal du om 3 år bruke Libreoffice mot andre systemer eller integrert mot hvilken som helst tjeneste vil det være tilnærmet umulig uten at du installerer Mono fra Novell/Microsoft.

Så dystre er vel ikke framtidsutsiktene. LibreOffice har vel samme API som OpenOffice.org, og der er det slett ikke slik at Mono er sentralt. Det som ble gjort av Novell var å sørge for at de .NET-mulighetene Sun hadde utviklet for StarOffice også kunne brukes i andre operativsystemer enn Windows (kilde: "OpenOffice-based applications with Mono and MonoDevelop" av Miguel de Icaza).

Siste del av spådommen hverken håper eller tror jeg at du får rett i. Derimot håper jeg at om 3 år vil det være mulig å bruke LibreOffice mot de fleste fagsystemer som kommune-Norge er avhengige av. Her ligger det et stort marked som kan brødfø en del norske IT-folk og forhåpentligvis kan virke som brekkstang for endelig å få brutt Microsoft sitt kvelertak/monopol i offentlig sektor i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Et lite stalltips om fremtiden

Innleggav omaha » ons 26.01.2011 15:24

Det var tilleggsfunksjonalitet og ikke applikasjonene i Libreoffice jeg nevnte i forbindelse med Mono. Det enkle trikset som allerede fungerer helt utmerket er at mono alltid vil gi en begrensning i funksjonalitet slik konvertering mellom formatene også alltid vil være en stor begrensning.

Ikke engang Banshee er "ren kode" dvs innenfor "Microsoft community promise" / ECMA 334 og 335 og derfor ikke beskyttet mot patent/lisens-problemer.

Disse saksbehandlingssystemene - fra f.eks Software innovation (samt f.eks Mamut for regnskap og forholdsvis enkel CRM) er bevisst konstruert for å være en del av lock-in/lock-out, og slik sett fungerer det helt utmerket.

Microsoft og deres partnere har hatt stor fremgang siden ooxml ble "isostandard", og jeg kan ikke tenke meg at de ser noen som helst grunn til gjøre seg kompatibel med mindre svært sterke virkemidler tas i bruk.

Dette er selvsagt svært smart, og ved å penetrere offentlig sektor får de et meget stort nedslagsfelt. Ungene går på skoler med ooxml, foreldre og venner vil kunne utveksle dokumenter osv osv osv. Det er et spindelvev som ingen kan omgå.

OOxml (selv navnet spiller på OOO) gir de problemer som Microsoft ønsker brukere av OOO og Libreoffice skal ha, og selv evt forbedringer som Microsoft aksepterer vil alltid ligge flere hakk etter.

De forsøkte å gjøre det samme med Silverlight - plutselig var det i praksis umulig å se fotball via nettet uten Windows. Heldigvis ble det tatt grep om dette ved html5 og WebM osv. Det har bremset Silverlight kraftig. Men det har vært interessant å se hvordan man selv her (på Linux1) har anbefalt Moonlight for å se nettv fra NRK på tross av at det er unødvendig.

Novell har blitt betalt av Microsoft for å jobbe med ooxml, og de propietære tilleggene er spesifikt utelatt. Jeg tror ikke man skal holde pusten i håp om at interoperabilitet og konvertering plutselig blir akseptabelt. (Microsoft har jo også holdt seg unna ISO slik at evt endringer der blir helt umulig å gjennomføre).

http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 9121621828
http://ooxmlisdefectivebydesign.blogspot.com/
medlem i 205 måneder
 

Nja, tre år innen et

Innleggav olear » ons 26.01.2011 16:18

Nja, tre år innen et "vanlig" opensource-prosjekt er kort tid, ikke mye som blir gjort, kanskje en ny UI :)

"Koffice" har en mye bedre base, eneste er at de burde kode mot Qt og ikke KDE(-libs) for at de skal bli brukt av flere brukere og plattformer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Et lite stalltips om fremtiden

Innleggav omaha » ons 26.01.2011 16:50

Mht 3 år var det igrunn bare et tall som ble satt, men Libreoffice er inne i et kappløp med OOO, og det forserer gjerne fremdriften. De har behov for å legitimere sin eksistens i langt større grad enn mange andre foss-prosjekter.

Mht tillegg i Mono gjelder det også for Novell å smi mens jernet er varmt ettersom de nå er inne i et stort "window of opportunity", og derfor forventer jeg et kjør på dette - jeg blir forbauset om ikke dette er på gang allerede.

Koffice forblir nok KDE til det dør ut. Calligra derimot (sorry, måtte bare) - regner jeg med vil dreie i retning av Qt ganske raskt. Det åpner jo blant annen for bedre adgang til fremtidige Ubuntu/Unity-versjoner også.

Koffice/Calligra synes jeg fortsatt har en vei å gå før potensialet nås, men det bør være interessant nok til å fange opp flere utviklere - og etterhvert brukere.
medlem i 205 måneder
 

Ikke vet jeg... men jeg

Innleggav ak » tor 27.01.2011 0:21

Ikke vet jeg... men jeg hadde håpet at vi etterhvert skulle slutte å sende å sende dokumenter til hverandre på epost. Wave floppet jo, men det var litt for tidlig å dra ut pluggen, etter min smak.

Så jeg har fortsatt størst tro på de nettbaserte, og selv om Dropbox kan minske smerten så tror jeg at LibreOffice må ha et prosjekt for å forenkle utvekslingen av informasjon i de organisasjonene som kan tenkes å finansiere utviklingen. Jeg synes ikke Sharepoint er noe man bør søke å emulere, men Apache + DAV blir også litt tynt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Et lite stalltips om fremtiden

Innleggav omaha » tor 27.01.2011 0:49

Generelt kan Diaspora bli et alternativ. For KDE er det Owncloud. Om fremtiden vil.

Når det gjelder dokumenter generelt er det min oppfatning at dette formatet EGENTLIG er utdatert teknologisk. Blant årsakene til at dokumenter fortsatt eksisterer i "A4 og Legal" er mangel på standardisert lagring/signering/verifisering - og at Microsoft ser seg tjent med at vi som brukere fortsatt tror at kontorpakker er det eneste saliggjørende.

Selve konseptet "kontorpakker" og dokumenter som i praksis er en digital utgave av et papir - er modent for den teknologiske skraphaugen.

Menmen - folk sitter jo fortsatt med sakssystemer med oracle database i bunn og mener de må ha MS Office for å skrive standardiserte brev - lagret i .doc eller .docx så...
medlem i 205 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]