KDE 4.6 lansert

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » søn 30.01.2011 3:24

Litt off topic det her - men på trådstarters oppfordring er det legitimt å uttale seg om Gnome:

fish://bruker@ett_sted i Konquerors adresselinje tilsvarer sånn nogenlunde:

ssh://bruker@ett_sted 
i Nautilus

Problemet med dette er at Nautilus sin adresselinje har blitt fjernet som standard:

For å rette på dette må du skrive dette i en terminal:
gconftool-2 -s -t bool /apps/nautilus/preferences/always_use_location_entry true
.

http://forum.mandriva.com/no/viewtopic. ... 8&t=129116




Sist endret av viking60 den søn 30.01.2011 3:31, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 30.01.2011 11:06

Det som er helt klart riktig her, er at noen gjerne vil fremheve kde som ett mer stabilt skrivebord enn det egentlig er.

OpenSUSE med den KDE-versjon som leveres er temmelig stabilt. Jeg mener i alle fall det, selv om jeg ikke er noen veldig krevende bruker på arbeidsmaskinen. Novell legger mye arbeid ned i å få både Gnome og KDE til å fungere, og for bedriftskunder - som er de Novell lever av, er det mer interessant med stabil KDE 4.4 enn blodfersk KDE 4.5.

Så er vi selvsagt en del IT-interesserte mennesker i dette forumet som på de private maskinene lengter etter noe nytt og stilig (og ikke minst bedre, det er reelle forbedringer og ny funksjonalitet også, i tillegg til det rent visuell). Da blir det gjerne installert både releasekandidater og de siste "stable"-versjonene med tillegg av programvare fra såkalte "community"-programsamlinger. Det er selvsagt litt mer risikabelt og da opplever vi at stabiliteten synker.



Og dette fremprovoserer nok en del kommentarer. Ikke rart at man nevner Gnome da, som tross alt fungerer i dag til dag, og uten noen nevneverdige problemer. Jeg synes nok man burde være litt mer forsiktig med hensyn til klistremerker her, eller vente med såkalte diverse stabile slipp. :rolls eyes:

Ja, søk etter Gnome crash siste uke gir kun 86 tusen treff i Google. Så useriøs den måleindikatoren enn er så forteller det meg at selv ikke Gnome er 100% stabilt - men min erfaring med Gnome er så begrenset at jeg ikke skal utfordre din påstand om at det er *mer* stabilt enn KDE er. KDE har gjennomgått en stor endring i underliggende biblioteker med mer som ga dårlig stabilitet i flere såkalte stabille versjoner. Dette var ikke ukjent og ble tildels påpekt av dem som arbeider med KDE.



Over til noe helt annet: Jeg ser at enkelte her får lov til å redigere innleggene sine. Er det fordi jeg bruker KDE jeg ikke får lov til det :bitchin: - eller hva i alle dager er det jeg har gjort galt for å fortjene slik behandling.

Redigert: Jasså, når jeg gikk i bloggen - da fikk jeg plutselig lov å redigere... Prøv å overbevise noen om at *det* er logisk!

Det var vel det som var ment med å henvise til at man kunne redigere i Drupal - men den kommentaren forsto jeg lite av tidligere. Uansett - det var dagens gledelige oppdagelse for min del (på privaten, på jobb var det viktigere at vi fant ut av problemene i kommunikasjonen mot AltInn siden det er siste frist for innsending av lønns- og trekkoppgaver i dag).








Sist endret av Kjetil Kilhavn den man 31.01.2011 14:57, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » søn 30.01.2011 12:42

På KDEs nedlasting-sider står det blant annet:
# KDE SC 4.6 (recommended for end users)

Da burde man kanskje skrive for eks 4.4 istedenfor eller?
Vi snakker om stabilitet her?
Dine erfaringer, hverken med Gnome eller KDE stemmer ikke her hos meg.
Har brukt Linux i over 10 år nå og Gnome har aldri hvert så stabil som den er nå. Kde derimot føler jeg dessverre er blitt det motsatte. Og jeg sier dessverre, for KDE leverer mye bra og er svært flott på alle mulige områder, men som noen garanti for stabilitet er den ikke. Så er jo ikke alle like flinke til å implementere den inn i de ulike distroene. Jeg har testet de seneste versjonene av kde på mange ulike linux`er, men ingen av dem har kommet i mål her hos meg, bare en masse bugg og mangler her. Ja, jeg har testet opensuse også når det gjelder den siste kde, og ingenting og skryte av der heller. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » søn 30.01.2011 13:08

Kjetil Kilhavn skrev:
Over til noe helt annet: Jeg ser at enkelte her får lov til å redigere innleggene sine. Er det fordi jeg bruker KDE jeg ikke får lov til det :bitchin: - eller hva i alle dager er det jeg har gjort galt for å fortjene slik behandling.

:-D Der ser du - ikke annet enn trøbbel med KDE. Det er også slik at du kan redigere i Drupal (Der du ikke har smilies etc - tror jeg). Jeg blir aldri helt klok på når jeg kan redigere hvor jeg heller.

Er ellers helt enig i din Stabilitetsargumentasjon. Og i forhold til KDE 4.6 som jo er dagens tema så er jo nettopp det interessant. Jeg er ikke i stand til å vurdere om 4.4 er mere stabil enn 4.6. Virker temmelig likt i den avdelingen -sett "utenfra".

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » man 31.01.2011 1:37

Når jeg ser hvordan de nå har rotet til det i plasmatilleggne i kde 4.6 så blir jeg nesten redd :-D og aldri har menyen nederst hver så ustabil. Den gjemmer seg bare automatisk en gang, hver gang man har logget seg inn. Ja, her er det en hel del mangler enn tidligere versjoner. Vær-plasmaen som faktisk fungerte er borte, Google transelator var sjekk å bruke, men i de to siste versjonene har den ikke fungert, nå er den borte? Vel, like bra det når den ikke fungerte, men tar de bort funksjoner og legger til nye hver gang en ny kde-versjon kommer eller? Kde 4 er i utgangspunktet tenkt som ett plasmabasert skrivebord og har mye for seg og ser veldig flott ut, men i og med at det er så mange mangler, nettopp på plasmasiden, så bør man vel holde den på utviklingstadiet tils den kan brukes i det virkelige livet, i hvertfall ikke kalle den for stabil. Jeg for min del ser kde skrivebordet pr i dag som et utviklingsprosjekt som har store ambisjoner som de en dag vil lykkes med, uten tvil, men den hører ennu ikke hjemme for eks på en nybegynner-pc, eller en businessbasert datamaskin, ennå. Med all respekt for det enorme arbeide som kde utviklerne legger ned på dette prosjektet, men ennå er det lang vei og gå, dessverre. ;)

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » man 31.01.2011 4:24

Når du snakker om menyen og gjemmer seg regner jeg med at du snakker om taskbaren og autoskjul, dette fungerer strålene hos meg, her gjemmer den seg hver gang. . virker som at noen ikke har fulgt de vanlige rådene for oppgradering av KDE?

Rotet til det i plasmatilleggene ?
Utdyp dette er du snill. .
Værplasmaen du snakker om utvikles ikke av KDE så vidt jeg vet, men av uavhengige, og dessuten så kommer det an på hvilke plasma addons utviklerne av distribusjonen velger, her fungerer bundlet værplasma perfekt..

Google translator har da ingenting med utviklingen av kde å gjøre..
Jeg vet kun om en person som er i stand til å sprøyte ut så mange tullete kommentarer i ett og samme innlegg som det du nettopp gjorde, den personen har blitt bedt om å ikke besøke dette forumet, men jeg ser at du tydeligvis er tilbake marxleni, velkommen....

AK ?

Hint om at dette er den tullete valdress wannabe country and western star raringen...
Skriver kjekk som sjekk, maser om sin google translator, snakker negativt om KDE uten å i det hele tatt forholde seg til fakta, bla bla..

Forøvrig; KDE 4.6 er muligens ikke helt stabil, det er sjeldent KDEx.x er stabilt og det vet de aller fleste som bruker KDE.
KDE blir som regel ikke stabilt før versjonsnummeret når KDEx.x.2/3/4 slik er det bare og som regel går det veldig raskt dit, skal man bruke KDE å vil ha blodfersk utgave så må man bare akseptere det. . Gnome er muligens noenlunde stabilt, det er jo ikke så rart heller når man tenker på at Gnome for 3 år siden ikke er så veeeeeldig forskjellig fremfor Gnome anno 2011.

Gnome har valgt en helt annen release strategi en KDE, nemlig at Gnome ikke slipper noe før det er så og si helt stabilt hvilket igjen vil si at Gnome sjeldent kommer med nye features som endrer Gnome i en slik grad som KDE sine nye features gjør.. Å stille to skrivebordsmiljøer som har såpass forskjellig filosofi når det gjelder release opp mot hverandre er idiotisk, i data-alder-tidsberegning blir det som å sammenligne en veteranbil med en hybridbil eller noe slikt.
Gnome er som veteranbilen, fungerer fremdeles, tar deg fra a til b, kan oppgraderes men veien dit er omstendelig som pokker.
KDE er som hybridbilen, den er ukjent, spennende, fresh, moderne, fult av egenskaper som ikke finnes i veteranbilen, men samtidig er den såpass fresh at man nesten må vente barnesykdommer.
Her kommer valgfriheten inn, man velger etter smak, andres smak betyr veldig lite for meg, det burde heller ikke bety noe for deg.

Når det gjelder utvikling så har KDE faktisk greid å konvertere det meste av kode over på ny plattform og samtidig slippe nye utgaver av KDE utrolig raskt mens Gnome har klart å trykke ut lugubre utgaver av deres Shell som kort og greit er akkurat det, ett skal og ikke noe mer.
Sist endret av Tertitten den man 31.01.2011 6:30, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Forresten så har KDE hatt

Innleggav Tertitten » man 31.01.2011 6:39

Forresten så har KDE hatt noe som ligner på Gnome Shell en god stund nå, Om man ser på siste bildet som Omaha har lagt ved her. ..
Dette er ihvertfall ikke noe verre en hva Gnome har klart å trykke ut når det gjelder Gnome Shell, så at Gnome utviklerne ikke har klart å få til noe bedre på den l a n g e tiden de har holdt på med dette prosjektet sier vel litt.
Ser ofte Windowsfans som refererer til Linux som steinalder os, når jeg spør hva de mener så mener de utseendet, og da er det Gnome de sikter til, som regel har det vært Ubuntu brukere, og det er jo ikke veldig lenge siden ubuntu hadde bæsje-krem farget gui med firkantede knapper..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » man 31.01.2011 15:10

Skal man kritisere kde, så ikke gjør dette når Tertitten er til stede, he,he
Jeg ler. At jeg også roste kde utviklerne fikk jeg ikke noen kommentarer på.

Men Tertitten innrømmer att, som han skriver: "Forøvrig; KDE 4.6 er muligens ikke helt stabil, det er sjeldent KDEx.x er stabilt og det vet de aller fleste som bruker KDE.

Snakk om å tale med to tunger.
På den en siden velger kde utviklerne å levere en forpakning som de kaller "Stabil" samtidig som Tertitten sier noe annet, merkelig sammenblanding.

Ja, det virker som Gnome er mer forsiktig med sine klistermerker og derfor ikke leverer så ofte som for eks kde, men derimot er det mer givende og vente på en ny versjon av Gnome. men du har rett i att man ikke kan sette de to skrivebordene opp mot hverandre, til det er de altfor ulike. Men så er det ikke det dette handler om, men kritikk av kde på grunnlag av erfaringer så langt. Rotet til installasjonen, for noe tøys. Jeg bruker Ubuntu 10.10 og det er derfor svært enkelt og installere/oppgradere kde
Jeg prøvde en slik oppgradering i Mandriva, men da ble det full krise.
Hørte du det Viking, full krise. Så hvorfor det skulle man ha lyst til å spørre, med lar det ligge alikevel.

Kde folkene gjør så godt de kan, men man må være forberedt på kritikk og ta det innover seg på en seriøs måte. Det tror jeg i motsetning til Tertitten att de i kde gjør. :-

Ærekrenkingene fra Tertitten preller av meg som vann. I motsetning til Tertitten så furter jeg ikke til admin for og fått mot-kritikk.
Føler jeg meg provosert, nei, er Tertittens innlegg litt morsomme,ja, de holder til tider underholdningsverdi.
Sist endret av moroklumpen den man 31.01.2011 15:22, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » man 31.01.2011 16:40

Tror jeg var ganske fair og belyste både problemer i Gnome og KDE..

Når det gjelder æreskrenkninger så har jeg ikke en anelse om hva du prater om, jeg forholder meg til fakta her.

I motsetning til hva du muligens tror har jeg ingen som helst problemer med kritikk av KDE så lenge kritikken forholder seg til fakta, om jeg hadde det så ville jeg svart krasst på en hel haug med andre tråder i dette forumet, men er kritikken basert på tull og fantasi så svarer jeg på det ja, mer komplisert en det er det ikke.

Kritiser gjerne KDE alle som ønsker det, jeg gjør det stadig vekk selv, men forhold deg gjerne til fakta når du gjør det, skyld ikke på KDE fordi tredjeparts plasmaer ikke fungerer.
Du ringer vel ikke Volvo når det ikke fungerer så veldig bra med diesel på tanken ?
Diesel er jo tross alt ikke "kompatibelt" med denne utgaven av Volvo. .

Årsaken at jeg henviser til admin er ikke fordi jeg ikke klarer å svare på dine innlegg, årsaken vet du veldig godt og årsaken til at du ble bedt om å forlate forumet burde du også ha fått med deg..

Skal du tross dette være her på forumet så burde du ihverftall hatt klasse nok til å bruke marxleni kontoen din slik at andre med letthet kunne lese dine andre tidligere inspirerende innlegg og bli kjent med din fascinerende karakter...

Vet ikke hvorfor du gjemmer deg bak en "annen forum identitet", men du kanskje ikke gjør det egentlig?, det tok meg jo tross alt omtrent bare 2-3 sekunder å forstå at det var deg utfra hva du skrev.. og ett så utrolig latterlig dårlig forsøk på å "være noen annen" er du vel ikke skyldig i ? Vær så snill å si at du ikke er det.

Sist gang du også skaffet deg en ny identitet her tok det også en god stund før noen reagerte i det hele tatt, det var rimelig klart hvem du var, men tross alt ønsket vel de fleste å se om du hadde skjerpet deg noe, det beviste du jo rimelig raskt at du ikke hadde, dine dårlige forsøk på å virke ydmyk på noen som helst måte den gang ble raskt gjennomskuet, denne gangen var du rett tilbake til marxleni takter med en gang, det er jo faktisk beundringsverdig, men hadde vært enda mer beundringsverdig om du hadde kalt deg marxleni.

Edit: Jeg er forresten den første til å si at KDE utvikles for raskt, men det kommer nok ikke som noen overraskelse at jeg innrømmer dette for det har jeg tross alt sagt hele tiden! tror selv Omaha begynner å bli enig i dette.

Det å spørre meg hvorfor KDE utviklerne velger å lable KDE4.6 som stable er jo idiotisk! Jeg har mange egenskaper men en av de egenskapene er IKKE telepati, jeg er ikke "online" oppe i hodet mitt med KDE release administrasjonen. .Jeg syns det er merkelig at du kunne tro det marxleni!
Sist endret av Tertitten den man 31.01.2011 17:12, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » man 31.01.2011 18:05

"Det å spørre meg hvorfor KDE utviklerne velger å lable KDE4.6 som stable er jo idiotisk! Jeg har mange egenskaper men en av de egenskapene er IKKE telepati, jeg er ikke "online" oppe i hodet mitt med KDE release administrasjonen. .Jeg syns det er merkelig at du kunne tro det marxleni!"

Det er vel måten du reagerer på kde kritikken her som muligens bidrar til det?

Du liker å drive med karakterstikker av folk enn å drive med seriøse diskusjoner, og merkelig nok får du gehør for dem. Nei så dypt vil jeg ikke synke ved å gi tilbakemeldinger på de mange umodne hentydelsene dine. Du må mene hva du vil om meg, who cares, not me.

For å forholde seg til diskusjonen om kde, så bestemmer vel kde folkene hvilke plasmatillegg som skal med og hvilke som ikke skal, eller? Således har vel ikke kde fratatt seg ansvaret for dette. Selv om jeg vet at ikke kde har ansvaret for produksjonen av de, så har de vel ansvaret for hvilke de velger å legge ved eller fjerne? Har jeg rett i dette, da er vi jo tilbake til hva jeg i utgangspunktet ville mene, før du forsøkte å vri det til noe annet.

Nemlig at kde som et svært plasmabasert skrivebord der meningen i hvertfall er å gi brukerne mulighet til å legge forskjellige ting og tang på skrivebordet m,m, såkalte plasmamoid. Når selve filosofien ved alt dette sprekker litt i sømmene, da må man vel betrakte det lit mer ustabilt enn stabilt, eller?

Men i motsetning til Tertitten, så velger jeg også å gi ros til kde.
Den er svært vakker, funksjonell og har mye for seg. Jeg bruker for eks en del kde programmene i Gnome, som for eks k3b, digiKam m,m, og de fungerer utmerket i Gnome, dette selv med oppdateringen til 4.6

Men dessverre så må jeg få mene, at kde er treg i oppstart og det er en del feil og mangler som i hvertfall for meg føles såpass innskrenkende at Gnome skrivebordet frister mer. Men man må ikke glemme at utviklingstilstanden til kde er nok bare et tidsspørsmål. Så er det som andre har hvert inne på, hvordan de ulike distribusjonene implementerer den. :-)

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Arthur_D » man 31.01.2011 18:13

"Rolig nå, Frank... rolig..."
medlem i 177 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » man 31.01.2011 18:34

"For å forholde seg til diskusjonen om kde, så bestemmer vel kde folkene hvilke plasmatillegg som skal med og hvilke som ikke skal, eller? Således har vel ikke kde fratatt seg ansvaret for dette. Selv om jeg vet at ikke kde har ansvaret for produksjonen av de, så har de vel ansvaret for hvilke de velger å legge ved eller fjerne? Har jeg rett i dette, da er vi jo tilbake til hva jeg i utgangspunktet ville mene, før du forsøkte å vri det til noe annet."

Nei det stemmer ikke, KDE inkluderer kun de plasmaer som er nødvendige for å operere KDE skrivebord. Det vil si ikke google plasmaer, weather.com plasmaer osv. Det er de som utgir distribusjonene som bundler med ulike ekstra plasmaer, slik som ubuntu bundler med gnome applets som f.eks MeMenu, Den nye speaker appletten, notify osd osv osv, så når ubuntus speaker applett bugger er dette altså ikke Gnome utviklernes feil, som at det ikke er KDE utviklernes feil at google translate tingelingen ikke fungerer...

Prøv Gentoo kde en gang, jeg tror dette er den reneste KDE utgaven du kan få prøvd, ikke noe ekstra bundlet, se så selv.

Konklusjon, jeg vrir ikke på noe som helst, det er det du som står for her i forumet.
Er liksom din jobb det.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » man 31.01.2011 18:58

Jeg kan ikke se at man her kan tilegne debatten noe mer enn hva som allerede har kommet frem, så for min del er denne diskusjonen over. :-)

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » man 31.01.2011 19:46

@Tertitten:

Om kdeversjoner i distroene:
Meg bekjent er det kun noen få distribusjoner som leverer offisiell versjon av KDE 4.6, og de som ikke er offisiell kan være pakket av utviklere med varierende tilknytning til distribusjonen. Generelt bør man forholde seg til den versjonen som distribusjonen leverer som standard, spesielt når det gjelder sentrale elementer som f.eks kernel, Xorg og skrivebordsmiljø. Det er nokså få som får noen sympati fra distroene om de får trøbbel ved å installere en hjemmekokt kernel eller Xorg. En bør etter mitt syn ha samme holdning når det gjelder skrivebordsmiljø.

Når nye versjoner av av sentrale systemdeler blir gjort tilgjengelig i distribusjonene skjer som regel dette via pakkelagre som er tydelig merket med testing eller eksperimentell osv. Velger man å installere fra disse bør også toleransen for evt feil justeres deretter. Det er forholdsvis få distribusjoner som ikke foretar seg et eller annet med pakkene for å tilpasse de til distroens miljø.

Når nye versjoner (i dette tilfellet KDE 4.6) leveres som standard i distribusjonen er det de medfølgende pakkene som er testet og som man bør forvente fungerer som det skal.

Om flere skrivebordsmiljø på samme installasjon:
Jeg valgte på et tidlig tidspunkt å være så konsekvent som mulig i ikke å kjøre flere skrivebordsmiljø på samme installasjon. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at det er en fornuftig tilnærming.

Om man skal bruke Ubuntu som eksempel er hele distribusjonen optimalisert for bruk med Gnome, og meg bekjent er KDE seg litt anderledes mht f.eks grafikksystemet/drivere - som igjen tilsier at det er forskjellige parametre i noen instillinger gjort av distribusjonen og pakkerne. Når KDE installeres i etterkant må KDE leve med parametre optimalisert for Gnome, og der det kolliderer er det å forvente at det går i KDE’s disfavør. Helt naturlig.

Noen distribusjoner balanserer fint og greier å tilpasse slik at det fungerer godt med begge, mens andre prioriterer et bestemt miljø. En parallell til dette kan jo være compiz og flash 3d aksellerasjon. Det er ikke en ideell kombinasjon. Men jeg har ihvertfall aldri tillagt Gnome ansvaret for tregheter og crash ved bruk av compiz og flash.

Når man kjører med flere skrivebordsmiljø på samme installsjon - og “tester” - er det kombinasjonen man tester - og ikke det enkelte skrivebordsmiljø som man har startet opp.

Om Plasmoider:
KDE har lagt til rette for at den som ønsker det kan utvikle plasmoider i en hel rekke programeringsspråk. Meg bekjent er de forholdsvis enkle å utvikle, og det medfører også at en hel del bruker disse til å lære seg konseptet og lett programering. Det betyr at det er stor variasjon i kvalitet, og ikke minst oppdatering og vedlikehold.

Når disse gjøres tilgjengelig for andre gjøres dette ofte gjennom kde-apps.org (opendesktop.org) som ikke legger føringer på vedlikehold og oppdateringer, men man kan ofte danne seg et bilde ved å lese kommentarene. Noen legger plasmoidene ut som kildekode i tar.gz format, mens andre legger de ut som binære .plasmoid filer. I sistnevnte tilfelle er disse kompilert mot en bestemt versjon av Qt/KDE, og om de er kompilert mot feil versjon (dvs ikke oppdatert og vedlikeholdt) kan det medføre crash av plasma.

Jeg er helt enig i at noe bør gjøres (i KDE og/eller Plasma) - en plasmoid bør ikke tillates å crashe Plasma. Det burde vært en sperre mot installasjon og bruk av applikasjoner som ikke er kompatible - men noe slikt vil bety bråk. Det er mange ikke-kde-applikasjoner der ute.

Jeg har ved flere anledninger argumentert for et versjonssystem på kde-apps.org slik at plasmoider og annen programvare må verifisers før den dukker opp som tilgjengelig i en ny versjon av KDE.

Når det er sagt så er dette godt kjent også på dette forumet, og når man mot bedre vitende oppdaterer til ny versjon av KDE uten å sjekke at 3.parts plasmoider er kompatible så har man gjort en liten tabbe som er enkel å rette opp. Fjern plasmoiden som ikke er kompatibel. Jeg benytter få plasmoider, og den eneste jeg henter utenfra er YAWP. Den må alltid reinstalleres (kompileres) ved ny versjon, og jeg regner med at det er denne biten som gjør at den ikke er inkludert i distroen jeg har brukt.

Jeg kan godt ha sympati for en fersk bruker som opplever dette, men erfarne brukere som er kjent med dette har jeg liten sympati for. De får skylde på seg selv. Det gjør jeg når jeg glemmer å oppdatere YAWP.


“Bra” plasmoider som holdes oppdatert over tid blir gjerne inntatt i distribusjonene, de andre kan være allskens søppel.

Om rask utvikling:
Jeg synes igrunn ikke utviklingen går hverken for raskt eller for bredt. Om man ser på utviklingen generelt går den i rasende fart - i retning av mobile enheter. Enten så henger man med, eller så forsvinner man - eller det fragmenteres. Derfor er det helt nødvendig at KDE utvikles med tempo.

Jeg har vel snarere kritisert forsinkelser - spesielt når det gjelder Akonadi og Kontact som ihvertfall jeg ser på som sentrale innen KDE’s ekosystem. Det samme kan nok også gjelde Koffice/Calibra - skulle gjerne sett at fremdriften forseres.

Utfordringen KDE har i så måte er etter min mening at kontrollen bør strammes opp litt og struktureres litt bedre. Jeg hadde ikke hatt noe imot at Aaron Seigo tok over roret igjen.

Om kritikk:
Jeg må vel ha skrevet en 8-10 innlegg eller mer de siste 6-8 månedene - om Kontact og ny versjon som ikke har påtagelig fremdrift sett utenfra. Jeg har også kommentert Rekonq/Flash-crash (fikset), at Koffice ikke er slik at jeg ønsker å ta det i bruk. Jeg flere ganger forsøkte å få Chakra til å beholde WicD fordi jeg synes KDE’s versjon av Networkmanager er et godt stykke unna å være et bra verktøy. Jeg bruker fortsatt WicD, som jeg også har foreslått flere ganger på forumet her.

Jeg har også gitt uttrykk for at jeg heller ikke fornøyd med kontrollpanelet som etter mitt syn har stort forbedringspotensiale.

Men klaging på inkompatible plasmoider fra 3.part installert av langtidsbrukere som burde vite bedre har jeg ikke spesielt stor sympati for. At ikke alle er enige får så være - det lever jeg godt med. Det har vært såpass mange runder med de greiene her at om det ikke har sunket inn nå så synker det aldri inn.

Man kan bare håpe på at flere gnomebrukere gidder å produsere featureartikler om Gnome istedet for å gnage hakk i plata. Jeg har også registrert at noen ikke kan motstå fristelsen til å vake igjen - når temaet er KDE og det kan brukes til promo for Gnome. Det er ikke spesielt flatterende for Gnome. Paradoksalt nok sitter de mest aktive kde-kritikerne veldig stille i båten når det gjelder alle endringene som skjer rundt nettopp Gnome og Gnome’s fremtid. Men det er kanskje ikke like behagelig?

Om stabilitet:
Når det gjelder KDE 4 og stabilitet har det blitt sagt lenge at KDE er ustabilt. Definisjonen av “ustabil” er ullen og forskjellige brukere legger helt forskjellige ting i begrepet. Mitt syn på dette når det gjelder mitt oppsett er at dette er noe jeg risikerer å oppleve når jeg bytter mellom lansert versjon i offisiell pakkebrønn og testversjoner. Skjer det - har jeg meg selv å takke. Når jeg holder meg til offisielle versjoner og oppgraderer mellom slike er det ytterst skjeldent jeg har noen problemer - og om det oppstår en skjelden gang er det en midlertidig situasjon.

Unntaket her i gården gjelder (igjen) Kontact. Ikke i form av problemer med lansert versjon men uforutsigbarhet mht neste oppgradering.

Misforstå meg rett - Kontact fungerer greit, men etter å ha testet oppdatering til ny versjon noen ganger ser jeg for meg et potensiale for krøll. Det fikser de nok etterhvert (de sier jo selv at det er problemer), men i kombinasjon med tåkeprat rundt forsinkelsene må man gjette både på når endringen skjer og hvordan den fungerer. Jeg foretrekker at min eksponering mot dette er kontrollert - også mht tidspunkt. For meg er dette ustabilitet, og det er den samme uforutsigbarheten som gjør at jeg holder meg unna Mandriva/Mageia og derivater - uten at jeg har noe grunnlag for å kritisere de. Jeg holder meg bare unna.

At jeg ikke er komfortabel med overgangen til neste versjon av Kontact var den avgjørende faktoren for at jeg nå har degradert Linux på skrivebordet til nr 2 (slettekandidat) - burde kjøpt Mac, og det ergrer meg ikke så rent lite at jeg ikke gjorde det. Det er tross alt første gang på over 10 år jeg kommer til å bruke noe annet enn Linux på skrivebordet.

Får vente og se om MacBook Air/Pro dukker opp med HSDPA snart - å frese et spor for simkortslot’en sitter nok langt inne. Veldig langt inne.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » man 31.01.2011 20:25

Vil bare si at omaha `s siste innlegg her var ikke bare svært innholdsrik og forklarende men i stort også i helt tråd med hva jeg mener om kde. Så takk for den omaha :-)

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]