KDE 4.6 lansert

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » man 31.01.2011 21:28

moroklumpen: Om omahas sitt siste innlegg er i tråd med det du mener er det mer riktig å si at det er i tråd med hva du mener NÅ, for det omaha sa i sitt siste innlegg og hva du har sagt i dine siste innlegg er nemlig ikke i tråd med hverandre for fem øre, vær ærlig å si at du har sett på det feil istedenfor du gutt.

Omaha: nettopp, det er ett viktig poeng du kommer med, selv om KDE laber 4.6 som stable kan man ikke regne med at 4.6 er stabilt i distribusjonen du bruker føre 4.6 faktisk er offisiellt sluppet i stable repoene..

moroklumpen sier han er på ubuntu, han påstår han har testet KDE 4.6, det vil da si at han må ha aktivert kubuntu-bakport-ppa for å få kde 4.6, om han så har gjort dette burde han virkelig etter å ha brukt linux i 10 år (i følge han selv) vite at backport repoer ikke er stable, og at man heller ikke kan vente seg stabilitet fra backport repoer, faktisk anbefales ikke backported repos i noen linux distribusjoner så vidt jeg kjenner til.

Konklusjon: Så vidt meg bekjent er det fremdeles ikke noen "ny-slipp" av distroer med KDE4.6, openSUSE 11.4 M5 (eller 6) kommer riktignok med 4.6, men Milestone versjonene deres er ikke en gang RC.. .

Chakra utviklerne kommer til å vente en god stund med å bundle Ashoc med 4.6, men 4.6 ligger i testing repoet .. hvorfor ligger det i testing repoet ?
Jo fordi 4.6 må testes først.
Dette er det samme som at hver gang det er en større Gnome oppdatering så velger canonical å vente til neste release av ubuntu, eller til og med neste etter det igjen før de inkluderer den nye Gnome versjonen. Faktisk er det ikke sikkert den nye gnome versjonen klarer seg inn i Ubuntu en gang føre de vurderer at de faktisk skal vente på neste store.

Hvorfor måååååå KDE være stabilt fra ustabile repoer når det er greit at Gnome ikke er det ???

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » man 31.01.2011 22:15

@Tertitten:
Nettopp. Det morsomme er at når noen aldri har benyttet enten Linux eller KDE - så er det denne suppen de får servert når de spør om hva de bør velge. Og er de interessert så er det dette de leser om ved hver lansering av ny versjon av KDE.

I forhold til PPA kan de jo være greit å ha i bakhodet at det ihvertfall ikke er KDE fra ppa Ubuntu optimaliserer (kderelaterte) parametre for når de gjør tilpasninger i offisiell versjon...

Når det gjelder distribusjoner med KDE 4.6 som standard kommer vel Sabayon med en oppdatering snart - ellers tror jeg at det bare er Arch som har en offisiell versjon. Jeg har testet den / brukt den halvannen måned tror jeg, og bortsett fra Kontact er det kun rekonq/flash som ga trøbbel et par dager - hos meg.

Da kjører jeg også med kernel 2.6.37 og Xorg fra testing samt Nvidia beta fra Aur.

Jeg går ikke rundt og innbiller meg at jeg kan spesielt mye eller har noen magisk installasjon av KDE på magisk hardware - og jeg har ikke tryllet eller vært spesielt forsiktig med tester osv... Så jeg undrer av og til på hvorfor jeg ikke opplever KDE som ustabilt - når det åpenbart er et etablert faktum.
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » man 31.01.2011 22:38

Forresten, Fedora legger vel nesten alltid med siste Gnome versjon når de gir ut en ny dist versjon, kjør fersk fedora versjon i en 14 dagers tid og kom så og fortell meg at siste versjons Gnome er stabilt! Det er det sjeldent, var rimelig stabilt i fedora 11, men det var nok bare flaks!

Dette understreker poenget, fedora er en såkalt bleeding edge distro, ingen (med fornuften i behold) venter at en bleeding edge distro er stabil den første tiden etter release (forutenom visse som skriver reviews, de venter visst det), akkurat som man ikke kan vente at KDE fra unstable/testing/backport repos er stabilt, fra repos som dette er også dette bleeding edge!

Det burde drepe diskusjonen, men spørsmålet er vel hvor vidt visse forstår argumentasjonen og hvorvidt denne "pillen" blir for hard å svelge..

Test openSUSE 11.3 med bundlet KDE versjon og fortell meg at KDE med bundlede plasmaer ikke er stabilt og jeg vil fortelle deg at du tar feil

Og som sagt tidligere bare for å understreke, nei jeg oppfatter ikke KDE4.6 som ligger i Ashoc/Chakra testing repoene som stabilt, jeg har også testet kubuntu varianten som ligger i kubuntu backport repoet og opplever denne også som ustabil, dog noe bedre en Chakra.. JEG INNRØMMER at de pakkede versjonene jeg så langt har sett av KDE4.6 kan oppleves som ustabilt, jeg innrømmer at plasma generelt kan oppleves som ustabilt når man bruker tredjeparts plasma-applets/addons

Det finnes en hel del ved KDE som plager meg, det finnes en hel del ved gnome som plager meg, en hel del ved xfce, openbox, etc etc. Generelt når det gjelder linux skrivebordsmiljø så finnes det en hel haug med drit som plager meg, fra en ende til en annen.. Og rent generelt når det gjelder hvilket som helst forbanna skrivebordsmiljø jeg har prøvd i min digitale levealder så finnes det utrolig mye som plager meg og jeg liker ingen av alternativene, men utfra de valgene jeg har foretrekker jeg linux og KDE..

BeOS har vel vært det eneste skrivebordsmiljøet jeg har følt har hatt livets rett.

Så igjen det å male meg som noen KDE-fanboy må du lengre ut på landet med, for jeg liker faktisk ikke KDE spesielt godt!

Det at man i utgangspunktet fremdeles jobber på samme måte i 2011 som man gjorde når Windows 3.11 først ble sluppet er latterlig (pek, klikk, dobbletklikk, minimere/maksimere, osv osv)
Og at utviklingen ikke har kommet lengre er fantastisk være seg det er MacOSX, Windows 7, Gnome, Enlightnement, den nye ubuntu drit og kompani greia eller hva som helst annet.

Alt skal også dessverre føles som Windows, få tør å gå utenfor "windows" oppskriften og KDE er vel faktisk en av de aller verste her. Jeg lurer på hvor lenge det drøyer føre KDE erstatter "Oppgavebehandleren" med Smooth-taskbar (slik som pclinux har gjort) slik at KDE ligner enda mer på Windows.
*kanskje de i samme slengen skulle tatt bort menyen som trossalt er Windows kopi og slengt inn lancelot som erstatning, jeg mener mens vi først er i gang med å få det til å ligne windows så hvorfor ikke ?

Hmm, merkelig, men tross dette foretrekker jeg fremdeles KDE?! kanskje fordi gnome outofbox i all hovedsak kopierer windows 3.11 ?
Sist endret av Tertitten den man 31.01.2011 22:58, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » man 31.01.2011 23:20

Kjører KDE 4.6 på Kernel 2.6.36. (Arch)
Opplever av og til helt svart skjerm når jeg har skiftet til Kwin med Fusion Icon. Når jeg da ønsker å rulle terningen over til en annen skjerm blir alt "svart" og kun Conky blir stående.
(Ingenting fra testing her).

Dette er ikke konsekvent på noen måte og dermed vanskeligere å spore.
Flash er stabilt.

Jeg er interessert i å høre om KDE "gutta" oppfatter KDE som stabilt. Og hvilket sammenligningsgrunnlag de bruker. Det jeg hittil har fått ut av det er at omha ble "grumpy" av KDE4.6 RC og at både han og Tertitten har fått nok og ønsker å gå over til Mac. :-D
Men at KDE4.6 er stabilt. (?)
Dersom målestokken er en tidligere versjon av KDE så må jeg vel kunne si meg enig i at KDE 4.6 ikke er mere ustabil så langt.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » tir 01.02.2011 0:08

KDE 4.4.4 tror jeg det var opplevde jeg som veldig stabilt, det var siste versjonen jeg opplevde som super stabilt, eller ihvertfall like stabilt som f.eks gnome, dette var på opensuse 11.3
4.5, ganske stabilt
4.6 ikke helt stabilt enda, men 4.6 føles som en 4.5 fix, så jeg har troa på at etterhvert som kde 4.6 kommer opp i versjonsnummer vil det oppleves som stabilt.

Jeg liker ikke osx gui heller for å være helt klar på det.. så om det blir noe bytte på meg så blir det vel til papir, penn, konvolutter og papirutgaver av aviser.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » tir 01.02.2011 0:35

@Tertitten:
Det skjer jo en hel del på det området, og når det gjelder KDE jobbes det jo mye med slike saker. Et eksempel er jo Nettbokgrensesnittet i KDE (ta en titt på preview av neste OSXversjon - jeg assossierte ihvertfall med KDE nettbok DE).

Det er også Activities som organiserer i forhold til kontekst, et annet er splittingen av funksjonalitet og GUI slik at "kjernefunksjonalitet" kan kombineres i andre sammenstillinger og forskjellig GUI. Det kan være i form av plasmoider eller det kan være som "fullblods" applikasjoner.

Jeg gjorde noen tester i en tidligere versjon og det var interessant å se hvordan minne/cpu-aktivitet endret seg. Ha mange applikasjoner og plasmoider oppe i en aktivitet uten å gjøre noe arbeide i applikasjonene for så å se ressursbruken synke når en bytter til en annen aktivitet med færre applikasjoner og plasmoider.

Det betyr at en kan ha mye aktivert uten at det stjeler for mye ressurser - som igjen legger til rette for bedre flyt i det man jobber med. Jeg synes forøvrig ikke at arbeidsflyt er spesielt god i noe skrivebordsmiljø. OSX har vel kommet lengst, men har fortsatt et godt stykke å gå.

KDE har lagt til rette for arbeidsflyt, men applikasjonene ligger etter. Jeg tror det er behov for mye nytenking her. Uten at jeg har så mye kunnskap om det ser jeg for meg at dette er en av sakene Ubuntu er ute etter mht Qt og Unity. En overgang fra isolerte enkeltapplikasjoner. Kontorpakkene er også etter mitt syn konseptuelt foreldet, men er et hinder - spesielt fordi MS Office er den store melkekua til Microsoft. Andre må følge opp for å være synlige istedet for å fokusere på dynamikk og arbeidsflyt.

Jeg er enig i at skrivebordet generelt i prinsippet er varianter over samme lest uavhengig av operativsystem, men rent subjektivt føler jeg ikke at KDE skiller seg ut i negativ retning. Det er en stor økning i pek/klikk dvs musebevegelser når jeg går fra KDE til Win 7, og Win 7 er i sin helhet mye mer statisk og firkantet enn (tør jeg si) alle andre skrivebordsmiljø.

Jeg mener KDE distanserer seg fra de gamle konvensjonene, men det vil ta tid. KDE's kjernefunksjonalitet legger til rette for det men krever ytterligere utvikling - dvs nedstripping og segregering, og så må jo applikasjonene også komme etter.

Men når kjernefunksjonaliteten er ferdig oppstykket - og over i en generell vedlikeholdsfase over hele fjæla - så ligger det jo veldig mye til rette for at overgangen til mer moderne GUI kan skyte fart. De vil jo ikke måtte gjøre fundamentale endringer i funksjonaliteten som ligger klar til å plukkes.

Qt og KDE er vel i praksis klar for f.eks MultiTouch på mange områder inkludert applikasjonene, så alt ligger til rette for at GUI i applikasjoner også tilpasses når de synes alt ligger til rette. Jeg tror ikke en kommer unna å titte på Android/iPhone/Nokia MeeGO/WebOS for slike endringer i skrivebordsmiljøene, men jeg er temmelig sikker på at det blir store moderniseringer i alle operativsystem inkludert Win 8 eller 9.

Min oppfatning er at KDE befinner seg i en bra posisjon for slike endringer. Sett i forhold til andre DE for Linux har de en fordel av at de er mindre eksponert for fragmentering, og fragmentering er en destabiliserende faktor - om det inntreffer.

http://yuenhoe.co.cc/blog/2011/01/the-r ... o-for-you/

@Viking60:
Da så du også at det var 2 problemer med RC fra KDE-unstable - og at resten fungerte fint, jeg synes du blander kortene litt her.

KDE 4.6 i Arch leveres med Kontact (KDEpim) 4.4.10 som fungerer helt greit. Ettersom KDEpim 4.4.9 var kompilert for KDE 4.5 skal det litt triksing til for å bruke den med KDE 4.6 Rc.

KDE 4.6 i KDE-unstable ble levert med KDEpim 4.5.94/95 som fortsatt ligger i KDE-unstable. Årsaken er selvsagt at de ønsker testere til neste versjon. Det er velkjent - og jeg var fullt klar over - at migrering frem OG tilbake mellom disse to versjonene ikke er iorden. Det er derfor de ikke har sluppet den nye versjonen.

Det bør ikke være den minste tvil om at det er jeg som frivillig har eksponert meg for de problemene som oppsto som følge av den testingen, så det er ingen grunn til å tro at jeg ikke skiller mellom Rc og lansert versjon.

Årsaken til at jeg testet var at jeg ville se om de hadde løst de problemer som berørte mitt bruk - mens jeg hadde tid til overs.

Jeg skylder altså ikke på KDE for de problemene som oppsto under testing.

Men du har helt rett i at jeg har mistet tålmodigheten mht Kontact og er grumpy.

Jeg burde ha tatt et valg for 6-8 mndr siden, og jeg ser på meldingene som kom i forhold til den nye versjonen som teasers for å holde på folk til de er klare. Jeg synes rett og slett at de har holdt oss/meg for narr, og det liker jeg fint lite fordi jeg sannsynligvis ville ha tatt helt andre beslutninger om dette var klart. Kjøpt en Android mobil f.eks. I tillegg har ikke Nokia Meego materialisert seg i form av produkter, så inntil både Kontact og Meego er klar forblir Linux lavt prioritert her. Jeg holder ikke pusten.

Når man bruke Arch får man den kontactversjonen KDE leverer. Hvilket vil si at det etterhvert blir noe strevsomt å beholde den gamle versjonen - ser ikke for meg at Arch kompilerer Kontact 4.4 for KDE 4.7 eller 4.8. Det er uforutsigbarheten som er problemet - ikke nødvendigvis applikasjonen i seg selv.

Jeg tok det valget nå - fordi jeg vet at det vil passe dårlig senere i år. Jeg måtte uansett ha Win eller OSX og da er det greit å ha alt samlet. Med Mac hadde jeg nok ikke hatt Linux installert - og prisen jeg betaler er at jeg må slite med Windows.

Jeg har vurdert bytte til OSX i flere år så det er ikke noe nytt. Før unibody synes jeg maskinenes konstruksjon var for svak. Unibody kom og jeg kjøpte et ExpressCard34 modem fordi jeg ville ha HSDPA modem som var platformnøytralt. så fjernet Apple ExpressCard 34. Hadde hackintosh fungert 100% på denne maskinen ville det vært installert samme dag som jeg fikk maskinen.
--------------
Sammenligningsgrunnlag for stabilitiet?

Mener du jeg skal jeg installere Gnome for å finne ut om min kde-installasjon fungerer godt og uten problemer? Finner jeg problemer jeg ikke visste jeg hadde i KDE ved å installere Gnome?
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » tir 01.02.2011 1:02

Rettelse: Kde 4.3.5 tror jeg det var som satt som ett skudd, og dette var i mandriva og ikke openSUSE.. Etter dette begynte vel portering av kode og digresjonen av KDE..
Typisk at når endelig KDE når tilfredsstillende stabilitet skal de gjøre en eller annen avgjørelse som setter KDE tilbake igjen.

Uansett så mener jeg KDE i dag er veldig stabilt og dette opp i mot/tilsvarende Gnome's stabilitet..
Igjen så utvikles KDE på en helt annen måte en Gnome "virker deg som for sluttbrukeren"...
Utover dette så er det lite poeng for meg selv å skrive mer om emnet siden jeg kun kommer til å gjenta meg selv. Jeg antar/misstenker at Gnome en eller annen gang kommer til å se på en annen løsning en GTK, det hviskes om mulighetene for dette, da blir det spennende å se hvor stabilt Gnome kommer til å bli..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » tir 01.02.2011 4:00

@omaha hvis du ikke vet at du har problemer så er det jo greit :-D Ingen grunn til å lete etter dem i Gnome heller da. Jeg ser jo at du relaterer litt til Windows og OSx og det er jo også rellevant. (OSx er jo likt Gnome med Cairo installert ).
Førøvrig forstår jeg ikke at KDE skal ha kopiert Win7 det må da ha vært omvendt? At alt ligner KDE (ikke Windows) får vi da leve med.

@tertitten når det gjelder Gnome sin fremtid så er jeg også veldig spent. Jeg finner det interessant at du likestiller stabiliteten til KDE med Gnome.
Så langt er det tre stykker som har hevdet det, så da må det jo være sant.
På tross av faktum har jeg foreløpig problemer med KDE4.6
(Den svartskjermen er irriterende og X kjører - ingen elendighet men irriterende).
Jeg håper jo at KDE skal bli rasende mye mer stabilt, for det ligger mye morro der.
Det må KDE til for å konkurere med Windows tror jeg. Vet ikke om Gnome vil vinne over Apple brukere - som er kjent for ekstrem lojalitet.
Det er bare en ting å gjøre da: å bruke mere tid på KDE så også jeg forstår hvor stabilt det egentlig er. Hvordan man oppfatter det er nok ikke helt løsrevet fra egne preferanser - mistenker jeg. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » tir 01.02.2011 4:28

Av en eller annen grunn så opplever ikke jeg disse ekstreme problemene som du og andre prater om, det betyr selvfølgelig ikke at jeg mener at derfor finnes ikke disse problemene, jeg opplever KDE opp i mot like stabilt som Gnome, må jeg forandre mening om at KDE er stabilt fordi du har problemer ?
Jeg registrerer at du har det, bryr meg mindre om det og nyter KDE så langt det lar seg nytes.

Hvorfor jeg ikke har disse problemene vet jeg ikke ? har du noen forslag kanskje?
Det er ikke slik at jeg er helt ukritisk så vi kan neppe skylde på det... Det er heller ikke slik at jeg kun bruker installasjonen til facebook, nettaviser og IM, jeg utnytter all kraft maskinen kan gi meg til både musikkredigering, musikkopptak og videoredigering så igjen vi kan neppe skylde på det. Tross dette har jeg fremdeles ikke problemer i KDE og konkluderer da med at etter min erfaring er KDE ganske tett opp mot Gnome når det gjelder stabilitet om man vurderer ut fra hva som ligger i stable repoene til f.eks Chakra eller openSUSE.. Dolphin er som regel det som krasjer hos meg når det er ett eller annet som krasjer, men igjen det kan jo være thumbnaileren for mediafiler som faktisk krasjer Dolphin for alt jeg vet?
Amarok er ett annet program som kan krasje, men det er jo ikke utviklet av KDE

Du har problemer, greit, det er heldigvis ikke opp til meg å løse dem, ikke vet jeg hva for snusk du har på installasjonen din heller som skaper problemene dine.. kanskje er du ikke moden for ett system som arch tross alt?
Hva vet jeg? Jeg tror ikke det er akkurat det som er problemet i ditt tilfelle, jeg har tiltro til at du mestrer ett system som Arch helt fint, men igjen,.,.,hva vet jeg...

Til slutt, kjør på med Gnome, du er jo tross alt fornøyd med det, grunnen til at du er fornøyd med gnome behøver du ikke å forsvare for meg, men du må da kunne være i stand til å diskutere KDE uten å måtte dra opp gnome som ett merkelig forsvar på hvorfor du angriper KDE ?

Kanskje gjør ikke akkurat du dette (husker ikke alle dine kommentarer i farten) men det er en veldig typisk trend her inne på forumet. Fjortistrend spør du meg, eller marxleni trend eller hva f du vil kalle det.

Ja KDE er oppmot like stabilt som Gnome...

Edit: redigerte innlegget, var en nedlatende tone som slettes ikke var meningen, om den tonen fremdeles er der så ber jeg om unnskyldning Viking for det er ikke meningen, er nok for trøtt.
Sist endret av Tertitten den tir 01.02.2011 4:42, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » tir 01.02.2011 10:01

http://forum.kde.org/viewtopic.php?f=66&t=92381
Når det gjelder å dokumentere hvorfor ting virker så har jeg gitt min instilling til dette ovenfor :) Det går ikke.

Når det gjelder å hjelpe andre som har problemer så har ikke jeg noe imot å stille opp (evnen kan det være så som så med).

Det er rett og slett nyttig for meg å se at så mange vurderer KDE til å være stabilt (så du har nok motvillig hjulpet lell :)
Det er i gunnen gledelig, så du kan komme ut av skyttergraven.
Sist endret av viking60 den tir 01.02.2011 10:17, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » tir 01.02.2011 11:22

Det jeg lurer på er hvor læringen er i din bruk av Linux. For egen del jakter jeg på løsninger og potensiale for nye muligheter i Linux, mens det ser ut som om du jakter problemer og dyrker dem?
Er ikke lenken din et symptom på nettopp dette - at du er selektivt problemorientert?

Når det oppstår et problem gjelder det å skille "shit from shuffle" og enten finne en løsning - eller omgå/unngå å bli eksponert for problemet. For meg ser det ut som om du sletter hukommelsen din foran hver utgivelse av KDE og starter på de samme greiene om og om igjen. Begynner du med å installere en inkompatibel plasmoid eller satser du på at Conky/Compiz skaper trøbbel og trigger deg?

Det du driver med er negativ markedsføring - eller som det heter i politikken: servering av "dirtpacks". Du bruker mer energi på å etablere et negativt bilde av konkurrenten din enn du bruker på å fremheve det du selv foretrekker.

Hva du ikke forstår er at du ikke drar spesielt mange nye brukere til Gnome med de greiene der. Du reduserer bare tilsig av nye brukere til Linux generelt.
medlem i 204 måneder
 

Jeg har kjørt KDE 4.6 på

Innleggav olavpet » tir 01.02.2011 11:38

Jeg har kjørt KDE 4.6 på openSUSE 11.3 i noen dager, dvs. siden openSUSE flyttet KDE 4.6 fra Factory til Release, både på 64 bit stasjonær produksjonsmaskin (oversettelse, tekst, regnskap og kommunikasjon/nettsurfing) samt på nettbok med KDEs nettbokgrensesnitt (hovedsakelig kommunikasjon og nettsurfing).

4.6 er foreløpig dønn stabilt, noe alle stabile openSUSE-versjoner av KDE stort sett alltid har vært i mitt tilfelle. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har opplevd en eneste KDE-kræsj eller -frys siden KDE 4.1, men jeg forstår at dette må skyldes en god porsjon flaks :).

Jeg har altså aldri brukt Factory-pakkebrønnenene til openSUSE, men ventet på de KDE-versjonene som openSUSE kaller stabile.

Når det gjelder GNOME, her jeg vært innom et par ganger uten å finne meg til rette. Det skyldes ikke mangel på stabilitet, men jeg synes at miljøet er så uvant at jeg har hatt problemer med å finne frem til nødvendige funksjoner og verktøy og bruke dem på en effektiv måte. Ettersom jeg bruker Linux til produksjon, har jeg derfor aldri vært lenge der. Dette skyldes selvsagt ikke at det er noe galt med GNOME som produsksjonsmiljø. Det er vel rett og slett samme syndromet jeg antar at Windows-brukere møter i første møte med Linux - at terrenget er ukjent og derfor vanskelig å navigere i.

Men jeg lover å rapportere om dårlig stabilitet :).
medlem i 174 måneder
 

Nå har omaha tøyset IGJEN!

Innleggav viking60 » tor 03.02.2011 22:41

@olavpet
Fin informasjon der med spesifikasjoner. Jeg kan se at det «ukjente terrenget» er grunn god nok til å velge KDE. Det er som sagt mulig at Gnome vil være mer kjent for en Apple bruker. Og til Omaha's og Tertittens uendelige irritasjon også mere stabilt etter min mening.
For å glede omaha legger jeg ved en lenke fra KDE forumet som eksempel:
http://forum.kde.org/viewtopic.php?f=73 ... 8&start=45
Men jeg kan se hvorfor du foretrekker KDE og vil ikke drømme om å «omvende» deg.
Noterer at dette avstedkommer beskrivelse av eget forteffelige følelsesliv og interesser med dertilhørende negative egenskaper på undertegnedes hånd. Tertitten vedgår i kjent stil sin usakklighet i samme innlegg :) Og det er kun fornøyelig. :-D
Når det gjelder
@omaha
Så sirkelargumenterer du nokså kraftig tilpasset humør (grumpy) og situasjon.
Dine edle interesser står i skarp kontrast til andres (der disse måtte finne det for godt å være uenig) Og du er i motsetning til alle andre (som er uenige) ute etter å lære.
For egen del jakter jeg på løsninger

På hva da omaha? (Du er vel ikke problemorientert?)
Her føler jeg at tiden er inne til å glede deg med enda en lenke:
http://www.techrepublic.com/blog/10thin ... an-kde/570
Så klart er den problemorientert i den betydning at du er uenig og har et problem med det.
Jeg har ingen problemer med det og ser en annen innfallsvinkel enn din.
Når du så videre på edleste vis; Jakter
på potensiale og nye muligheter for Linux
så står vel dette i skarp kontrast til din annonserte overgang til Mac i en annen KDE4.6 tråd her:
http://linux1.no/blogg/omaha/4664/kde-4 ... r-sa-langt
Der det må være deg tillat å si at du får «deep freeze» på tung flashside med Rekonq nettleser.
(dirtpack?)

Når det gjelder min læring så er det «by doing» Jeg har flere installasjoner av både Gnome og KDE her og forsøker å løse konkrete oppgaver.
Om jeg begynner med å installere en inkompatibel plasmoid? Ja det ser ut til at jeg har gjort det, har du en liste over dem?
Conky/Compiz skaper ikke nevneverdig trøbbel – nå må du slutte å være så problemorientert.

Siden du bruker så mye energi på å beskrive mine motiver og fremgansmåter skal jeg bruke litt tid på å beskrive dine:
Når du beskriver en negativ opplevelse så er det erfaringer. Når jeg legger ved en lenke som et eksempel så er det en dirtpack.
Du elsker å moralisere og fortelle andre hvordan de skal forholde seg: så jeg må skille «shit from shuffle» og finne en løsning eller unngå problemet, der du kan beskrive ditt følelsesliv(grumpy) og true med å kjøpe mac.
I sin alminnelighet har du store problemer med innlegg som ikke er på dine premisser og tyr lett til karakteristikker som tant og fjas – newsflash omaha det ER dirtpacks!
Når det gjelder Markedsførings argumentene dine så sammenfattes de best slik:
Bilde

Til slutt vil jeg gjerne avslutte med et sitat fra den største av alle Linuxguruer:
Vel....

Det er forskjell på hvordan man diskuterer i dette forumet og hvordan man håndterer potensielle/nye brukere. Ser ikke helt hvorfor man skal tilpasse språk osv her.

viewtopic.php?p=2217727#p2217727

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » tor 03.02.2011 22:50

Kjører Ubuntu og har ikke noe som helst problem med Gnome, stabil som bare den, slik som Gnome fungerer i Mandriva, like stabil. men dette kan man ikke si om KDE. Har prøvd både opensuse, mandriva, pclos og kubuntu. Flott men med en del problemer, ja. Så det er ikke alle som sitter med samme erfaringer av kde som en del vil ha det til, for jeg tror ikke jeg er alene. Men jeg har også presisert at kde kan fort bli stabil. Men man bør nok forholde seg til 4.3 /4.4 m,m. I hvertfall bør man ikke oppgradere, dersom pakkene ikke ligger i distroenes stabile pakkebrønner.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Nå har omaha tøyset IGJEN!

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 04.02.2011 0:49

Her føler jeg at tiden er inne til å glede deg med enda en lenke: 10 reasons why GNOME is better than KDE

Så klart er den problemorientert i den betydning at du er uenig og har et problem med det.

Jeg har ingen problemer med det og ser en annen innfallsvinkel enn din.


Som de ville sagt i enkelte utland; "oh, the irony of it" - for la oss spole halvannet år framover fra artikkelen du lenket til, til september i fjor da samme forfatter skrev 10 reasons to make KDE 4.5 your desktop of choice. Du vil vel ikke at diskusjonen skal basere seg på gammel informasjon når det finnes mer oppdatert kunnskap å henvise til.

Jeg trenger ikke sitere, men per september 2010 anbefaler mannen altså KDE 4.5 blant annet på grunn av ytelse, stabilitet og plasmoidene... 8-)



Ja, ja. Det er som med utdannelse - valget bør i stor grad styres av dine interesser og preferanser. Men kanskje vi nå kan legge debatten om stabilitet noenlunde død en stund?





Sist endret av Kjetil Kilhavn den søn 20.02.2011 12:18, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]