KDE 4.6 lansert

KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » ons 26.01.2011 18:58

KDE har lansert versjon 4.6 med en hel rekke endringer siden forrige versjon. Ytelse er fortsatt blant prioriteringene som følge av dreining mot mobile enheter, og dette er en prossess som ventes å fortsette også i senere versjoner.



Dolphin har blant annet fått bedre filtreringsmuligheter, og blåtann og strømstyring har også fått tiltrengte oppdateringer. Mange applikasjoner har fått funksjonalitet for rask deling gjennom forskjellige tjenester som f.eks Facebook og Picasa.



Nepomuk har også fått ny funksjonalitet - blant annet mulighet til å ta sikkerhetskopi av metadata osv, og Kate har fått en SQL query klient.



Både brukergrensesnittet for små enheter som nettbøker og styring av skrivebordet (aktiviterer) har fått oppdateringer.



I tillegg til mange endringer i de applikasjonene som tilhører KDE, har også Amarok og Digikam nettopp kommet i nye versjoner. Kontact er som forventet ikke klar i ny versjon, og de fleste distribusjonene vil forhåpentligvis levere KDE 4.6 med Kontact 4.4.x.

http://www.kde.org/announcements/4.6/plasma.php
http://www.kde.org/announcements/4.6/applications.php
http://download.kde.org/download.php?url=stable/4.6.0/

http://amarok.kde.org/en/releases/2.4.0
http://www.digikam.org/drupal/node/567
medlem i 204 måneder
 

Installerte/oppdaterte i

Innleggav viking60 » tor 27.01.2011 20:37

Installerte/oppdaterte i Arch til KDE4.6.
Den ser lekker ut under oppstart og i kjent stil så er det et vell av muligheter.
Liker hurtigstarts widgeten men "Easy SSH connetion" fører til plasma kræsj - like sikkert som amen i Kirken.
(Kjører slim og kdm)
Flere som har det problemet?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » tor 27.01.2011 22:53

hurtigstart widget ?
noe nye grier ?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » fre 28.01.2011 2:19

Vet ikke! Nytt for meg, men som fallskjermhopper så foretrekker jeg sikkerhet så jeg er jo først og fremst på Gnome :-D
Uansett så legger du favorittene inn i den så får du en masse søte icons å trykke på når du skal starte Netbeans, Bluefish (søtt icon) og Opera etc.
Fullstendig unødvendig men ganske morsomt.
Men "Easy ssh Connection" kræsjer altså plasma hver eneste gang. Strengt tatt så trenger jeg heller ikke den, men da begynner etterhvert KDE å miste sin berettigelse. Det handler jo om bling of flotte grafiske overflater. :rolls eyes:
(For å være ærlig så hadde jog nok ikke brukt den selv om den hadde virket).
Det kan selvsagt være noe sært i mitt oppsett.
Nettverk og KDE har hatt en tendens til å lage trøbbel for meg når det gjelder GUI.
Det hele ser meget bra ut.
Men kall meg gærn; jeg heller til den oppfatning at det helst bør virke også.
Det skal KDE ha: Det skjer noe hele tiden -og det gjør den til et velegnet tema i alle fora. :-)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 28.01.2011 9:26

viking60 skrev:Vet ikke!

Nei, det er ikke nytt. Finnes også i KDE 4.4 - og ser ut til å ha vært med siden 4.0.

viking60 skrev:Fullstendig unødvendig men ganske morsomt.

Unødvendig kanskje, men det gjelder vel det meste i både KDE og Gnome... =-O
Jeg venner meg gradvis til å Alt+F2 og søke fram programmer, dokumenter, kataloger og en rekke andre ting og starte dem med et par tastetrykk (eventuelt litt "musing"). Mindre verk i underarmen, og minst like raskt.

viking60 skrev:[...]Strengt tatt så trenger jeg heller ikke den, men da begynner etterhvert KDE å miste sin berettigelse. Det handler jo om bling of flotte grafiske overflater. :rolls eyes:

Det hainnle om å leve, det hainnle om å dø....

viking60 skrev:[...]Men kall meg gærn; jeg heller til den oppfatning at det helst bør virke også.
Det skal KDE ha: Det skjer noe hele tiden -og det gjør den til et velegnet tema i alle fora. :-)

Dessuten er vi jo ganske mange som synes det virker mer enn godt nok. Ja, det hender et program krasjer - det kan til og med hende (selv om det begynner å bli så lenge siden nå at jeg ikke husker hvilket år det sist skjedde) at hele maskinen fryser og jeg har endt med å trykke varmstartknappen.
Jeg har brukt openSUSE.org og KDE siden 2001, både privat og på arbeidsmaskinen (de siste 3,5 årene etter at jeg fikk styre det selv). Jeg kjører riktignok ikke siste versjon alltid, og særlig ikke på arbeidsmaskinen - men selv på hjemmemaskinen er det sjelden jeg har noen større problemer - om jeg da ikke kjører "Factory"-versjonen som er under konstant utvikling og overhodet ikke ment til bruk på produksjonsmaskiner.

Har ikke fått oppgradert openSUSE 11.4 M5-installasjonen min ennå, men regner med det skal være i orden i løpet av helga (til 11-4 M6 og KDE 4.6), og regner med jeg liker både det jeg ser og hvordan det fungerer - den stadige utvidelsen av bruken av felles metadata er et langsiktig prosjekt som gjør KDE bedre og bedre. Merk en melding med en merkelapp i KMail, bruk samme merkelappen for et dokument - og finn dem begge når du søker. Slik skal det være! Mulig du allerede har det på plass i Gnome... men jeg tåler å vente til det er på plass i KDE også... :-)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » fre 28.01.2011 11:10

...det burde strengt tatt heller ikke være noe nytt i at en hel del eksterne plasmoider ikke fungerer med feil versjon av Qt eller KDE - spesielt de som ikke ligger i distribusjonens pakkelagre....

Du pakker vel fallskjermen sjæl?
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » lør 29.01.2011 1:23

Jupp jeg pakker hovedsaklig selv! Men det hender jeg bruker en "pakkis" til å pakke skjermen (Det har gått på trynet en gang - men jenta som gjorde det var så søt at det fikk være :) Litt sånn er det vel med KDE også.

Det er jo det jeg sier: KDE er toppers for fora og jeg greier til og med å engasjere litt fanboy indignasjon ;) .
Ikke i nærheten av hva jeg klarte med å kalle "Apple brukere for rike dansende deodoranter med vellyket livsstil og hvite tenner", men jeg er fornøyd :rolls eyes:

Synes at Arch pakkene fungerer utmerket - i det store og hele. Men det er klart en må følge med selv. Har førøvrig fått easy SSH opp nå på 4.6 uten chrash :-D Måtte tweake litt der - men jeg har ikke tålmodighet til å sitte og vente - all ære til deg der kjetil 8-)

Har jo opparbeidet sans for KDE nå fordi det skjer jo unektelig noe der hele tiden, og det er gøy - dersom computeren er målet og ikke midelet.
Når det er sagt så utelukker jeg på ingen måte at jeg kan finne på å skifte til KDE.
Det kommer an på bruken. Hva ville du anbefalt til en bedrift (som selger fisk - jepp det være fisk)?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » lør 29.01.2011 1:57

Fiskebransjen er vel bare sånn passe, så det kan vel lønne seg å prioritere hygiene?

http://forbrukerportalen.no/Tester/2010 ... iskedisker
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Kjetil Kilhavn » lør 29.01.2011 13:05

viking60 skrev:Har jo opparbeidet sans for KDE nå fordi det skjer jo unektelig noe der hele tiden, og det er gøy - dersom computeren er målet og ikke midelet.

For meg som bruker datamaskinen til inntektsbringende arbeid er det helt klart at maskinen er et middel mer enn et mål, og jeg er neppe alene om å prioritere på den måten, og jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig annerledes med Gnomebrukere - altså at for noen er datamaskinen et arbeidsverktøy og for andre først og fremst et leketøy. Du kan med andre ord spare deg og oss for slike kommentarer og heller komme med noe av det vettuge vi vet du er kapabel til.
Tilbake til saken: Selv om maskinen er et middel mer enn et mål har jeg ikke noe ønske om å skifte til Gnome. Det er ikke så mange programmer som er veldig viktige for meg, de viktigste er vel nettleser (innlogging til Citrix), Citrix-klienten som uansett ikke er fri programvare, e-post, taksameter (der har Gnome noe bedre enn KTimeTracker såvidt jeg har fått med meg, men jeg har ikke tatt meg bryet med å teste det for jeg klarer meg med KTimeTracker) og tekstbehandler/regneark.
Derfor er jeg litt konservativ på arbeidsmaskinen og har sluttet å bruke noe særlig annet enn de offisielle pakkene - dvs. foreløpig kjører jeg KDE 4.4 siden det er den som er standard i openSUSE.org 11.3. Vi har hver vår preferanse, er det ikke da fint at du kan velge Gnome og så kan jeg velge KDE? Med openSUSE.org får vi til med begge to skikkelig støtte fra hovedprosjektet. Nå velger du heller ArchLinux, og det må du gjerne gjøre. Det er nettopp friheten til å velge som er så fint, enten den benyttes til å velge distribusjon, arbeidsflate eller tekstbehandler.

Jeg er temmelig sikker på at jeg kunne vært en fornøyd Gnome-bruker også, men jeg begynte nå engang med KDE siden det lignet mer på OS/2 som jeg skiftet fra, og Evolution som var Novell sin preferanse for e-post med mer i Gnome likte jeg overhodet ikke. Jeg hadde brukt e-postklienter med e-post i maildir (maildir++) formatet siden 1994 og hadde ikke tenkt å bytte til noe dårligere. Nå støtter riktignok Evolution maildir i dag, men slik har det ikke vært alltid, og spesifikt mener jeg den ikke støttet det når jeg i 2001 kikket på forskjellige distribusjoner og bestemte meg for SuSE.

Og siden jeg er vant med KDE - ja, vi vet jo alle her hvor enkelt det er å få en Windows-bruker til å bytte ut programvaren han/hun er vant med, gjør vi ikke? Det er enklest hvis situasjonen er ekstrem - enten det er ekstremt dårlig råd, ekstremt gammel maskin eller vedkommende nettopp mistet alle filene sine (og selv da er de glade for at du redder filene ved hjelp av Linux, en helt annen sak er å få dem til å prøve å bruke noe annet enn Windows videre).

viking60 skrev:Når det er sagt så utelukker jeg på ingen måte at jeg kan finne på å skifte til KDE.
Det kommer an på bruken. Hva ville du anbefalt til en bedrift (som selger fisk - jepp det være fisk)?
[/quote]
Det er vel et lurespørsmål siden det være fisk, men jeg må likevel gi det opplagte svaret: KDE der du kan skrive fish://brukernavn@adresse i adressefeltet til Dolphin eller Konqueror, eller den generelle dialogboksen for å åpne eller lagre filer - så kan du aksessere et filsystem på en annen tjener over SSH, takket være systemet med KIO-slaver for ulike protokoller.
Se også Introduction to KDE's KIO Slaves - Using fish://

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » lør 29.01.2011 14:42

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe blogginnlegg om slippet av KDE 4.6 - det er jo rimelig åpenbart at det følges av et tonn bimmelim og bommelom. Hey - selv berettiget kritikk er jo så pakket inn i lavpannet pjatt at det knapt er mulig å dra noe vettugt ut av det.

Det kan se ut som at enkelte svever i den villfarelse at slikt fremmer Gnome eller Linux generelt, eller er målet at hver eneste potensiell linuxbruker som er innom skal se hvor useriøst "miljøet" er?

Er motivet å promotere Gnome er det kanskje en fordel å produsere et og annet EGET blogginnlegg om Gnome? Som gir innblikk i de fortreffeligheter og potensialet Gnome har, eller er det - som jeg tror - best for Gnome at enkelte lar være?

Moma skriver mye bra og informativt om Gnome og er et eksempel til etterfølgelse, men det er kanskje nødvendig med en lengre modningsprossess før Viking60 ser fordelen ved en slik tilnærming?
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » lør 29.01.2011 16:50

Det åpenbare i mitt poeng ser ut til å ha gått deg hus forbi:
Stabilitet er et poeng som altså gjelder begge skrivebord.

God tilnærming for både KDE og Gnome det.

Da blir det subsidiert også et poeng i hvilken sammenheng en skal bruke skrivebordet.
Jeg setter da en bedrift som ikke er i high tech computerbransjen (Fisk for å gjøre det enklere å forstå) opp som et eksempel, og stiller det høyst relevante spørsmål hva ville du anbefalt for denne bedriften.
Kommentarer som at jeg bør spare meg dette preller av som vann på gåsa, fordi det er feil.
Jeg antisiperte en aksept for Gnomes stabilitet der, men fikk forsåvidt et interessant svar fra kjetil der han landet på KDE med begrunnelse der funksjonaliteten forsåvidt oppveier enkelte problemer med stabiliteten - dersom jeg har forstått det rett (Jeg utelukker heller ikke at kjetil mener at KDE er like stabilt som Gnome men kan ikke lese det ut av svaret -omfattende som det er).
Jeg kan bidra til denne diskusjonen med å berette at Gnome Ikke har nedsatt stabilitet som følge av en paralell KDE4.6 installasjon på min boks. Jeg kan videre bidra med at Gnome ikke kræsjer like ofte som KDE (4.6).
Hvorfor? Tror svaret er plasma - det er ikke lett å plukke Gnome fra hverandre for å forklare hvorfor det virker -capiche?
Jeg kan ikke se at skrivebordets anvendelse og funksjon er irrelevant når utgivelsen annonseres. Gitt KDE's historie så er det spesiellt rellevant å følge med på om plasma er stabilt.
(Overdommerens avgjørelse således omgjort, på grunnlag av saksbehandlingsfeil).

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav omaha » lør 29.01.2011 17:32

Dine poenger er som oftest såpass godt innpakket i tant, fjas og tullball så det er igrunn meningsløst å filtrere det.

Vil du praktisere det samme i en bedrift så må du gjerne gjøre det for meg. :rolls eyes:
medlem i 204 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav viking60 » lør 29.01.2011 23:29

Oh boy enda en tullete kommentar om at jeg kan gjøre som jeg vil.

Tusen takk! Hva skulle jeg gjort uten din tillatelse. :rolls eyes:

@Kjetil -Takk skal du ha! Det fisketipset var meget bra! (Fish) det fungerer faktisk som en drøm og overflødigjør easy SSH.
Jeg er en enkel sjel - så jeg viste ikke det. :)
Sist endret av viking60 den søn 30.01.2011 2:23, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav Tertitten » søn 30.01.2011 2:36

he he he, hehehe, he he.. jeg ler nok helt frem til sengen :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: KDE 4.6 lansert

Innleggav moroklumpen » søn 30.01.2011 2:41

Det som er helt klart riktig her, er at noen gjerne vil fremheve kde som ett mer stabilt skrivebord enn det egentlig er. Og dette fremprovoserer nok en del kommentarer. Ikke rart at man nevner Gnome da, som tross alt fungerer i dag til dag, og uten noen nevneverdige problemer. Jeg synes nok man burde være litt mer forsiktig med hensyn til klistremerker her, eller vente med såkalte diverse stabile slipp. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron