openSUSE's Yast team diskuterer fremtiden

openSUSE's Yast team diskuterer fremtiden

Innleggav MrKane » tor 10.02.2011 11:32

Yast er openSUSE's eget kontrollsenter. fra mitt ståsted er det kanskje den viktigste delen i openSUSE og som gjør at openSUSE er min favoritt distro.

Yast's muligheter til å konfigurere veldig mange forskjellige områder er bare helt knall.

Yast er dessverre skrevet i et eget script språk. Dette har gjort terskelen veldig høy for de utenfor Novell til å kunne bidra.

openSUSEs e-postliste for Yast utvikling pågår det nåe en diskusjon om hva fremtiden skal være.

Det ser ut til å ha blitt en enighet om at det må bli et nytt og standard script språk. De Novell ansatte utviklerne heller til Ruby blant annet fordi WebYast utvikles med Ruby.

Det blir spennende å se hva som kommer ut av dette. Skal det først gjøres en slik radikal endring hadde jeg håpet på at en kunne gått sammen med Fedora eller Ubuntu, de benytter mye Python. Da kunne open-source fått en vinn-vinn effekt.

Blir det Ruby så ser ikke det ut til å bli annet en en ny fragmentering av noe som burde være standardisert.

For stor fragmentering er etter min mening av desktop'en er linux' store svakhet og hovedårsaken til at det går såpass dårlig i markedsandeler der.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: openSUSE's Yast team diskuterer fremtiden

Innleggav ak » tor 10.02.2011 12:30

Veldig interessant tråd, spesielt at det er folk som er ansatt hos SUSE som tilsynelatende lufter dette på et tidlig tidspunkt.

Dette innlegget synes jeg er spesielt treffende, selv om det ligger litt utenfor språk-diskusjonen:
http://lists.opensuse.org/yast-devel/20 ... 00019.html

Etterhvert som NetworkManager, PulseAudio, SANE og CUPS har blitt standardisert og automatisert har KDE og GNOME tatt over mer og mer av det YaST var bra på.

Så kanskje YaST sin fremtid ligger mere i å konfigurere servere, og da spørs det om det er så fryktelig mye man må ta med seg videre fra det gamle systemet. Aner ikke hva SUSE tjener på desktop maskiner, jeg vil tippe at de (som Red Hat) har inntjeningen sin andre steder.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Spør du meg er ikkje ruby

Innleggav QtanJ » tor 10.02.2011 15:41

Spør du meg er ikkje ruby eit dumt val. Eg har ikkje erfaring med ruby, men for meg ser det oversiktleg og greitt ut.

At det finst mange skripting-språk er ingen uting. Så vidt eg har forstått er det ikkje så veldig mykje arbeid å lære eit nytt språk dersom ein kan eit frå før. Dersom det er eit internt språk er det litt problematisk, men både perl, ruby og python er såpass kjente at ingen av dei byr på slike problem.

Det viktigaste for at det skal vera lesbart er kodestilen. Det er fullt mogleg å skriva uleseleg i alle språk. Det største problemet med å velje "feil" språk er slik eg ser det at enkelte kodestilar er meir populære i eit språk enn i eit anna språk. Uvant stil er vanskelegare å lesa enn vant stil. Derimot er det mest innafor SUSE dei ventar bidrag. Difor er det viktigast å finna ein stil som passar dei.

Sjølv er eg glad i python, men det er fordi det er det språket eg har brukt mest energi på å læra meg. Det skader ingen å ha både perl, ruby og python installert. Eg har til og med tre versjonar av python(2.6, 2.7 og 3.1) installert.
medlem i 209 måneder
 

"For stor fragmentering er

Innleggav Tertitten » man 14.02.2011 18:06

"For stor fragmentering er etter min mening av desktop'en er linux' store svakhet og hovedårsaken til at det går såpass dårlig i markedsandeler der."
Helt enig med deg der!

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 



Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]