IBM computer want overlegent i Jeopardy

IBM computer want overlegent i Jeopardy

Innleggav viking60 » tor 17.02.2011 15:56

IBM's supercomputer Watson slo alle menneskene med klar margin i Jeopardy.
Det gjorde den ved stemmegjenkjenning og lynrask bearbeiding av mottat informasjon.

http://www.idg.no/computerworld/article197292.ece

Nevnte jeg at Watson kjører Linux?
http://www.novell.com/promo/suse/ibm-watson.html

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Stemmegjenkjenning? Jeg tror ikke det...

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 17.02.2011 22:09

Stemmegjenkjenning? Såvidt jeg har fått med meg fikk den spørsmålene i tekstfiler.

Uansett, det er imponerende selv om det ikke er helt fantastisk. Blant annet viste feilen der den svarte Toronto at selv om den kobler sammen mye informasjon så er det fortsatt enkelte helt elementære ting som kan feile. Datamaskiner er jo enkle, de gjør bare det de får beskjed om. At Linux er operativsystem er vel egentlig ikke super-relevant i forhold til kunstig intelligens, tolking av sammenhenger og talesyntese. Dog, det verste som kunne skje (når de spurte en av de ansvarlige) var at maskinen skulle krasje under konkurransen, og der kan vi vel være enige i at det er en fordel å kjøre en dønn stabil Linux og ikke et sjanglete system jeg ikke trenger nevne ved navn.
--
Kjetil Kilhavn

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: IBM computer want overlegent i Jeopardy

Innleggav viking60 » fre 18.02.2011 15:53

Watson is a significant leap a machine's ability to understand context in human language

Den er bra på stemmegjenkjenning men du har rett i at den ikke ble brukt i Jeopardy.
Brukte ViaVoice for noen år siden og hadde litt nytte av det når jeg dikterte på "utenlandsk".
Den skrev det jeg dikterte på tysk og engelsk relativt bra dersom jeg ikke var forkjølet :-D
Men var ikke noen erstatning for diktafon og sekretær eller å skrive selv (det gikk fortere).
Det gjenstår forsatt litt før IBM kan klare et Quiz show ser det ut til. Ser at de regner med å klare det i 2012.
Og meg bekjent så er det ingen supercomputere i verden som bruker det andre unevnelige OS'et. (Dersom en en ikke regner med maskinen de har selv). ;)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: IBM computer want overlegent i Jeopardy

Innleggav moma » fre 18.02.2011 16:03

Hallo,
Denne videoserien om Watson på Youtube.com er veldig bra.
http://www.youtube.com/results?search_q ... ntary+Part
Den består av 4 deler og starter med historien om kunstig intelligens (AI). Særskilt del 3 viser hvor sårbar og "mekanisk" Watson egentlig er. Feil og feiling kan fortelle mer om teknologien enn selve suksesshistorien.

Følgende har med tekst-til-tale å gjøre.
Prøv denne talende kommandoen i Ubuntu. Den snakker ut manualsiden til "ls" kommandoen (man ls). Den benytter espeak for uttalen.
Kode: Merk alt
zcat /usr/share/man/man1/ls.1.gz | nroff -man | col -b | sed -e '/./{H;$!d;}' -e 'x;/NAME/b' -e '/DESCRIPTION/b' -e '/SEE ALSO/b' -e d | espeak -p 30 -s 120 -l 10 -v en+11

Den mangler IQ men er litt fancy. Mer om espeak her....

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Stemmegjenkjenning i "gamle dager"

Innleggav Kjetil Kilhavn » lør 19.02.2011 6:25

Jeg er ikke så sikker på om resultatet av konkurransen hadde blitt noe særlig forandret av at man brukte stemmegjenkjenning. Jeg har ikke sett programmet, men jeg vil tippe det var den enorme kunnskapsbasen som var utslagsgivende - og for spørsmål de andre ikke kjenner svaret på betyr det lite om maskinen hadde brukt et sekund ekstra på stemmegjenkjenningen. Imponatorfaktoren hadde absolutt økt.

Jeg brukte OS/2 før jeg byttet til Linux, og hadde stemmegjenkjenning integrert i operativsystemet i 1996, så "nyheter" om at man nå kan snakke til datamaskinen imponerer som regel ikke meg. Løsningen var kurant nok, kunne brukes til å styre vinduer, angi menyvalg og selvsagt diktere. Like selvsagt: absolutt ikke på norsk. Den gang kjørte det på en maskin som for en pengesum som i dag betaler for en kraftig stasjonær maskin var blitt oppgradert med 32 MB ekstra RAM - ikke fordi det var nødvendig for stemmegjenkjenning, men fordi det var anbefalt for å bruke IBM VisualAge C++.

Digresjon: VisualAge er muligens den beste serien av utviklingsverktøy som noensinne er laget, men siden jeg ikke har prøvd alle skal jeg ikke være altfor bastant. Huff, må ikke mimre så mye... :-)

Frustrasjon: Når selv Microsoft har klart å få brukbar stemmegjenkjenning integrert i operativsystemet, noen år etter at IBM leverte det i OS/2, kommer dette til å lanseres som noe helt nytt av en siklende PC-journalist. :-(
--
Kjetil Kilhavn

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Når vi først er i

Innleggav viking60 » ons 23.02.2011 18:20

Når vi først er i gang:
Her kan dere høre Linux Kernelen:
http://www.linux.fm/
:)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron