Et lite apropos i DLD debatten.

Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav sturla » tor 17.03.2011 20:48

http://pf.no/id/19871

Så forresten på Spekter (NRK) her i går tror jeg. Det er litt synd at terror hele tiden hentes frem som det som skal berettige DLD. Men terror bekjempelsen er bare en liten del av helheten.

Datalagring har anvendelse ved bekjempelse av mange former for kriminalitet. Eksemplet over (linken) er bare ett område hvor datalagring er helt avgjørende for å komme i mål. Da er det politiets plikt å si i fra om konsekvensene ved manglende lagring av data.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav Tertitten » tor 17.03.2011 21:48

Vi har hjernekapasitet nok til å forstå fordelene med DLD i forhold til pedofile nettverk, vi er også i stand til å forstå vanskelighetene for politiet i norge til å bekjempe nettkriminalitet, dette klarer vi å se helt uten propaganda fra politiets fellesforbund, apropos eller ikke!

Istedenfor å grine etter DLD burde kanskje politiets fellesforbund grine etter mer kapasitet/resurser og også jobbe med rekruttering ?
Ihvertfall om politiet virkelig ønsker dld er det vel en fordel om politiet virkelig HAR KAPASITET til å håndtere DLD? ??

Dustete greier sturla

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Innlegg i debatten kan da

Innleggav sturla » tor 17.03.2011 22:11

Innlegg i debatten kan da ikke være dustete?

Hele poenget er at det blir vanskeligere å etterforske mange former for kriminalitet. I mange tilfeller helt umulig, derav henvisningen til den linken. Kommentarene fra Bøhler og andre trenger du ikke bruke mye tid på, bare faktum i saken som presenteres.

Fakta her var altså at man ikke har sjans til å fange opp slike kriminelle uten noen form for lagring. Det er et fakta, og ikke synsing. Hvis samfunnet vil at politiet skal oppklare slike saker, må man gi politiet det verktøy som trengs. Det blir som å be en snekker sette opp et hus uten snekkerutstyr.

Innlegget var bare ment fra min side som en påminnelse om at de valg vi tar får konsekvenser. Så får vi vurdere da om dette er konsekvenser vi mener vi må tåle mot det å beskytte personvernet.

Her gjelder det å få fakta på bordet. Alle fakta. Her inne er jeg ganske alene om mitt ståsted.

Får jeg bare minne om at også jeg ser uheldige sider ved datalagring. Dette er ikke noe vi får ta lett på...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Innlegg i debatten kan da

Innleggav viking60 » tor 17.03.2011 22:39



Innlegget var bare ment fra min side som en påminnelse om at de valg vi tar får konsekvenser..




+1 Det er ufattlig korrekt.

Til din og andres ære tjener det at at det her i dette forum har vært en reell debatt om temaet.

Til min og andres skuffelse har den offentlige debatt vært fraværende slik at vedtaket kan fattes i" bakrommet" uten den belysning som er nødvendig.



Selv flertallet i Høyre lar seg undertykke uten debatt.

Jeg ser også at mye annen kriminalitet enn terror kan oppklares: Vold i hjemmet/husbråk (smarttelefon på soverommet), Ulovlig nedlasting av musikk (fjortiskriminalitet), Skatteunndragelse. Huff det er så mange pilestredet kandidater der ute - godt vi blir kvitt dem. Slik at vi, som trygt kan kaste den første sten, slipper påkjenningen.
Hvem trenger frihet når vi har trygghet.
La oss endre noen vers i nasjonalsangen og slutte å syte.

Gratulerer med seieren Sturla.







Sist endret av viking60 den tor 17.03.2011 23:10, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav Meow » tor 17.03.2011 23:55

Jeg så også det programmet som Sturla snakker om. Veldig bra program som belyser DLD-debatten helt greit på en populistisk måte. Finns sikkert som stream på nett-tv.

Til min store forbauselse var Jon Bing mot DLD i sin nåværende form. Mye rart kan sies om Jon Bing, men at han i makt av sin posisjon som dr. juris og professor ved senter for rettsinformatikk burde høres i debatten er uten tvil.
Om han har brukt sin stemme og posisjon i det offentlige rom til å sette DLD på agendaen er jeg mere i tvil om. Jeg synes ihvertfall at han burde brukt media mere for å komme med sitt syn, nettopp fordi han er flink til å fremsette faget sitt på en populistisk måte.

Det har derimot Georg Apenes gjort. Han har i tillegg til å forsvare demokratiet som embetsmann i Datatilsynet, også satt debatten i det offentlige rom, og hans smått legendariske kronikk i Dagbladet (http://bit.ly/emppLb) - Totalitært svermeri, konkluderer i siste avsnitt hvor vårt ansvar som demokratiforkjempere ligger, og jeg siterer "Vi andre kan, under liberale, demokratiske samfunnsforshold, ikke gjøre stort annet enn hver for oss å bidra til at de ikke får flertall på Løvebakken." Desverre sitter ikke han i fremskutt posisjon lengre.

Historien viser vel at politiet i inn- og utland er i stand til å overvåke befolkningen uten DLD, både med og uten lovlige midler. Om de er i stand til å overvåke vår digitale hverdag uten DLD har jeg ingen kompetanse til å uttale meg om, men rent prinsipielt mener jeg at statlig samfunnsovervåkning ikke forenelig med moderne demokrati.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav viking60 » fre 18.03.2011 13:41

Et lite apropos 2:

Dataovervåker i Irland misbruker DLD til å sjekke (ex?)kjærestens telefondata:

http://www.digitalrights.ie/category/data-retention/

Det er helt åpenbart at denne type kriminalitet vil øke som følge av DLD.
Videre er det god grunn til å stille spørsmål ved politiets habilitet og evne til å håndtere denne type kriminalitet.

Fordi:
Politet har vært den mest høylydte politiske aktør i denne debatten med et ensidig og ukritisk forsvar av DLD.
DLD er bra - punktum.

I samme periode som debatten raser går en voldsmann fri i Østfold etter å ha knust ansiktet til et medmenneske - delevis tilståelse foreligger.

Hvorfor? Politiet fikk ikke somlet seg til behandle saken tidsnok.
Det er vel ikke mulig å bortforklare dette med prioritering? Hva er viktigere?

Jeg vil ha et fungerende politi der kjente voldsmenn fjernes fra gatene.
Politiet trenger ikke flere saker - de greier ikke å løse de opplagte slik situasjonen er i dag.

Det stiller politiets ønske om mere Data i et underlig lys.
Det er god barneoppdragelse å spise opp den kaken man har, før man ber om å få mer.

Når det gjelder pedofile så er det ikke meg imot at deres edlere deler rangeres som "særlig farlig redskap" og dermed bør fjernes.
Men DET er en helt annen debatt - selv om politiet førsøker å sause dette sammen i en "synsestuing" uten noe som helst dokumentert belegg.

Det Politet er dårlige til å svare på er hvorfor Erna Solberg (og sturla og du og jeg) må overvåkes for å fange pedofile,og terrorister?
Hadde det ikke holdt med alle som arbeider med barn (Katolske prester Barnevernspedagoger, frivillege idrettsledere, barnehagepersonell, lærere i barneskolen, Politi som arbeider med pedofilisaker)?
Tja her kommer sturla med en tillegsinformasjon som jeg er sikker på er korrekt:
DLD kan jo oppklare mye annet (enn terrorisme) også!
Sannsynligvis alt annet ENN alvorlig kriminalitet. Og då står vi igjen med en overvåking av "småkårsfolk/småskurker" og vanlige sammfunsborgere.

Det nærmeste vi kommer dokumentasjon er tysk kriminalstatistikk som viser at oppklaringsprosenten IKKE gikk opp da DLD var innført. Det ER dokumentert!
Og et uomtvistelig faktum.

Politet i Norge. AP og Høyre har ikke dokumentert noe som helst.
Dette er den klassiske "stol på oss" og "politiet sier" teknikken.
Og på Stortinget ser det ut til å være tilstrekkelig.

Det neste logiske skritt vil være en retslig prøving i forhold til Grunnlov og menneskerettigheter.
Dersom vi har de samme menneskerettigheter som tyskerne så vil jo DLD i dagens form, bli tilsidesatt -uansett.

Spesielt interesant blir i denne sammenheng Høyres program punkt 9 der de vil kjempe for å grunnlovsfeste personvernet - i inneværende periode.

Spørs om ikke den spagaten kan føre til en strekk Erna.

Sist endret av viking60 den fre 18.03.2011 18:16, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav Tertitten » fre 18.03.2011 14:14

Viking, du vet det er bare fine purker i Norge slik som Sturla, med mot i brystet og vett i panna, det vil aldri skje i Norge vettu, I Norge verdsetter vi jo privatlivet til individet!

/Irony off
Ett godt eksempel på missbruk, Sturla og kompani forsøker å få det til at det blir vanskelig for myndigheter å få tilgang til data, det blir det ikke for en purk som er flink til å argumentere. Steder hvor data lagres vil det vel heller ikke bli ett spesielt problem å få tak i dataen. .

DLD er dømt til å bli missbrukt før eller senere. .
Sist endret av Tertitten den fre 18.03.2011 14:18, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav ak » fre 18.03.2011 22:11

@Tertitten fullstendig uakseptabel tone

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav Tertitten » lør 19.03.2011 0:00

@AK: er fullstendig uenig..
Du får ihvertfall si hva som er uakseptabelt. .
Er det uakseptabelt å kalle onkel polti for purk?
Nøyaktig hva er det som er så uakseptabelt ?
Sist endret av Tertitten den lør 19.03.2011 0:03, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav viking60 » lør 19.03.2011 2:01

@Tertitten
Jeg synes purk er nedsettende og tar vekk poenget. Blir liksom litt "Snut er ut" alla Thomas Gjertsen.
Sturla er (i likhet med ledelsen i Høyre) i mindretall, det er viktig og litt modig å presentere sitt syn her. Det er jo ingen som vil lagre det og bruke det mot ham på et senere tidspunkt, så det bør han trygt kunne gjøre. ;)

Poenget ditt derimot er greit nok.
Naivitet i forhold til dagens og fremtidige myndigheters misbruk er noe som i høyeste grad er verd oppmerksomhet i denne sammenheng.
Misbruket vil komme og kontrollantene vil ikke ha noe kontroll, og ingen systemer for dette er klare før DLD innføres.

"Vi starter å kjøre og tar lappen etterpå"

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav Tertitten » lør 19.03.2011 4:34

Utrykket purk er ett spark i baken, men så lenge Sturla går såpass inn for å "prate politiets sak" så får han tåle uttrykket purk, gjør han ikke det så er han en dårlig purk (en god politimann jobber med det han har, en politimann som ønsker total kontroll er en purk, ja purk er nedsettende, men jeg bruker det bare om purker som fortjener det, sturla er en purk!), en purk eller purke eller hva det blir tar seg ikke nær av folk som kommer med uttrykket purk, er de sterke nok så syns de folk som uttrykker seg slikt er patetiske. .

AK: er moderator, fair enough, han syns tydeligvis det jeg skriver har en feil tone og det er også fair, men å skrive tonen er ukseptabel uten å si nøyaktig hva det er som er feil med min tone kan jeg ikke akseptere, da får han være tøff nok til å konkludere med at på linux1.no er det ikke allright å kalle en snutejævel for purk... Altså det finnes grenser for yttringsfrihet selv på linux1.no ... kanskje ak er en av de som er for DLD? og syns folk som meg som har såpass lite respekt for lovens håndhevere burde bli overvåket?

The Clash
Well I'm running, police on my back
I've been hiding, police on my back
(The Clash har forøvrig mange bra tekster som handler om missbruk fra myndigheter, jeg anbefaler Sandinista)

Jeg vet allerede hvordan denne tråden ender opp...

ak skriver: jeg føler det ikke er noe mer å si i denne tråden så jeg stenger denne. .
En liten forumpurk her og?
Kanskje han sitter foran dataen med en liten batong (altså "kølla") og dunkeren to ganger i bordet mens han finner innlegget uakseptabelt?

Jeg har to slektninger (nære sådan) som har valgt politi yrket, de er begge purk!, den ene er søskenbarn og har trakassert meg under tenåra kun fordi jeg hadde langt hår og kun fordi han visste at jeg ikke ville sladre når han tøffa seg fremfor kollegaene sine. Det finnes ytterst få politimenn/kvinner jeg har respekt for og ut fra sturlas utsagn er han virkelig ikke en av de jeg respekterer, igjen sturla er en purk...

Problemet jeg har med sturla er at han konstant ønsker å fremstå som at han ønsker å belyse andre siden av DLD, men det er bare piss, dette er nok en PURK som ønsker kontroll, en purk som ønsker at alle purker skal ha informasjon de ønsker tilgjengelig fremfor fingerspissene, sturla er en av de som er ekspert på å kamuflere det virkelige motivet med noe forholdsvis uskyldig å lar man seg lure av det latterlige pisspreiket går man for langt.
Sist endret av Tertitten den lør 19.03.2011 5:02, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

ak får gjerne flaunte sin

Innleggav Tertitten » lør 19.03.2011 7:42

ak får gjerne flaunte sin makt her nå, og sturla har jo allerede fiksa den der autoritære avataren som har batongen klar, han får vel gjerne bruke de ekstra CM på meg, lovens lange mindreverdighetskompleks.. Viktig for sturla å vise frem den autoriteten han har på ett linux forum liksom ..

sorry, man skal helst ha respekt for sine medmennesker, men bare ved å ha en avatar som sturla velger man å stå frem som "noe særegent og spesielt" her på forumet, her er det jeg som er sjef liksom, eller pass deg jeg er politi, som en person som er klar for å denge'ræ i huet om du er slem, han prøver å fremstå som politimester Sebastian, men akk...Som en dum toskete nordmann som du er godtar du det sikkert og foretrekker en slik person fremfor en som meg som bråker og tuller i ett forum... Du er akkurat den personen som kommer til å tillate at DLD kommer snikende inn i dørene. .
Du stemte nei til EF/EU pga visse overbevisninger i 1972/94, men du har godtatt at akkurat det du stemte nei til i både 72 og 94 nå er en del av norge.. akkurat som det kommer til å gå deg hos forbi at DLD kommer i sin fulle bredde snikende selv om vi (altså våre folkevalgte) sier nei .. du generelle nordmann suger.. (bare sånn for å erte på meg fler folk)
Bamsefar i lia er kun hyggelig og snill i eventyr og sanger, masse kaniner rundt han som han ikke spiser osv, samme med politiet, mange man tror er kriminelle som vi lover å ikke sjekke bare pga at vi _tror det_ piss meg i øret og kall meg en melkekalv, eller gjennomsnittsnordmann om du vil ..
Sist endret av Tertitten den lør 19.03.2011 8:01, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Fikk denne lenka fra EFN

Innleggav kattemann » lør 19.03.2011 10:20

En fagperson er sint på Jan Bøhler - med god grunn.

http://batcheeba93.blogspot.com/2011/03 ... barna.html

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Et lite apropos i DLD debatten.

Innleggav ak » lør 19.03.2011 11:40

Tertittens konto er deaktivert. (Ingen illusjoner om hvor vanskelig det er å omgå.)

Synd, men bedre med et dødt forum enn ett med den tonen der.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

kattemann....

Innleggav Oztiz » ons 23.03.2011 23:28

Skulle akkurat til å linke samme veien :)
medlem i 232 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron