Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav elcahon » tor 24.03.2011 15:04

OpenJDK og Icedtea Java Plugin skal nå fungere i Terra-gruppens nettbanker.

Etter en telefon hos kundesenteret fikk jeg bekreftet at de nå støtter andre implementasjoner enn Sun Java.

En grei nyhet for den som har blitt lei av å installere Sun Java med plugin for nettleseren.

Bla Ubuntu GNU/Linux 11.04 kommer med OpenJDK og IcedTea plugin installert som standard så vidt jeg vet.
Sist endret av elcahon den tor 24.03.2011 23:31, endret 1 gang
medlem i 182 måneder
 

På Ubuntu 11.04 beta (Natty

Innleggav moma » ons 06.04.2011 20:04

På Ubuntu 11.04 beta (Natty Narwhal).
Jeg har ikke kunnet logge på Nordea med BankID før i dag. Icedtea-pluginnen ble akkurat oppdatert og nå fungerer BankID bra med OpenJDK Java. EDIT: Fungerer best i Chromium nettelser. Firefox? tja.

$ dpkg -l | egrep "jre|icedtea"
ii icedtea-plugin 1.1~20110406-0ubuntu1 browser plugin based on OpenJDK and IcedTea
ii openjdk-6-jre 6b22-1.10.1-0ubuntu1 OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Stemmer det du sier moma.

Innleggav elcahon » fre 08.04.2011 7:51

Stemmer det du sier moma. BankID fungerte en stund, men så virket det ikke i en periode. Fungerer igjen nå ja... Så litt rusk er det i starten, men det peker jo rett vei.
medlem i 182 måneder
 

Re: På Ubuntu 11.04 beta (Natty

Innleggav Philip67 » fre 08.04.2011 22:08

moma skrev:På Ubuntu 11.04 beta (Natty Narwhal).

Jeg har ikke kunnet logge på Nordea med BankID før i dag.

ikke jeg heller.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Ubuntu 11.04 OpenJDK IcedTea + Nordea BankID?

Innleggav endref » man 25.04.2011 16:15

Hei

Fungerer Nordea BankID heilt fint med Ubuntu 11.04 med Firefox eller Chrome og OpenJDK og IcedTea?

I Firefox kjem Java og BankID opp, men innskrivingfelta for engangskode og personlig passord vil ikkje ta imot input frå tastatur i innlogginga.

I Google Chrome virkar BankID i innlogginga. Men når eg skal betale rekningar er det same feilen som i Firefox;det går ikkje an å skrive i felta for engangskode og personlig passord. Det går an å plassere markøren der, men når eg skriv så kjem det ingen ting.

Når eg slettar Cache så fungere Firefox på same måten som Google Chrome. Altså kun ved innlogginga, men ikkje seinare når eg skal legge inn betaling.

Helsing Endre
Sist endret av endref den man 25.04.2011 17:05, endret 2 ganger.
medlem i 190 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav elcahon » tir 26.04.2011 18:49

Ubuntu 11.04 og Chromium nettleser.

Slik har det vært for meg også i en periode. I dag går det derimot greit. Har gjort to ting:

1 Tømt nettleserloggen (etter tips fra support hos nettbanken)
2 Oppdatert Ubuntu

Vet ikke om noe av det jeg gjorde bidro til at nettbanken fungerer helt greit, men det er kanskje greit å forsøke disse tingene og se om det hjelper...
medlem i 182 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav moma » ons 27.04.2011 9:44

Hei,
Jeg kan bekrefte det som Endrefs forteller. Innlogging med bankid fungerer men det er umulig å bekrefte regninger fordi brukernavn/passord feltene i bankid er blokkerte. Denne testsiden for bankid viser den samme feilen.
https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige- ... in-BankID/
Du må oppdatere siden og omstarte appleten flere ganger. Den vil til slutt blokkere feltene for skriving. Det samme skjer når man betaler regninger.

Jeg kjører: Chromium 13.0.749.0 med openjdk-6-jre og icedtea-plugin.
Operativsystemet er: Ubuntu 11.04.

Skal prøve Elcahon sine tips.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav gust » ons 16.11.2011 14:31

Jeg får ikke bankid hos Sparebanken Nord-Norge til å virke - jeg får logget inn, men når jeg skal godkjenne betalinger er feltene sperret for input.

Har prøvd tipsene i denne tråden uten hell, noen som får det til ?
Ubuntu 11.10 og Firefox
medlem i 213 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav moma » ons 16.11.2011 21:21

Hei,
Jeg har det samme i Nordeas nettbank. Man kan ikke skrive i kodefeltet når man skal bekrefte regningene. Ser ut som man må installere Oracles Java for det. Samme leksa som før dessverre.
http://www.futuredesktop.org/#step7b

Bruker noen Bypass-kortet fra Norsk Tipping her? Fungerer det i OpenJDK eller i ovannevnte Java-løsning?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav gust » ons 16.11.2011 21:31

Jeg fixa det tilsynelatende ved å installere Chromium nettleser, der funka det - ihvertfall denne gangen. Får se om problemet dukker opp ved 2.gangs innlogging i nettbanken
medlem i 213 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav elcahon » tor 17.11.2011 11:04

Kan bekrefte at det er et problem ennå... Løsningen blir å installere Oracle Java (tidligere kalt Sun Java).

Bruker selv BankID på mobil. Men jeg måtte da selvfølgelig starte opp i Windows 7 for å kunne aktivisere denne :-)

Har ikke funnet noen annen løsning ennå, så inntil videre kjører jeg Ubuntu 11.10, OpenJDK/IcedTea og BankID på mobil.
medlem i 182 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav GiaeverPubl » søn 18.12.2011 2:24

Hei kjære Linux brukere :-)

Jeg har sittet å kludret med HTML-kilden til DNB og funnet en løsning som tvinger load av java-appleten - med OpenJDK og icedtea-plugin (og ikke Sun's Java) - som skal være standard installert fra Ubuntu 11.04. Eneste du skal trenge er å legge til extension til i Google Chrome, eller forsåvidt i Chromium.

"JDK-appleten" blir identifisert som "javaversion=1.6.0_23" (trolig SUN's Java).

Extensions ligger i

De som har interesse, samt forståelse av hva som skjer i exentsion, skjønner nok at det ikke er noen tryllekunst bak løsningen.

Likevel har jeg brukt en del tid både til å feilsøke, lete etter løsning og satt den sammen. Håper du setter pris på den, og ikke overkjører meg dersom du den ikke hjelper deg - MEN det skal nevnes at det så langt ikke har /slått feil/.

Ha en flott lørdags natt!
medlem i 147 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav terjejh » søn 18.12.2011 14:56

Jeg kan tilføye at Skandiabanken fungerer greitt her, både via deres Vanlig innlogging og via BankID. Jeg bruker Firefox 8.0 og OpenJDK/IcedTea på openSUSE 12.1 Tumbleweed
Kode: Merk alt
~> zypper se -isd icedtea
Laster pakkebrønndata...
Leser installerte pakker...

S | Navn               | Type  | Versjon                | Ark.   | Pakkebrønn         
--+--------------------+-------+------------------------+--------+---------------------
i | icedtea-web        | pakke | 1.1.3-1.2              | x86_64 | openSUSE Current OSS
i | java-1_6_0-openjdk | pakke | 1.6.0.0_b22.1.10.4-1.2 | x86_64 | openSUSE Current OSS

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav hasorli » tor 22.12.2011 15:14

Status 22.12.2011 - Ubuntu 10.4 LTS - OpenJDK og IcedTea java fungerer

Test av BankID funger, både pålogging og signering av dokument
https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige- ... in-BankID/

DNB (tidligere DnbNor) dnb.no fungerer på innlogging (overføring ikke testet)
Skandiabanken fungerer på innlogging (overføring ikke testet)
medlem i 147 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav bjornr » tir 27.12.2011 17:46

Etter at Ubuntu "fjernet" Java (Sun) (etter oppdatering av sys) så fikk jeg problemer med innlogging i Sparebank 1. Jeg har ikke fått Icedtea til å virke.

Løsningen for meg ble å fjerne Icedtea og installere Java på denne måten:
http://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/java

Innlogging og overføring er testet.
medlem i 147 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron