Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav terjejh » tir 27.12.2011 18:43

Ovenfor skrev jeg at OpenJDK og IcedTea fungerer på openSUSE 12.1 Tumbleweed i Skandiabanken. Det fungerer også etter oppgraderingen fra Firefox 8.0 til 9.0.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Nettbank: OpenJDK og IcedTea java på linux

Innleggav paalfe » tir 17.01.2012 10:44

Jeg tok kontakt med BankID Norge, http://www.bankid.no, om dette problemet og her er hva de fant ut:

De fleste Linux-brukere har i dag OpenJDK, som er open-source versjon av Java. Denne Java-versjonen fungerer godt til innlogging til nettbank. Men i banker som har transaksjonssignering, som for eksempel Sparebank1, vil man ved andre gangs innlasting av BankID-appleten ikke klare å taste inn noe i inputfeltene. Det betyr med andre ord at en del bankkunder med Linux og Javas OpenJDK-versjon ikke får signert betalingstransaksjoner.

BankID er laget for å fungere med Oracle Java, og for kunder som opplever problemer i nettbanken, anbefaler vi å installere Oracles versjon i stedet for OpenJDK-versjonen.

Vedlagt er en veiledning for å installere Oracle JVM 1.6.0u30 i Ubuntu-baserte distribusjoner.


Vedlegget kan lastes ned her: http://db.tt/xD8iYVSA


Hjalp det?
medlem i 146 måneder
 

Fungerer igjen

Innleggav olavpet » fre 16.03.2012 19:19

Til info så fungerer openjdk smertefritt med Bank-ID igjen etter siste oppdatering av icedtea-web.

Olav
medlem i 174 måneder
 

Bankid er laget for å

Innleggav paalfe » tir 17.04.2012 19:58

Bankid er laget for å fungere best med oracle java (Håper dette snur seg med openjdk7).

Firefox og/eller Chromium/Chrome skal velge korrekt java automatisk i Ubuntu dersom du har installert icedtea, openjdk6, openjdk7, oracle java 6 eller oracle java 7, men automatikken fungerer ikke bestandig så bra.
Dermed setter man manuelt hvilken java som alltid skal brukes dersom man har flere installert. Dette gjøres med disse kommandoene:


$ sudo update-alternatives --config java
$ sudo update-alternatives --config javaws
$ sudo update-alternatives --config mozilla-javaplugin.so
$ sudo update-alternatives --config libnpjp2.so


Den øverste kommandoene, --config java, er den man finner de fleste steder på nettet og setter standard java-valg for systemet, men det er mozilla-javaplugin.so eller libnpjp2.so som brukes av firefox og chromium/chrome.

Jeg anbefaler å kjøre alle 4 kommandoene og velge ønsket java til standard.

Jeg har testet bankid i Ubuntu 11.10 32bit og 64bit med icedtea6, openjdk6, openjdk7, oracle java 6 og oracle java 7 installert, med oracle java 7 som satt til standard med alle 4 kommandoene over og alt fungerte fint.

Jeg har testet bankid i Ubuntu 12.04 beta2 64bit med icedtea6, icedtea7, openjdk6, openjdk7 og oracle java 7 installert, med oracle java 7 som satt til standard med alle 4 kommandoene over og alt fungerte fint.


----------------------------------------------
Icedtea og OpenJDK7 installerte jeg slik i Ubuntu 11.10 og Ubuntu 12.04 beta2:

$ sudo apt-get install --reinstall icedtea-plugin openjdk-7-jre


----------------------------------------------
I Ubuntu 11.10 brukte jeg denne uoffisielle pakkebrønnen/repository for å installere Oracle java 6.


$ sudo add-apt-repository ppa:ferramroberto/java
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install --reinstall sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts


----------------------------------------------
I Ubuntu 11.10 og Ubuntu 12.04 beta2 brukte jeg denne uoffisielle pakkebrønnen/repository for å installere Oracle java 7.
(contains oracle-java7-installer which automatically downloads and installs Oracle java 7)


$ sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install oracle-java7-installer


Dersom 32bit - For å få Oracle Java 7 til å vises i listen til --config mozilla-javaplugin.so kjører du denne kommandoen.

$ sudo update-alternatives --install /usr/lib/mozilla/plugins/libjavaplugin.so mozilla-javaplugin.so /usr/lib/jvm/java-7-oracle/jre/lib/i386/libnpjp2.so 1



Dersom 64bit - For å få Oracle Java 7 til å vises i listen til --config mozilla-javaplugin.so kjører du denne kommandoen.
$ sudo update-alternatives --install /usr/lib/mozilla/plugins/libjavaplugin.so mozilla-javaplugin.so /usr/lib/jvm/java-7-oracle/jre/lib/amd64/libnpjp2.so 1
Sist endret av paalfe den tir 17.04.2012 19:59, endret 1 gang
medlem i 146 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron