Slutt for Google streetview i Tyskland

Slutt for Google streetview i Tyskland

Innleggav viking60 » man 11.04.2011 14:06

Tyskerne har en fortid som gjør dem meget skeptiske til alt som kan ligne på overvåking.
De gikk til rettssak mot Google for å hindre fotograferingen av alle hus i alle byer.
(Skepsisen ble ikke mindre ta vi kunne observere en kar som lå naken i bagasjerommet på en bil.)
Dette vant ikke frem, men Google måtte finne seg i å skravere alle ansikter og ikke ta bilde nærmere enn 3 meter.

Dette ble for tungvindt å håndtere så Google har gitt opp hele Tyskland. Frankrike ser ut til å følge etter.

Her på berget har har det ikke vært et pip om Streetview:

Grenseløs tålmodighet? Spiller ingen rolle? Eller bare ikke viktig nok?

http://www.itavisen.no/867247/slutt-for ... treet-view

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Tror dessverre at en del

Innleggav idole » tir 19.04.2011 23:40

Tror dessverre at en del maktkritiske og årvåkne journalister sover litt ved den utrolig brukerorienterte iPaden sin...

Hvor er journalisten som rapporterer om EU-domstolens foreløpige uttalelse når gjelder lovpålagt filtrering/sensur hos ISPer i EU?
(se pdf her )

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Ja mon tro det. En skulle jo

Innleggav viking60 » tor 21.04.2011 1:59

Ja mon tro det. En skulle jo tro at journalister kunne komme opp med noe rundt informasjonsteknologi.
iPad representerer nok noe nytt og spennede; en kundegruppe som er villig til å betale for det som har vært gratis. Ikke rart at journalister bruker tid og krefter på å hype den.
Blir liksom litt flaut når alle aviser har en App å selge til iPad også er det ingen som kjøper den :)

Det fokuseres på mulighetene ved ny teknologi. Google Streetview er et fantastisk verktøy etc. Når så Google kommer med "inhouse view" basert på bilder fra innsiden av huset så er jo verden virkelig ordentlig kartlagt.
Hvilke muligheter...

PS
Lenken din ser ut til å være død.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Slutt for Google streetview i Tyskland

Innleggav geirergoy » tor 21.04.2011 10:33

Jeg er meget skeptisk til Street View.
Men en ting jeg fremdeles ikke fatter er hvorfor Google lagrer alle trådløse nettverk de passerer, og hvilke data som overføres i disse nettene.
Hva skal denne informasjonen brukes til?

Selvsagt kan jeg forstå det dersom de ønsker å kartlegge åpne, offentlige nett i kafèer og flyplasser. Men hvorfor lagrer de private nett i boligfelt?
Skal disse merkes av i Googles karttjeneste, så andre folk vet hvor de kan finne et nett å snylte på?

Beklager hvis jeg er helt på viddene, men jeg bare lurer. Jeg har sett flere artikler om sensitiv informasjon som Google har samlet opp fra disse trådløse nettene som ligger langs Google-bilens reiserute.
Det kom blant annet frem at de hadde sniffet opp et brev som en mann hadde sendt til sin elskerinne. Hacker de nettene til folk mens de passerer?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Tja Google lever godt av å

Innleggav viking60 » tor 21.04.2011 20:49

Tja Google lever godt av å samle informasjon, og den nettverkshackingen er uhørt. Google er i alvorlig trøbbel med rettsaker i flere land allerede.
Det reiser en del interessante problemstillinger angående lagring av disse dataene (bla data over alle ukrypterte nett de kommer over).
Noen land (Irland, UK) har forlangt at Google sletter disse dataene umiddelbart under oppsyn. Andre ber dem lagre dette lengre da det nå er "bevis" i en rettsprosess - eller diskuterer dette fortsatt.
Google har innrømmet feil og har sluttet med praksisen etter eget utsagn,

Google har store og rike kunder herunder enkelte lands myndigheter. Det ryktes at kinesiske myndigheter var villig til å betale en del for en liste over tilhengere av Dalai Lahma for å kunne "annonsere" mere målrettet.
Da kan det vel være fristende å samle inn litt for mye en gang i mellom.
Det er store penger i dette.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Ja mon tro det. En skulle jo

Innleggav idole » fre 22.04.2011 20:57



PS

Lenken din ser ut til å være død.




Sorry! Påskemodus.



Her er en levende lenke:

http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs ... 0037en.pdf



---

Ellers så hadde faktisk Dagens Næringsliv en god artikkel om TOR og Appelbaum lørdag 16. april.

Jeg finner den ikke på nettsidene, men fant i søket at Kristine Løve fra VG har blogget noen veloverveide tanker om internettets åpenhet og frihet.










Sist endret av idole den fre 22.04.2011 21:35, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]