Freenas og KDE [Løst]

Freenas og KDE [Løst]

Innleggav viking60 » søn 24.04.2011 18:30

Jeg har lekt meg litt med Freenas 8RC som jeg har installert på en USB-pen og bruker en laptop med ødelagt skjerm som disk (ren testing).
Oppsettet fungerer fint og jeg kan logge inn på /mnt/viking via ssh fra Gnome/Nautilus ved å skrive ssh://viking-freenas og dra over de filer jeg måtte ønske.
I KDE 4.6/Dolphin så kan jeg derimot ikke få kontakt med fish://viking-freenas (eller IP).
Dette ser ut til å være en ren Dolphin greie da jeg kan starte nautilus i KDE og få kontakt med disken, men det er ikke helt ok da plasma kan kræsje.

smb://viking-freenas virker heller ikke i Dolphin og gir feilmeldingen tidsavbrudd på tjener.

Sikker noe elementært. Er det noen KDE brukere som har kontakt med Freenas ?
Oppskrift mottas med takk.
Sist endret av viking60 den man 25.04.2011 12:20, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Freenas og KDE

Innleggav geirendre » søn 24.04.2011 22:36

Hvordan har du konfigurert FreeNAS da?
Hvilken tilkoblingsmåte (protokol) bruker du:
SMB, FTP, NFS eller hva?
og har du definert shares og brukere?
http://freenas.org/documentation:setup_and_user_guide

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Freenas og KDE

Innleggav KMJ » man 25.04.2011 0:12

Start Dolphin fra kommandolinjen i ett shell, da får muligens bedre feilmeldinger. Du kan også starte kdebugdialog og sette på mer debuginformasjon.

Prøv også å gjøre det samme med Konqueror for å se om den virker , eller om det er en Dolphin feil.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Freenas og KDE

Innleggav viking60 » man 25.04.2011 2:11

@geirendre
Jeg bruker SSH som jeg trodde jeg fikk frem ovenfor. :-D protokollen er http.
Jeg har satt opp en UNIX share med min bruker som maproot user og group.

tjenester jeg har aktivert:
Bilde

Sjekket konqueror med ssh://10.0.0.X i adresselinjen og blir nydelig logget inn i mitt område.
Men kun i CLI :-[ Men jeg ute etter GUI og drag and drop
For å uttdype så mener jeg bestemmt at dokumentasjonen til Freenas (eller var det et annet sted?) sier at KDE/fish ikke virker med Freenas og at man skal bruke smb istedet (og det går heller itj).

Mitt første Freenas oppsett dette så dere får være litt tålmodige med meg :-D

Det fungerer helt som tiltenkt i Nautilus - det er selvsagt mulig å gjøre mye mer enn jeg har tiltenkt - men poenget er altså at jeg ikke fikser det i KDE.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Freenas og KDE

Innleggav KMJ » man 25.04.2011 10:06

Om fish:/ ikke virker så burde det ikke være noe problem, siden det er like greit å bruke sftp:/. Det er sftp:/ som er den protokollen, fish:/ er i bunn og grunn et hack å bruke når sftp serveren i ssh ikke er satt opp(eller satt opp riktig). Det gjør verdagen letter når en jobber med ymse ssh siter, men så lenge ssh er satt opp riktig med sftp så er den ikke nødvendig.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Freenas og KDE

Innleggav viking60 » man 25.04.2011 12:11

Jupp det var så enkelt! Takk for hjelpen!



870733
Sist endret av viking60 den man 25.04.2011 12:27, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron