QT5 og KDE5 er åpnet for diskusjon

QT5 og KDE5 er åpnet for diskusjon

Innleggav MrKane » ons 11.05.2011 21:16

Nå ser det ut til at Qt5 er åpnet for diskusjon. På bloggen til Qt ligger visjonen klar:
"Qt 5 should be the foundation for a new way of developing applications. While offering all of the power of native Qt using C++, the focus should shift to a model, where C++ is mainly used to implement modular backend functionality for Qt Quick."

Og når en nye Qt blir diskutert så er det også klart for ny diskusjon om ny KDE. Aron Siego, en av KDE kjerneutviklerene, har lagt ut et blogginnlegg som åpner opp diskusjonen.

Denne gangen blir det ikke et radikalt hopp slik som i 2006 når Qt4 kom ut. Heldigvis :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Skeptisk til Qt5. Jeg er

Innleggav olear » tor 12.05.2011 19:15

Skeptisk til Qt5. Jeg er ikke noe tilhenger av Qt Quick/QML/Javacript. Greit nok for enkle mobilapplikasjoner, men ellers er det bare i veien (jeg vil lage program, ikke HTML5-"apps").

Krav til OpenGL er også helt på trynet, Embeded maskinvare ble nå ubrukelig med Qt.

Qt 4.7.2+ har allerede for mange feil, fiks disse først!

Heldigvis er det en stund til Qt5 kommer, håper nesten på en 4.x fork før 5.x kommer ut :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Skeptisk til Qt5. Jeg er

Innleggav KMJ » fre 13.05.2011 0:04

olear skrev:Krav til OpenGL er også helt på trynet, Embeded maskinvare ble nå ubrukelig med Qt.

Der tar du i alle fall feil, det stemmer overhode ikke. Noen eldre design vil falle ut, men for så godt som alle moderne SoC for embedded design er det ikke noe problem.

For eksempel er det ett untakomt om en ARM Coretex A8 eller A9 SoC ikke har støtte for OpenGL ES. Tilogmed en del eldre ARM 11 SoC har slike muligheter. Og går en for x86 så vil du ha samme muligheter med SoCer fra både VIA og AMD. Om en satser på Intel og Atom, er en GL kapabel GPU eneste muligheten om en vil ha GUI.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Skeptisk til Qt5. Jeg er

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 13.05.2011 2:17

olear skrev:Skeptisk til Qt5. Jeg er ikke noe tilhenger av Qt Quick/QML/Javacript. Greit nok for enkle mobilapplikasjoner, men ellers er det bare i veien (jeg vil lage program, ikke HTML5-"apps").

Les hva dette handler om da. Qt Quick og QML er der for sine formål, men du vil fortsatt ha Qt C++ som er tilgjengelig for dine ønsker. Det er bare en måte å skille presentasjonslag fra funksjonslag på. Mange gjør det allerede i dag, ved å legge all funksjonalitet i biblioteker og så programmere et GUI-lag (eller flere, YAsT har GUI som bruker ncurses, Qt og GTK) som kaller biblioteket. Ideen med QML er å gjøre det lettere å eksperimentere med og tilpasse brukergrensesnittet, mens funksjonaliteten bak fortsatt skrives i Qt C++.

Jeg tviler også på at det blir umulig å lage GUI "på gamlemåten", men nå er det på tide å finne senga.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: QT5 og KDE5 er åpnet for diskusjon

Innleggav omaha » søn 15.05.2011 14:14

Greit å merke seg at Qt3 avlives --> hasta la vista KDE 3.

KDE har hatt mye fokus på pads/mobil/touch en god stund og endringene legger til rette for bruk på tvers av formater. Man kan mene forskjellig om det, men enten man liker det eller ei beveger brukerne seg vekk fra de statiske konseptene rundt desktop. Skal de ikke bli akterutseilt er de nødt til å satse på disse segmentene.

Ettersom teknologien flyter mellom formatene bidrar dette også til modernisering av desktop. Ved at funksjoner og GUI splittes blir det enklere å forbedre GUI eller lage nye (evt kombinasjoner) som fungerer bedre. Så får den som vil fortsette å bruke C++. Eller ikke.

http://www.youtube.com/watch?v=4GAFfjscVyg

Ikke noe kommer gratis her i verden, og Kontact lider fortsatt under satsingen på andre formater. De er nå ganske tydelig på at de slipper ny versjon med KDE 4.7 i slutten av Juli.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]